Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Definisjonen på spesialstyrke

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Znuddel
    replied
    Sv: Definisjonen på spesialstyrke

Update på ny organisasjon:

https://forsvaret.no/fakta/organisas...spesialstyrker
    Last edited by Znuddel; DTG 261204 Sep 15, . Begrunnelse: Ser nå at link er postet tidligere.

Leave a comment:

• MMB
    replied

(Internasjonale) definisjoner på hva-hvem-hvor-når-hvorledes og hvilken av Forsvarets avdelinger som faller innunder disse definisjonene har ikke akkurat endret seg vesentlig siden 2006, når denne tråden gikk sist...

[/Thread]...?

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

MJK og FSK er spesialstyrker.

Leave a comment:

• StianG
    replied

Opprinnelig skrevet av admin
    Noen som kan kjøre en oppdatering på denne fronten?
    Det er nå fortsatt forsvaret selv som sitter på fasit:

"Forsvarets spesialstyrker er én felles stab med ansvar for overordnet ledelse og videreutvikling av Forsvarets to spesialavdelinger, Forsvarets spesialkommando (FSK) og Marinejegerkommandoen (MJK)."
    Kilde: https://forsvaret.no/fakta/organisas...spesialstyrker

Ellers står det jo mye morsomt her for de spesielt interesserte:
    - Norske spesialstyrker - Fra skjult ressurs til politisk spydspiss (John Inge Hammersmark, 2015)
    http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstre...pdf?sequence=1

- ”Hos oss sitter kulturen i hjertet” – en antropologisk studie av kultur i Marinejegerkommandoen (Tone Danielsen, 2012)
    http://www.ffi.no/sites/aarsrapport/..._danielsen.pdf

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Opprinnelig skrevet av aiabehn
    Nå det gjelder definisjonen på hva spesialstyrker egentlig er så er dette også definert fra forsvarets side. Enten i doktrine eller gjennom NATO.. husker ikke helt, men skal se om jeg får slengt opp definisjonen en dag.
    Definisjonene ligger på side 1 av denne tråden. Sjekk ut Crazy_K og Grimmy sine svar helt i starten av tråden.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Blir margslapp av alle de som fremdeles mener at FSK er en underavdeling i HJK eller at det er en blanding av HJK og MJK.. er blitt diskutert i en evighet på forumet her men folk er jo stokk dumme og tror på det som står i VG..
    HJK har selv syntes dette har blitt forvirrende og har dermed skiftet navn slik at avdelingen nå offisielt heter FSK/HJK.
    Nå det gjelder definisjonen på hva spesialstyrker egentlig er så er dette også definert fra forsvarets side. Enten i doktrine eller gjennom NATO.. husker ikke helt, men skal se om jeg får slengt opp definisjonen en dag.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Henger meg på staticburst sin forklaring her. Dvs de er ikke commando soldater, men er spesielt trent til å støtte MJK/HJK.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    "Spesialstyrke" i betydning elitestyrker (eks. HJK). "Spesialstyrker" i betydning avdelinger som ikke er stridende enheter men har spesielle kapabiliteter slik som ingenør mv. - Begrepet "spesialstyrker" anvendes som du forstår med varierende betydningsinnhold.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Var bare ment som en kommentar om 720 skvadronens tilnærming mot "spesialstyrke".

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Opprinnelig skrevet av babel
    [url]http://offisersbladet.no/images/uplo...t_3_07_web.pdf

Her er en link til offiserbladet. Bell 412 i 720 skv. skal oppdateres med gatling
    -Det er definitivt og behørig nevnt andre steder i forumet ;-)

Forlengst.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    [url]http://offisersbladet.no/images/uplo...t_3_07_web.pdf

Her er en link til offiserbladet. Bell 412 i 720 skv. skal oppdateres med gatling

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    [quote=Safenor]
    Opprinnelig skrevet av kjell theodor ring
    Det er 3 spesialstyrker (SOF)i Norge:
    Hærens Jegerkommando ( FSK navnet brukes når HJK støtter politiet)
    Marinejegerkommandoen
    137 Luftving (med 720 skvadron)
    Det du sier under første punkt, er vel ikke helt fakta.
    FSK er en egen avdeling innen Hærens Jegerkommando
    Der har man Fallskjermjeger og Spesial jeger (les FSK - Forsvarets spesial kommando)

Ellers finnes all slik info her:
    http://www.mil.no/haren/hjk/start/;jses ... id=1001413

