Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hæren etter førstegangstjeneste?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hæren etter førstegangstjeneste?

Hallo, jeg er en gutt som nå er i den alderen at jeg skal velge hva jeg skal drive med resten av livet. Jeg har alltid hatt tanken på Forsvaret, spesielt Hæren. Hvilken linje bør jeg ta? Allmenn eller er det det samme så lenge jeg ta påbygning? La oss si jeg har hørsla og synet på plass, bør jeg søke Befalskole eller vanlig fgtj på 2. BN? For planen er jo få grenader stilling etter fgtj? Hva er jeg mest garantert å få livsstilling på innenfor hvis psyken, fysikken og annen helse er som det skal?

Du kan ikke bli grenader etter befalsskole.

Kommentér

Livsstilling? Som i livet ut? Man får ikke lengre være grenader etter fylte 35 år. Og man kan maks ha to grenaderkontrakter på 3 år.
      Altså: Man er kan kun være grenader i 6 år.
      Dona Ferrea

Kommentér

Klar over det henbruas, og takk for svar. Vet spørsmålet kom litt feil ut (Skrev fra tlf), men det jeg egentlig lurer på.
        -Hvilken linje på VG bør jeg gå hvis jeg har planer om karriere i Forsvaret?
        -Lurer egentlig på, for å ha størst mulig sjanse for en karriere i Forsvaret, bør jeg gå Befalskole eller "vanlig" fgtj?
        -Etter fgtj bør jeg søke grenaderstilling (Hvis jeg velger fgtj) eller bør jeg rett og slett søke meg som befalstilling? Hva er det størst sjanse å få jobb innenfor?
        -Hvis jeg søker grenaderstilling, og får da 3 årig kontrakt (1 eller 2 ganger). Når kontrakten er over, får jeg fortsatt en stilling innenfor samme gren, eller blir man avskjediget?

Forslag og tips vis jeg vil ha en livslang karriere i Forsvaret? 35 år for spesielle tjenester og 55 for "vanlige" tjenester er det ikke sånn? Vennligst tenk på at jeg fremdeles er ung og ikke kan måle meg med kompetansenivået på dette forumet, så vennligst vær milde mot meg

Kommentér

Min anbefaling til deg er å gjøre det du har lyst til. Motivasjon brytes som regel ned når du ikke gjør noe du trives med, uansett hvor bra det er for CV'en. Og uten motivasjon kommer du som regel ingen vei.

Men for å svare helt konkret på spørsmålene dine:
          -Velg en linje du ønsker å gå på VGS. Det er dog verdt å merke seg at man i arbeidslivet i dag generelt, og i Forsvaret, som regel krever generell studiekompetanse. Det kan du oppnå på mange måter: 1: Studiespesialisering (3-årsløp), 2: Yrkesfaglinje og allmennfaglig påbygning (5-års løp) eller diverse unntaksregler (23/5-regel og realkompetanse), dog er ikke unntaksreglene noe å strebe etter i og med at det eventuelt ligger mange år frem i tid for din del.

-For en karriere i Forsvaret er det mange veier. Standardsvarene du får her vil nok være befalsskole eller gjennomgående krigsskole. En grunnleggende mangel ved den anbefalingen er at du ikke har førstegangstjeneste gjennomført, og vet hva du går til. Jeg vil påstå det er umulig å vite hvordan hverdagen i Forsvaret er før man i det minste har fullført førstegangstjeneste, og det er en fin måte å ha en "prøvetid" på. Men befalsskole gir deg mer igjen i form av en lederutdanning, så min anbefaling ville nok være befalsskole. Eventuelt førstegangstjeneste i forkant, om du er i tvil på om Forsvaret er noe for deg.

-Etter førstegangstjenesten skal du ha en svært god tjenesteuttalelse og nøkkelkompetanse for å bekle en befalsstilling. Det tør jeg påstå allerede nå at du ikke får muligheten til. Vil du jobbe i Forsvaret, så søk befalsskole. Grenaderstillinger er derimot attraktive stillinger om du ønsker å gå inn i sivilt arbeidsmarked etter en liten stund i Forsvaret. Dog fyller befalsutdanning samme behovet for deg der, så igjen vil jeg anbefale befalsskole.

-Med mindre du får GBK (Grunnleggende befalskurs) i løpet av grenaderløpet ditt, så får du ikke videre engasjement i Forsvaret etter seks år som grenader uten befalsskole.

