Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

"Plakaten på veggen"

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Da jeg kortvarig rotet meg borti en befalsutdanning hadde alle elevene plakaten hengende - dvs et eksemplar de personlig hadde skrevet av for hånd. Mistenker at "tradisjonen" kom og gikk med en sjef som ikke satt særlig lenge, jeg har i ettertid møtt yngre og eldre produkter av samme utdanning som overhode ikke kjente til det.
    meh

Kommentér

Offisersintervjuet mitt på befalsskoleopptaket begynte med at jeg fikk "plakaten" i handa, med beskjed om å lese og forklare hva som stod og hva jeg tenkte om det.
      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

"Plakaten på veggen"

Opprinnelig skrevet av lyngen Vis post
        Mener å huske at denne hang på kontoret til sjef KP2 TR2 i min tid på Huseby iallefall.
        Ikke sett på kontoret til KP2 TR2.

Forøvrig sett på mitt kontor.

Kommentér

Og mitt. Og jeg er ikke en gang stadig tjenestegjørende.
          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

På mtben min hang plakaten på veggen i form av en plakat som var tapet på skottet. Enkelt og kraftfullt.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
              Og mitt. Og jeg er ikke en gang stadig tjenestegjørende.
              Ikke jeg heller ;D

Kommentér

Plakaten på veggen observert på sjefens lugar i en ubåt.
                Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Noen som vet hvor jeg kan få tak i et trykt eksemplar av denne?
                  "Agmine Consectamur"
                  "GP; Stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok"

Kommentér

Jeg foreslår du bruker den versjonen jeg har lagt ut i tråden lenger oppe her (høy oppløsning) og får den profesjonelt trykket hos en av fotoleverandørene på nett som om det var et bilde. De kan sikkert lage heldekkende plakat for nordveggen på gutte/mannerommet om du så ønsker.
                    As you wish.

Kommentér

Plakaten på veggen henger godt plassert i øyehøyde på dassen.
                      Last edited by Crowbar; DTG 071258A Sep 14, .

Kommentér

Noen som vet om den fortsatt blir formidlet til elever/kadetter den dag i dag?
                        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Ja.

Her er forresten den danske versjonen, fra 1952 og så lik den norske at det umulig kan være tilfeldig: https://www.retsinformation.dk/forms....aspx?id=41796

Legg merke til at den i tillegg til å gjelde ved væpnet angrep på Danmark også gjelder ved væpnet angrep på dansk militær avdeling i utlandet. Dette gjorde at den ble dratt inn i diskusjonen etter at Camp Dannevirke på grensen mellom Kroatia og Bosnia havnet i kryssilden under operasjon Una i 1995 - overstyrte eller overstyrte ikke en evt FN-ROE forholdsordren?

http://rudar.ruc.dk//bitstream/1800/...mbassadoer.pdf

Jfr gjerne vår egen diskusjon om selvforsvar og ROE: http://milforum.net/threads/63449-RO...-godt-foredrag
                          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Sv: "Plakaten på veggen"

Fra DTG010000 gjelder denne formelt for meg også, så denne tråden dukket passende opp ved et søk. Et eksemplar av den ypperlige pdfen fra tråden skrevet ut, rammet inn og gjort klar til opphenging på mitt kontor.

Siden Znuddel: lurte på om den fortsatt formidles, så kan jeg i det minste fortelle at vi på HV-kurs ble fortalt om den. Og ikke minst er hele "plakaten" trykket på baksiden av beskikkelsen min til HV-sersjant.
                            TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Så sent som i går kveld sjekket jeg Dropboxen min og funderte på om folk fortsatt laster ned Plakaten derfra!

Hjemme henger denne på våpenskapet.
                              As you wish.

Kommentér

En hver befalingsmann har vel minst eksemplar på veggen i sitt hjem og i sin hytte?
                                "The shitter was full" - Eddie

Kommentér

Opprinnelig skrevet av West Vis post
                                  En hver befalingsmann har vel minst eksemplar på veggen i sitt hjem og i sin hytte?
                                  samt på kontoret!

Helst sammen med noen andre grønne effekter

Kommentér

Kan meddele at jeg har Plakaten på veggen samt Hærens Offiserskodeks pent rammet inn.

Det hører også til historien at siden jeg ikke er offiser har jeg foreslått til OR Sjefen sjøl at vi trenger en OR-kodeks!

20150618_094036.jpg

Foreslo denne som et utgangspunkt for en OR kodeks!

Kommentér

OG mens vi snakker om plakaten.

Skulle forsvaret stanset Breivik 22/7 ?

http://www.dagensperspektiv.no/skull...et-breivik-227

Skulle googlet denne før jeg postet, da det allerede finnes en tråd for dette.

http://milforum.net/showthread.php/6...p%C3%A5-Veggen

Kommentér

Ref. denne saken fra dagbladet:
                                        http://www.dagbladet.no/nyheter/ber-...bater/64028966

Ta utgangspunkt i dagens situasjonsbilde og diskuter:

Hvordan skal kapteinen på en P-3 forholde seg dersom han avdekker en fremmed ubåt i utvetydig norsk farvann?
                                        Hvordan skal kapteinen på en Frigatt eller ubåt forholde seg i samme situasjon?

