Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Navy Seals - Beinhardt

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Navy Seals - Beinhardt

Noen som har sett discovery-dokumentaren som følger en klasse under opptaksukene til nav seals? Sinnsykt hardt opplegg. Knallhardt pes fra instruktører ustanselig. Beinharde fysiske utfordringer, hvor mange mistet bevistheten under svømmeøvelsene, fare for hypotermia under havsvømming, og fysisk avstraffelse i vannkanten osv... Ikke rart det beskrives som en av de hardeste opptaksprøvene i verden. Tviler på at norske marinejegere har det like tøft mentalt eller psykisk.

Det står virkelig respekt av disse gutta....

Ettersom marinejegerne regnes som noen av de beste spesialstyrkene i verden, tror jeg ikke opptaket til mjk står noe som helst tilbake for opptaket til navy seals..snarere tvert i mot i såfall...men som sagt, bare noe jeg tror:-)

Kommentér

opptaket til NS og mjk kan vel ikke sammenlignes? mjk har vel mye mer gåing med sekk osv, ns var jo aldri ute av leir omtrent ihvertfall av det man ser på dokumentaren. de holder jo på med samme øvelsene hele helvetes uka, ut å ro i båt, tømmerstokk bæring og elefantløp. De var jo til og med innom messa og spiste varm mat ved flere anledninger!

Og når det gjelder svømmingen, det er jo 50 m under vann enkelte takler det ikke. grunnen til at noen besvimte er jo at de fikk panikk fordi de trodde de gikk tom for luft noe de sikkert egentlig ikke gjorde.

Når disse gutta svømte var det 13 grader i vannet, klart det var kaldt men mjk har det nok vel så kaldt

med tanke på pes fra instruktører så møter du vel det hvorenn du søker opptak!

Men misforstå meg rett prøver ikke å bagatellisere NS opptaket.

Kommentér

Ja, pes fra instruktører er vanlig. Men det er helt andre forhold på PES fra instruktører i Navy Seals og hva som er "vanlig" i norge. Her er det konstant trakassering og mental nedbryting fra morgen til kveld. Samt beintøffe fysiske øvelser, under skrik og skrål med engang man viser en svakhet.

Jeg sier ikke at det er lett å bli marinejeger i norge, men når "noen" kommer og sier at norske marinejegere er "best i verden", og hardere enn navy seals, så må man bremse opp litt.

Greit nok at vannet holdt 12 grader. Men det var jo snakk om svømming i opptil 1 time i dette vannet.

Kommentér

vincevince: foreslår at du ikke er så sikker på det du sier før du selv har vært igjennom både MJK og NS opptaket selv, slik at du har noe belegg for det du påstår.

Tar du en titt på bakgrunnen din for å påstå det du sier så ser du kjapt at den er forholdsvis vaklende. Et program på TV om Navy Seals, og litt små oppfatninger og rykter om hva som skjer hos MJK. Å bedømme noe av den typen du gjør her på bakgrunn av disse to spede kildene er vel å ta litt hardt i? Er du ikke enig i det?

Kommentér

Hei, jeg tror det er lite trolig at jeg vil gjennomgå opptaksprøver på NS, så kan vel aldri få førstehåndsinformasjon om hvordan det er.

Derfor baserer jeg meg, blant annet, på en 6 timers dokumentar produsert av discovery, som jo gir et meget godt bilde av hvordan opptaksprøvene foregår på NS. Meget interessant dokumentar som gir et innblikk i hvordan folk tenker på begge sider av bordet. Instruktørene har selvfølgelig gode grunner til å trakassere og psyke ut gutta. Men forholdene er nok litt mildere i norge.

Jeg har en følelse av at litt for mange her inne tror at "norske marinejegere er best i verden". Selvfølgelig vil norske marinejegere ha en fordel når det kommer til bekjentskap til arktiske forhold, men bortsett fra det, så burde vel denne dokumentaren få noen og enhver ned på jorda igjen....

