Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvem blir neste sjef for Forsvarets spesialstyrker?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvem blir neste sjef for Forsvarets spesialstyrker?

Nåværende sjef for Forsvarets spesialstyrker, kontréadmiral Nils Johan Holte, går av for aldersgrensen i september. Han ble utnevnt i statsråd 13 desember 2013, og har tjenestegjort i stillingen siden 1 januar 2014. Stillingen som sjef FS var da nyopprettet, og er overordnet både FSK og MJK.

Hvem blir hans etterfølger? Vedkommende er sannsynligvis brigadér i dag.
    Last edited by Rittmester; DTG 221018A Mar 17, .
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sv: Hvem blir neste Sjef Forsvarets spesialstyrker?

Brigader Magne Rødahl? men sannsynligvis for "gammel"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
      Brigader Magne Rødahl? men sannsynligvis for "gammel"
      Så vidt jeg finner er han født i 1960, og da når han aldersgrensen en gang i 2020, så det er ikke så lenge man får nytte av ham.

Det er ikke mange sprell en offiser skal gjøre i karrieren (som militære skoler i utlandet, sivil utdannelse, Ph.d., permisjon uten lønn for å prøve noe annet) hvis han/hun skal kunne rekke å nå helt til topps før man er ca. 56-58 år gammel, som er grensen for å kunne gjøre en fornuftig jobb i ens siste skritt på karrierestigen innen man må gå av ved 60. Så spreke de fleste offiserer er, ser jeg egentlig bare fordeler ved å heve aldersgrensen for generaler (og muligens også brigaderer og kanskje også oberster) til 65 igjen, slik den var før 1980-tallet. Det bør være plass på toppen også for de som har utvidet sin horisont en smule og ikke bare tatt de helt riktige karrieresteg hele veien uten noen avvik fra den smale sti.
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Brigader Eirik Kristoffersen, tidligere sjef FSK, fremstår som et ganske opplagt valg. Han er nå stabssjef i FS, så det blir neppe noen brå overgang.

Kommentér

Oberst Tor Mjelstad, tidligere sjef HV-08 og NK FSK kan virke som en stigende stjerne. Han ble bare 2 år i 08 før reisen gikk videre til FOH. Men kanskje mest sannsynlig at han erstatter den som blir ny Sjef FS, som jeg nok ser at Eirik Kristoffersen er ganske klart valg til.

Sent from my iPad using Tapatalk
          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Sv: Hvem blir neste sjef for Forsvarets spesialstyrker?

Det er fort gjort å glemme folk som er ute i NATO-tjeneste, men vi har jo selvsagt brigader Torgeir Gråtrud som en meget god kandidat. Han er født i 1962, og kan sitte lenge nok i stillingen. Han er også tidligere sjef for FSK og NORSOCOM.

Kommentér

Jan Berglund eller Eirik Kristoffersen

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                Så vidt jeg finner er han født i 1960, og da når han aldersgrensen en gang i 2020, så det er ikke så lenge man får nytte av ham.

Det er ikke mange sprell en offiser skal gjøre i karrieren (som militære skoler i utlandet, sivil utdannelse, Ph.d., permisjon uten lønn for å prøve noe annet) hvis han/hun skal kunne rekke å nå helt til topps før man er ca. 56-58 år gammel, som er grensen for å kunne gjøre en fornuftig jobb i ens siste skritt på karrierestigen innen man må gå av ved 60. Så spreke de fleste offiserer er, ser jeg egentlig bare fordeler ved å heve aldersgrensen for generaler (og muligens også brigaderer og kanskje også oberster) til 65 igjen, slik den var før 1980-tallet. Det bør være plass på toppen også for de som har utvidet sin horisont en smule og ikke bare tatt de helt riktige karrieresteg hele veien uten noen avvik fra den smale sti.
                Etter hva jeg har sett, så blir han mil attaché i Washington

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Jeg er ikke uenig, spesielt i disse tider, hvor det er vanskeligere å erverve den rette erfaring for å få topp-jobbene enn det en gang var.
                  For øvrig så er vel brigader en generalsgrad, selv om de ikke kalles "Brigader General" her på berget. Den tidligere graden "Oberst 1" var imidlertid den samme, på den tiden da det ble ansett viktig å holde tallet på generaler nede i et lite Forsvar (som var mange ganger så stort som det nåværende).

For øvrig er det ganske utrolig hvor mange med en slik grad eller høyere man "klarer" å definere behov for, i et Forsvar som i hovedsak har opphørt å eksistere. Spesialstyrkene er muligens et unntak.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                    Det er fort gjort å glemme folk som er ute i NATO-tjeneste, men vi har jo selvsagt brigader Torgeir Gråtrud som en meget god kandidat. Han er født i 1962, og kan sitte lenge nok i stillingen. Han er også tidligere sjef for FSK og NORSOCOM.
                    Da fikk du rett da.
                    Død ved Kølle!
                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                    Working...
                    X