Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Forskjellige spesialstyrkers åpenhet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Forskjellige spesialstyrkers åpenhet

http://krigeren.dk/hvor-hemmelige-sk...ationer-vaere/

Med bakgrunn i denne artikkelen: Hvor åpen mener dere norske spesialstyrker er, iforhold til de andre nordiske landenes spesialstyrker?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Personlig synes jeg de begynner å bli litt for åpne. Altså, jeg synes alltid det er interessant når ny info om dem kommer ut, men hadde egentlig ønsket at de holdt litt mer skjul på ting. Men dette er nok fordi jeg ikke vil at spesialstyrkene skal framstå som veldig actionpreget på bekostning av integriteten til avdelingene. Synes ikke dette er et problem i dag, men de har jo hatt en veldig stor utvikling i det siste når det kommer til å vise seg fram. Nå skal jo til og med fallskjermjegerne på Max...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av opptilnord Vis post
      Nå skal jo til og med fallskjermjegerne på Max...
      Link?

Sent from my LT25i using Tapatalk

Kommentér

http://www.max.no/programmer/insider...r-dypt-1.26810
        "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

"Redaksjonen har fulgt hele prosessen fra den krevende rekruttperioden til uteksaminering."

Det kan vel neppe være like åpent som de amerikanske versjonene. Eller?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av emil2411 Vis post
            "Redaksjonen har fulgt hele prosessen fra den krevende rekruttperioden til uteksaminering."

Det kan vel neppe være like åpent som de amerikanske versjonene. Eller?
            Virker sånn. Noen som vet når det skal vises?

Kommentér

Personlig synes jeg de begynner å bli litt for åpne. Altså, jeg synes alltid det er interessant når ny info om dem kommer ut, men hadde egentlig ønsket at de holdt litt mer skjul på ting. Men dette er nok fordi jeg ikke vil at spesialstyrkene skal framstå som veldig actionpreget på bekostning av integriteten til avdelingene. Synes ikke dette er et problem i dag, men de har jo hatt en veldig stor utvikling i det siste når det kommer til å vise seg fram. Nå skal jo til og med fallskjermjegerne på Max...
              Har du noen konkrete eksempler på at informasjon skal svekke integriteten til avdelingen?

Personlig er jeg rimelig sikker på at FSK/HJK og MJK klarer å styre og kontrollere den informasjonen de vil at skal komme ut, og hvilket format den skal være i.
              It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Du må regne med at graden av åpenhet er nøye vurdert av meget kompetente sikkerhetsoffiserer både i avdelingen selv og i Forsvarets Sikkerhetsavdeling. Jeg vet ikke hvilken kompetanse du har for å drive personlig synsing om dette?

Edit: To sjeler, en tanke, AGR416 kom tydeligvis med omtrent samme kommentar samtidig!
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Enig med AGR/hvlt.
                  Husker godt tiden da svært få viste om FSKs eksistens.
                  Det gikk både ut over rekrutering og eksistens (politikere nevnte ordet nedleggelse i flere omganger)

At ledere både i FSK og MJK står frem i den grad de gjør synes jeg er flott.

Som de to har sagt før meg, stoler jeg også på deres egne vurderinger over hva som vises og ikke.

Alle avdelinger har behov for å "selge seg". Våre spesialstyrker gjør dette på en forbilledlig måte mener nå jeg.
                  Følg på, jeg er like bak!

Kommentér

"Personlig synes" er lov uten doktorgrad i sikkerhetsvurderinger, innsidekunnskap og formalkompetanse. Det er lov å mene uten å bli skutt ned, men en kan forvente diskusjon.
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Å følge et kull med Fallskjermjeger er da tilnærmet helt uproblematisk.. Det er ikke snakk om å følge Spesialjeger et år, som gjerne ville krevet en større grad av beskyttelse mtp. TTP ol.

Uten at jeg har den helt store interessen for Europeiske SOF, så virker det som om de stort sett ligger på samme linje. Et par små variasjoner er det, men ikke mye. I USA derimot er det vel stort sett kun ACE (Delta Force) og DEVGRU som det sjeldent får dekket det dem gjør, SEALs og SF får mye publisitet i form av bilder, artikler og bøker.
                      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                        "Personlig synes" er lov uten doktorgrad i sikkerhetsvurderinger, innsidekunnskap og formalkompetanse. Det er lov å mene uten å bli skutt ned, men en kan forvente diskusjon.
                        x2

Kommentér

Bare for å avklare: jeg har full tillit til at spesialstyrkene ikke kommer til røpe noe som kan være skadelig. Det er simpelthen jeg som får litt frysningen med tanken på at det skal bli som i andre land (spesielt USA) hvor de nærmest lager realityprogram om SF opptak og trening. Dette handler kun om at jeg personlig føler at SF skal tas seriøst og bør ikke sammenlignes med realityprogram, men det kan jo godt være at det bare er jeg som får slike assosiasjoner. Det er kun dette jeg mente med å "svekke avdelingenes integritet". Jeg er helt enig i at den utviklingen de har hatt til nå angående åpenhet kun har vært positiv, jeg ønsker bare ikke at det skal gå over toppen og utvikle seg "negativt" på denne måten.