Kommentér

er jo ganske vanskelig å bedømme hvem som er hardest/tøffest osv.
              er ikke så sikker på at man slipper svømming i kaldt vann o.l. på mj opptaket.

den største forskjellen er nok ( jeg antar, fabler, skrøner uten noe som helst bevis her nå) som det står att på store deler av helvettesuka så får seals gutta mat. (det står noe om 4 måltider på Navy seals sia)

ikke det at det gjør det hele så mye enklere..
              når går over på reservebrenneren, så er du sliten hele tiden, sant?
              å fly rundt sånn en uke er tungt, både fysisk og psykisk.
              men når du får mat under hele opplegget, så blir du nok kjørt tilsvarende hardere, så du blir nok like sliten.
              og om du løper rundt og rundt på ei strand med en gummibåt, eller om du flyr med gummibåten oppi skauen er nok det samme når du er sliten, fordi å løfte beina er tungt uansett.
              forskjellen er nok kanskje at seal gutta flyr lengre rundt?

som sagt bare spekulasjoner, med sammenligninger er pointless, siden jeg tviler på at to opptak er nøyaktig like.
              (sikker mye av det samme, løpe med gummibåt og sekk osv, svømming osv) men jeg tviler på at situasjonen er helt lik hver gang.
              dessuten opplever folk ting forskjellig, så å prate med en seal og en mj vil ikke gi deg så mye uansett:P

og ikke minst, tror både seal og mj driter i hva som er hardest.
              ihvertfall litt

Kommentér

Så vidt jeg husker fra dokumentaren, så var eneste måltid under helvetesuka en stor ( pannekaker osv) og fin frokost den fjerde dagen. Begrunnelsen var at ytterligere pining på dette stadiet var poinless, fordi de som var igjen uansett ikke ville gi seg før de "lå i graven". Dessuten så er helvetesuka bare et steg videre på vanskelighetsgraden:

"21.) Does BUD/S ( navy seal opptak) get easier after Hell Week.

- Hell no. It gets harder and the required times for evolutions drop as you are expected to show improvement every time you perform an evolution. And if you make it to the Teams - it only gets harder so you better love it! But I personally guarantee you that it is ALL 210% worth it!!"

Kommentér

Ettersom jeg har HØRT (andrehånds) så står ikke opptakene spesialstyrkene i Norge har tilbake for noe. Hele poenget med ett opptak er jo å finne akkurat de personene man er ute etter. Har selv sett dokumentaren (Class 234) fin den, men det er nok en grunn til at det ikke finnes lignende dokumentarer om norske styrker. Noe de fokuserer mye mer på i Norge er evnen til å leve i uvisshet om hva som kommer etc. Men jeg harke peil egentlig så skal slutte å surre

Kommentér

Enig i det cap skriver. Å ikke vite hva som skjer kan knekke psyken på enhver. psyke, psyke, pyske. Det er alt det handler om.

Kommentér

På seal-opptaket får de mat med seks timers mellomrom gjennom hele opptaket, kort tid til å spise, men så mye mat de bare klarer å proppe i seg. Ellers sier de blant annet i nevnte dokumentar at tempoet settes drastisk ned etter 3 dager, da er soldatene så slitne, at de bare holder de i gang med lettere øvelser. Soldatene i programmet sa jo også at når tv-kameraene var på, ble de bare pushet enda hardere, så en tv-dokumentar vil nok aldri gi en troverdig fremstilling av slike opptak. Men selvfølgelig gir det jo en pekepinn...

Kommentér

Du mener etter tre dager i "helvetesuka" ja. Den fjerde dagen var det frokost, og fokuset gikk på utelukkende wet and sandy etter det. Grunnen var som sagt at dykkertreningen startet på mandagen, og de ville ikke unødvendige skader før det.

At soldatene sa de ble kjørt hardere pga kameraene er jo bullshit. Vet ikke hvor du har det fra....

Kommentér

Opprinnelig skrevet av vincevince
                          At soldatene sa de ble kjørt hardere pga kameraene er jo bullshit. Vet ikke hvor du har det fra....
                          Hør etter hva soldatene sier under rulleteksten i siste episode.

Kommentér

Uansett beste spes styrke i verden er britiske SAS

Kommentér

Gutta - det er en rimelig dødfødt og ikke minst meningsløs diskusjon å hevde hvem som er best. Dette er høyst motiverte og topptrente karer uansett avdelingsnavnet lyder Seal, MJK, HJK, SAS, FSK etc. Dette er profesjonelle fagfolk i et ekstremt fagmiljø.

