Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Mjk og kjk slås sammen?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mjk og kjk slås sammen?

Heisann. Nå vet ikke jeg om dette er rett plass å skrive dette på, men jeg prøver.

Leste litt om mjk og kjk, og jeg ser jo at disse styrkene er ganske like, da tenker jeg på operasjonsområder og diverse, jeg har kompiser i mjk, og jeg spurte dem om det var stor forskjell på opptakene, det eneste de svarte var " kystjeger og marinejeger opptakene er like i utførelsen, men mjk er hakket hardere"

kystjeger er jo en ISTAR styrke og marinejeger er spesialstyrke, men har det noen gang vært snakk om å slå disse sammen? Kanskje i framtiden? På samme som falskjermjeger og spesialjeger?

jeg vet jo at falskjermjeger kun er fgtj, men likevel en interessant tanke?

Ja. Det var for noen år siden snakk om å legge ned KJK og la MJK ta over deres oppgaver. Det skulle så lages et spesielt MJK-opptak for de kystjegerne som ville prøve seg, men det ble som kjent ikke noe av.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Det ble seriøst vurdert å innlemme KJK i MJK som et støtteelement i forbindelse med forrige LTP. Stortinget sa nei.

Kommentér

Det å slå sammen disse avdelingene gir like mye/lite mening som å slå sammen ArtJeg/Oppklaring med FSK eller KAV med ART.

At opptakene kan virke like (harde) betyr ingenting. Samtlige opptak i forsvaret er «harde» og har en del fellestrekk men det sier ikke spesielt mye om kandidatene man ønsker å sile ut. Et opptak er designet for å vise hvordan kandidatene yter under press og (relativt) ekstreme forhold slik at man lettere kan observere og identifisere de egenskapene man er ute etter. Fullført opptak har aldri vært ensbetydende med en plass i en av spesialstyrkene.

Spes har en god del overlappende «fagpensum» med de nevnte regulære avdelingene men lærer og ikke minst trener på svært mye annet.

Hvis KJK skulle blitt slått sammen med noen burde det ha vært ART, altså feltartilleriet som man da kunne ha døpt om til feks kun ART, eller at man opprettet en avdeling under INF ala Jegerbataljonen, som ble foret med fagfolk i tillegg til sine egne nisjeutdanninger på missil etc

Første post på agendaen skulle ha vært en hestekur med antistoffer mot Spesialsyken....
        Artillery is the God of War

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
          Første post på agendaen skulle ha vært en hestekur med antistoffer mot Spesialsyken....
          Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
          Working...
          X