Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Egen rekrutteringsavd for kvinner til spesialstyrker

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Egen rekrutteringsavd for kvinner til spesialstyrker

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10117181

Forsvaret vurderer egen kvinnelig eliteavdeling.
    Følg på, jeg er like bak!

Dette her gjelder da vitterlig i langt flere miljøer enn bare spesialstyrkene;
    Opprinnelig skrevet av VG
    - De må kunne bære tungt og de må kunne gå langt - det er jo nettopp det vi gjør i Afghanistan. Kravene vi stiller, er satt ut fra jobbspesifikasjonene og de må tilfredsstilles enten man er mann eller kvinne, sier Kristoffersen til Forsvarets forum.
    Så får SF-miljøet i Norge "go" på å ikke fire på kravene, noe som er helt slik det burde være. Dette burde da for fanden også gjelde alle pokkers andre steder og stillinger i Forsvaret, men allikevel differensieres krav fordi "kvinner har andre egenskaper enn menn, og det er ikke kun det fysiske som teller må vi huske på", ifølge PK-crewet i systemet ihvertfall.
    Det er ikke bare i spesialstyrkene jobben velger personen, og ikke omvendt. Lite konsekvent av Forsvaret, eller? Jeg gremmes.
    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

@MMB Uten å vite, tror jeg initiativet kommer fra FSK grunnet at man ser behovet for kvinnelige operatører i en del operasjoner.
      Ikke for å være politisk korrekt/likestilling og politisk svada. Kanskje en viktig forskjell der.

Kommentér

Skal man legge seg på en linje, så bør den være sånn over alt.
        It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
          Skal man legge seg på en linje, så bør den være sånn over alt.
          Ja, er helt enig i det. Men da må man samtidig innse at andelen kvinner har en naturlig begrensning. Det er vel ikke PK?

(Beklager debatteringen i nyhetstråden)

Kommentér

Er jeg så dårlig å gjøre meg forstått skriftlig...?
            Ja jeg og vet faktisk en ting og to om SF-miljøet sine behov. Problemet jeg har med alt dette er den inkonsekvensen Forsvaret utviser ved å la FSK beholde sine krav og seleksjonskriterier hos sitt personell, noe som vel og merke er helt slik det må være. Men at man stadig differensierer med krav på andre jobber og stillinger i resten av Forsvaret, slik som f.eks. i infanteriet - under påskudd av disse mildt sagt flimsy argumentene om "dette andre som kvinner har", som i min erfaring er noe folk snakker om, men som ingen klarer å definere eller svare på hva faktisk er om man spør hva dette faktisk er.

Kvinner er mennesker de og, og Forsvaret har behov for mennesker for å fungere. Disse mennesker må også fungere i de jobbene de er satt til å gjøre, og derfor har man krav - fysiske som annet. At en kvinne har utrolige mengder med disse "spesielle kvinneegenskapene" gjør ikke en sekk på 40kg noe lettere å dra etter seg milevis eller det sårede mannfolket som veier 140kg med fullt kit på seg noe lettere å dra i dekning i ildstrid, selv hvor flink man er å skyte eller å trekke "kvinneslutninger".

Problemet jeg har er ikke kvinner i Forsvaret, fordi jeg jobber og har jobbet med flere som helt fint står til de kravene jobben stiller. Det er disse forbanna differensierte kravene og all den politikk det har gått i denne saken som virkelig gjør meg oppgitt. Det tror og vet jeg også at en god del kvinner i Forsvaret vil være enig med meg i.
            Last edited by MMB; DTG 081200 Jun 13, .
            Elite Som En Trensoldat

Kommentér

@MMB Jeg er enig med deg. Var ikke for å belære eller for å lære deg fysiske forskjeller. Dette er politikk. Når FSK vil ha damer, glemmer ledelsen alt annet og godtar det meste de normalt er i mot. Men man må vel regne med hylekor fra diverse hold.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post
                @MMB Jeg er enig med deg. Var ikke for å belære eller for å lære deg fysiske forskjeller. Dette er politikk. Når FSK vil ha damer, glemmer ledelsen alt annet og godtar det meste de normalt er i mot. Men man må vel regne med hylekor fra diverse hold.
                Jeg vet ikke helt om du har lest artikkelen???

