Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Slå sammen spesialstyrkene

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Slå sammen spesialstyrkene

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10119599
    Tja, jeg vet ikke hvordan det vil slå ut, jeg.
    Last edited by Rittmester; DTG 011252A Feb 13, . Begrunnelse: Trykkfeil

Hva er det Sunde driver med??
    Dona Ferrea

Kommentér

Det kan man faktisk undres på. ( Ja, selv vi stadig tjenestegjørende er kritisk til egen organisasjon av og til ).
      Tror generalen skyter bom her. Argumentene var dårlige. En sjef er forsåvidt greit, men å flytte MJK til Rena er bare tullete. Vi har da klart oss både i Hær og Luft med enheter her og der og sjefen ett annet sted...

Det lukter "forsvarlig forvaltning" her.....
      mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Jaha, ja... Å i all verden driver sunde med. Tror det er tid for en ny sjef.
        Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Begynner å bli tålelig lei av den politiske nikkedukken Sunde, stemmer for gjeninnsettelse av Diesen
          "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

Er 100% for at vi må utnytte alle mulige synergier mellom alle våre spesialstyrker så godt vi kan, men å legge ned MJK høres umiddelbart helt crazy ut.

Må sette meg grundigere inn i saken før jeg kommenterer fullt ut.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
              Begynner å bli tålelig lei av den politiske nikkedukken Sunde, stemmer for gjeninnsettelse av Diesen
              Støttes
              Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Tror kanskje man må lese dette en gang til, før man skyter ned forslaget.

Det vil fortsatt være SOF tilstedeværelse i nord og i vest. Man ønsker bare å ha alle under et felles organisatorisk tak, lik utdanning, og kanskje samlet sett bedre beredskap og kompetanse over hele SOF spekteret.

Slik leste jeg det.
                It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Artikkelen i VG er sterkt tendensiøs, og bærer preg av å være formidlet av noen med tilknytning til Sjøforsvaret.

Som AGR påpeker skal man fortsatt ha en avdeling i Bergen, men man skal spare penger på å ha felles utdanning. Fornuftig, spør du meg.
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Han argumenterer for at dette skal øke antall operatører. Hvordan?

EDIT: Altså, vil ikke si at antallet øker bare vi "slår sammen" to grupper..
                    Last edited by Voodoo; DTG 011253A Feb 13, .
                    Dona Ferrea

Kommentér

Rittmester har ett godt poeng. Etter å ha pustet med nesen og telt til ti, så ser jeg poenget hans.
                      mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Som AGR påpeker skal man fortsatt ha en avdeling i Bergen, men man skal spare penger på å ha felles utdanning. Fornuftig, spør du meg.
                        Jeg tror, uten at jeg vet det at noe av det som gjør dagens FSK så gode er at de rekruterer bredt stort sett fra MJ og FJ, to forskjellige utdanninger selv om mye er likt, de får også inn frisk kjøtt fra andre avdelinger. Når dette blir samlet tror jeg at det vil svekke, alle vil da ha samme bakgrunn, samme tankesett osv. Tror de vil miste noe av det som har gjort dem så gode, om de av den grunn vil bli litt dårligere gjenstår jo å se...
                        "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Hvorfor vil det svekke kapasiteten? MJK sitt personell blir jo ikke sparket. Miljøene blir ikke lagt ned. Man integrerer MJK sin kompetanse på maritime operasjoner sammen med FSK sin kompetanse på kontraterror.

Dette betyr ikke at man skal slutte med maritime operasjoner, noe som kommer klart frem i artikkelen.
                          It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Her er den offisielle uttalelsen: http://forsvaret.no/aktuelt/publiser...lstyrkene.aspx

Studien sier altså at man kan øke antall operatører ved å kutte i stabs- og støttefunksjoner.

Kommentér

http://maktogavmakt.nablogg.no/?p=214

Ett innlegg som beskriver ganske godt hva noen av konsekvensene er for MJK hvis dette forslaget går gjennom. Det tar også opp spørsmålet om Sunde vil styrke FSK/HJK pga han har bakgrunn som sjef i FSK/HJK.

så med tanke på at en stor del personell fra MJK mest sannsynlig vil slutte i Forsvaret hvis MJK blir slått sammen med FSK/HJK, vil egentlig da de spare noe på det når de må utdanne nye spesialsoldater som da vil ta flere år?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
                                Han argumenterer for at dette skal øke antall operatører. Hvordan?