Kommentér

Jeg tviler sterkt på MJK og FSK/HJK, tar opptak og avdelingens integritet noe annet meget seriøst.

Sent from my LT25i using Tapatalk

Kommentér

Sv: Forskjellige spesialstyrkers åpenhet

SKUP: På innsiden av FSK

http://www.skup.no/metoderapporter/2...alkommando.pdf

Kommentér

Syntes spesialstyrkene begynner å dele en god del for mye, nå .... Men likevel, ganske spennende å få et innblikk i hverdagen til disse ærefulle soldatene. Håper fremtidige (og midlertige) soldater får en fortreffelig utdannelse, og gode opplevelser!

Kommentér

Som sagt før så kan man nok gå utifra at de vet hva de gjør, inkludert persec/opsec.

Kommentér

Merkelig dobbelkommunikasjon fra Forsvaret:

I 2011 kritiserte tidligere e-sjef Grandhagen e-14 operatører som snakket med mediene.
                                    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...er/a/10029801/

Men så kan man lese på nettet Forsvarets Forum om Freddy Bolle (bror til Trond Bolle):
                                    "..Derfor var det ikke vanskelig å takke ja til Forsvarets etterretningstjeneste da de sendte ham først til Bosnia og Kosovo på slutten av 1990-tallet, så til Afghanistan i 2002. .. Freddys sjef i Etterretningstjenesten var lillebror Trond."
                                    https://forsvaretsforum.no/Nyhetsark...%B8drene-bolle

Jeg synes det er merkelig at Forsvarets Forum som er et månedsmagasin for Forsvaret velger å gå ut med dette.
                                    Synspunkter?

Kommentér

Det Grandhagen sa var følgende(i 2011) : " Selv kritiserer han tidligere etterretningsfolk for å ha brutt taushetsplikten." Det er jeg helt enig i. Har man signert på en taushetsplikt, så overholder man den, med mindre man blir løst fra den.

Når det gjelder historien om brødrene Bolle, så er jo Forsvarets Forum det offisielle magasinet til Forsvaret. Ser det som uproblematisk , (og det er sikkert klarert fra ymse hold), at det fortelles en historie om tre brødre i tjeneste. . Da etter Trond Bolles død, og etter Freddy sluttet i E-tjenesten.

Grandhagen sa det i 2011 etter at noen hadde snakket med noen om E14, altså brutt taushetsplikten. Samtidig sto han for en åpenhetskultur som ingen sjefer før han.

Men man må holde tunga rett i munn. Kontrollert åpenhet om de hemmelige tjenestene er alle tjent med, løsmunnede, tidliger ansatte gjør mest skade.
                                      mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Tema: Hæren

I går overtok generalmajor Eirik Kristoffersen som Sjef Hæren ved en seremoni på Bardufoss.

Her avbildet sammen med sin sjefssersjant Rune Wenneberg. Som generalen skriver på FB: «Sjefer kommer og går, sersjantmajorer består.»...

Informasjon: Språk- og etterretningsutdanning

Språk- og etterretningsutdanning

Utdanningstype: Fagutdanning

Sted: Oslo

Varighet: 2,5 år

Avdeling: Forsvarets etterretningsskole

Søknadsfrist: 15. april 2019

I 2019 gjennomføres opptak til et utdanningsløp bestående av russisk språk, etterretningsfag, og befalsutdanning. Utdanningen vil vare...

Elektronisk krigføring

Dette er jo et høyst aktuelt tema som mange nasjoner har nedprioritert over tid. Kom nylig over noen artikler som kan være av interesse for videre diskusjon:

EK i Ukraina: https://jamestown.org/program/russia...al-imaginable/

USA's respons på en teknologi som kan forminske deres teknologiske overlegenhet: http://breakingdefense.com/2016/0...

Nordic Common Uniform System - Prosjekt P4019

Dette prosjektet er så smått i gang.

Offisiell link fra Forsvaret er her:

https://forsvaret.no/forsvarsmateriell/prosjekter/p4019 Der kan en infobrosjyre om prosjektet lastes ned - link på høyre side. Denne tråden er begrenset til bekledningen som skal anskaffes, ikke de øvrige komponentene. Noen rammefaktorer for diskusjonen: ...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                      NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Russiske radarsystemer og stasjoner

Starter en informasjons- og nyhetstråd om russiske radarsystemer og radarstasjoner. Alt fra åpne kilder som Wikipedia, nyhetsartikler og analyser. Både som følge av økt opprusting ifm konflikten i Ukraina, NATOs rakettskjold som russerne syntes er en svært dårlig ide, og russernes påfølgende modernisering og utrulling av ulike EW (eary warning) systemer samt pga den generelt økte spenningen mellom...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                      http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                      Kode:
                                          Globale utviklingstrekk
                                          Nordområdene / Arktis
                                          Russland
                                          Afghanistan
                                          Pakistan
                                          Kina
                                          Midtøsten og Nord-Afrika
                                          Iran
                                          Sudan
                                          Somalia