Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ang. forskjellene mellom sps. jeger og m.jeger.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ang. forskjellene mellom sps. jeger og m.jeger.

Hallo jeg vil gjerne ha oppklart noen spørsmål. Selv ønsker jeg å bli marinejeger (eller spesialjeger). Jeg vet at opptakene er særdeles tøffe for begge to, og at det er kun de aller beste som kan få det til (mest motivasjon, vilje, engasjement til å trene seg fysisk/psykisk). Men hva er hovedforskjellen, jeg hørte at marinejeger er en nivå 4 gruppe, og spesialjegerne en nivå 2 gruppe (om jeg er korrekt), så hva vil det si? Hva er det som gjør de forskjellige, i forhold til kompetanse, ferdigheter?

nivå 4/2 i hva? sanitet?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Komajonny
      nivå 4/2 i hva? sanitet?
      Jeg har desverre ikke peiling på hva slags nivå de mente, har glemt hvor det stod, men jeg tror med høy sikkerhet at jeg så det på forumet. Det var derfor jeg spurte.

Kommentér

http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesialjeger/

http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststr...questid=117742
        For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Kommentér

Nivå 2/4 er snakk om hvilke nivå i kommandokjeden avdelingene ligger. Ikke akkurat noe du trenger tenke på, den praktiske betydningen er også liten når det kommer til disse avdelingene vil jeg tro.

Svaret ligger forøvrig i linken Harald10 gav. Ikke hva som står på sidene men linken i seg selv....

De andre spørsmålene er diskutert i 100 tråder bare her på forumet, søk og du vil finne...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lasan
            Nivå 2/4 er snakk om hvilke nivå i kommandokjeden avdelingene ligger. Ikke akkurat noe du trenger tenke på, den praktiske betydningen er også liten når det kommer til disse avdelingene vil jeg tro.
            Hva er den teoretiske betydningen da?

Kommentér

Dersom du ikke vet det er det ikke nødvendigvis sikkert at du skal vite det.

Kommentér

FSK/HJK ligger direkte under Generalinspektøren for Hæren og Hærstaben, på lik linje med Hærens Styrker (alle andre avdelinger) og TRADOK. Dvs. her er det vel igjen en organisasjonsendring i gang i Hæren, men slik var det i hvert fall inntil nylig. Dvs. Det er to hakk ned fra Forsvarssjefen til FSK/HJK: Generalinspektøren for Hæren - Sjefen for FSK/HJK.

Marinejegerkommandoen er en av flere deler av Marinens jegervåpen som igjen er en av flere deler av Kysteskadren som igjen er en av flere hovedavdelinger i Sjøforvaret. Så fra Forsvarssjefen er det fire trinn ned til MJK: Generalinspektøren for Sjøforsvaret - Sjefen for Kysteskadren - Sjefen for Marinens jegervåpen - Sjefen for Marinejegerkommandoen.

Som det ble sagt over, dette har ingen praktisk betydning.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Den ene er grønn, den andre er blå.

Og vil tro MJK er litt gladere i å bade enn Spes.

Kommentér

Det stod i februarutgaven av Forum, at MJK har forsvarets hardeste seleskjonsprosess. Hva har dere å si til dette?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av HLS
                      Det stod i februarutgaven av Forum, at MJK har forsvarets hardeste seleskjonsprosess. Hva har dere å si til dette?
                      Hadde ikke overasket meg.

Kommentér

Da regner jeg med at journalisten har gjennomført begge deler, og således har gjort seg opp en mening i ettertid.

Jeg mener fortsatt at selve "opptaksperioden" - det være seg for den ene eller den andre avdelingen, er så hardt psykisk og fysisk at forskjellen avdelingene imellom vil være marginal.

Er nok av vann rundt omkring Rena og forresten.