Opprinnelig skrevet av "Bart Simpson":1su9u60g
    Gudbedre...
    Det finnes tre SOF (Special Operating Force) styrker i Norge:
    1. MJK
    2. HJK
    3. FSK (som for øvrig er en anti terror styrke) - og som ikke (i FSKs navn) opererer i utlandet.
    Disse er de absolutt eneste.
    Punkt 2; HJK og FSK er det "samme", as in FSK ligger under Hærens Jegerkommando, ref info overfor.
    Punkt 3 er vel også en sannhet med modifikasjoner, da tenker jeg spesielt vedr. utenlandsdelen du snakker om. Men videre utdypning er vel ikke på sin plass i dette forum.[/quote:1su9u60g]

OK... det er lov å tro hva man vil
    Bruken av FSK navnet er kanskje justert noe det siste året da HJK nå heter FSK/HJK. Du får ta kontakt med dem og spørre hvordan det funker.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    definisjonen på spesialstyrke er at styrken klarer å gjøre ting som ola soldat med liten sannsynlighet ikke kan.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Opprinnelig skrevet av kjell theodor ring
    Det er 3 spesialstyrker (SOF)i Norge:
    Marinejegerkommandoen
    Det du sier under første punkt, er vel ikke helt fakta.
    FSK er en egen avdeling innen Hærens Jegerkommando
    Der har man Fallskjermjeger og Spesial jeger (les FSK - Forsvarets spesial kommando)

Ellers finnes all slik info her:
    http://www.mil.no/haren/hjk/start/;jses ... id=1001413

Opprinnelig skrevet av Bart Simpson
    Gudbedre...
    1. MJK
    2. HJK
    3. FSK (som for øvrig er en anti terror styrke) - og som ikke (i FSKs navn) opererer i utlandet.
    Disse er de absolutt eneste.
    Punkt 2; HJK og FSK er det "samme", as in FSK ligger under Hærens Jegerkommando, ref info overfor.
    Punkt 3 er vel også en sannhet med modifikasjoner, da tenker jeg spesielt vedr. utenlandsdelen du snakker om. Men videre utdypning er vel ikke på sin plass i dette forum.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Meget enig med deg, king.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    720 har trent tett med spesialstyrkene siden tidenes morgen, og er etter som ordet går svært dyktige til det. En luftving kan etableres som på sikt får utstyr spesielt tilpasset behovet til spesialstyrkene. Men det blir ikke uten videre en spesialstyrke av det selv om det står slik skrevet i på et ark...

Spesialstyrkene har en helt egen organisasjonskultur og veldig definerte holdninger mht til både øving og løsning av oppdrag. Når spesialstyrkene samarbeider tett og tildels er avhengige av andre avdelinger oppstår det brått kulturkollisjoner med følger for kvaliteten på resultatet. 720 er en del av Luftforsvaret, og Luftforsvaret er og blir Luftforsvaret med de styrker og svakheter det innebærer

Jeg tror intensjonen med en etablering av 137 Luftving som en del av spesialstyrkene er et ledd i forsøket på å få til en kulturendring. Og alle med litt peiling på endringsledelse vet at slikt ikke skjer over natten og krever mer enn ord på et ark

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Bra innlegg, Bart.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Jeg er enig i at man ikke skal undervurdere andre avdelingers evner og kompetanse innen de ulike fagfelt. Personlig har jeg stor respekt for alle som er villige til å gjennomføre tjeneste for fedrelandet, både i inn- og utland.

Min påstand omhandler definisjonen for spesialstyrke(r), som ikke nødvendigvis har noe med begrepet "jeger" å gjøre. Etter mitt syn er det kun MJK/HJK som sees på som en spesialstyrke/SOF av FMO, selv om det flere avdelinger som bidrar med uerstattelig støtte og understøttelse. En ubåt med besetning blir ikke automatisk en spesialenhet selv om den transporterer en spesialstyrke til et operasjonsområde, ei heller en helikopterskvadron.

Marinens Jegervåpen/MJK arbeider for tiden med å etablere SBT. Det er ikke marinejegere som skal betjene funksjonene i denne underavdelingen, men særskilt motivert personell. Personellet gjennomfører opptakskrav, samt en aspirantperiode som er kvalifiserende for å starte utdanningen innenfor SBT. Denne utdanningen er også meget omfattende og krevende. Personellet gjennomfører også Forsvarets fallskjermkurs, noe som gir rett til å bære vinge.

