Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Øvelse Cold Response 2012

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Øvelse Cold Response 2012

Fått innkalling. Får håpe det bli mer action enn forrige gang!

Fått forespørsel, men kræsjer med karaktergivande prosjekt

Kommentér

Heldigvis ikke fått innkalling

Kommentér

Innkallinga er der. No blir det liv, rai rai..!
        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Jeg skal! blir kult med en hel måned i øvelse

Kommentér

De fleste som er innkalt skal vel være i Vertslandsstøttebataljonen eller SBBN. Har hørt at de med 28 dager skal først på 2 ukers kurs på Værnes, uten at jeg vet noe mer om hva eller hvorfor de skal det.
            http://forsvaret.no/verneplikt/etter...onse-2012.aspx

Her er forsåvidt hovedsiden til CR12, med alt av omfang, scenario osv:
            http://forsvaret.no/aktuelt/ovelser/...-response.aspx

Har ikke fått innkallingen enda, men jeg skal med. Eksamensprosjektet kan ta seg en bolle.
            - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Jeg skal ut felten jeg, og være vanskelig..! Jeg er ikke noe vertsstøtte, nei.
              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Hadde ikke vært meg imot å vært med på
                *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
                  Jeg skal ut felten jeg, og være vanskelig..! Jeg er ikke noe vertsstøtte, nei.
                  Skal du være venn eller fi?

Kommentér

Jeg vet ikke riktig ennå. Jeg er åpen for å bytte side underveis, hehe.

Kommentér

hehe medgangssupporter altså jeg vet hvor jeg er men vet ikke om det er "politisk" korrekt å si på det åpne fora haha

Kommentér

TTT folkens.

Kommentér

Kan ikke se noe som bryter med den gylne regel her, så ta det helt med ro Eeo.

Kommentér

Tror heller han er bekymret for at OPFOR skal vinne over laget hans siden dem kan "samle etterretning" på bruket her, ikke sant Eeo?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Makaan Vis post
                              Tror heller han er bekymret for at OPFOR skal vinne over laget hans siden dem kan "samle etterretning" på bruket her, ikke sant Eeo?

Slik som i 2008? Knusende seier fra OPFOR!
                              “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                              ― John Steinbeck

Kommentér

Det var ikke CR i 2008. Det var Øvelse Nordlys...

Dog skjønner jeg ikke helt hva som ikke burde ut, jeg sitter på ugraderte kart over FTX området og f.eks. hvor JSOC skal være. Så hvordan det da kan være verre å si at en en innkalt til rep?

Kommentér

JSOC.....ser ikke for meg at de skal være med gitt....

Kommentér

Nei ikke som i USA sin, men det blir en felles "joint" kommando for SF guttene, som da blir forkortet med JSOC..

Kommentér

SOF. Ikke SF. SF er Green Berets, og de eneste som er Special Forces(SF). Andre er Special Operation Forces(SOF). Inkludert norske spesialstyrker
                                      mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
                                        SOF. Ikke SF. SF er Green Berets, og de eneste som er Special Forces(SF). Andre er Special Operation Forces(SOF). Inkludert norske spesialstyrker
                                        Takk.

Kommentér

Forklar forskjellen??
                                          Dona Ferrea

Kommentér

Special Forces (SF) og Special Operations Forces (SOF) er to begreper som blir brukt om hverandre for å omtale spesialstyrker, feilaktig sådan.

SOF er en samlebetegnelse på alle styrker som trener på og utfører spesialoperasjoner:

Spesialoperasjoner:
                                            I NATO er det vanlig å definere spesialoperasjoner som militære aktiviteter
                                            utøvd av spesielt utpekte, organiserte, trenede og utstyrte styrker ved bruk av
                                            operasjonsteknikker og metoder som ikke er vanlige for konvensjonelle styrker.
                                            Disse aktivitetene utøves i fred, krise og væpnet konflikt, uavhengig av eller koordinert
                                            med konvensjonelle styrker. Politiske og militære hensyn kan kreve fordekte,
                                            skjulte eller diskrete metoder, og en vilje til å akseptere en grad av militær og
                                            politisk risiko som ikke er vanlig i konvensjonelle operasjoner.

Spesialoperasjoner gjennomføres av avdelinger med spesielt selektert personell
                                            som er gitt spesiell utrustning og grundig utdanning i avanserte taktikker
                                            og teknikker. Spesialstyrker har kort reaksjonstid og kan hurtig settes inn over store avstander på land, gjennom luften og på eller i sjøen.