Kravene forblir de samme for kvinner og menn. Det de gjør er å opprette en enhet som skal trene lovende kvinnelige kandidater opp til et nivå hvor de kan bestå disse. Det gjør de fordi 1)de trenger kvinnelige operatører 2)de tror de ikke klarer å rekruttere til opptak kvinner som kan bestå kravene
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                  Jeg vet ikke helt om du har lest artikkelen???

Kravene forblir de samme for kvinner og menn. Det de gjør er å opprette en enhet som skal trene lovende kvinnelige kandidater opp til et nivå hvor de kan bestå disse. Det gjør de fordi 1)de trenger kvinnelige operatører 2)de tror de ikke klarer å rekruttere til opptak kvinner som kan bestå kravene
                  Joda, og det er jo genialt. Poenget er at man ikke gjør det i andre avdelinger. Er vel det MMB kicker på, eller er jeg helt på jordet?
                  Opplegget til FSK høres jo svært bra ut med tanke på å få frem kvinner som klarer kravet.

Kommentér

Okei, da er vi nok enige.

Ift til andre steder har man jo etablert jentecamp, og sånn synes jeg man godt kunne gjort mer av. Ad like krav for begge kjønn er jeg enig. Noen vil nok resonnere rundt at endel stillinger ikke har fokus på fysiske utfordringer, men der er jeg ikke enig. Skal du være i intendantur på en fregatt må du fremdeles kunne bære en mann i et brannmannsløft.
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Slik jeg ser det, er kvinneandelen generelt i forsvaret et politisk spørsmål (kanskje ikke helt riktig men)
                      I dette tilfellet er det direkte militærfaglige/operative grunner. Derfor bruker man vel mer krefter på å få disse inn på vanlige krav.

Lignende selektering/trening burde selvsagt vært gjort i alle avdelinger. Ulempen er kostnader med trening, samt at man antagelig må ned på ambisjonen om størrelse på kvinneandel.

Kommentér

Nja....man er nok underlagt politiske føringer rundt rekruttering av kvinner i SOF-miljøet også.

Denne rapporten kan nok være interessant i denne sammenheng:

http://www.ffi.no/sites/aarsrapport/..._danielsen.pdf

Kommentér

Et par interessante sitater fra den rapporten om Special Reconnaissance and Surveillance i urbant miljø:

Erfaren Special Branch fra Nord-Irland:
                          Skal man kun drive SR fra en liten holme, klatre i fjell eller gå langt på ski, som har vært deres spesialitet i Norge, kan man helt sikkert ha rene mannsteam. Men det fungerer ikke i en by. Det er for lett å "spotte" operatør når de er bare menn sammen. Et par tiltrekker seg mye mindre oppmerksomhet.

Og så er det en faktor som vi ikke liker å snakke om: Skal du drive SR i en storby så fordrer det høy simultankapasitet. Du skal kjøre bil, lese kart, lytte på samband, meddele dine observasjoner til teamet, tenke tre trinn fremover i operasjonen, og så skal de helst ikke kjøre over den gamle damen med rullator som er i ferd med å krysse gata. Kvinner har mye høyere simultankapasitet enn oss menn. Sånn er det bare. Vi så det på kursene: Over 40 % av kvinnene som søkte kom seg igjennom kursene, mens bare 10 % av mennene.

Denne type operasjoner fordrer ikke kun fysisk styrke, men også andre ting. Vi selekterte på grunnlag av hva som var viktig for at operatørene skulle kunne løse oppdraget, og så trente vi dem fysisk i etterkant. Det viste seg å være enklere, enn å drive operativ utdanning av veltrente menn i de ferdighetene vi trengte. Det er ikke alle kvinner som passer til denne jobben, men det er jammen ikke alle menn som passer til det heller.