Til opplysning er aspirantperioden for marinejegeraspiranter på seks måneder.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    http://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4ger_%28military%29

Her kan dere lese om den historiske bakgrunnen for bruken av ordet "jeger" om enkelte militære avdelinger.

Bla. kan man merke seg følgende:

Jägers were at first recruited in the mid-eighteenth century amongst huntsmen and foresters in certain German states.
    Dette forklarer hvorfor nettopp ordet Jeger blir brukt.

These troops were primarily used for reconnaissance, skirmishing or screening bodies of heavier troops.
    Dette beskriver oppdraget til "Jeger"enhetene.

Den observante leser vil legge merke til at dette passer godt for å beskrive rollene som er fylt av Forsvarets jegeravdelinger, spesialstyrker eller ei. Det at MJK/HJK har utviklet seg og porteføljen sin til å inkludere oppdrag utenfor rammen av hva som kan kalles "jegertjeneste", betyr ikke det at andre avdelinger bør skifte navn.

Forøvrig er denne debatten i mine øyne et resultat av at uerfarne og unge debattanter har en tendens til å bli blendet av spesialstyrkene og tror at disse er de eneste som duger innen Forsvaret. Det er faktisk passende å ha en god dose respekt for andre avdelinger som løser sine oppdrag på en meget god måte. F.eks. er det ingen grunn til å ikke tro at TMBN er like gode i å løse sitt oppdrag innen manøver som HJK/MJK er innen spesialoperasjoner.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Jaja da ser jeg at det er den endeløse diskusjonen på gang igjen,der man så mange ganger er utrolig nærme rett svar eller har truffet jackpoten for å si det sånn!

La meg si det sånn,det greiene med jeger.En hjk-fyr eller mjk-fyr tar seg nok ikke nær av at noen andre avdelinger som har det lettere kaller seg jegere.Det er hodeplagget og/eller avdelingsnavnet som viser hva man er god for!En drilla soldat fra TMBN blir ikke sinna hvis en HV-kar kaller seg soldat.En jeger er en som skaffer informasjon om FI.Det er vel ivertfall det jegertroppen i porsanger og hv-jegere osv. gjør.HJK og MJK gjør jo så mye mere også,men primært så skal de kunne innhente informasjon om hva FI driver med oppi lia.Noe mere enn det gidder jeg ikke gå inn på fordi jeg ikke er i en spesialstyrke og har derfor strengt tatt ikke noe mer peiling enn det som står skrevet svart på hvitt på mil.no og det kan vel alle klare å lese regner jeg med.Svaret på denne diskusjonen står der!!

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Sjekk ut http://milforum.net/forum/viewtopic.php?p=92554#92554

Svaret på vår diskusjon gis i videoen!

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Opprinnelig skrevet av Bart Simpson
    Takk for motsvar, og jeg har nå gått igjennom dine referanser. Jeg finner imidlertid ingen informasjon i dine linker fra Odin om at Luftforsvaret skal etablere en egen spesialstyrke. Dog står følgende:

"Etableringen av en luftving integrert i spesialstyrkene er iverksatt. Avdelingenes virksomhet på Rena, Rygge og i Ramsund
    videreføres." (Derfor står jeg på min påstand om at det er de tre nevnte avdelingene over som regnes som spesialstyrker).

og:

"Med bakgrunn i operative erfaringer og utviklingen i NATO, tilpasses våre spesialstyrker til rent nasjonale krav og felles NATO-krav. Forsvarets
    spesialstyrker utgjøres av Hærens jegerkommando/Forsvarets spesialkommando, Marinejegerkommandoen og en dedikert helikopterving
    som skal kunne understøtte spesialstyrkene."

Dette betyr jo overhodet ikke at det skal etableres nye spesialstyrkeavdelinger, men at det skal etableres nye ressurser innad i de tre avdelingene. Understøttelse til spesialstyrker har Forsvarets avdelinger gjennomført i flere tiår, alt ifra fallskjermdropp til inn- og utslusing av marinejegere ift u-båt.

Så dersom du mener jeg er bombastisk kan det jo hende at du har rett, men når det gjelder denne tråden så har jeg også rett.