Forsvarets fellesoperative doktrine (FFOD)
                                            US Army Special Forces Command (Airborne) er en avdeling i US Army Special Operations Command, og de kalles SF:

http://en.wikipedia.org/wiki/Special...d_States_Army)

http://www.socom.mil/News/Documents/..._Book_2012.pdf (se side 40)

Special Forces
                                            Special Forces units perform seven doctrinal missions:
                                            Unconventional Warfare, Foreign Internal Defense, Special
                                            Reconnaissance, Direct Action, Combatting Terrorism, Counterproliferation,
                                            and Information Operations. These missions make
                                            Special Forces unique in the U.S. military, because they are
                                            employed throughout the three stages of the operational
                                            continuum: peacetime, conflict and war.
                                            The "Quiet Professionals," Special Forces units are today
                                            deployed worldwide displaying their dominance in full
                                            spectrum operations through their unconventional warfare
                                            expertise. From humanitarian assistance and training of
                                            indigenous forces, to direct action and special reconnaissance
                                            missions, Special Forces Soldiers live up to the Special Forces
                                            motto: De Oppresso Liber, to Free the Oppressed.

Kommentér

Og jeg legger til (til forargelse for de her på bruket som mener at kun heltids yrkessoldater er brukbare for noe som helst) at av syv Special Forces Groups i USA er to tilhørende nasjonalgarden og for en stor del bestående av reservister som tjenestegjør som deltidssoldater. Dette inkluderer gruppens sjef! Allikevel har disse gjennomført svært spesielle operasjoner i både Irak og Afghanistan.

19th Special Forces Group tilhører offisielt Utah Army National Guard, selv om den har avdelinger i 8 stater og soldater fra mer enn 12 stater. Sjefen er oberst "Randy" Watt som i det daglige er visepolitimester i Ogden, Utah, men som har fått 4 "Bronze Stars" (en med "Valor") for sin ledelse av SF-enheter i Irak og Afghanistan.

20th Special Forces Group tilhører offisielt Alabama Army National Guard, men har også enheter og soldater i et stort antall stater. Enheter av den er også til stadighet på operasjoner i Irak (inntil nå) og Afghanistan.

Selv om 19th og 20th Special Forces Groups stort sett består av deltidssoldater og -offiserer som trener 40+ dager i året, stort sett i ferier og helger, er kravene de samme som for heltids SF-enheter, de må gjennom akkurat den samme seleksjon og trening. Svært mange er tidligere heltids SF som har sluttet som fulltidssoldater/offiserer og gått over i et sivilt yrke.
                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Ja, og jeg har jobbet noen måneder med et ODA fra en NG gruppe i utlandet.

Og godt å se at du til tross for gjentatte forsikringer om at ihvertfall jeg ikke har noe imot reservister/deltidssoldater (og ikke evner å ta inn over deg det vi sier), ALLTID skal trekke frem hvor teite vi er....godt du ikke er langsint da.....

Det er jo faktisk HV gubbs her inne som sier at HV ikke duger til noe særlig utover objektsikring. Jeg har i det minste forfektet at reservist/NG modellen er bra, men at det fordrer en mye høyere treningsstandard enn det HV har idag.

Forøvrig har veldig mange i NG SF gruppene vært deployert omtrent like ofte som AD gruppene, så de har hatt en MYE høyere treningsstandard de siste 10 årene.

Kommentér

Her er forøvrig en meget bra artikkel om SF, som også viser fordelingen av oppdrag innen SOCOM:

http://www.sfa9.org/sfrolesandmission.pdf

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                                    Og godt å se at du til tross for gjentatte forsikringer om at ihvertfall jeg ikke har noe imot reservister/deltidssoldater (og ikke evner å ta inn over deg det vi sier), ALLTID skal trekke frem hvor teite vi er....godt du ikke er langsint da.....
                                                    Det var ikke deg jeg tenkte på. Men du har jo tydeligvis bestemt deg for å tro at alt jeg sier er mot deg, så da nytter det jo ikke for meg å forklare det.
                                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                                      Det var ikke deg jeg tenkte på. Men du har jo tydeligvis bestemt deg for å tro at alt jeg sier er mot deg, så da nytter det jo ikke for meg å forklare det.
                                                      Jeg gjør ikke det, selv om jeg har blitt plassert i den båsen av både deg og andre på dette forumet. Jeg er bare lei av at du skal bruke enhver anledning til å komme med ett eller annet stikk i den sammenhengen, mot heltidssoldater som "rakker ned på" deltidssoldater:

til forargelse for de her på bruket som mener at kun heltids yrkessoldater er brukbare for noe som helst
                                                      Eller noe i den duren.....

Kan du ikke starte en egen tråd om det?
                                                      Last edited by AGR416; DTG 191913B Dec 11, .

Kommentér

Jeg skal være med i invasjonsstyrken, Havland...blir sikkert kaldt, men gøy:-)

Noen tips om påkledning i kulda?

Kommentér

Pbu.
                                                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Gjør som Cody Lundin, shorts og ullsokker... Han har jo trent opp en naturlig immunitet mot kulde..

6:40 og utover...

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                            Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X