Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Spm. rundt GSV

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Spm. rundt GSV

Hei!

Jeg ble direktefordelt til GSV på sesjon etter ønske, ville helst til 2.bn, men der var det fult. Har innrykk i januar 2012 og ser frem til det!

Har vært HV-ungdom på Terningmoen i to år, og kommer til å fortsette helt til jeg reiser opp. Er forøvrig født og vokst opp i Finnmark, med noen besøk til Kirkenes og Pasvik, så jeg vet på en måte hva jeg begir meg ut på. I hvert fall med tanke på mørketid, kulde, midnattssol osv. Sikkert flere fra sør som kan slite litt med det (?).

Uansett, har noen spørsmål om div. ting. Folk kan gjerne komme med egne erfaringer fra tiden på grensa også.

1. Starter med det magiske spørsmålet: Hvilken grensestasjon skal jeg prøve å komme meg til? IHR ser jo spennende ut. Liker at den ligger helt nede ved kysten da jeg er glad i kysten og havet. Ser jo også for meg at de som kommer dit er ganske harde, ihvertfall vil de bli det etter halvåret der, hehe. Men så tenker jeg på f.eks. Elvenes. Ettersom Elvenes ligger så tett ved leiren, vil de få mere skytetrening osv. da? De samarbeider kanskje mer med politiet også? Kom gjerne med erfaringer du hadde på de forskjellige stasjonene.

2. Jeg leste et sted på nett at det var 3 stk. fra en av stasjonene som ble sendt til tjeneste på Storskog grenseovergang. Hvilke oppgaver har disse? Er det mest administrativt?

3. Har tenkt litt på hundefører. Er det mange som blir sendt på utdanning som det? "Hvem" er det som blir hundeførere? Etter GSV så ønsker jeg en videre tjeneste i Forsvaret. Har tenkt mye på oppklaring eller mek.inf. hos TMBN, evt. Fjernesk. når jeg er i form til det. Burde jeg velge vanlig grensejeger da? Jeg ønsker egentlig ikke å fortsette som hundefører, men kunne tenkt meg det i førstegangstjenesten. Men det er kanskje "bortkastet"?

4. Er det muligheter for å bli grenader for en mindre periode på GSV etter fullført førstegangstjeneste? Har hørt om folk som har blitt det. Men er det de som har administrative stillinger kanskje? Ikke grensejegere?

5. Jeg har begynt på vaksinasjon mot pollen. Jeg har ikke kraftig pollen og klarer meg uten medisiner om jeg ikke har tilgang til det. Det har heller ikke vært noe problem som HV-ungdom eller når jeg har vært på tur i skog og mark. Men plager meg å vite at jeg har det. Vaksinasjonen går ut på at jeg tar 2 sprøyter hver åttende uke, +/- to uker. Altså; jeg kan gå ti uker før jeg må ta to nye sprøyter. Jeg tror den nordligste plassen de gir disse sprøytene er i Tromsø. Men, har jeg nok perm til å kunne ta disse når jeg er hjemme? Vil vaksinasjonen føre til at jeg ikke kommer meg ut på grensa, evt. blir sendt hjem? Hver tiende uke er jo veldig sjelden synes jeg da. Merket veldig lite til pollenallergien når jeg bodde i Alta.

Jeg har selv tjenestegjort ved GSV og svarer da ut i fra mine erfaringer.

1. Kan være ganske tilfeldig hvor man havner, det er ikke nødvendigvis de hardeste som blir sendt dit og dit. Den største forskjellen jeg kommer på i farta angående stasjonene er bruk av RIB, så hvis dette er noe du ønsker må du ønske deg til en stasjon som bruker RIB. Dette med hvilken stasjon du blir plassert på trenger du ikke å ta så tungt, du får det mest sannsynlig konge uansett!

2. Stemmer. Disse støtter Grensekommisæren. Er vel en relativt kjapp tjeneste. Ut i fra dine ønsker om videre tjeneste i TMBN/Fj.esk. ser jeg for meg at dette er en tjeneste du ikke er særlig interessert i.