Du burde selv kanskje være litt mer påpasselig å lese skikkelig gjennom referansene dine før du bruker dem i slike innlegg.
    Jammen er du flink til å hoppe over ting du ikke liker. Vel hvis du fremdeles er svak i troen så sjekk ut pkt 4.5 s112 i innstilling nr.45 (2004-2005) ( http://www.stortinget.no/inns/2004/pdf/ ... 05-145.pdf ) .
    La meg sitere:
    Operativt ambisjonsnivå
    Strukturer Luft for å sikre følgende leveranser iht. gitte krav......En dedikert spesialstyrkeenhet luft med et ledelseselement og en helikopterenhet med 6 Bell 412 SP skal etableres i perioden. Ledelseselementet skal være gripbart og kunne stille bidrag internasjonalt.
    Operativ struktur
    Etablér en spesialstyrkeenhet Luft ved Luftving 137, base Rygge. Enheten skal inneholde et ledelseselement og 6 Bell 412 helikoptre. ledelseselementet skal kunne lede alle nasjonale luftbidrag til støtte for spesialoperasjoner og samle fagmiljøet innenfor dette området.

Kanskje du stoler mer på Forsvarsforum enn Stortinget?
    http://www.fofo.no/Spesialstyrkepr%C3%B ... wRzG3l.ips
    Ny styrke. Nytt er også at Luftforsvaret oppretter en egen spesialstyrke, 137. luftving, som nå er i ferd med å bli klar. Basen ligger hos 720-skvadronen på Rygge, og den skal være klar for innsats innen utgangen av neste år. Styrken skal støtte de andre spesialstyrkene med rekognosering, redning og taktisk helikoptertransport. Luftforsvaret har støttet spesialstyrkene i 20 år. Det nye er at vi nå får en avdeling som har dette som primæroppgave. Det betyr mer trening sammen med Hærens jegerkommando og Marinejegerkommandoen, sier oberst Erik Arff Gulset, sjef for 137. luftving.

Jeg har det med å sjekke referansene mine nokså bra, selv om ingen er ufeilbarlige. Jeg pleier også å skjønne det jeg leser............

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Hmmm.... det som slår meg er at det er utrolig mange her på forumet som har sine egne definisjoner på hva som er og hva som ikke er spesialstyrker...

Kanskje burde flere sjekke kilder før man er bastante i sine meninger?
    En god idé kan være å begynne med Forsvarsnett...

// Medic

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Ja da kan vi ikke konkludere med annet enn at Bart Simpson har rett - mens resten av forsvaret tar feil for å fortsette den bombastiske tonen.

Les hva du selv har sitert inn i innlegget:

"Etableringen av en luftving integrert i spesialstyrkene er iverksatt. Avdelingenes virksomhet på Rena, Rygge og i Ramsund
    videreføres."
    min utheving.

Forsvarets
    spesialstyrker utgjøres av Hærens jegerkommando/Forsvarets spesialkommando, Marinejegerkommandoen og en dedikert helikopterving som skal kunne understøtte spesialstyrkene.
    min uthevning,

Forøvrig: Feilen din om FSK har du ikke kommentert, men den belyser kanskje behovet for å være noe mindre bombastisk.

Velkommen til forumet forøvrig. Du vil tjene noe på å vurdere om det er andre her som har peiling på hva de snakker om.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    [quote=staticburst][quote=Bart Simpson]
    Opprinnelig skrevet av Bart Simpson":24p5idta]
    Gudbedre...

1. MJK
    2. HJK

Disse er de absolutt eneste.[/quote]

Synd at man ikke kan editere, men her er referansene:

1. [url="http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/;jsessionid=QI2IJC5D0AVL5QFIZYGSFEQ ?_requestid=2211260
    http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/ ... id=2211260[/url]
    2. http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesialjeger/
    3. http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesialjeger/

Hvis det er noen som har egne fantasier om andre norske spesialstyrker bør disse oppgies med referanser, slik at leserne kan få bekreftet validiteten i påstandene.
    Hmm....du har helt rett i at det finnes tre avdelinger dedikert til spesialoperasjoner i Norge. Men resten er nok dessverre litt feil. Hadde du hatt litt peiling hadde du visst at FSK ikke er en selvstendig, stående avdeling. I tillegg ER luftforsvaret oppe å går med en spesialavdeling. Hvis du vil ha referanser foreslår jeg du slår opp i Stortingsprop. nr.1 (2005-2006) på sidene 36, 37 og 40 ( http://odin.dep.no/filarkiv/259852/STP001FD-TS.pdf ).

Hvis du fremdeles ikke tror det du ser kan vi se på neste års budsjettprop. Stortingsprop. nr.1 (2006-2007) på sidene 38, 40 og 43 ( http://odin.dep.no/filarkiv/291836/STP001_FD-TS.pdf ).