Blaber, Pete (2008) The Mission, The men and Me, Lessons from a former Delta Force Commander:
                          It’s universally axiomatic that if two men are seen loitering together, or driving through a close-knit community, they stand out, and people automatically presume they are up to no good. But if you send a man and a woman out in the same profile, people barely give them a second glance.
                          (Blaber 2008:46).
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Men hva er det Forsvaret egentlig ønsker? Er det kvinnelige spesialjegere eller er det jenter/damer som kan utføre SR-oppdrag i urbane strøk slik kvinnelige engelske soldater gjorde/gjør det in 14 Intelligence Company/Special Reconnaissance Regiment?
                            There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Enig med det MMB og andre skriver over, men vi kan jo prøve å se saken fra begge sider. Jeg tror det kan være to grunner til å øke andelen kvinner i Forsvaret, en generell og en individuell.

Generelt finnes det ganske god empiri for at arbeidsmiljøet blir bedre i bedrifter og organisasjoner der det ikke er alt for stor overvekt av det ene eller det andre kjønn. For mye macho-kultur i svært mannsdominerte miljøer, og for mye baksnakking og intriger i kvinnedominerte, er stereotyper. Jeg tror også Forsvaret, på generell basis, ville blitt en triveligere arbeidsplass med flere kvinner.

Så kan det selvsagt diskuteres hvorvidt overføringsverdien fra Forsvaret som sådan, til det tette miljøet i et geværlag eller en spesialpatrulje i strid, er relevant. Ønsker man lagkamerater som er trivelige, eller skal de helst være effektive, i stand til å dra sin del av lasset, beskytte deg og om nødvendig dra deg såret vekk fra ildlinjen?

Min foreløpige konklusjon ut fra det generelle, er at Forsvaret som sådan ville vært tjent med større kvinneandel, men at man må tenke seg nøye om før man implementerer dette i alle ledd av organisasjonen.

På det individuelle nivået bør det sannsynliggjøres at kvinner tilfører verdier som menn har i mindre grad, og at disse kan nyttiggjøres slik at de gjør organisasjonen som helhet mer effektiv. Eksemplet til hvlt om del typer SR-oppdrag, og også innenfor HUMINT, mener jeg er valide. Et annet eksempel kan være Female Engagement Teams (FET), eller hva man nå kaller det for tiden, som skal skaffe kontakt med lokalbefolkningen, spesielt i svært konservative samfunn, på en måte som menn ikke kan. På dette siste området er det grunnlag for å diskriminere menn, siden dette er noe som bare kan gjøres av kvinner, men disse kvinnene bør jo også ha andre kvalifikasjoner, f eks innen medisin, lokale språk, kulturkunnskap etc.

Med et lite unntak for FET når det gjelder kjønn, mener jeg at det for alle stillinger i Forsvaret bør settes en kravliste, utvidet i forhold til dagens, som sier hvilke kvalifikasjoner man må eller bør ha for å få denne stillingen. For enkelte, f eks spesialsoldat, er de fysiske kravene svært strenge, for andre, f eks språkoperatør, er det andre egenskaper som er de viktigste. Essensen i dette er at kravene skal gjelde for alle, uansett kjønn, hudfarge eller religion. Egentlig ganske selvsagt, men altså ikke situasjonen i dag. Disse kravene må settes realistiske og målbare, og det kan godt tenkes at det finnes mer rettferdige måter å måle f eks styrke enn bare å ta pushups og hangups.

Så bør det finnes noen minimumskrav som alle som skal bære uniform må tilfredsstille, og som slår inn på stillinger som ikke har egne krav, f eks den tidligere nevnte intendanten på en fregatt. Kravene bør ikke være urealistisk høye, men man bør i hvert fall forvente at alle kan ta vare på seg selv i feltforhold, betjene et våpen, og foreta enkel kameratredning. Noen stillinger (eks merkantil saksbehandler i FLO) trenger ikke kunne dette en gang, men slike stillinger kan like godt besettes av sivile.
                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Personlig synes jeg at det er kjempebra at de fysiske kravene ikke senkes, og det er kjempebra at folk hjelpes til å greie kravene da jeg regner med at de alltids har bruk for noen ekstra operatører.

Det er alikevel noe som gnager.
                                Hvorfor skal kvinner få hjelp til å greie de fysiske kravene men ikke menn?
                                I teorien vil man jo få flere menn enn kvinner som tilfredstiller for samme kostnader da menn har bedre grunnlag biologisk?
                                Skal jeg kjønnsdiskrimineres bort fra et treningsår pga. hvordan jeg ser ut i mellom beina?

