Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Inn i Sjøforsvaret på Januar. Muligheter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Inn i Sjøforsvaret på Januar. Muligheter?

    Hei!

    Jeg fikk "Varsel om planlagt innkalling" til Sjøforsvaret på Juni. Tjenesten starter Januar 2012.
    Har ennå ikke fått endelig innkalling, men håper og tror den kommer. Har satt fartøytjeneste som førstevalg, men der er det vel knallhard konkurranse? Det jeg
    egentlig lurer på er; Hvilke andre muligheter finnes det om jeg IKKE får tjenestegjøre på et fartøy? Er det muligheter for å bli overført til luftforsvaret? Er det noen som har erfaring her inne fra lignende problemstillinger? Jeg bli 21 år i år og er ekstremt motivert for førstegangstjensten

  • #2
    http://forsvaret.no/verneplikt/for-f...r/default.aspx
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

    Kommentér


    • #3
      nåja, knallhard konkuranse er det vel ikke, når jeg var inne var jeg på båt(er) og fikk vite at ca 50% av alle ender på fartøy, vis du da sørger for å tilfretstille minimums kravene for å være på båt (3000 på under 15 min, en svømme test, og litt små ting på helse profilen din) og du tar vekk alle som ikke vill på båt så er det ikke så veldig mange du konkurerer med.

      ellers er mulighetene mange, alt fra vakt, til idrets assistent, til basekontoret på HOS, til mif (kryptert samband), til sanitets assistent.
      mulighetene er mange, jeg forstår at det som frister mest er å være på båt, og selvom jeg har gjort mye annet en å være på båt i min tid i forsvaret, så vil jeg virkelig anbefale båt, og det er noe av det jeg ser på som den beste delen av min tid i forsvaret.

      det er mulig å bytte til luft, men de er ikke glad i det, og du må ha en veldig god grunn. jeg ser heller ikke helt vitsen, men forall del, det er nå ditt valg

      Kommentér


      • #4
        Takk for svar Hvordan er egentlig greia med UB-kurs? Er ganske så blank her..

        Kommentér


        • #5
          hva med ub-kurs er det du lurer på?

          en grov forklaring er at du får en grundlegende utdaning innen soldat ferdigheter og lederskap de første 6 månedene, og får prøve deg som leder i de siste 6 månedene. før du dimmer, og samtidig får sersjants/kvartermester grad

          men det er virkelig ikke veien til å komme seg på fartøy

          Kommentér


          • #6
            Okei. Men er det noen som kan fortelle om hverdagen på et kystvaktfartøy e.l ?

            Kommentér


            • #7
              Opp tidlig på morran, frokost og vasking, arbeid fram til middag kun avbrutt av lønsj (og kaffepauser), utskjei før/etter middag, vakt resten av døgnet for de som har vakt, fri for øvrige. Dette er i grove trekk hvordan tjenesten forløper seg på et hvilket som helst KNM/KV fartøy til kai.

              I sjøen går man vaktsystem, hvor man er X timer på vakt, X timer av vakt, X timer på vakt, X timer av vakt, osv, kun avbrutt av øvelser og alarmer. Igjen hvordan det i grove trekk er på et hvilket som helst KNM/KV fartøy i sjøen.

              Det er knallgøy på båt, uansett hvilken båt du kommer på, dersom du kommer på båt.

              Kommentér


              • #8
                Opprinnelig skrevet av ThemOne Vis post
                tilfretstille minimums kravene for å være på båt (3000 på under 15 min, en svømme test, og litt små ting på helse profilen din) og du tar vekk alle som ikke vill på båt så er det ikke så veldig mange du konkurerer med.
                Skjønner jo at man må ha en god helse, men hva skal med fysiske opptakskrav a la 3000m på båt skjønner jeg ikke. Trodde det var i skogen man løp. Sivile sjøfolk har jo og strenge helsemessige krav og det skjønner jeg, men fysiske krav skjønner jeg ikke. Synes det snart er fysiske krav på alt utenom å være hangarsoper i Luftforsvaret snart. Er vel snart fysiske krav for å få lov til å gjennomføre førstegangstjeneste.

