Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nærkamptrening i Forsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Nærkamptrening i Forsvaret

Er det noen slags opplæring eller selvforsvars trening i forsvaret?
    Så på tv at amerikanske marines har noe spark og slag trening (i spesielle avdelinger kansje) og lurte på om man lærer noe lignende i forsvaret?
    Last edited by Rittmester; DTG 141305A Dec 16, . Begrunnelse: Endret trådtittel

Joda. Nærkamptrening har man i forsvaret. Som her feks:

http://forsvaret.no/verneplikt/for-f...forsvaret.aspx

Hvis du leter litt på forsvarets sider, finner du endel info om det.

Her finner du og litt

http://www.fofo.no/N%C3%A6rkamp+p%C3...emplate=master

Sånn. Det tok meg nøyaktig 3 minutter og 45 sekunder å finne, klippe og lime...
    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

og takketvære deg fikk jeg nyte mine 3 minutter og 45 sekunder med å gjøre noe annent takker
      noen som har erfaringer? meninger? hva trener men sånn spesifikt?
      Last edited by smoke_the_peace_pipe; DTG 242017A Sep 11, .

Kommentér

Jeg har ikke erfaring fra noe annet enn luft, men min erfaring(+det jeg hører fra andre andre steder) er at det er veldig begrenset med nærkampstrening.
        Trur du skal være glad om du får en hel dag , det kommer jo selvfølgerlig litt ann på hvor du tjenestegjør men.
        Jeg vet ikke om det er polecy eller at de ikke har rett og slett tid til mer. Ser for meg at hvis man hadde hatt mer tid så ville man som befal sikkert sett at hadde heller blitt brukt på skytebanen eks.

Å lære noen ordentlig selvforsvar tar tid, så trur de fleste må ta det på egen hånd.
        Vet at befalskole elever/krigsskole elever har en dag eller noe sånt dog med nærkamp løype eks. Men for å være ærlig, det er begrenset mengde selvforsvar man klarer å lære
        på så kort tid. (Det er ihvertfall min oppfattning/erfaring)

Føl fri til å rette meg om noen andre har noen annen erfaring enn meg her.
        Last edited by Mr blue; DTG 252038A Sep 11, .

Kommentér

Vil vel si (rent generelt) at de man antar har behov for nærkampkunnskaper, får det og blir mer eller mindre jevnlig trenet. En sonarmann på ubåt vil neppe se noe til det..
          Vil du lære slikt, begynn i en klubb sivilt.
          Bumpibump TM

Kommentér

De siste årene har det blitt utdannet ganske mange nærkampinstruktører i forsvaret, men fortsatte er det mangel på dyktige instruktører. Det er ikke lov å holde nærkamptrening uten å være godkjent nærkampinstruktør. I dag er status at Hæren har rimelig god dekning, HV og Luft er på veg, mens Sjø ligger noe etter. I korte trekk kan man si at de avdelingene som har behov for de enkelte delene av nærkamptreningen vil få det, mens for de andre kanskje er mindre om noe i det hele tatt.

Det er enighet om at nærkamp er et nyttig emne for å bygge soldatferdigheter. Samtidig er det frykt for skader.

Forsvaret har et eget nærkampsystem. Du lærer teknikker som kan brukes både offensivt og deffensivt i kamp.

Kommentér

De som blir vaktsoldater under førstegangstjenesten vil i hvert fall få nærkamptrening. På Madla har de tre ukers kurs for vaktsoldater, der en god del av treninga er nærkamptrening og arrestasjonsteknikk. Der er det en form for Krav Maga som læres bort i nærkampdelen (i hvert fall for noen år siden). Blir ingen mester på tre ukene, men man føler seg ganske trygg på noen enkle teknikker.

Kommentér

I Garden hadde vi jevnlig nærkamptrening som en del av den generelle treningen (tidligere FyFo).
                Hadde vi vaktuke(r), var det også noe restvakten gjerne gjorde, dvs de som ikke var med på et vaktlag.
                Ganske tydelig Krav Maga inspirert nærkamp, men kanskje noe nærmere Kapap. Med innslag av de gode gamle: kort og langt geværstøt, bajonett etc.
                "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av mikael Vis post
                  De som blir vaktsoldater under førstegangstjenesten vil i hvert fall få nærkamptrening. På Madla har de tre ukers kurs for vaktsoldater, der en god del av treninga er nærkamptrening og arrestasjonsteknikk.
                  Vaktholdet ved rekrutten er ikke som den var skjønner, jeg. Når jeg var i fgtj for elleve år siden gikk det på rundgang mellom soldatene på rekruttskolen å være vaktsoldater (var ikke andre vaktsoldater der - kun MP). Luftforsvaret nydelige blå permuniform, feltjakke og feltstøvler, en liten orientering om oppdraget og to fulle magasin med skarpt...
                  Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

blogger om selvforsvarstrening i forsvaret : http://soldathjerte.com/2012/02/02/n...kke-for-pyser/

Kommentér

I SBBN hadde vi en uke ca med nærkamp, dette inkluderte også selvforsvar, men også angrep, dog ikke kampsport.
                      Ser ingen grunn til at SBBN skal kunne noe mer om dette en resten av Hæren, så jeg vil anta de fleste grener har litt.
                      Se inlegg fra 22 Okt 2011 her: http://sorforumet.com/viewtopic.php?f=36&p=2644 for mer info.

