Støtt Milforum på Vipps #587 879

Hæren etter førstegangstjeneste?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • JBS
    Trådstarter
    PENSJONIST
    • 2012
    • 9

    Hæren etter førstegangstjeneste?

    Hallo, jeg er en gutt som nå er i den alderen at jeg skal velge hva jeg skal drive med resten av livet. Jeg har alltid hatt tanken på Forsvaret, spesielt Hæren. Hvilken linje bør jeg ta? Allmenn eller er det det samme så lenge jeg ta påbygning? La oss si jeg har hørsla og synet på plass, bør jeg sø...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • henbruas
    OR-4 Korporal

    • 2012
    • 277

    #2
    Du kan ikke bli grenader etter befalsskole....
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Voodoo
      OR-5+ Sersjant 1.klasse

      • 2011
      • 1108

      #3
      Livsstilling? Som i livet ut? Man får ikke lengre være grenader etter fylte 35 år. Og man kan maks ha to grenaderkontrakter på 3 år.
      Altså: Man er kan kun være grenader i 6 år....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      .

      Kommentér

      • JBS
        Trådstarter
        PENSJONIST
        • 2012
        • 9

        #4
        Klar over det henbruas, og takk for svar. Vet spørsmålet kom litt feil ut (Skrev fra tlf), men det jeg egentlig lurer på.
        -Hvilken linje på VG bør jeg gå hvis jeg har planer om karriere i Forsvaret?
        -Lurer egentlig på, for å ha størst mulig sjanse for en karriere i Forsvaret, bør jeg gå Befalskole e...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • 9echo
          OF-1 Løytnant
          Sponsor
          • 2011
          • 1627

          #5
          Min anbefaling til deg er å gjøre det du har lyst til. Motivasjon brytes som regel ned når du ikke gjør noe du trives med, uansett hvor bra det er for CV'en. Og uten motivasjon kommer du som regel ingen vei.

          Men for å svare helt konkret på spørsmålene dine:
          -Velg en linje du ønsker å gå på VGS. ...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          Last edited by 9echo; DTG 211831 Mar 12, 18:31.
          Moderator

          Kommentér

          • MMB

            RESERVEBEFAL
            • 2005
            • 5777

            #6
            Per idag:
            - 2 grenaderkontrakter får man uten videre seremoni om avdelingen og en selv vil ha dette.
            - 3. grenaderkontrakt får man etter særskilt søknad (litt usikker på til hvem, mulig Hærstaben direkte), men ihvertfall i HRSen pleier dette ikke å være så altfor stort problem å få om man er riktig ...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
            Elite Som En Trensoldat

            Kommentér

            • 9echo
              OF-1 Løytnant
              Sponsor
              • 2011
              • 1627

              #7
              Hærstaben må videre til FPT for godkjenning uansett, og FPT tar nå en vending mot å unngå en fjerde grenaderkontrakt med mindre man i den gjeldende perioden gjennomgår omskolering samtidig. Det samme gjelder for dispensasjonen fra utvidet 35-års grense, FPT tar en vending mot å kun tillate engasjeme...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              Moderator

              Kommentér

              • JBS
                Trådstarter
                PENSJONIST
                • 2012
                • 9

                #8
                Hvor jeg kommer fra (Indre Østfold) så kan man også ta en praktisk linje, og få generell studiekompetanse det tredje året, som da også vil være ditt siste før da Høyskole eller Forsvaret. Takker for svar, spesielt 9echo sine svært detaljerte svar. Får vell vente noen år å se, mye kan jo endres....
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • hvlt
                  OF-2 Kaptein
                  Planoff. (S-5)


                  Sponsor
                  • 2006
                  • 22540

                  #9
                  Hvis du har lyst på yrkesfaglige studieretninger, men også føler du har bra nok hue til allmennfag: Forsvaret har en kjempebra ordning som heter lærlingbefal. Det er en topp utdanning for teknisk befal innen en del retninger (f.eks. kjøretøy, automatiker etc.) . Dette er på mange måter et kinderegg:...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
                  Moderator

                  Kommentér

                  • JBS
                    Trådstarter
                    PENSJONIST
                    • 2012
                    • 9

                    #10
                    Vurderte faktisk Elektro - Automatisering - Automatiseringsfaget - 2 års lærlingtid i Forsvaret under automatiseringsfaget
                    Fant deretter ut at rundt 500 lærlinger i året (Etter en epost til Forsvaret), så syntes det kanskje ville bli litt dumt å satse på. Plutselig om 3-4 år er det enda færre så, od...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • AGR416

                      #11
                      @9echo:

                      Det var et bra innlegg du hadde, men denne...?

                      Det er dog verdt å merke seg at man i arbeidslivet i dag generelt, og i Forsvaret, som regel krever generell studiekompetanse.
                      Det er vel fryktelig avhengig av hva man ønsker å drive med, og hva yrket krever...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • 9echo
                        OF-1 Løytnant
                        Sponsor
                        • 2011
                        • 1627

                        #12
                        AGR: Du har selvfølgelig helt rett, det var på sin plass å korrigere den! Nå kan jo ikke jeg konkludere med at det er slik hos de fleste, men det er inntrykket mitt at de fleste stillinger som blir utlyst i dag, som ikke krever fagbrev, derimot krever generell studiekompetanse. Det er nok ikke tilfe...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Moderator

                        Kommentér

                        • ThemOne
                          OR-4 Korporal
                          Sponsor

                          • 2010
                          • 305

                          #13
                          Vis du ønsker en lang kariere i forsvaret tror jeg at min anbefaling er: ta en utdannning som gir studiekompetanse, fint om det er idret eller andre ting som det, ta "vanlig" førstegangstjeneste, se her litt på hva du kan tenke deg å gjøre videre, og søk deg til en avdeling som vil gi deg et godt gr...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • JBS
                            Trådstarter
                            PENSJONIST
                            • 2012
                            • 9

                            #14
                            Ingen skal klage på servicen her ihvertfall. Jeg er 15, snart 16 år. Trener 3-4 ganger i uka og er så å si på karakteren 6 (I følge Forsvarets opptakskrav til FOS) med unntak av 3000 meter. Født og oppvokst med den holdningen at Forsvaret ikke er som Hollywood. Og reserveplanen er jo siden jeg får s...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            Googleannonse

                            Collapse

                            Forumstruktur

                            Collapse

                            Working...