                Hvorfor er jeg feit og lat? -Fordi jeg er flysoldat!
                Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                Kommentér


                • #9
                  Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
                  Skjønner jo at man må ha en god helse, men hva skal med fysiske opptakskrav a la 3000m på båt skjønner jeg ikke. Trodde det var i skogen man løp. Sivile sjøfolk har jo og strenge helsemessige krav og det skjønner jeg, men fysiske krav skjønner jeg ikke. Synes det snart er fysiske krav på alt utenom å være hangarsoper i Luftforsvaret snart. Er vel snart fysiske krav for å få lov til å gjennomføre førstegangstjeneste.

                  Hvorfor er jeg feit og lat? -Fordi jeg er flysoldat!
                  Nå har jeg aldri tjenestegjort på en båt eller i Marinen, men regner med at driller på f.eks brann og andre driller krever en del fysisk innsats...
                  En annen ting er at om man er 20 år (pluss/minus) så bør man jammen klare kravet.....eller trene seg opp til det.....er nå min mening....
                  Last edited by MGhøyre; DTG 122057B Oct 11, .

                  Kommentér


                  • #10
                    Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
                    Skjønner jo at man må ha en god helse, men hva skal med fysiske opptakskrav a la 3000m på båt skjønner jeg ikke. Trodde det var i skogen man løp. Sivile sjøfolk har jo og strenge helsemessige krav og det skjønner jeg, men fysiske krav skjønner jeg ikke. Synes det snart er fysiske krav på alt utenom å være hangarsoper i Luftforsvaret snart. Er vel snart fysiske krav for å få lov til å gjennomføre førstegangstjeneste.

                    Hvorfor er jeg feit og lat? -Fordi jeg er flysoldat!
                    Utholdenhet, hovedsakelig. Det er og en fordel å kunne klare litt dersom du f.eks. må løfte 110 kg maskinist opp og gjennom luker og ut til sanitetslaget/evakuering, bære havariutstyr for røykdykkerlaget fram og tilbake ørten ganger, gjerne gå et par uker i strekk uten tilstrekkelig søvn siden dere er i krig (les: øvelse) med tilhørende alarmer som tvinger deg opp av bikka hele tiden, et cetera. Det er en del arbeid ombord som faktisk krever litt av folkene ombord. Det går ikke bare i å sitte på ræv og trykke på taster hele dagen, selv om enkelte på bruket her kan se ut til å ha den oppfatningen av SJØ. Brukbar fysisk utholdenhet gir og mental utholdenhet.
                    Last edited by Eeo; DTG 122323B Oct 11, .

                    Kommentér


                    • #11
                      Denne filmen (lenke) i 6 deler viser hvordan det er å være ombord på båt når alt ikke er så greit og fredelig. Dvs. den er om "moderne" sjøkrig, Falklandskrigen for 29 år siden. Å være ombord på et brennende eller synkende fartøy krever litt av den som skal overleve og hjelpe andre til å overleve.
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                      Kommentér


                      • #12
                        Takker for svar. Og en meget spennende video ! Men jeg har forstått det slik at der er Kystvakten som er flest seilingsdøgn. Stemmer dette, og hvilke fartøy gjelder dette som regel? Alle er vel ikke like mye ute på "tokt" ?

                        Kommentér


                        • #13
                          Kystvakten er nok rammet av budsjetter de som alle andre, men enkelt er det vel riktig å si at indre kystvakt seiler i uken når de har penger og har landligge stort sett i helgene, mens de større fartøyene som hovedsaklig seiler nordpå selvsagt er ute på lengre tokt og oppfyller også en beredskapsrolle til land eller ute.
                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                          Kommentér


                          • #14
                            Så når indre kystvakt ligger til land i helgene, er det da fri for mannskapet eller må noen av ferskingene være igjen å passe skipet osv?