EDIT: Altså, vil ikke si at antallet øker bare vi "slår sammen" to grupper..
                                Ved å sentralisere organisasjonsstrukturen får du sannsynligvis senket administrasjonskostnadene. Da kan du, for samme totale kapitalbase, øke produksjonskostnadene ved å produsere flere enheter, forutsatt at kuttede adm.utgifter er tilstrekkelig for å øke produksjonen. Såvidt meg bekjent, koster det litt å ha en enkelt SOF-operatør i drift per år.

Får man utnyttet all erfaring og kompetanse under samme organisasjonstak, kan man også få økt utnyttelsen av dette og derav kvalitetsøkning i produktet, eventuelt beholde samme kvalitetsnivå, men da med mindre trening. Det siste tviler jeg forøvrig på at kommer til å skje.

Kommentér

Dette innlegget til Stormark er nå også ganske tendensiøst. Vanskelig å vite hva som er den objektive sannhet her.

EDIT: Fra innlegget:
                                  Kulturene i FSK/HJK og MJK er vidt forskjellige. Forsøk på å stille felles styrkeelementer i Afghanistan har vist at utfordringene er store på å få personell fra de to avdelingene til å fungere godt sammen. Spesielt sjefene har kranglet så fillene fyker.
                                  For det første stemmer ikke dette helt med hva jeg har hørt fra andre kilder.

Skulle det likevel stemme, er det tydelig signal om en ukultur, som i hvert fall burde føre til nedleggelse av avdelingen.
                                  Last edited by Rittmester; DTG 011349A Feb 13, . Begrunnelse: Tilføyelser

Kommentér

Èn av avdelingene..

Jeg er generelt skeptisk til Sunde, så jeg reagerer med skepsis hver gang han kommer med noe som helst. Om jeg har god grunn til dette, eller om det bare er magefølelsen er jeg ikke helt sikker på. Men en ting er sikkert, legger man ned en avdeling (å slå sammen to avdelinger innebærer å legge ned minst en av dem i sin nåværende form), så tar det mange lange år å bygge den opp igjen til tilsvarende (om det noen gang skjer). Ta de først denne beslutningen bør det være gjennomtenkt.

Kommentér

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10119599

Om du har kjøpt deg en splitter ny flatskjerm av dyreste og beste sort på markedet, finner du da frem verktøykassen for å prøve å reparere litt på den?

Dette betyr jo i praksis å legge ned hele marinejegerkommandoen. Er jeg den eneste her som misliker Harald Sunde?

Kommentér

Dette innlegget til Stormark er nå også ganske tendensiøst. Vanskelig å vite hva som er den objektive sannhet her.

Skulle det likevel stemme, er det tydelig signal om en ukultur, som i hvert fall burde føre til nedleggelse av avdelingen.
                                        Ikke tidenes mest sikre kilde, men ut fra boken "På våre vegne"og soldatene som der ble intervjuet fra spesialstyrkene, får man inntrykk av at både MJKerne og FSKerne foretrakk å operere med sine egne, fremfor å dra ut som en blandet enhet.

Kommentér

Sånn som jeg forstår det så er Sundes mål at a) det skal bli flere operatører
                                          b) eks. marinejegere skal tilegne seg spissferdighetene til FSK
                                          c) eks. FSK soldater skal tilegne seg spissferdighetene til MJK.
                                          Dette skal gjøres ved at de to kommandoene skal slås sammen til en. Ergo flere operatører som er "like dyktig på alt"
                                          Om dette er ønsketenkning kan sikkert diskuteres. Men foreløpig er det vel ingen grunn til opphisselse.
                                          Død over ulven!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
                                            Nå er vel problemet her ikke at Sunde er en politisk nikkedukke, men det tvert motsatte - han har sterkt personlig engasjement og er forholdsvis lite styrt av politisk ledelse.

