Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Marinejegerkommandoen - hvor havner du hvis du ryker?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Marinejegerkommandoen - hvor havner du hvis du ryker?

Hei

Først av alt ville jeg tro at denne tråden passer best under denne kategorien og at det finnes sikkert noen tidligere tråder om dette, men muligens er noen av den infoen noe utdatert...

Jeg skal inn i forsvaret i 2016 og vurderer sterkt å søke marinejeger i Marinejegerkommandoen. Som kjent er dette knallhardt og de ferreste lykkes, så hva skjer egentlig med de som ikke lykkes med dette? Hvilken avdeling havner de fleste under?

Tusen takk for svar!

Kjenner to stykker som røk ut for endel år siden, og begge endte opp under dekk på KV Andenes.

Det vesentlige her er at de fleste andre "kule" jobbene man evt kan velge mot slutten av den vanlige rekrutten ofte er tatt allerede, om man melder seg på MJK og så ryker ut et stykke uti opptaket.
    Ryker man ut på dag èn på fysiske minstekrav, så returnerer man bare til der man var samme morgenen. Ryker du ut etter fire uker, så risikerer du å ende opp som "fyll" en plass dem mangler folk - hvor som helst i Sjøforsvaret.

Forøvrig går KJK opptaket mer eller mindre samtidig som MJK så det er uaktuelt. Eneste redningen kan være å komme seg på MDK opptaket senere på høsten. De har en litt rundere søknadsfrist (i utgangspunktet 1. aug men tar hensyn til evt rekrutter som kommer inn litt senere).
    Men med det sagt, ryker man på MJK så er det ikke sikker man har så mye å gjøre hos MDK heller etter hva jeg har hørt...

Er man sivil med tidligere førstegangstjeneste og ryker ut, så går man derfra igjen som sivil.
    As you wish.

Kommentér

En kompis av kom ganske langt ut i opptaket, men måtte bryte. Han endte opp som skipsdykker i Sjøforsvaret.

Kommentér

Anekdotisk kjenner jeg også et par som ble dykkere i marinen etter at de røk ut, men det var vel skipsdykkere. Men tipper nok at fordelingen er like tilfeldig eller bisarr som alltid desverre.

Kommentér

Man "havner" ikke som skipsdykker ved brutt marinejegeropptak. Dykker & Froskemannskolen kjører som hovedregel to til tre skipsdykkerkurs i året, ett av disse er slutten av August/tidlig September for å sammenfalle med de behovene MJK/FSK har for personell som skal drive med dykking. Skipsdykkerkurset er som kjent basisen for all videre dykkeopplæring i Forsvaret, enten dette er snakk om angrepsdykkere, minedykkere, ingeniørdykkere... eller "bare" skipsdykkere.

Det er fysiske minimumskrav også for dette kurset, varighet er fem hektiske uker. De som gjør det bra men ikke godt nok på et spesialstyrkeopptak kan gjerne bli tilbudt en plass på skipsdykkerkurset som går samtidig som de andre sitt, men det er nok snakk om en konkurrering også her...
          Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Den gang jeg var inne i førstegangstjeneste for noen år siden var det en egen tropp (Kp3 Tr 5) på KNM Harald Haarfagre (Sjøforsvarets rekruttskole) som fungerte som oppsamlingstropp for de som røk ut av første fase av de forskjelige jegeropptakene (Kystjegeropptak, Marinejegeropptak, Spesialbåtoperatøropptak). Disse gutta og jentene fortsatte normal rekruttskole og ble fordelt på stillinger på lik linje med resten av de som var inne til førstegangstjeneste.

Hørte noen rykter om at noen som røk ut seint i opptakene men som fremdeles gjorde gode inntrykk fikk tilbud om tjeneste i støttefunksjoner i respektive -jegerkommandoer, men dette er som sagt bysserykte som må tas med en liten (stor?) klype salt.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
            Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
            Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
            Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
            Working...
            X