                            Kommentér


                            • #15
                              Opprinnelig skrevet av Docal22 Vis post
                              Så når indre kystvakt ligger til land i helgene, er det da fri for mannskapet eller må noen av ferskingene være igjen å passe skipet osv?
                              Her er jeg delvis på tynn is, men de har ihvertfall brovakt når de ligger i sivil havn.
                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

                              Kommentér


                              • #16
                                Ad. fysiske krav er det nettopp av de grunner dere nevner den sivile handelsflåten har strenge helsekrav, ikke fysiske utholdenhetskrav. Å tro at tjenesten på et sivil handelsfartøy er atskillig mindre fysisk krevende enn ombord på et militært fartøy er vel en liten skivebom. Men, skal ikke fortsette denne diskusjonen. Det var bare en liten digresjon (ellers ender vi helt OT).
                                Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

                                Kommentér


                                • #17
                                  Opprinnelig skrevet av ThemOne Vis post
                                  nåja, knallhard konkuranse er det vel ikke, når jeg var inne var jeg på båt(er) og fikk vite at ca 50% av alle ender på fartøy, vis du da sørger for å tilfretstille minimums kravene for å være på båt (3000 på under 15 min, en svømme test, og litt små ting på helse profilen din) og du tar vekk alle som ikke vill på båt så er det ikke så veldig mange du konkurerer med.

                                  ellers er mulighetene mange, alt fra vakt, til idrets assistent, til basekontoret på HOS, til mif (kryptert samband), til sanitets assistent.
                                  mulighetene er mange, jeg forstår at det som frister mest er å være på båt, og selvom jeg har gjort mye annet en å være på båt i min tid i forsvaret, så vil jeg virkelig anbefale båt, og det er noe av det jeg ser på som den beste delen av min tid i forsvaret.

                                  det er mulig å bytte til luft, men de er ikke glad i det, og du må ha en veldig god grunn. jeg ser heller ikke helt vitsen, men forall del, det er nå ditt valg
                                  Svømmetest? Hvordan utføres den? Og er man absolutt nødt til å under 15. min på 3000?

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    du skal søvmme et lite stykke og har helt ok med tid på deg, det gjøres i baseng. Ikke noe hokus pokus, bare at du skal svømme frem og tilbake, og bevise at du klarer å svømme og at du har ett vist tempo på deg i vannet, (ta en svømme tur eller 3 før inrykk så går det bra, og består du ikke får du en kjangse til senere, og tror at fra hele rekrutten var det 5-6 stykker som ikke besto det inrykket jeg var der)

                                    vis ikke du har en kvalifikasjon som gjør at du virkelig virkelig trengs på båt er 15 min kravet! og det er absolutt nødvendig. Og det burde være innenfor rimlihetens grenser.

                                    Bran og havari øvelser kan kreve mye av deg fysisk, det mer mye som skal gjøres på kort tid. Desuten skal man også velge av de som kommer ombord til å bli røykdykkere osv. for å komme innafor tia, vis du har lyst til å komme på båt men ikke er helt sikker på om du klarer det: Løp 4x4, 1 eller 4 ganger i uka (avhengi av ambisjon og nåværende situasjon) så er ikke det så vanskelig, desuten burde du jo ligge på 12.30 eller hva det nå var idretsmerket ligger på.

                                    Kommentér


                                    • #19
                                      Opprinnelig skrevet av ThemOne Vis post
                                      du skal søvmme et lite stykke og har helt ok med tid på deg, det gjøres i baseng. Ikke noe hokus pokus, bare at du skal svømme frem og tilbake, og bevise at du klarer å svømme og at du har ett vist tempo på deg i vannet, (ta en svømme tur eller 3 før inrykk så går det bra, og består du ikke får du en kjangse til senere, og tror at fra hele rekrutten var det 5-6 stykker som ikke besto det inrykket jeg var der)

                                      vis ikke du har en kvalifikasjon som gjør at du virkelig virkelig trengs på båt er 15 min kravet! og det er absolutt nødvendig. Og det burde være innenfor rimlihetens grenser.