Kommentér

Sv: Interessante nyhetslinker

Ombudsmannen har fått flere klager på nærkamptrening i Forsvaret.

https://www.nrk.no/nyheter/norske-so...ark-1.13268294
                        Beidh a lá leo

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
                          Ombudsmannen har fått flere klager på nærkamptrening i Forsvaret.

https://www.nrk.no/nyheter/norske-so...ark-1.13268294
                          Noe jeg stusset litt på her: over halvparten av henvendelsene kommer fra kvinner, som utgjør ca 20 % av soldatmassen. Hva kan dette skyldes? Har kvinner lavere terskel for å si fra?
                          "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

Det har vel helst noe med at kvinner typisk sett er mindre, lettere og har mindre andel muskelmasse enn menn.

Jeg tviler på at kvinner har lavere terskel for å si i fra enn menn, heller tvert om, men det er en grunn til at kvinner vanligvis ikke møter menn i bokseringen eller på brytematta...
                            two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
                              Noe jeg stusset litt på her: over halvparten av henvendelsene kommer fra kvinner, som utgjør ca 20 % av soldatmassen. Hva kan dette skyldes? Har kvinner lavere terskel for å si fra?
                              Tallene må gi noe å tygge på for likestillingsforkjempere i det ganske land?
                              Aldri mer 13

Kommentér

Det kommer vel ann på hvor mange faktiske henvendelser man har. I følge artikkelen er det totalt 10 henvendelser fra soldater.
                                I forhold til en løpende problematikk tilgjengeliggjøres kompetansehevingen utenom vesentligheten.

Kommentér

[QUOTENRK har vært i kontakt med flere soldater som sier treningen er for tøff. Vi kaller han «Petter», siden han ikke ønsker å stå fram under fullt navn.

Han var på rekruttskolen på Madla i fjor sommer, da han begynte å gråte og mistet pusten under nærkamptrening.

– Jeg skulle sitte på kne, med en beskyttelsespute foran brystet. Så skulle medsoldater på rekke komme og sparke meg med kneet i brystet mitt, så jeg ramlet over ende. Instruksjonen var at de skulle bruke all kraft. Jeg mistet pusten, gang på gang. Til slutt begynte jeg å gråte, av sjokk og av det å miste pusten. Det var en helt unødvendig øvelse, sier Petter.

Han mener flere andre på treningen reagerte på samme måte.
                                  [/QUOTE]

Her er det Rekruttskolen Madla det i hovedsak er snakk om.

Rekruttskoler bør ikke drive nærkamptrening i stor grad.

Instruktørnivået på Madla er for lavt til at, selv om de skulle drevet med nærkamptrening, så vil det fortsatt være stort avvik i intensitet, intensjon og måloppnåelse.

Jeg kan forstå at soldater i luft og sjø har behov for nærkamptrening, men det er fortsatt en dårlig idéat samtlige må igjennom irrelevant av stilling.

Hvorfor er ikke soldaten med nerveskade i nakken i behandling hos kiropraktor? Det vil gi soldaten vesentlig bedre fremtidsutsikter, samt rehabilitasjon.

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
                                  Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Du er klar over at kiropraktik er like virkningsfult som akupunktur eller forbønn.
                                    Død ved Kølle!
                                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Da jeg først så overskriften tenkte jeg at her er det virkelig snakk om pingler som ikke skjønner at nærkamptrening medfører tøffe tak. Men jeg er enig i det Hulkinator: sier, det stilles krav til gode og erfarne instruktører når man skal gjøre noe som potensielt er farlig. Og i og med at det meste i Forsvaret kan være farlig, er det et nytt argument mot å bruke ferske UB'er som instruktører for noe som helst, i hvert fall uten at det er eldre befal til stede (aner ikke hva som var tilfellet i akkurat denne saken).
                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Jeg trodde det var krav til instruktørkurs for å drive opplæring av soldater innen nærkamp, eller i det minste at den ansvarlige for opplæringen innehar kurs? Eller er jeg på bærtur?
                                        "Assumption is the mother of all fuck ups"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                                          Du er klar over at kiropraktik er like virkningsfult som akupunktur eller forbønn.
                                          Se PM, det blir så off topic å svare deg i dette forumet.

Kommentaren din ligger forsåvidt i klassen: Drit i å kommentere, du lager desverre bare kvalm.

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
                                            Se PM, det blir så off topic å svare deg i dette forumet.

Kommentaren din ligger forsåvidt i klassen: Drit i å kommentere, du lager desverre bare kvalm.

Vell jeg var enig med resten av posten din, og jeg kommenterer hver eneste gang jeg ser humbug, tilsiktet som utilsiktet.
                                            Død ved Kølle!
                                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Altså....Forsvaret er ikke en folkehøyskole for å få et litt annerledes år som et ledd i ens egen selvrealisering.