"Plakaten på veggen" regulerer "vepnet angrep" uten å videre spesifisere hvor grensene for vepnet angrep går.

Hvor mye skal til før kapteinen kan avfyre våpen mot et uidentifisert fremmed fartøy i norsk farvann?
                                        Må han beskytes selv først, eller tas avgjørelsen på land?
                                        Hvor høyt oppe må en slik avgjørelse tas?
                                        Er P-3C væpnet med torpedo på rutineoppdrag?
                                        Er det en prinsippiell forskjell på en fremmed ubåt i norsk farvann, og en stridsvogn eller et bombefly på norsk side av grensa?
                                        Hva vil konsekvensene av en sunket russisk eller alliert ubåt være for norsk utenrikspolitikk?
                                        Sleep is for the weak
                                        Caffeine is my sacrament
                                        ...are those spiders real?

Kommentér

Hadde en russ- nei fiendtlig stridsvogntropp stått i en Norsk dal, hadde vi hvertfall ikke latt de bare kjøre hjem. Det samme burde jo gjelde for en ubåt. Det burde være tydelig kommunisert ut til omverdenen, overgi deg uten motstand eller bøt med livet. De som ferdes i Norsk territorium tar jo en kalkulert risiko.

Om vi så hadde senket en ukjent ubåt i egne farvann, så hadde det jo nesten garantert ikke skjedd uten diplomatiske hylekor fra ubåteieren. Men som jeg sa, de tar en kalkulert risiko ved å ta seg inn i Norge.

Det jeg tror kommer til å skje, sjef for flyet snakker med FOH, FOH snakker med regjeringen. Hold et øye med ubåten, men IKKE bekjemp den. Følg den ut av Norsk farvann. Saken hysjes deretter ned til hensyn av landenes forbrødring.
                                          Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Kommentér

Så vidt jeg vet utviklet svenskene en "mini-hedgehog" nettopp til slike formål. Rettet ladning som etter planen skulle lage et ganske lite hull i målet, som skulle gi vanninntrengning liten nok til at ubåten ikke sank direkte, men stor nok til at det var nødvendig å gå til overflaten innen kort tid. Disse skulle i teorien skytes på alt og alle, uavhengig av antatt nasjonalitet. Politisk mer ryddig enn å gå rett på torpedo, som jo er forsettlig drap på det stakkars mannskapet som befant seg på sensitivt svensk område pga feilnavigering.

Jeg er for øvrig uenig i at plakaten ikke spesifiserer hvor grensene går for "væpnet angrep". Med væpnet angrep forstås i dette direktiv enhver uhjemlet inntrenging over norsk land-, sjø- og luftterritorium av væpnede styrker fra fremmed makt, når de åpenbart har fiendtlige hensikter eller når de bruker makt mot norske styrker som vil stanse dem. "... når de åpenbart har fiendtlige hensikter" er vel nøkkelen her. En ubåt som vaser rundt i norsk farvann uten å bruke periskop eller aktivt sonar, eller interagerer med andre enheter, eller dykker når den blir oppdaget, har ikke åpenbart fiendtlige hensikter.
                                            meh

Kommentér

Opprinnelig skrevet av flex1984 Vis post
                                              Så vidt jeg vet utviklet svenskene en "mini-hedgehog" nettopp til slike formål. Rettet ladning som etter planen skulle lage et ganske lite hull i målet, som skulle gi vanninntrengning liten nok til at ubåten ikke sank direkte, men stor nok til at det var nødvendig å gå til overflaten innen kort tid. Disse skulle i teorien skytes på alt og alle, uavhengig av antatt nasjonalitet. Politisk mer ryddig enn å gå rett på torpedo, som jo er forsettlig drap på det stakkars mannskapet som befant seg på sensitivt svensk område pga feilnavigering.

Jeg er for øvrig uenig i at plakaten ikke spesifiserer hvor grensene går for "væpnet angrep". Med væpnet angrep forstås i dette direktiv enhver uhjemlet inntrenging over norsk land-, sjø- og luftterritorium av væpnede styrker fra fremmed makt, når de åpenbart har fiendtlige hensikter eller når de bruker makt mot norske styrker som vil stanse dem. "... når de åpenbart har fiendtlige hensikter" er vel nøkkelen her. En ubåt som vaser rundt i norsk farvann uten å bruke periskop eller aktivt sonar, eller interagerer med andre enheter, eller dykker når den blir oppdaget, har ikke åpenbart fiendtlige hensikter.