                                      Bran og havari øvelser kan kreve mye av deg fysisk, det mer mye som skal gjøres på kort tid. Desuten skal man også velge av de som kommer ombord til å bli røykdykkere osv. for å komme innafor tia, vis du har lyst til å komme på båt men ikke er helt sikker på om du klarer det: Løp 4x4, 1 eller 4 ganger i uka (avhengi av ambisjon og nåværende situasjon) så er ikke det så vanskelig, desuten burde du jo ligge på 12.30 eller hva det nå var idretsmerket ligger på.
                                      Burde ligge på 12:30 ja.. Au! Ut å trene. NÅ!

                                      Kommentér


                                      • #20
                                        13:45 fikk jeg på øret idag at var tia jeg tenkte på... det er for idretsmerket og er en ok tid, man burde jo klare å presse den lengre ned, men det er en god tid. men kravet for båt er 15:00.

                                        men bare å stå på, 15 burde ikke være noe stort problem for normal ungdom, spesielt ikke vis man trener litt før man møter opp, og du vil få trent litt på madla også

                                        Kommentér


                                        • #21
                                          Er bare å legge seg i selen og ta et ordentlig nakketak da vil jeg tro.

                                          Hvordan er det med permisjoner og slikt egentlig? Ser at det er 20 permisjonsdager man er "garantert" å få, men hvordan er det utover de? Hvis jeg skal på et viktig møte i kommunal regi f.eks?

                                          Kommentér


                                          • #22
                                            det med perm kommer veldig ann på avdelig, husker ikke antalet dager som var minimum i løpet av året med 20 høres riktig ut, men det er ikke sånn at du kan ta ut dem når det passer deg.

                                            MEN det finnes forskjelig grundlag for perm, velferdsperm 1-2-3. husker ikke detaljene bak 2,3 men det får du vite raskt på madla. er det noe viktig og kommunalt eller statlig skulle det nok gå i orden så lenge du sier i fra igod tid! vis du vet når møtene er alt når du kommer til avdelig så søk med en gang så vet de det, ikke kom med søknad på mandag og forvent fri på tirsdag

                                            Kommentér


                                            • #23
                                              Velferd 1 er i tilfelle umiddelbare familiære årsaker, som f.eks. dødsfall eller alvorlig sykdom/skade i nærmeste familie. Dette er som du sikkert forstår ganske alvorlige greier, og medfører at du får permisjon umiddelbart uansett hvor i verden du befinner deg. For å gi et eksempel på hvordan velferd 1 fungerer: Vi var på øvelse utenfor vestkysten av Skottland når vi fikk melding om at bestemora til en vernepliktig ombord lå for døden. Ti timer senere var vedkommende vernepliktig hjemme. Det er ikke krav om skriftlig søknad eller lang ventetid dersom det er snakk om velferd 1.

                                              Velferd 2 er dersom det er sterke årsaker som gjør at du mener du har rett til perm, så som å få besøke syke slektninger, barnedåp, bryllup osv. Innvilges som oftest, men må begrunnes i en skriftlig søknad tjenestevei i god tid før.

                                              Velferd 3 er for mindre viktige (sett opp mot Velferd 1 og 2) saker, så som idrettsstevner, kommunemøter, osv. Disse skal og begrunnes i en skriftlig søknad tjenestevei i god tid før permisjonen ønskes, og kan avslås dersom avdelingssjef ikke finner det godt nok begrunnet eller det ikke passer f.eks. med øvelser som skal finne sted eller lignende.

                                              Velferd 1, 2 og 3 innvilges utover ordinære permisjonsdager, som gis som oftest i ferier (påske, jul, sommeren), og som helgepermisjoner. For å si det enkelt: du har krav på 7 gratis hjemreiser ila førstegangstjenesten. Dvs. ca en permreise annenhver måned. Som Docal22 sier, så kan du ikke ta ut permisjon når du måtte føle for det selv. Du kan selvsagt komme med ønske til avdelingssjef, men ikke forvent å få det akkurat som du ønsker. Det er tross alt Forsvarets behov som kommer i første rekke, selv om man prøver å tilpasse det til egne ønsker.