Jeg kan ikke nok om dette til å uttale meg om det er en god ide, det som gjør at jeg ikke liker det er at Sunde virker å vise lite respekt for prosessene som vanligvis skal lede fram til slike vedtak. Dersom det er noe sannhet i at han "bestiller" utredninger ut fra en konklusjon han i praksis har gjort på forhånd, så er det svært dumt, spesielt sett opp mot at han enda virker å ha sterk avdelingsfølelse knyttet til FSK/HJK. Sistnevnte var i alle fall mitt soleklare inntrykk den ene gangen jeg pratet med ham, og det forklarer jo ett og annet.
                                            Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

Eksempel på NPM tankegang? Slå sammen og bli større og bedre, samt spare adm.utgifter. Og dette foreslås sikkert uten noen gode risikoanalyser.. . Resultatet blir vel både dyrere og dårligere når det kommer til stykket....

Kommentér

Synes dette forslaget minner om forslaget i Forsvarssjefens fagmilitære råd nylig om å legge ned 2. bataljon for å bygge opp Panserbataljon til en helvervet avdeling i senter for en bataljonstridsgruppe. Dette ville gi flere profesjonelle soldater og økt beredskap, men ble ikke vedtatt av politiske årsaker. Jeg tolket forslaget dit hen at Forsvarssjefen ønsket å tydeliggjøre for politikerne at hvis Hæren skal bli bedre og få flere profesjonelle soldater, må enten avdelinger legges ned eller så må pengesekken åpnes. Det virker som at det var det siste som skjedde.

Regjeringen har i lang tid uttalt at de ønsker flere spesialsoldater. Er det siste forslaget nok en måte for Sunde å fortelle politikerne at for å øke antall spesialsoldater så må enten MJK og FSK slås sammen til én avdeling eller så må flere ressurser tildeles?

Kommentér

Slik jeg leser forslaget skal det beholdes en kampavdeling i Bergen, mens Ramsund videreføres først og fremst som et trenings- og utdanningssenter. Så skal en del stabsfunskjsoner som kan løses felles flyttes til Rena, og spesialstyrkene blir en avdeling med en sjef. Dermed kan det kuttes i stabs- og forvaltningsstillinger i Bergen, og spesialstyrkene får en enhetlig ledelse. Greit nok, dette er jo en utvikling vi har sett i alle andre forsvarsgrener (unntatt forsvarets musikk, selvfølgelig). Nå er Hæren stort sett samlet på noen få steder, Luftforsvaret er i gang med den samme brutale samlingsprosessen, og det virker rimelig at Spesialstyrkene får finne seg i det samme.

Det jeg stiller meg tvilende til er hvor mye det egentlig kan kuttes i stabs- og støttefunksjoner i Bergen om kommandoen fortsatt skal være en effektiv kampstyrke. Noe av det som gjør spesialstyrker til det de er er jo tilgangen på plan- etterretnings- og tekniske støtteressurser i en målestokk som konvensjonelle avdelinger ikke har. Skal de understøtte operatørene optimalt kreves det tillit og kjennskap, noe som blir vanskelig om de sitter på andre siden av landet.

Da kan man ende opp med å senke gradsnivået på sjef "Spesialstyrken i Bergen" og kutte noen forvaltningsstillinger? Er det verd all støyen som det kommer til å bli?
                                                  "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av SARDOT Vis post
                                                    Regjeringen har i lang tid uttalt at de ønsker flere spesialsoldater. Er det siste forslaget nok en måte for Sunde å fortelle politikerne at for å øke antall spesialsoldater så må enten MJK og FSK slås sammen til én avdeling eller så må flere ressurser tildeles?
                                                    Hvordan øker en antall operatører ved å slå sammen to avdelinger? Det blir da ikke noen flere folk av det? Og spesialstyrkene rekrutterer da alt egnet personell?