Uten at jeg har noen kunskaper om SOF(eller resten av forsvaret for den slags skyld) får dette meg til tenke at dette bare er politisk korrekthet og for å tilfredsstille media/samfunnet.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 6,5x55 Vis post
                                  Personlig synes jeg at det er kjempebra at de fysiske kravene ikke senkes, og det er kjempebra at folk hjelpes til å greie kravene da jeg regner med at de alltids har bruk for noen ekstra operatører.

Det er alikevel noe som gnager.
                                  Hvorfor skal kvinner få hjelp til å greie de fysiske kravene men ikke menn?
                                  I teorien vil man jo få flere menn enn kvinner som tilfredstiller for samme kostnader da menn har bedre grunnlag biologisk?
                                  Skal jeg kjønnsdiskrimineres bort fra et treningsår pga. hvordan jeg ser ut i mellom beina?

Uten at jeg har noen kunskaper om SOF(eller resten av forsvaret for den slags skyld) får dette meg til tenke at dette bare er politisk korrekthet og for å tilfredsstille media/samfunnet.
                                  Jeg tror det har mer med å gjøre at man trenger en andel kvinner i SOF, og gjør det som er mest effektivt for å nå målet. Uavhengig av det man til vanlig gjør i forsvaret. Føler at kritikken eventuellt bør gå på vanlig praksis, og ikke mot dette siste innspillet fra FSK.

Kommentér

Jeg synes dette er et bra tiltak, så lenge man har enkelte jobber i grensesnittet mellom spesialoperasjon og etterretning i urbant miljø hvor det kan sannsynliggjøres at et antall kvinnelige operatører vil gjøre avdelingen mer effektiv. Dersom disse jobbene stiller visse fysiske krav, er det også en fordel for Forsvaret å ha en opptreningsperiode for å få utvalgte kvinner til å klare kravene. Jeg forutsetter nå at man holder det man lover, og ikke firer på kravene. Det ville vært å skyte seg selv i foten.

Jeg er jo enig med andre her at like krav også burde gjelde i andre deler av Forsvaret, men dette er nå i hvert fall en start.
                                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Da har jeg et spørsmål, hvis tanken er nisjekapasiteter, er det nødvendigvis rett innfallsvinkel å kjøre jentene gjennom SOF opptaket i sin helhet? Trenger de å være utdannet som spesialsoldater, med alle krav og påkjenninger det medfører?

Kunne man ikke heller rekruttert fra andre miljøer, som f.eks E-tjenesten? Som pioff også har vært inne på.

Jeg tror nok at manglende rekruttering til spesialstyrkemiljøet skyldes helt andre ting enn det at de fysiske kravene nødvendigvis er så harde. Mye henger nok sammen med motivasjon, ambisjon, selvrealiseringsbehov, etc. Jeg tror rett og slett ikke så mange jenter har et livsmål om å bli spesialsoldat.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                        Da har jeg et spørsmål, hvis tanken er nisjekapasiteter, er det nødvendigvis rett innfallsvinkel å kjøre jentene gjennom SOF opptaket i sin helhet? Trenger de å være utdannet som spesialsoldater, med alle krav og påkjenninger det medfører?

Kunne man ikke heller rekruttert fra andre miljøer, som f.eks E-tjenesten? Som pioff også har vært inne på.

Jeg tror nok at manglende rekruttering til spesialstyrkemiljøet skyldes helt andre ting enn det at de fysiske kravene nødvendigvis er så harde. Mye henger nok sammen med motivasjon, ambisjon, selvrealiseringsbehov, etc. Jeg tror rett og slett ikke så mange jenter har et livsmål om å bli spesialsoldat.
                                        Enig. Men vi får anta at FSK tenker likt. Type oppdrag disse er tiltenkt, styrer nok kravet til opptak. De har jo jobbet med kvinner tidligere. Men som sagt, enig med tankene dine.

Kommentér

De har behov for jenter, og hvis de finner jenter som er gode nok til å klare kravene, er vel dèt greit.
                                          Men, da forutsetter jeg at det heller ikke lempes på krav underveis i utdanningen, slik at det til slutt blir en slags spesialstyrke "light" for kvinner.