                                              Kommentér


                                              • #24
                                                Får bare håpe jeg kommer i en avd. der jeg har en meningsfylt tjeneste, slik at jeg ikke vil hjem!

                                                Kommentér


                                                • #25
                                                  Opprinnelig skrevet av Docal22 Vis post
                                                  Hvordan er det med permisjoner og slikt egentlig? Ser at det er 20 permisjonsdager man er "garantert" å få, men hvordan er det utover de? Hvis jeg skal på et viktig møte i kommunal regi f.eks?
                                                  Hvis det er kystvaktskip du vil på er det fast turnus. De ytre kv skipene har 6 uker på og 3 uker av, mens det er 4 på og to av i indre kv. Når det gleder ytre kv er det vanskeligere å søke seg på perm da dere kan være langt fra land.
                                                  Og de seiler ikke to dager for å sette i land noen som skal på møte. For at du skal få perm under turnus må det være "ekstreme" tilfeller. For i verste fall er helikopter eneste transportmiddel.

                                                  Opprinnelig skrevet av Docal22 Vis post
                                                  Så når indre kystvakt ligger til land i helgene, er det da fri for mannskapet eller må noen av ferskingene være igjen å passe skipet osv?
                                                  Sånn det var på ytre kystvakt så måtte det være igjen minst en røykdykker og en telefon/brovakt. Så sånn sett er det litt kjedelig og være en av de. Hvor lenge du har vært på fartøyet har mye og si, og jo "eldre" du blir desto flere drittoppgaver blir gitt til de ferske/nye.
                                                  Last edited by Retired; DTG 020513B Nov 11, .

                                                  Kommentér


                                                  • #26
                                                    Kan svare på det meste angående tjenestemuligheter i Sjøforsvaret. Jeg er kontigent 1107 og har nå vært 2 måneder på Kystvakt som artillerist. Dagen starter 07:30 med purring/vekking og med frokost frem til 08:00. Deretter samles alle dagmenn blandt de menige + takkeloffiserer i messa og vi leser opp meldinger fra de andre båtene i Marinen samt fordeler arbeidsoppgaver under det daglige oppskværet ombord (vasking av dasser, tømme søppel etc.). Så har vi kaffepause klokka 10:00 og klokka 15:00. Klokka 16:30 er det middag og arbeidsdagen for de fleste er som oftest over. Så da kan man bare chille og gjøre hva man vil, trene på treningsrommet, se på film i messa, sove etc.

                                                    Vi menige ombord går 6 uker på og har 3 uker av. Skal jeg være helt ærlig ut i fra mine synspunkter, så er 6 uker alt for lenge! Men de 3 ukene man er av er veldig gode. Befalet går 3 uker på og 3 uker av, så man seiler med to forskjellige befalsskift i løpet av de to toktene/skiftperiodene man er på. Etter 3 uker går man til kai på basen, Haakonsvern Orlogsstasjon i mitt fartøys tilfelle og har noe som heter PV, periodisk vedlikehold. Da reiser en pulje med menige hjem og alt befal hjem og omvendt. Da ligger vi inne i 2-3 dager og vi menige går som oftest på byen, med mindre man sitter vakt.

                                                    Hos oss er det en uskrevet ordning som sier at de "nye" skal gjøre dritjobbene. På fartøyet mitt praktiseres en ordning med at hver har 1-2 tokt i byssa som Messegutt/oppvasker. Dette innebærer at du vil stå 3 uker i byssa og ta oppvasken og det blir fort et tokt til i byssa senere i tjenesten. Ellers på overligg, altså at vi går til kai i en by for at menige og befal skal gjøre noe sosialt sammen, så settes de nye opp på vaktlaget og må stå skiltvakt på kaia og gå brovakt.