Kommentér

Av alt som er mulig å diskutere i hele verden... jaja!
                                Skjønner at dere ikke kommer til enighet her, og det gjør dere sikkert ikke etter at jeg har liret av meg noe bull her heller.

Men:
                                Norske spesialstyrker samarbeidet med Amerikanske spesialstyrker i Afghanistan, og mest sannsynlig i Kosovo også.. Ergo; de har de samme oppdragstypene.. Dette innebærer at de blir satt på samme type prøvelser under skarpe oppdrag!
                                Videre kan man vel gjerne tenke seg at en utvelgelsesprosess i de respektive landene må være nogenlunde lik..

Når man snakker om dokumentarer i hode og ræva, så skal man jo også ha i bakhodet at de som produserer dokumentaren har i sin interesse å gjøre den mest mulig interresant for seeren.
                                Hvordan gjør man det?
                                Jo - klipp og lim, og du får et "show" som er jævli tøft
                                Det er ikke bestandig at det er like mye substans i virkeligheten gjennom hele dokumentaren (neida, jeg har ikke sett denne dere refererer til her)
                                Uansett hvilket medie som lager reportasjer fra militæret, så sniker det seg alltid mange morsomme feil med, som vi som jobber der ler godt av..

Nå er nok NS opptaket knallhardt på sin måte, og Mjk/Spesjeg opptaket knallhardt på hver sine måter, men er det så vanvittig mye vits i å diskutere det? Vis meg fasiten..eh? Men for Guds skyld, er det gøy å diskutere, så be my guest!

Nb! Husk nå bare på at når en amerikaner (nesten uansett hvem) blir intervjuet på tv, og sier "bla bla bla the best in the world", så er det som regel bullshit.. Mange amerikanere har tross alt et veldig egosentrisk syn på verden, og tror det ligger automatikk i at hvis det er best i USA - så er det best i verden...
                                Men det er jo bare min mening. Og jeg har rett, for jeg er jo best i verden!

Kommentér

Stiller meg lett bak den...
                                  Turbo bullshit...No real power.

Kommentér

Eller man kan si det enkelt - som admin rett over

Kommentér

marinejeger er hardere!

jeg har ikke vært på NS-opptak, men jeg kan omtrent garantere at MJK-opptaket er hardere. NS-opptaket skjer i leir, de får kun oppgaver som hovedsaklig er fysiske, de får mat 4 ganger om dagen, så mye de vil, og de får hvile litt. i tillegg senkes tempoet etter noen dager. i tillegg er det fint mulig å forberede seg godt til opptaket, gi og med at det ikke er hemmelig!

kilde: http://science.howstuffworks.com/navy-seal.htm

MJK-opptaket er hemmelig, og jeg tror det er mange som får seg en del overraskelser fordi de har sett hvordan bla. NS har opptak og tror det er malen.

SAS har et veldig realistisk opptak hvor man får realistiske oppgaver (gå over et fjell på under 20 timer, svømme, orientere og "flukt" fra fiende)
                                      NS er helt i andre enden av skalaen. såvidt jeg kan se så har ikke NS-opptaket så mye med virkelige utfordringer å gjøre. jeg kan si, veldig generelt at MJK opptaket ligger et sted midt i mellom disse to. jeg mener objektivt sett at mjk-opptaket er det hardeste av disse tre opptakene, og det ER (ER!) hardere en NS-opptak i følge det som står på linken, og programmet som går på discovery (som jeg har sett for noen år siden).
                                      å få mat og å kun bli plaget med oppgaver jeg ser på som kun fysiske (dvs. at du trenger ikke å tenke så mye, du må bare holde ut) høres ut som to store luksus-goder. i tillegg har vi klimaet, vestlandet\ nord-norge vs. florida... vet ikke helt jeg...

tror ikke jeg har sagt for mye om mjk-opptak her, men et tips til alle som vil på mjk-opptak; vær forberedt på ALT, og IKKE bruk det du vet om NS-opptak som mal!! helst ikke spør om noe mer om mjk-opptka heller