3. En håndfull som blir det kan vi si. Er ikke sikker på hvor mange som søker, så hvor hard konkurransen er vet jeg ikke. Dette er en tjeneste som krever en del ansvar av deg. For meg virket det som hundeførerne(HF) var veldig fornøyd med tjenesten sin. Jeg tviler på at en tjeneste som HF skal hindre deg til å komme i mek.inf. etc. - kanskje heller motsatt?

4. Mulighetene her er vel ganske dårlige. Da jeg var inne var det et par grenader i adm. stillinger i leir. Da min kontigent dimmet var det noen av hundeførerne som fortsatte som grenader i ca. en måned - for å overlappe med nygutta.

5. Her tror jeg folk har litt forskjellig erfaring. Noen får høre at pollenallergi kan hindre dem, jeg har derimot pollenallergi selv og støtte aldri på noen plager pga. det. Var faktisk sjeldent plaget i løpet av mitt år der oppe. Vil klassifisere meg selv med moderat pollenallergi (altså ikke mild eller kraftig). Perm har du relativt ofte så det skal gå greit med tanke på sprøyteintervallene.

Gi gass og gled deg!

Kommentér

Når jeg gikk grensemarsjen var jeg innom alle grensestasjonene og fikk et lett inntrykk av alle grensestasjonene. Er mest kjent med Svanvik grensestasjon da vi som gikk marsjen var innom en del og fikk gode tips der. Kan liste opp de forskjellige grensestasjonene og hva jeg fikk med meg av fasiliteter.
      1. Gjøkåsen - har beltevogner og badestamp De har ansvaret fra Treriksrøysa og nordover til neste grensestasjon.
      2. Skogfoss - har Joker butikk 30 meter fra grensestasjonen + treningsrom
      3. Svanvik - ligger i den mest befolkede delen av Pasvikdalen. I Svanvik ligger også Pasvik FHS, en barneskole, Coop Marked 100 meter unna med bibliotek og Bioforsk, så det er relativt mye folk til å være i Pasvik Svanvik grensestasjon har også RIBer til sin disposisjon, verdens største gamme, volleyballbane og et stort idrettsanlegg få steinkast unna med fotballbane, basketbane og turområde. Pasvik FHS har 12.5 meters basseng som grensejegerne har tid på en gang i uka.
      4. Elvenes - Ligger ganske nært Kirkenes + badestamp. De som har vært der, mener de går lengst og bærer tyngst.
      5. Korpfjell aka. Kampgruppe Korpfjell - Ligger oppå fjellet og er større enn de andre. De har beltevogner. Ligger ganske langt unna sivilisasjon og litt hardere å komme seg til og fra.
      6. Grense Jacobselv aka. Ishavsregimentet - Ligger i likhet med Korpfjell noe usentralt. Veien dit er vinterstengt. Beltevogner, bading i Barentshavet en gang i uka og harde stigninger til OPer er noe av dem kan tilby. I tillegg har den kjenningstjeneste på båter ettersom den ligger ved kysten.
      Det jeg kom på i farten hvertfall. Bare å moderere i vei hvis noe var upassende.

Kommentér

Bare for at ingen skal misforstå så er bl.a. badestamp, treningsrom og RIB mer utbredt enn det som fremgår av oversikten over.
        Last edited by AlphaNeo; DTG 182314B Aug 11, .

Kommentér

Ops - dobbelpost
          Last edited by AlphaNeo; DTG 182314B Aug 11, .

Kommentér

1. Om du ønsker deg til IHR, så håper jeg du liker å bade. Sier ikke mer om den saken.

Kan gå kjapt igjennom grensestasjonene.

1 I nord ligger IHR (Ishavsregimentet) ut mot havet og overvåker den nordligste delen av grense jakobselv. Blir kaldt her om vinteren, og veien hit blir vinterstengt. Dvs. at Scaniaen fra Leir ikke kommer helt frem til stasjonen, og vognførerne må kjøre et stykke i BV for å hente forsyninger.

2. Sør for IHR ligger KGK (Kampgruppe Korpfjell) den største stasjonen. Ligger også relativt ufremkommelig til oppe på vidda i Nord. Blir kjølig her oppe også. Ligger i kontinuerlig feide med IHR om en sexy papp-plansje ved navn "Sgt. Pepperoni"

3. Elvenes. Går visstnok mye, men det begynner vel straks å komme LTK-S-traseer på plass her oppe nå. Kaldt om vinteren. Overvåker deler av AO med kamera.