Man søker å drive risikohåndtering ifm alle aktiviteter man gjennomfører, men man vil aldri klare å eliminere risiko.

Grunnet Forsvarets oppdrag så vil man være villig til å akseptere litt mer risiko under utdanning, fordi mangel på realistisk trening kan få store konsekvenser for oppdragsløsning og overlevelse i skarpe situasjoner.

Er det noen tjenestestillinger som er unntatt krigens krav?

Er man godkjent instruktør innen nærkamp, så har avdelingen treningen gjennomføres hos ingen ting å si.

Synd og si det, men man er på bærtur hvis dette er akseptabel oppførsel blant soldater.
                                              It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Husker vi hadde et rævhål av en vernepliktig Trønder i Brigaden et år. En yrkeskverulant.
                                                Sendte troppen på sirkeltrening i gymsalen, og en av postene var boksing mot undertegnede. "Tilfeldigvis" ble nevnte Trønder valgt til å starte på bokseposten. Etter han hadde fått et gått en runde så ble denne posten fjernet for resten av soldatene som slapp med vanlige styrkeøvelser.
                                                What Goes Around Comes Around.
                                                [I]"The shitter was full" - Eddie[/I]

Kommentér

Men, hvor vanlig er det at soldater havner i nærkamp i moderne krigføring? Svaret er vel så og si aldri. Så da bør man kanskje spørre seg om risikoen det innebærer for vernepliktige soldater, som tilbringer ett år i grønt kun fordi de må, er verdt å potensielt gjøre dem uføre før de en gang rekker å komme seg ut i arbeid. Jeg har også inntrykk av at Forsvaret ikke alltid har så god kontroll på enkelte av disse nærkamp-instruktørene, som kanskje har sett litt for mye UFC og blir litt vel ivrige under trening.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentér

Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
                                                    Men, hvor vanlig er det at soldater havner i nærkamp i moderne krigføring? Svaret er vel så og si aldri. Så da bør man kanskje spørre seg om risikoen det innebærer for vernepliktige soldater, som tilbringer ett år i grønt kun fordi de må, er verdt å potensielt gjøre dem uføre før de en gang rekker å komme seg ut i arbeid. Jeg har også inntrykk av at Forsvaret ikke alltid har så god kontroll på enkelte av disse nærkamp-instruktørene, som kanskje har sett litt for mye UFC og blir litt vel ivrige under trening.
                                                    For soldater som driver V&S type oppdrag inkl. store deler av fgtj og hele HV så er nærkamp veldig relevant.
                                                    - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post

Sent from my iPhone using Tapatalk
                                                      Man drar mye nytte av denne typen trening ift det oppdraget man skal løse som soldat. Å gå nesten nær fullkontakt med en pustende motstander lærer en å kontrollere aggresjon, ta beslutninger under stress, kjenne litt på smerte, frykt, usikkerhet osv.

Det er med på å bygge instinkt.

Videre så er det mange situasjoner innenfor spekteret av militære operasjoner hvor hands on er vanlig.

Det handler ikke om å bygge UFC fightere...

Kommentér

peshmerganor:: Havnet dere noen gang i nærkamp der nede?

Sent fra min E5603 via Tapatalk
                                                        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                                          peshmerganor:: Havnet dere noen gang i nærkamp der nede?

Sent fra min E5603 via Tapatalk
                                                          Nei, og som sagt, dette skjer nok svært sjeldent i moderne krigføring (ettersom krigens krav ble nevnt). Det er nok mer aktuelt hvis man driver med objektsikring eller vakt og sikring her hjemme og man må hanskes med uroelementer.

Men, jeg ser poengene dine, AGR416:. Det har sine fordeler å trene på dette, helt klart, men jeg føler fremdeles at man kanskje har for mye fokus på det i vernepliktige avdelinger. Jeg hører om 12,7 skyttere som kun får skyte med blått i løpet av førstegangstjenesten og da lurer jeg på om man kanskje ikke skulle ha prioritert skyting først og fremst, ettersom det er mer sannsynlig man må engasjere fienden på hold fremfor å bryte med dem.

En annen ting er instruktørene. Jeg har selv vært på med en økt hvor det gikk litt over styr og flere ble delvise og sykemeldte etterpå og det er forsåvidt greit, for vi var yrkessoldater og da er det innenfor med litt tøffhetstrening. Men når det samme skjer i en vernepliktig avdeling, så har instruktørene og/eller befalet sviktet. Jeg sier ikke soldatene skal pakkes inn i bobleplast og skånes for alt som kan gi dem blåmerker, men noen av eksemplene i denne saken og lignende saker virker så unødvendig.

Kommentér

Det har forøvrig vært flere tilfeller i Afgh og Irak hvor vestlige soldater har tatt livet av fienden i nærkamp.

Selv om jeg skjønner poenget ditt, så vil ikke kutt i nærkamputdanningen fri opp midler til f.eks skarpskyting.

Jeg er muligens gammeldags, men jeg tror fortsatt på "fix bayonets" og strid i stillingens indre som en mulighet fortsatt.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X