Kommentér

Slå sammen spesialstyrkene

Opprinnelig skrevet av vemmi Vis post
                                                      Hvordan øker en antall operatører ved å slå sammen to avdelinger? Det blir da ikke noen flere folk av det? Og spesialstyrkene rekrutterer da alt egnet personell?
                                                      Det er snakk om å slå dem sammen for å frigjøre stillinger fra 'overflødig' stabspersonell, for så å bygge opp rnda en skvadron operatører.
                                                      Man finner nok mer folk hvis man trenger det, men det tar tid å bygge opp en SOF skvadron nettopp pga få egnede kandidater hvert år.
                                                      As you wish.

Kommentér

Utdraget du postet fra den bloggen er faktisk den teksten jeg har lest i denne tråden som i sterkest grad har beveget meg i retning av å støtte Sundes planer...
                                                        Beidh a lá leo

Kommentér

Opprinnelig skrevet av PF Vis post
                                                          Det er snakk om å slå dem sammen for å frigjøre stillinger fra 'overflødig' stabspersonell, for så å bygge opp rnda en skvadron operatører.
                                                          Man finner nok mer folk hvis man trenger det, men det tar tid å bygge opp en SOF skvadron nettopp pga få egnede kandidater hvert år.
                                                          Jeg forstår fortsatt ikke hvordan dette skal kunne øke antall operatører. Alle egnede får tilbud om stilling hos spesialstyrkene, så skal sammenslåingen plutselig føre til høyere antall kvalifiserte søkere?

Dersom spesialstyrkene ikke klarer å fylle "kvotene" sine nå, er det noen grunn til at de skal gjøre det etter sammenslåing?
                                                          Last edited by vemmi; DTG 011733A Feb 13, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av vemmi Vis post
                                                            Jeg forstår fortsatt ikke hvordan dette skal kunne øke antall operatører. Alle egnede får tilbud om stilling hos spesialstyrkene, så skal sammenslåingen plutselig føre til høyere antall kvalifiserte søkere?

Dersom spesialstyrkene ikke klarer å fylle "kvotene" sine nå, er det noen grunn til at de skal gjøre det etter sammenslåing?
                                                            De skal vel kanskje senke lista ørlite da kanskje. Eller friste med goder som får flere toppfolk til å søke.
                                                            Død over ulven!

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Tema: Hæren

I går overtok generalmajor Eirik Kristoffersen som Sjef Hæren ved en seremoni på Bardufoss.

Her avbildet sammen med sin sjefssersjant Rune Wenneberg. Som generalen skriver på FB: «Sjefer kommer og går, sersjantmajorer består.»...

Informasjon: Språk- og etterretningsutdanning

Språk- og etterretningsutdanning

Utdanningstype: Fagutdanning

Sted: Oslo

Varighet: 2,5 år

Avdeling: Forsvarets etterretningsskole

Søknadsfrist: 15. april 2019

I 2019 gjennomføres opptak til et utdanningsløp bestående av russisk språk, etterretningsfag, og befalsutdanning. Utdanningen vil vare...

Elektronisk krigføring

Dette er jo et høyst aktuelt tema som mange nasjoner har nedprioritert over tid. Kom nylig over noen artikler som kan være av interesse for videre diskusjon:

EK i Ukraina: https://jamestown.org/program/russia...al-imaginable/

USA's respons på en teknologi som kan forminske deres teknologiske overlegenhet: http://breakingdefense.com/2016/0...

Nordic Common Uniform System - Prosjekt P4019

Dette prosjektet er så smått i gang.

Offisiell link fra Forsvaret er her:

https://forsvaret.no/forsvarsmateriell/prosjekter/p4019 Der kan en infobrosjyre om prosjektet lastes ned - link på høyre side. Denne tråden er begrenset til bekledningen som skal anskaffes, ikke de øvrige komponentene. Noen rammefaktorer for diskusjonen: ...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Russiske radarsystemer og stasjoner

Starter en informasjons- og nyhetstråd om russiske radarsystemer og radarstasjoner. Alt fra åpne kilder som Wikipedia, nyhetsartikler og analyser. Både som følge av økt opprusting ifm konflikten i Ukraina, NATOs rakettskjold som russerne syntes er en svært dårlig ide, og russernes påfølgende modernisering og utrulling av ulike EW (eary warning) systemer samt pga den generelt økte spenningen mellom...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X