4. Svanvik. Har en Coop-butikk 5 minutter fra stasjonen. Her selger de smågodt. Helt allright butikk. Som AlphaNeo nevner så er det masse folk der. Patruljerer mellom Boris Glebsk demning og Melkefoss demning med RIB. Fin tjeneste med noe sosialpatrulje om sommeren.

5. Skogfoss. Den minste stasjonen. Har en Jokerbutikk 50 meter utenfor døra. Patruljerer den midterste delen av elva med RIB. Om sommeren kommer det endel turister igjennom området, så det blir bra med sosialpatruljering fra juni til september. Kan bruke LTKS i hele teigen sin og går derfor relativt lite. I tillegg overvåker de deler av sitt AO med kamera 24 timer i døgnet. Skogfoss har mobildekning i hele teigen (LUKSUS) Her blir det så kaldt at man kan risikere å pådra seg frostskader når man skal på butikken. Ligger i en kontinuerlig feide med Svanvik om en pappmarshe and ved navn "Svanhild"

6. Gjøkåsen. Vokter området fra Treriksrøysa og nordover. Har mye sosialpatruljering da treriksrøysa er et turistmål. Patruljerer også elva med RIB. Her blir det helt forjævlig kaldt om vinteren og myggen er svær og sulten.

7. Storskog. Ligger tett oppmed Elvenes, og er det eneste lovlige grensepasseringsstedet langs den Norsk-russiske grensen. Når jeg var på grensa så var dette tre slappe karer som på 3 mnd. konsumerte mer bacon enn alle grensestasjonene til sammen. Her holder også hundeførerne til. Hundeførere har en egen seleksjonsprosess der de måles på fysikk, personlighet etc.

Ang Grensehalvåret så er det et ganske bedagelig år. Patruljen kommer til å styre seg selv i stor grad og kan til tider gå 2 uker uten å se befal. Dette stiller store krav til pliktoppfyllelse og modenhet hos enkeltmann. Hvis du lurer på hvilken stasjon som er best så kommer du til å få 7 forskjellige svar. ( det siste er velferdsjegerne i leir som mener at leir er best). Når jeg var inne så fikk vi EN helgeperm helt på slutten av grensehalvåret.

Grenaderer er det dårlig med på grensa. I gamle dager (tildlig på 2000-tallet) var mange Patruljeførere grenaderer. Disse var et stort pengesluk (i følge en artikkeli i Vi Menn tjente grenaderer på grensa opptil 60-70 tusen i måneden). Forståelig nok utgikk denne ordningen og når jeg var inne var det en grenader i leir og en hundefører som tjenestegjorde som grenader i 2-3 måneder.

Uansett hvor du havner og hva du gjør på GSV, kos deg. Du kommer til å få mange flotte minner. incita.
            Sleep is for the weak
            Caffeine is my sacrament
            ...are those spiders real?

Kommentér

Takker for flotte og informative svar! Gleder meg til å reise opp!

Hvis noen har andre erfaringer, kom med det : )

Kommentér

Hvordan er det med perm på GSV?

Kommentér

Hvis jeg ikke husker helt feil så var det snakk om at vi fikk en ekstra helgeperm fordi vi var så langt unna sivilisasjonen.

Mener at vi hadde FIRE ordinære (SJU til TI dager) permer det første halvåret og TRE ÅTTE-dagers permer Det siste halvåret. Samt en "Snill-gutt" perm der vi fikk reise hjem en helg (Fredag til Mandag hvis man var heldig, eller Fredag til Søndag hvis man hadde uflaks) I tillegg har jo bønder et par muligheter til å delta på slått, kalving etc. Eller hvis du mot formodning blir far ila. Halvåret får du jo også litt ekstra fri (skjedde med en i kontigenten før meg).

De som fortsatte i Ass-stillinger i Utdanningskompaniet fikk ifølge feltryktene FIRE ordinære permer siste halvår også.