Min anbefaling til deg er rett og slett å være åpen for hva som kommer, ikke vær fast bestemt på at du absolutt skal ha en livslang karriere i Forsvaret. Det er mange ting som kan påvirke den meningen underveis, mange sersjanter finner i praksisåret sitt (andre året av to år på befalsskole) ut at Forsvaret er noe de ikke trives helt med, og trekker til det sivile arbeidsmarkedet og søker utfordringer der. Det er realiteten, Forsvaret passer for noen og passer ikke for andre. Det finner du ut av den dagen du har oppnådd en tjenesteuttalelse (omtrent som et vitnemål) i Forsvaret. Forsvaret er unikt, og jeg tror du vil elske det om du er typen som trives i et slikt miljø. I bunn og grunn: Gjør noe du liker, det er det aller viktigste!
          Last edited by 9echo; DTG 211831 Mar 12, .

Kommentér

Per idag:
            - 2 grenaderkontrakter får man uten videre seremoni om avdelingen og en selv vil ha dette.
            - 3. grenaderkontrakt får man etter særskilt søknad (litt usikker på til hvem, mulig Hærstaben direkte), men ihvertfall i HRSen pleier dette ikke å være så altfor stort problem å få om man er riktig person og avdelingen din anbefaler deg i søknaden.
            - 4. grenaderkontrakt får man om man sitter på særskilt nøkkelkompetanse, men normen her er avslag etter søknad med mindre man har en svært god sak. Når man begynner å snakke om 4. kontrakt så spiller fort 38-års unntaket inn også.

Altså, i praksis kan man relativt enkelt gå i 9 år som vervet, unntaksvis også i 12 år.
            Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Hærstaben må videre til FPT for godkjenning uansett, og FPT tar nå en vending mot å unngå en fjerde grenaderkontrakt med mindre man i den gjeldende perioden gjennomgår omskolering samtidig. Det samme gjelder for dispensasjonen fra utvidet 35-års grense, FPT tar en vending mot å kun tillate engasjement til og med fylte 38 år forutsatt at man gjennomgår omskolering i denne 3-årsperioden.

Kommentér

Hvor jeg kommer fra (Indre Østfold) så kan man også ta en praktisk linje, og få generell studiekompetanse det tredje året, som da også vil være ditt siste før da Høyskole eller Forsvaret. Takker for svar, spesielt 9echo sine svært detaljerte svar. Får vell vente noen år å se, mye kan jo endres.

Kommentér

Hvis du har lyst på yrkesfaglige studieretninger, men også føler du har bra nok hue til allmennfag: Forsvaret har en kjempebra ordning som heter lærlingbefal. Det er en topp utdanning for teknisk befal innen en del retninger (f.eks. kjøretøy, automatiker etc.) . Dette er på mange måter et kinderegg: du får teknisk utdanning (læretid og fagbrev) lederutdanning og allmennfaglig påbygging på en gang. Du kan fortsette videre i militæret eller gå over i det sivile med en ettertraktet utdannelse. Du har grunnlaget for videreutdannelse til ingeniør som Forsvaret ofte vil kunne finansiere. Forsvaret har i dag et stort behov for teknisk befal som de sliter med å fylle. Søk litt på Forsvaret.no etter lærling befal.
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Vurderte faktisk Elektro - Automatisering - Automatiseringsfaget - 2 års lærlingtid i Forsvaret under automatiseringsfaget
                    Fant deretter ut at rundt 500 lærlinger i året (Etter en epost til Forsvaret), så syntes det kanskje ville bli litt dumt å satse på. Plutselig om 3-4 år er det enda færre så, oddsene ville blitt litt for små selv om jeg har ganske bra karakterer.

Kommentér

@9echo:

Det var et bra innlegg du hadde, men denne...?

Det er dog verdt å merke seg at man i arbeidslivet i dag generelt, og i Forsvaret, som regel krever generell studiekompetanse.
                      Det er vel fryktelig avhengig av hva man ønsker å drive med, og hva yrket krever.....? Det krevde ikke så fryktelig mye studiekompetanse, sist jeg sjekket, å jobbe som elektriker, mekaniker, kokk, hjelpepleier, <sett inn passende yrkesfag>. Mulig disse yrkene har blitt vel akademiske siden jeg gikk på skolen, men...hehe....

--------------------------------------------------

Hva gjelder aldersgrenser for grenaderer og befal som ikke går krigsskole eller blir yrkestilsatt via andre kvalifikasjoner, så vil det komme endringer. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar. Men, 35 års regelen blir nok borte innen 5-7 år, maks.