(Kommentar fra Admin: fjernet utsagn ref MJK-opptaket - ikke over streken men kan lede til spekulasjon som vi ikke "gidder" å ha her på forumet)

Kommentér

NS opptaket er beinhardt fysisk. Påstanden om at det blir lettere etterhvert er FEIL. Det blir hardere jo lengre man går. Man risikerer hele tiden å ryke ut hvis man IKKE klarer ulike tester. De første fire ukene foregår i leirområdet, dette er FØR dykkertreningen begynner. At det er gode muligheter for hvile osv er også FEIL. Ifølge mine kilder så kan dagene slutte ved midnatt, og mønstring neste dag er 4 på morgenen. Så ikke mye søvn. Helvetesuka ( som er et hinder på veien), har man i snitt 2 timer søvn. Ja, de sulter ikke like mye som norske soldater gjør i tilsvarende helvetesuke. Men blir kjørt vel så hardt. Våt, sandete og kald døgnet rundt.

Selv om alt det fysiske skjer i leiren er det ikke mindre hardt?

Ikke bare er det beinhardt fysisk, men også bemerkelsesverdig tøft psykisk. Instruktørene ( det er veldig mange av dem), skriker og skråler og skjeller deg ut på alle mulige måter. Her er det snakk om trakassering og provosering uten like. Dette er helt klart verre enn hva man er "vant" til her på berget.

Et godt poeng er at den "norske metoden" bygger på usikkerhet. Man vet aldri hva neste time bringer, og dette kan selvfølgelig være slitsomt mentalt på sin måte. På NS vet det hva dagene bringer ( bortsett fra avstraffelser for den miste ting).

At norske soldater har det verre tror jeg ikke noe på. At det er kaldt i norge er jo en kjent sak,- men kulden er jo også et stort element i NS opptaket. Avstraffelse, og testing går på å ligge i 12 gradersvann til man ser begynnende tegn på hypotermia. Eller å svømme i samme vannet i opptil en time.

Kommentér

Vincevince: Her er det nok ingen som kan få deg til å tro noe annet, og de som faktisk kan fortelle deg virkeligheten vil nok ikke si det...

Kansje har du rett og kansje har du feil, men det er vel en grunn til at amerikanerne gjerne vil ha med nordmenna på sine operasjoner?

Kommentér

Man får bare ha sine meninger ja. Blir bare lei av å høre "norske spesialsoldater er best i verden". Amerikaneren har ikke bare med nordmenn, og amerikanerne leder aksjonene. Det burde vel være en pekepinn....

Kommentér

Nå finnes det jo en annen tråd her om nettopp tilbakemeldingene de norske SF har fått etter oppdrag i Afghanistan (av usa). Men ok, det vil nok alltid være litt sånn vi er best uansett og er vell bare naturlig og sunt, men jeg mener like fult ut at nordmennene ikke står noe tilbake for amerikanerne og jeg tror nok opptaket til MJK er minst like ille eller verre enn NS. Hadde jeg kunne valgt hadde jeg tatt NS opptaket, da vet du hvor langt du har igjen etc. Men som sagt, min subjektive mening

Kommentér

Enig i at det er mentalt utfordrende å aldri vite hva som skjer "next". Psykisk vanskelig. Men har også respekt for den konstante trakasseringen og skrikingen NS-soldatene utstår uten å bli provosert eller knukket.

Kommentér

Ettersom FELTRYKTENE vil ha det til (og ja, dette er FELTRYKTER av verste sorten) så skal MJK ha ganske mye skriking og "køddete" befal under opptak mens HJK kjører en mer avslappet linje i så henseende. Dette er kun FELTRYKTER jeg har hørt av div. folk da jeg hadde førstegangstjeneste og må sågar ikke tas for mer enn det. Uansett tror jeg dersom MJK/HJK syntes det er ett poeng å trakasere noen under opptak så tror jeg ikke de står noe tilbake for den trakaseringen man ser foregår i dokumentaren. Syntes ikke den er så spesielt ille egentlig. Men klart verre enn det vanlige avd. i norge har.