Uvisst hvordan det var med Garnisonskompaniet.
                  Sleep is for the weak
                  Caffeine is my sacrament

Kommentér

Det siste halvåret når man er ute på grensa, har man noe særlig med skyting og den slags trening inne ved Høybuktmoen f.eks?

Kommentér

Det varierer fra stasjon til stasjon. Min stasjonssjef hadde som mål at vi skulle skyte mest av alle stasjonene i løpet av vårt halvår. Vi skjøt dobbelt så mye som neste stasjon på lista. Personslig fikk jeg visstnok flest skudd av alle det siste halvåret fordi jeg var så ræva på skyting (ble helt OK, innen dim). Av det tre stasjonene i Sørteig (Svanvik, Skogfoss og Gjøkåsen) så har Svanvik og Gjøkåsen egne, eller sivile skytebaner i nærteigen, Skogfoss må enten dra inn til Høybuktmoen, eller booke tid på "Svanvik sin", til tross for dette fikk vi på Skogfoss skyte mest.
                      Sleep is for the weak
                      Caffeine is my sacrament

Kommentér

Er ikke meningen å kapre tråden helt, men ser ikke nytteverdien å ha to paralelle tråder om GSV samtidig.

Til de som har tjenestegjort der tidligere: hvordan er det med hjelmbruk i GSV? Sett en del bilder av grensejegere, og i brorparten av dem er ikke hjelmer noe sted å se, men jeg inbiller meg at dette er mer utbredt i rekruttperioden enn etter?
                        Grunnen til at jeg spør er at jeg har samlet på militære hjelmer tre-fire år nå, og har allerede rukket å bli uvenner med Cato-potta bare etter å ha prøvd den på skolten her jeg sitter foran PCen noen ganger.
                        Jeg lurer derfor på om man kan slippe unna med en MICH 2000-hjelm med norsk trekk når man er kommet et stykke ut i rekruttperioden når jeg skal inn til vinteren. Brukes det i det hele tatt nok til at det er vits å styre med det?

Takk for eventuelle svar - gjerne send meg PM, så slipper vi å rote til tråden med for mye off-topic informasjon.

Kommentér

Jeg er 99% sikker på at egen hjelm er NO-GO. Ikke akkurat mange som liker Cato-potta, men man overlever da. Mange i førstegangstjenesten som bruker den mye mer enn GSV. Forsvaret faser jo inn ny hjelm uansett, vet ikke når den er planlagt til GSV men.

Kommentér

Kunne noen skrevet litt generelt om de forskjellige stillingene i firemans-lagene? Sanitet, samband, speider og PF.

Kommentér

Sivilt utstyr utgår i rekruttperioden. I grkp/u er du heldig om du får bruke sivile hansker på øvelse. Ute på grensa kommer det an på hva stasjonsjefen sier, men hjelm brukte jeg stort sett når en eller annen løk spurte om vi måtte ha på hjelm og vernemaske ved oppstilling.

På grensa så finnes det fire patruljestillinger. Disse skal etterhvert som kryss-utdanninga går sin gang bli veldig glidende og alle skal være istand til å gjøre alt.

Sanitetsmannen er patruljens HI sanitet og har ansvaret for at patruljens sanitetsutstyr er ajour. Han har gjerne også kryssutdanning som sambandsmann og skal instruere resten av patruljen i sanitet.

Sambandsmannen, er HI samband og skal kunne alt som har med samband å gjøre, alt fra hvordan å forbedre dekninga på radioen, til å programmere radioen med riktig kryptering. Han er også gjerne kryss-utdannet som sanitetsmann.

Speideren er patruljens NK og er ekspert på navigasjon, kart kompass, GPS og diverse lagsutstyr som nattoptikk, kikkerter, termiske kikkerter. Han har også utdanning innen UTS prossessen. Han skal også fungere som patruljefører i PFs fravær.