Jeg er lite opptatt av at jenter SKAL inn over alt. Har ikke noe problem med å forstå eller godta at feks Beredskapstroppen passer best for gutta, siden dere har andre fysiske forutsetninger enn oss. Det har vært jenter som har prøvt seg, men ingen har hittil greid å komme gjennom nåløyet. Det er heller ikke enkelt for gutta, selv folk med bakgrunn fra FSK har opplevd ikke å komme inn.

Dette PK-opplegget med mas om jenter i alle sammenhenger, blir jeg litt oppgitt over. Føler at fokuset blir på "stakkars deg, du skal få bli med, du også!", i stedet for at man blir med fordi man viser seg god nok, og ikke noe mer diskusjon om dèt.
                                          Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
                                            De har behov for jenter, og hvis de finner jenter som er gode nok til å klare kravene, er vel dèt greit.
                                            Men, da forutsetter jeg at det heller ikke lempes på krav underveis i utdanningen, slik at det til slutt blir en slags spesialstyrke "light" for kvinner.

Jeg er lite opptatt av at jenter SKAL inn over alt. Har ikke noe problem med å forstå eller godta at feks Beredskapstroppen passer best for gutta, siden dere har andre fysiske forutsetninger enn oss. Det har vært jenter som har prøvt seg, men ingen har hittil greid å komme gjennom nåløyet. Det er heller ikke enkelt for gutta, selv folk med bakgrunn fra FSK har opplevd ikke å komme inn.

Dette PK-opplegget med mas om jenter i alle sammenhenger, blir jeg litt oppgitt over. Føler at fokuset blir på "stakkars deg, du skal få bli med, du også!", i stedet for at man blir med fordi man viser seg god nok, og ikke noe mer diskusjon om dèt.
                                            Enig, men om det nå er slik at man har et operativt behov for damer, synes jeg opplegget er meget bra.

Kommentér

Re: Egen rekrutteringsavd for kvinner til spesialstyrker

Må si at jeg er veldig positiv til jenter alle steder i forsvaret, så lenge det ikke lempes på noen krav.

Om det betyr at det lages slike spesialenheter eller andre tiltak for å dyrke frem talenter, så synes jeg det kan være verd et forsøk.

Skrevet etter beste evne på Tapatalk

Kommentér

https://www.facebook.com/pages/Vegar...28894703857348

Click image for larger version

Name:	580564_570749639671850_1536828920_n.jpg
Views:	1
Size:	64,5 KB
ID:	864420
                                                Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Skulle det være tekst med det bildet?
                                                  mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Som det står på FB siden:
                                                    Norway Female Special Forces.
                                                    Love trying to use light, but in a way that looks realistic and a little gritty.
                                                    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Ok. Takk. Sitter på en maskin der jeg ikke kan lese Facebook, så takk for forklaringen. female Spescila Forces ja...jahaja...
                                                      mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

http://fallskjermjeger.no/?page=jegertroppen

Kommentér

Hmm. Ser at de bruker det kvinnelige symbolet (eller hva det nå heter) som emblem

Det skiller seg jo en hel del ut fra de andre symboler som blir brukt i spesialstyrke-miljøet. For eksempel den bevingede dolken.

I tillegg ser jeg at hovedoppdraget skal være rekognosering i og rundt byområder.

Dermed burde det jo være passende å kalle avdelingen for "Public Monitoring Squadron."

Og symbolet kunne jo f.eks være en libresse med vinger.
                                                          two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
                                                            Hmm. Ser at de bruker det kvinnelige symbolet (eller hva det nå heter) som emblem

Det skiller seg jo en hel del ut fra de andre symboler som blir brukt i spesialstyrke-miljøet. For eksempel den bevingede dolken.

I tillegg ser jeg at hovedoppdraget skal være rekognosering i og rundt byområder.

Dermed burde det jo være passende å kalle avdelingen for "Public Monitoring Squadron."

Og symbolet kunne jo f.eks være en libresse med vinger.
                                                            Saklig.

Forøvrig
                                                            Slik blir Norges første kvinnelige spesialstyrke
                                                            http://www.dagbladet.no/2013/12/18/n...kene/30912273/
                                                            Last edited by PF; DTG 182225 Dec 13, .
                                                            As you wish.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X