@JBS:

Hvis du synes Forsvaret virker interessant, så er min anbefaling som følger, med forbehold om at jeg ikke kjenner alderen din:

-Hva retning på videregående skole gjelder, så er det krav om generell studiekompetanse for vanlig befalsskole og krigskole, med mindre man velger en teknisk retning via lærling-befal ordningen. Med reglene som gjelder I DAG, så er er studiekompetanse det "riktige" valget for en karriere i Forsvaret.
                      -Når sesjon osv er gjennomført, sørg for å komme deg til en avdeling med januar-innrykk (f.eks 2.Bn). Da kan du søke befalsskole eller gjennomgående krigsskole innen 15. april. Halvåret du har frem til FOS starter på sommeren, vil hjelpe deg å ta en beslutning om hvorvidt du ønsker å dra på FOS og begynne befalsutdanning den påfølgende høsten, eller om du ønsker å fullføre vanlig fgtj, og søke grenaderstilling. Det er opptak for grenaderer både på våren og høsten.

Min avdeling har januarinnrykk, og jeg har hatt flere soldater som har søkt FOS innen 15. april. Noen har valgt å ikke dra på FOS, andre har valgt å dra. Av de som har dratt så har vel de fleste fullført, dog har noen valgt å takke nei til skoleplass.

Og for det det er verdt, Gjennomgående KS etter førstegangstjeneste er vel kanskje den beste løsningen nå, rent ressurs- og utdanningsmessig. Man får ikke et pliktår ved avdeling før man begynner på Grunnleggende Offisersutdanning, men et års førstegangstjeneste "kompenserer" litt for det.

Kommentér

AGR: Du har selvfølgelig helt rett, det var på sin plass å korrigere den! Nå kan jo ikke jeg konkludere med at det er slik hos de fleste, men det er inntrykket mitt at de fleste stillinger som blir utlyst i dag, som ikke krever fagbrev, derimot krever generell studiekompetanse. Det er nok ikke tilfelle for alle, men det virker som å være en tendens. Selv synes jeg ikke det nødvendigvis er relevant i alle sammenhenger med studiekompetansen i grunn, men det får vel være opp til vedkommende arbeidsgiver.

Kommentér

Vis du ønsker en lang kariere i forsvaret tror jeg at min anbefaling er: ta en utdannning som gir studiekompetanse, fint om det er idret eller andre ting som det, ta "vanlig" førstegangstjeneste, se her litt på hva du kan tenke deg å gjøre videre, og søk deg til en avdeling som vil gi deg et godt grundlag for videre tjeneste, gjerne på sommeren sånn at når du er nesten ferdig kan søke befalsskole, bruk tiden aktivt, få fysikken på topp, ta kurs hos voksenopplæringa og tren mye på militære ferdigheter, på FOS gir du gass og kommer inn på den befalsskole linja du tenker at passer deg, og etter det og litt tid som sersjant, burde du nok vurdere krigsskole

En av fordelene med å ta det så trinvis, er at du da har muligheter for å endre mening, skulle du søke deg rett på gjenomgående krigsskole, MÅ du bruke 8 år i forsvaret selvom du er lei etter 2

En annen god ting er at når du kommer ut som sersjant, vet du hvordan det er å være menig, og du har nok mye høyere kunskap om det du holder på med, en om du går rett på befalsskole

husk også at du fortsatt er ung, tren smart, gjør det bra på skolen og ha i bak hodet at forsvaret ikke er det du ser på tv, så det kan være lurt å ha en reserve plan

Kommentér

Ingen skal klage på servicen her ihvertfall. Jeg er 15, snart 16 år. Trener 3-4 ganger i uka og er så å si på karakteren 6 (I følge Forsvarets opptakskrav til FOS) med unntak av 3000 meter. Født og oppvokst med den holdningen at Forsvaret ikke er som Hollywood. Og reserveplanen er jo siden jeg får studiekompetanse kan jeg søke meg til diverse høyskoler. Vil nok en gang takke for raske og hjelpsomme svar, så får jeg spare flere spørsmål etter del 1 av sesjon.
                            Så hvis en administrator har lyst kan han låse denne tråden nå.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                            Kode:
                                Globale utviklingstrekk
                                Nordområdene / Arktis
                                Russland
                                Afghanistan
                                Pakistan
                                Kina
                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                Iran
                                Sudan
                                Somalia
                                Terrorisme
                                Spredning av
                            ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
                            Working...
                            X