Det er farlig å være bombastisk på sviktende grunnlag![/quote:24p5idta]

Takk for motsvar, og jeg har nå gått igjennom dine referanser. Jeg finner imidlertid ingen informasjon i dine linker fra Odin om at Luftforsvaret skal etablere en egen spesialstyrke. Dog står følgende:

videreføres." (Derfor står jeg på min påstand om at det er de tre nevnte avdelingene over som regnes som spesialstyrker).

og:

"Med bakgrunn i operative erfaringer og utviklingen i NATO, tilpasses våre spesialstyrker til rent nasjonale krav og felles NATO-krav. Forsvarets
    spesialstyrker utgjøres av Hærens jegerkommando/Forsvarets spesialkommando, Marinejegerkommandoen og en dedikert helikopterving
    som skal kunne understøtte spesialstyrkene."

Dette betyr jo overhodet ikke at det skal etableres nye spesialstyrkeavdelinger, men at det skal etableres nye ressurser innad i de tre avdelingene. Understøttelse til spesialstyrker har Forsvarets avdelinger gjennomført i flere tiår, alt ifra fallskjermdropp til inn- og utslusing av marinejegere ift u-båt.

Så dersom du mener jeg er bombastisk kan det jo hende at du har rett, men når det gjelder denne tråden så har jeg også rett.

Du burde selv kanskje være litt mer påpasselig å lese skikkelig gjennom referansene dine før du bruker dem i slike innlegg.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Opprinnelig skrevet av Scouser
    Det var dem jeg refererte til ja....
    Dette er en jobb marinejegerene gjorde selv tidligere som nå er skilt ut som eget spesialfelt/arbeidsområde. Mye av utdanningen er den samme.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Det var dem jeg refererte til ja....

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Opprinnelig skrevet av Scouser
    Er SBO en del av spesialstyrkene?
    Hvis du refererer til spesialbåtoperatør så er svaret ja.

http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/ ... toperator/
    http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/ ... toperat_r/

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    [quote=Bart Simpson][quote="Bart Simpson":354x5evk]
    Gudbedre...

1. MJK
    2. HJK

Disse er de absolutt eneste.[/quote]

1. [url="http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/;jsessionid=QI2IJC5D0AVL5QFIZYGSFEQ ?_requestid=2211260"]http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/ ... id=2211260[/url]

Hvis det er noen som har egne fantasier om andre norske spesialstyrker bør disse oppgies med referanser, slik at leserne kan få bekreftet validiteten i påstandene.[/quote:354x5evk]

Hmm....du har helt rett i at det finnes tre avdelinger dedikert til spesialoperasjoner i Norge. Men resten er nok dessverre litt feil. Hadde du hatt litt peiling hadde du visst at FSK ikke er en selvstendig, stående avdeling. I tillegg ER luftforsvaret oppe å går med en spesialavdeling. Hvis du vil ha referanser foreslår jeg du slår opp i Stortingsprop. nr.1 (2005-2006) på sidene 36, 37 og 40 ( http://odin.dep.no/filarkiv/259852/STP001FD-TS.pdf ).

Hvis du fremdeles ikke tror det du ser kan vi se på neste års budsjettprop. Stortingsprop. nr.1 (2006-2007) på sidene 38, 40 og 43 ( http://odin.dep.no/filarkiv/291836/STP001_FD-TS.pdf ).

Det er farlig å være bombastisk på sviktende grunnlag!

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    [quote=Bart Simpson][quote="kjell theodor ring":1ermhkrp]Det er 3 spesialstyrker (SOF)i Norge:

Marinejegerkommandoen

Det finnes ikke noe definerte spesielle styrker i dette landet. Mange ser kanskje på seg selv som spesielle, men spør dere morra deres er vel alle det...

Noen kaller enkelte av de tidligere nevnte (nevnt av andre på denne tråden) styrkene for elitestyrker, men fakta er at de er konvensjonelle i definisjonen, men at noen av dem gjør oppdrag som til tider grenser inn mot SOF-oppdrag. På den annen side kan styrker som støtter SOF defineres som spesialstyrker ifm disse oppdragene.[/quote]

Gudbedre...

1. MJK
    2. HJK

Disse er de absolutt eneste.[/quote:1ermhkrp]

1. [url="http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/;jsessionid=QI2IJC5D0AVL5QFIZYGSFEQ ?_requestid=2211260"]http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/ ... id=2211260[/url]

Hvis det er noen som har egne fantasier om andre norske spesialstyrker bør disse oppgies med referanser, slik at leserne kan få bekreftet validiteten i påstandene.

Leave a comment:

Donasjoner

Collapse
Working...
X