Kommentér

Dette er helt individuelt, ikke fasitsvar på

Kommentér

Norges hardeste utdannelse?:

http://www.studenttorget.no/index.php?s ... kelid=6899

Kommentér

Jeg syntes bare at når journalister skriver at MJK har hardest seleksjon, gjør denne diskusjonen egentlig bare vanskeligere. Når studentorget kaller det den tøffeste utdanning, gjør alt enda verre. Men det verste er når Forum, som er et seriøst forsvarsblad kommer med uttalelser, som skaper tvil ang denne saken, ivhertfall i mine øyne. Men det står på FSK/HJK sin reklame, at de har Norges høyste kompetanse på militære operasjonen nasjonalt og internasjonalt. Det at de, ifølge et intervju TV-Norge hadde med FSK/HJK (ang den litt kontroversielle reklamen) at de før hadde pleid å rekruttere fra MJK og FJTR, fører enda mer tvil på om det er noe nivåforskjell. Kan noen med litt innsikt komme med en grunn som har noen avklaring på dette, selv om det kanskje skal litt til å forklare og sammenligne to meget "hemmelige" organisasjoner.

Kildehenvisninger:
                              Forum sin artikkel: http://fofo.no/Stille+før+stormen.b7C_wZDMYC.ips?template= master
                              "Marinejegerkommandoen (MJK)
                              – Har 40-årsjubileum i 2008
                              – Den hardaste seleksjonsperioden i det norske forsvaret.
                              – Marinejegerkommandoen vert delt inn i tre underavdelingar: marinejegerteneste, spesialbåtteneste og støttefunksjonar.
                              – Les meir om marinejegerane på nettstaden www.marinejeger.no.
                              – Søknadsfrist 15. april MJK tek imot søknader frå alle våpengreiner."

Kommentér

Kan noen med litt innsikt komme med en grunn som har noen avklaring på dette, selv om det kanskje skal litt til å forklare og sammenligne to meget "hemmelige" organisasjoner.
                                Hvorfor ? Aksepter at dette er to enheter med forskjellige oppdrag og dermed forskjellige behov for personell. Det fører til forskjellige opptak - det betyr ikke at de må rangeres ift hverandre.
                                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Sv: Ang. forskjellene mellom sps. jeger og m.jeger.

Er Spesialjeger opptaket lettest?
                                  Er Marinejeger opptaket lettest?

Nå skal jeg gå gjennom i mine øyene hva jeg mener kort og godt. ( ingen erfaring fra noen ) Kun lest haugevis av bøker om hva folk har skrevet om bøkene og hva slags mening jeg gjør meg opp..
                                  Dette er VELDIG KORT..

Spesialjeger opptaket:
                                  1. Skog, og atter skog.
                                  2. navigering
                                  3. Børtne uken ( helvetes mye fjell , mye gåing, tung bør, våt og kald )
                                  4. Mere drit mest sannsynelig.
                                  5. Vann øvelser, ses både i Insider fra Fallskjermjeger opptaket. Kan også tenkes det er mye av det i Spes. opptaket også

Kort info:
                                  Dette opptaket er i mine øyene "lettest" for meg og "vanskeligst".
                                  Jeg elsker å gå med tung sekk, elsker skog, mindre glad i vann. Men hater land navigering.

Marinejeger opptaket:
                                  1. Vann, og atter van
                                  2. Mye bæring av båt ( zodiac )
                                  3. Usikker, men mye vann
                                  4. Litt tur med ryggsekk , usikker hvor mye
                                  5. mere vann ?

Kort info: Mine øyene, fuck. Vann. Hater vann da jeg suger i undervannsvømming, men tror det kunne gått greit med trening.

Poeng: Alt er hardt uansett, spørs veldig hva du stiller opp med. Fettern min var i KJK, og synes det var "lett" opptak, men han er jo en havfrue i mild betydning. Kaldt vann gjorde han ingen ting, og han hadde decent utoldhenhet, og klarte seg greit. ( Ifg han selv, men etter mine bedømminger var en insane form på den tiden ).

VIL du bli Spesialjeger, søk spesialjeger.( Fokus Land )
                                  VIL du bli Marinejeger, søk Marinejeger. ( Fokus Vann )
                                  Selv om begge sikkert er MYE på vann og på land.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                  Working...
                                  X