                                                    Hverdagen til sjøs på Ytre Kystvakt består enten av å ligge inne i en fjord, eller helt stille, langt ute i havet. Som regel driver vi med fiskeriinspeksjoner av fiskefartøyer fra som regel Tyskland, Storbritannia, Danmark, Russland og Norge. Ellers har vi også visitasjoner og kontroller av lastebåter og andre typer handelsfartøyer. En regel er at fartøyet skal ha minst en gunex (skyteøvelse) i løpet av toktet. Da skyter vi med fartøyets primære skyts, 40mm dekkskanon og 12,7mm mitraljøser. Vi øver også på den enkeltes skyteferdigheter med ag3 og glock-pistoler.

                                                    Vær forberedt på at det du ser av Forsvaret og spesielt Sjøforsvaret i reklamefilmer og i kataloger, er noe helt annet i virkeligheten. Hvertfall slikt jeg har erfart. Ja, jeg er artillerist, men har i mine to måneder ombord på et kystvaktskip stått i 5 uker og tatt oppvasken (noe som selvfølgelig suger). Men du lærer, det er det militæret er og det trengs for å drive hvilket som helst fartøy rundt, selv om det føles helt meningsløst og lite militært når du står der og er jæævlig sjøsjuk. Brovaktene ombord er basert på at man går 4 timers vakter, for eksempel klokka 4-8 både natt og dag, så du er 4 timer på og 8 timer av. Du vil få opplæring på fartøyets radarer og sensorer, samt radio som finnes på bro. Også alt mulig om sjømerker, lanterneføring på fartøyer, loggføring, hval og selarter og mye mer.

                                                    Alt i alt, jeg trodde Sjøforsvaret var noe helt annet og litt mer actionfylt, men lærte fort at militæret generellt ikke var helt sånn jeg hadde forestilt meg. Men kan si at jeg trives og får innblikk i ting, jeg ellers ikke ville fått sett. Vi møtte blandt annet på et russisk krigsskip forleden, noe jeg synes var interessant. Lykke til i Sjøforsvaret.
                                                    Last edited by Pleya; DTG 140112B Nov 11, . Begrunnelse: skrivefeil

                                                    Kommentér


                                                    • #27
                                                      Meget bra innlegg, pleya! BZ!
                                                      Last edited by binders; DTG 150938B Nov 11, .
                                                      Si vis pacem, para bellum.

                                                      Kommentér


                                                      • #28
                                                        Veldig interessant og viktig innlegg!
                                                        Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

                                                        Kommentér


                                                        • #29
                                                          Bare å spørre om mye mer, skrev ned nesten alt av informasjon vi fikk på Madla angående antall stillinger, kurs og fakta. Kan også si at om du ønsker seiling, så søker du Kystvakt eller Sjøheimevernet. Både fregatt og MTB ligger for det meste til kai. Ubåtene er for det meste borte, mens logistikkfartøyene er ute nå og da i perioder.

                                                          Men det er også en rekke landstillinger som er fete og morsomme, samt har mange gode kurs

                                                          Kommentér


                                                          • #30
                                                            Når du i siste innlegg skriver landstillinger; Hvilke tenker du på da? Forøvrig en veldig bra beskrivelse av hverdagen!

                                                            Kommentér

                                                            Fremhevede emner

                                                            Collapse
                                                             

                                                            Veteranmeldingen 2020

                                                            Meld. St. 15 (2019–2020)

                                                            Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid


                                                            Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

                                                            Melding til Stortinget

                                                            Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...
                                                             

                                                            Sikkerhetsloven


                                                            (Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)


                                                            Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/


                                                            Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...
                                                             

                                                            UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

                                                            UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

                                                            https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

                                                            ...
                                                             

                                                            COVID-19 virusutbrudd

                                                            En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

                                                            Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                            Mest sannsynlig...
                                                             

                                                            NSM: Årlig risikovurdering


                                                            Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

                                                            – Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror


                                                            Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

                                                            – Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...
                                                             

                                                            Nyhetssaker: Veteraner

                                                            Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

                                                            Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

                                                             

                                                            Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering



                                                            Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

                                                            Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...
                                                             

                                                            Forsvarets veterantjeneste (FVT)

                                                            Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06


                                                            – Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

                                                            Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

                                                            http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

                                                            Donasjoner

                                                            Collapse
                                                            Working...
                                                            X