Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Marinejeger

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Marinejeger

Heisann.

Er en gutt på 19 år som har lyst på å bli marinejeger/evt spesialjeger. Har ikke trent på lenge, men er i god form. Litt dårlig på kondis-siden, men ellers er alt som det skal. Problemet er at jeg har takket nei til sesjon 1, men skrevet mail til dem i håp om å få en ny sjanse til å komme inn på sesjon 2.

Er det sånn at hvis man består sesjon 2, så kan jeg søke marinejeger? Er det vanskelig å komme inn? Og hvordan ser deres hverdag ut i forsvaret?

Sv: Marinejeger

Hei!

Nå er det blitt slik at du må ha fullført førstegangstjenesten for å kunne søke både marinejeger og spesialjeger. Det betyr at du må ha sesjon 2 i orden, og tjenestegjøre ett år i en annen avdeling før du kan søke MJK eller FSK.

Et hett tips for deg vil være å søke fallskjermjeger hos FSK i førstegangstjenesten og så søke videre som spesialjeger i samme avdeling (eller MJK) etterpå.

Som MJK sier på sine egne sider - Det er hardt å bli marinejeger.
    Man må være i god form (GODT over de fysiske minstekravene), aldri gi seg uansett hvor hardt og kjipt det blir og ellers bli godkjent av avdelingens opptaksråd. Men mange har klart det før deg, så det er overkommelig.

Du kan ikke begynne å trene for tidlig, så sett i gang. Det er masse info her på forum i diverse tråder om hva som kan være lurt å trene på, ellers har avdelingene sine egne treningsprogram på forsvaret.no.
    Selv om du skal inn et annet sted (og SPESIELT hvis du lukter på fallskjermjeger) først, så begynn å trene målrettet nå.

Hverdagen hjemme går i trening av ferdigheter, enkeltvis og som lag og avdeling. Ellers er det en hel del øvelser og kurs hjemme og i utlandet. For ikke å nevne eventuelle oppdrag. Antar jeg.
    Mer enn det kan man ikke si eller spekulere i uten å prøve det selv.
    As you wish.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av PF Vis post
      Hei!

Nå er det blitt slik at du må ha fullført førstegangstjenesten for å kunne søke både marinejeger og spesialjeger. Det betyr at du må ha sesjon 2 i orden, og tjenestegjøre ett år i en annen avdeling før du kan søke MJK eller FSK.

Et hett tips for deg vil være å søke fallskjermjeger hos FSK i førstegangstjenesten og så søke videre som spesialjeger i samme avdeling (eller MJK) etterpå.

Som MJK sier på sine egne sider - Det er hardt å bli marinejeger.
      Man må være i god form (GODT over de fysiske minstekravene), aldri gi seg uansett hvor hardt og kjipt det blir og ellers bli godkjent av avdelingens opptaksråd. Men mange har klart det før deg, så det er overkommelig.

Du kan ikke begynne å trene for tidlig, så sett i gang. Det er masse info her på forum i diverse tråder om hva som kan være lurt å trene på, ellers har avdelingene sine egne treningsprogram på forsvaret.no.
      Selv om du skal inn et annet sted (og SPESIELT hvis du lukter på fallskjermjeger) først, så begynn å trene målrettet nå.

Hverdagen hjemme går i trening av ferdigheter, enkeltvis og som lag og avdeling. Ellers er det en hel del øvelser og kurs hjemme og i utlandet. For ikke å nevne eventuelle oppdrag. Antar jeg.
      Mer enn det kan man ikke si eller spekulere i uten å prøve det selv.
      Takker så mye. Håper å få i orden sesjon 2, ja

Er det disse som blir satt inn om det skulle være terror i Norge(antiterrorstyrkene) sett bortifra Delta-troppene?

Det største usikkerhetsmomentet med disse spesialjegerne er jo at man ofte er borte. De profesjonelle marinesoldatene har vel såvidt familie? Er vanskelig å kombinere soldatlivet med familie-livet, har jeg hørt. Så det er derfor jeg tenker å heller komme innpå Delta, og være "hjemme".

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kimsi Vis post
        Takker så mye. Håper å få i orden sesjon 2, ja

Er det disse som blir satt inn om det skulle være terror i Norge(antiterrorstyrkene) sett bortifra Delta-troppene?

Det største usikkerhetsmomentet med disse spesialjegerne er jo at man ofte er borte. De profesjonelle marinesoldatene har vel såvidt familie? Er vanskelig å kombinere soldatlivet med familie-livet, har jeg hørt. Så det er derfor jeg tenker å heller komme innpå Delta, og være "hjemme".
        Både MJK og FSK står nå på beredskap for å bistå Politiet om det trengs, ja.

Både marinejegere og spesialjegere er nok en del borte, men mange av disse soldatene er gift og har familie. Så det er fullt mulig, men det krever nok litt av dem som er hjemme og venter.
        As you wish.

Kommentér

Både MJK og FSK står nå på beredskap for å bistå Politiet om det trengs, ja.

Både marinejegere og spesialjegere er nok en del borte, men mange av disse soldatene er gift og har familie. Så det er fullt mulig, men det krever nok litt av dem som er hjemme og venter.
          Høres bra ut det.

Men da skal jeg prøve å fikse sesjon 2. Også hva anbefaler du meg i førstegangstjenesten? Ser mange på min alder går garden f.eks. Men jeg vil som sagt bruke gæver.

Kommentér

Fallskjermjeger eller kystjeger, hvis du vil prøve deg på FSK eller MJK etterpå.
            As you wish.

Kommentér

Fallskjermjeger eller kystjeger, hvis du vil prøve deg på FSK eller MJK etterpå.
              Aha, forskjell mellom fallskjerm og kyst? Sistnevnte enklere å komme innpå og mer på havet, eller?

Kommentér

Alt du trenger å vite om dem står på forsvaret.no.

Vil ikke si at noen av dem er enklere enn den andre. Forbered deg godt og ikke gi deg. Det blir beinhardt uansett.
                As you wish.

Kommentér

Men jeg vil som sagt bruke gæver.
                  PF: Har du lest Delta/UEH tråden.... Lukter troll

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Jameson x3 Vis post
                    @PF Har du lest Delta/UEH tråden.... Lukter troll
                    Ja, selvfølgelig. Jeg vet hva som trengs for å komme inn der, da onkel er med.

Når de spør om hvorfor jeg ønsker å være med i Delta, så skal jeg jo ikke si at det er pga jeg liker gæver.

Kommentér

Click image for larger version

Name:	1061545-10-1297375911847.jpg
Views:	1
Size:	110,3 KB
ID:	865613

Mitt beste råd, er informere vernepliktsverket om at du har lyst til å bli marinejeger fordi du liker geværer

Kommentér

Ja, selvfølgelig. Jeg vet hva som trengs for å komme inn der, da onkel er med.
                        Da var det kanskje ikke nødvendig å lage den vedlagte tråden...?
                        http://milforum.net/showthread.php/6...kommer-jeg-inn

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X