Tror det er denne.
                                              Finnene brukte en slik nylig, 2015
                                              Død ved Kølle!
                                              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
                                                Det jeg tror kommer til å skje, sjef for flyet snakker med FOH, FOH snakker med regjeringen. Hold et øye med ubåten, men IKKE bekjemp den. Følg den ut av Norsk farvann.
                                                Med den mengden crew og flymaskiner vi har i dag (i hvert fall i følge aldrimer.no) er det vel i praksis umulig å henge på den ubåten i mer enn noen timer, uavhengig av om den beveger seg mot eller fra territorialfarvanngrensen. Kan ikke holde seg i lufta for alltid, og har ikke nødvendigvis en avløser (maskin + crew) å sette inn...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Clutch Vis post
                                                  Ref. denne saken fra dagbladet:
                                                  http://www.dagbladet.no/nyheter/ber-...bater/64028966

Ta utgangspunkt i dagens situasjonsbilde og diskuter:

Hvordan skal kapteinen på en P-3 forholde seg dersom han avdekker en fremmed ubåt i utvetydig norsk farvann?
                                                  Hvordan skal kapteinen på en Frigatt eller ubåt forholde seg i samme situasjon?

"Plakaten på veggen" regulerer "vepnet angrep" uten å videre spesifisere hvor grensene for vepnet angrep går.

Hvor mye skal til før kapteinen kan avfyre våpen mot et uidentifisert fremmed fartøy i norsk farvann?
                                                  Må han beskytes selv først, eller tas avgjørelsen på land?
                                                  Hvor høyt oppe må en slik avgjørelse tas?
                                                  Er P-3C væpnet med torpedo på rutineoppdrag?
                                                  Er det en prinsippiell forskjell på en fremmed ubåt i norsk farvann, og en stridsvogn eller et bombefly på norsk side av grensa?
                                                  Hva vil konsekvensene av en sunket russisk eller alliert ubåt være for norsk utenrikspolitikk?
                                                  Tro det eller ei, men noen har faktisk tenkt på dette. Det eksisterer planverk og forhåndsordrer ute hos de relevante avdelinger. Dette er, som du sikkert har forstått allerede, av naturlige grunner gradert.

Kommentér

Bumper denne..
                                                    På Facebook og i kommentarfelt på diverse nettaviser er det stadig vekk enkelte som trekker frem plakaten i diverse diskusjoner vedr. tilstanden til Forsvaret, investeringer i utstyr eller manglende investeringer, om Forsvaret skal innrettes den ene eller andre veien. Alltid er det noen som da argumenterer for at plakaten er utdatert og ikke lenger er gyldig.
                                                    For meg som befalingsmann skjærer det i sjelen å lese slike utspill. Jeg mener at selv om ikke plakaten er tidsriktig i form av å ta høyde fot f.eks. hybrid krigføring eller andre "nymotens" variasjoner over temaet "Vi vil styre landet ditt", mener jeg at plakatens essens om
                                                    - søke informasjon og vær klar
                                                    - mobilisere
                                                    - yte motstand
                                                    - ikke gi æresord
                                                    osv fremdeles er gyldige prinsipper som begrepet "Plakaten på veggen" målbærer.

Er jeg bare en bitter gammel mann?
                                                    Kjør debatt..

SlakaBall
                                                    Bumpibump TM

Kommentér

Litt på siden kanskje, men jeg har hørt plakaten på veggen bli omtalt som en "General Order", og i den kapasiteten er den vel fortsatt svært gyldig.
                                                      https://en.wikipedia.org/wiki/General_order
                                                      One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

Enig med SlakaBall:

Plakaten på veggen gjelder ennå, og det bør den gjøre. Man kan alltids argumentere for at ordlyden er gammeldags, men budskapet er fullt gyldig. Alle befalingsmenn og med særdeleshet avdelingssjefer har plikt til å mobilisere sin avdeling raskest mulig og gjøre all mulig motstand. Det er kanskje mer uklart i dag når den utløses, gitt diskusjonen rundt hybrid krigføring. Men når det er klart at landet er under væpnet angrep så plikter befalingsmenn å gjøre motstand.

Så kan man diskutere opp og ned om det er umoralsk av samfunnet å be soldater og særlig befalingsmenn stille seg i denne situasjonen når tilstanden på Forsvaret er ikke helt topp. Men det blir et sidespor etter min mening, det er et argument for at Forsvaret må gis høyere prioritet. Men om et væpnet angrep skulle skje, så har Forsvaret plikt å gjøre motstand med de midler man har tilgjengelig.

Kommentér

Da benytter jeg anledningen til å vise den som Gehenna: linket til først i tråden. For øvrig helt enig med SlakaBall:.

Direktiver_for_militære_befalingsmenn_og_militære_sjefer_ved_væpnet_angrep_på_Norge.png
                                                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Noen burde trykke den opp i nytt opplag og distribuere den til alle befalingsmenn i Norge med oppfordring om å få den opp på veggen om de ikke allerede har den. Man kan diskutere reløevansen av den, men den får deg til å tenke litt på hva det innebærer å ha militær profesjon!
                                                            “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                                                            ― John Steinbeck

Kommentér

Jeg fikk den i forbindelse med at jeg ble HV-sersjant. Og har registrert at den følger med når andre i HV har blitt beskikket til ny grad.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X