Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Arbeidsoppgavene til ammunisjonsbefal

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Arbeidsoppgavene til ammunisjonsbefal

Hei,

Jeg lurer på hvilke arbeidsoppgaver og hvordan tjenesten generelt ser ut for ammunisjonsbefal? Er dette en stilling man finner i alle bataljoner, eller er det spesielt for feks CSS, Sttr Esk6 osv? Ser for meg at stillingen kanskje ligger under adm.off? Snuser noe på FTBS og ammunisjonslinja der.

Noen som vet hvordan mulighetene er for kursing videre innenfor eksplosivryddefaget? Er det vanskelig å få seg kurs av de forskjellige klassen, og til slutt bli EOD-operatør(om det heter det?).

Mvh
    Kis123

Ingen som vet noe om temaet?

Kommentér

Om du ikke skulle få noen svar, kan du ringe 03003 og spørre etter EOD skolen på Sessvollmoen.
      Håper de kan hjelpe deg videre

Kommentér

Takk for tips. Trodde den var lagt ned, men etter litt søking rundt omkring fant jeg FAES.

Kommentér

De har hvertfall ammo befal i CSS. Der er det litt forskjellig hva de gjør etter stilling, men du har f.eks. de som jobber i Tren troppen (forsyning) i ammunisjonslaget. Lurer på om ikke vi også hadde en som var ansvarlig for alt uttak av ammo i bataljonen også, uten at jeg vet noe konkret.
          Siden det er så forbanna mye regler rundt ammunisjon, så vil jeg tippe at du finner ammo befal i flere bataljoner, og kansje enkelte i strids-tren tropper i f.eks. Esk 6.

Etter hva jeg har skjønt, så er det ikke mulig å gå videre lengre på EOD slik det var før. Det blir sikkert lyst ut stillinger nå og da, men det er vel sikkert mest internt i systemet. Selvsagt vil en med enten STING eller ammo utdanning stille litt faglig sterkere enn andre.
          - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Uten at jeg egentlig vet noe, og bare synser, har jeg i mitt hodet tenkt at ammunisjonsbefal gjerne jobber under admoff med, som du sier, uttak av ammunisjon til avdelingen osv. Tenkt at det gjerne er en mer administrativ stilling kontra forsyning av ammo(som feks i CSS). Alle avdelinger trenger jo ammunisjon.

Hvordan funker egentlig dette med videreutdanning innen EOD? Må man søke på en stilling som det, og deretter få relevant utdanning fra denne avdelingen?

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
            Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

Donasjoner

Collapse
            Working...
            X