Patruljeføreren har enten den enkleste, eller vanskligste jobben i patruljen, helt avhengig av hvor godt patruljen presterer. Han er ekspert på UTS og skal ideelt sett være bedre enn alle andre i alle fagfelt, dessverre lar dette seg sjelden gjøre. PF-en har ansvaret for at patruljen løser oppdrag, han skriver planer for oppdragsløsningen og planlegger patruljerutene. Det kan være vanskelig å være PF da man må balansere forholdet kompis kontra sjef. Det er mange patruljer som går på en smell fordi patruljeføreren ikke er i stand til å skille mellom disse to rollene. De fleste patruljeførere blir korporal. Soldater som utmerker seg særlig på positiv måte kan også bli korporal, men dette forekommer sjelden.

i tillegg til disse stillingene har man også vognførere som sørger for å bestille det stasjonen trenger av mat og forbruk, samt kjører patruljene ut på patrulje.

Når det har gått tre-fire måneder forventes det at samtlige i patruljen skal kunne fungere i alle rollene.
                              Sleep is for the weak
                              Caffeine is my sacrament

Kommentér

Så... triks i ludo er å glemme hjelm, holde kjeft og håpe at resten av gjengen gjør det samme - notert!

Vil forøvrig takke for ytterligere utfyllende svar.
                                Både samband og sanitet ligger godt innenfor interesseområdene, og jeg har en snikende følelse om at jeg vil jobbe meg mot sanitet om jeg får sjansen.

Kommentér

Har hørt at noen av stasjonene har såkalte "QRF-styrker". Er det mulig å si hvilke stasjoner det er? Det er kanskje ikke noe man skal ut med.

Kommentér

Alle stasjonene har QRF (iallefall da jeg var der i '07). Vi rullerte på hvem som var QRF mellom MOB-/ O&R-patrujene som var på stasjonen uten å ha andre oppdrag.

Kommentér

Alle stasjonene har QRF. Det går på rundgang. Feks en uke på patruljehytte, 1 uke op tårn og en uke QRF på stasjonen.

Kommentér

Som de to over har skrevet: Alle stasjonene har QRF. Men, det er ikke noe glorious life med action og utrykninger i hytt og vær, det er tvert imot et relativt behagelig liv som i stor grad består av indretjænest, entertainment samt puss og vedlikehold. Og du har ikke lov til å forlate stasjonen, så om noen skal på butikken eller til leir, så må du bli igjen og ha ventetjænest.
                                        Sleep is for the weak
                                        Caffeine is my sacrament

Kommentér

Får alle som er ute på grensa kjøre LTK, eller er det kun vognførerne?

Kommentér

det er som regel to stykk per patrulje som får ltk-lappen pluss utvalgte vognførere
                                            Sleep is for the weak
                                            Caffeine is my sacrament

Kommentér

Går det på stilling eller person for de i patruljen?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Splatter Vis post
                                                Går det på stilling eller person for de i patruljen?
                                                Det varierer litt, men du må ha førerkort klasse B for å sendes på LTK-kurs.

Kommentér

Husk at det finnes to forskjellige LTK som er LTK/V (snøscooter) og LTK/S (sekshjuling/ATV).

Kommentér

Sitter på GSV i skrivende øyeblikk, og kan svare på spørsmål om det fortsatt er noen som lurer på noe. Når det kommer til hjelmbruk så kan jeg si at det å ta med egen hjelm er veldig unødvendig. Som jeger bruker man ikke hjelm, dvs at etter rekrutten kommer du ikke til å bruke hjelm i felt i det hele tatt, så fremt du ikke kommer til Garnisonskompaniet (vakta osv, infanterister). Du kommer nok til å bruke hjelm under den ene øvelsen, og etter det går det i vindlue og patruljehatt (typ fiskehatt med kamuflasje).

Kommentér

Er det fortsatt HOKUS på GSV?

Kommentér

hvis man elsker å kjøre båt, hvilken stasjon er best?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Splatter Vis post
                                                          Er det fortsatt HOKUS på GSV?
                                                          339 skvadronen har ikke stasjonert helikopter på Høybuktmoen lengere (hangaren er forøvrig jevnet med jorden for lenge siden også), men det er et sivilt selskap for flyr en del for GSV.

Kommentér

Noen som vet når ca. vinterkontingenten får dra på Russland-tur (i regi av velferden)? Kunne spurt på Utvalgt, men de svarer på ca. et spørsmål i uka..

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                            Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X