En annen ting som slo meg da jeg så denne var jo hvor lite felt de egentlig har. Og sekkegåing. Etter å ha sett denne dokumentaren og 3 andre Discovery dokumentarer om NS, sitter jeg igjen med ett bilde av dem som litt sånn "in and out action guys". Dette kan jo hende er fremstilt med vilje og det som ser kult ut, men likevel. Føler ikke det er 60kg sekk så ofte og 14 dager i felten. Selv om det helt sikkert forekommer ofte hos dem også..

Kommentér

Nå er det vel ikke sånn at hverken nordmenn eller amerikanere er best/hardest/tøffest. Spør du en dansk tenåring vil kanskje han mene at danske Frømandskorpset er best, på tyske ungdomsskoler er sikkert GSG9 best, i Frankrike er franskmenna best osv osv. Vi har en tendens til å holde med våre egne, ikke la deg irritere av det.

Har hørt at det er ca 80-90% dropouts på mj-opptaket og det tallet tror jeg er likt på øvrige opptak i Europa og USA. Det er individuelle forskjeller på hvert opptak (amerikanerne leker på stranda, nordmenn gamper i skauen) men produktet blir det samme. Ikke heng deg opp i metoder (du ikke vet noe om), det er evig slit og pes uansett. Kan du fullføre mj-utdanning så kan du i prinsippet gjennomføre NS-utdanning og omvendt. Grunn til det? Spesialsoldater generelt er klin gærne og mangler både hjerne og smerteterskel;-)

På et norsk opptak var det en fenrik som i bokstaveligste forstand fikk seg et tupp i ræva så han letta fra bakken. Viste god innsats, men klarte ikke henge med gruppa.

Kommentér

Husker ikke kildeaddressen lenger, men leste tall fra det amerikanske forsvaret som viste til at hvis man deler inn "aspirantene" på spesialstyrkeopptak inn i 5 like store grupper rangert etter hvor bra man gjorde det på de fysiske testene så man at de 20% beste hadde over 50% sjanse for å klare å komme inn i spesialstyrkene.

Altså kan man konkludere med at uansett om man er kokkos, har ekstrem smerteterskel eller ikke så ligger det mye god motivasjon i god trening og forberedelser.

Kommentér

He-he...

Amerikaneren har ikke bare med nordmenn, og amerikanerne leder aksjonene. Det burde vel være en pekepinn....
                                                        Ikke lett å komme unna den der..de har jo omtrent startet hver eneste store krig siden WW2! :-)) Og hva er det de sier: "We`re never undergunned" . Fae*, USA har flere spesialstyrker i en eller annen form eller farve enn de fleste europeiske land har total militær styrke!
                                                        De sliter jo med å få være med hver gang det er krig!

Det finnes NavySeals som etter 10-15 års tjeneste fremdeles ikke har hatt et skarpt oppdrag, og når da Norge og vår "lilleputt" nasjon stiller med FS styrker og gjør en meget bra jobb så vitner det om at HJK gjør mye riktig :-).

Kommentér

Hvem som er best og tøffest kan vi diskutere stolpe opp og stolpe ned.
                                                          SAS og MJK har vel en litt annen operasjonsform enn SEAL, med lengre opphold kun med egne medbrakte resurser og lengre distanser som tilbakelegges til fots. Det er vel naturlig at opptakene reflekterer dette.

I de fleste spesialenheter er det mellom to og fire prosent av søkerene som kommer inn.

Kommentér

Hei!
                                                            Vet ikke om jeg har så mye nyttig å komme med her. Tenkte jeg bare skulle skyte inn en liten greie jeg har hørt. Når jeg var inne til førstegangstjeneste på Setermoen forklarte noen venner av meg i fjernoppklaring at NS ville trene med spes.jegere. Spes.jeg hadde dog takket nei, NS var visst nok ikke dyktige nok. Vet ikke om dette bare er typiske forsvarsrykter?

Litt utenom temaet, men snakket med noen karer ifra US Marines som hadde vintertrening på Setermoen: "We have the equipment, but we dont know how to fucking use it" Synes den kommentaren forklarer en hel del om Det amerikanske forsvaret generelt.

Mvh
                                                            Øyvind

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                            Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X