Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Synskrav - MJK kontra befalskole, TMBN og KJK

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Synskrav - MJK kontra befalskole, TMBN og KJK

Hei!
    Jeg er en gutt på 16 år, og jeg har trent en stund for å komme gjennom et MJK opptak når den tid kommer.
    Jeg utførte en full synstest nå nylig og fikk høre at jeg er langsynt. Jeg bruker ikke noen form for synsfremmede midler. Det jeg har fått beskjed om er at for at jeg skal kunne se godt på nære avstander er at jeg må fokusere mer, noe som kan lede til hodepine og migrene en sjelden gang. Jeg har lest at forsvaret har en policy som sier "plager det ikke deg, plager det ikke oss". Jeg skjønner at synet er noe jeg ikke kan bestemme meg for at ikke skal plage meg, men hodepine trenger ikke å plage meg. Jeg har heller ikke i hele mitt liv merket at synet mitt har hemmet meg, jeg kan se det meste jeg trenger å se.

Jeg har nå innsett at MJK er noe jeg ikke vil være i stand til å få muligheten for å bli pga. synet mitt siden jeg har lest at MJK krever perfekt syn, men jeg drømmer virkelig om en militær karriere. Jeg har fortsatt 2,5 år igjen på å bestemme hva jeg skal søke etter vgs, men jeg er veldig sikker på at det er dette jeg vil etter vgs. Noe jeg kan tenke meg er eventuelt å gå Hærens befalskole for så å søke meg videre inn i TMBN eller KJK.

Det jeg lurer på i denne tråden er hvordan synstestene blir gjennomført, og hvor strenge de er på synskravene på befalskole, TMBN og KJK kontra MJK. Trenger man å få 9 på synskravet for å komme inn på opptaket på alle sistnevnte? Dersom ja, er det noen kampavdelinger i Forsvaret som ikke krever perfekt syn?
    Setter veldig stor pris på alle svar og innvendinger!

Mvh
    Stenbro

Det finnes mange tråder om samme emnet på forumet, bruk søkefunksjonen.

Les deg også opp på tjenestestillinger på Forsvarets sider:

https://forsvaret.no/karriere/forste...ste/muligheter
    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
    Working...
    X