Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Jenter i spesial/jegerkommandoene

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av Operator Vis post
    [ATTACH=CONFIG]450[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]451[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]452[/ATTACH]

Er ikke den type operatør, men jeg er ganske godt tilknyttet for å si det slik :-)

Du kan jo fortsatt velge å tro at jeg er en 14 år gammel jypling som tror han vet.
    HVor er bildene? Funker ikke her hos meg ihvertfall
    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Jeg fjernet de... Var invitasjonen min til et SEAL-treff. Fikk vekslet noen ord med selveste admiral McRaven, sjefen for spesialstyrkene i USA, og mannen som ga klarsignalet da Bin Laden ble tatt ut.

Kommentér

Kom over dette fra et annet forum, noen må vel spise sine ord:
        F.eks. ca. midt i bildet her:
        http://i.imgur.com/HyB8r.jpg

Og personen til venstre her:
        http://www.flickr.com/photos/world_a...7623226441987/

Eller er det en langhåret mann? Ser hvertfall ikke ut som noen kontorjobb på 2. bildet.
        - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Og bildet i high-res om noen har dårlig syn og ikke klarer å se håret:
          http://i.imgur.com/3wwZU.jpg

Kommentér

Kom over dette fra et annet forum, noen må vel spise sine ord:
            F.eks. ca. midt i bildet her:
            http://i.imgur.com/HyB8r.jpg

Og personen til venstre her:
            http://www.flickr.com/photos/world_a...7623226441987/

Eller er det en langhåret mann? Ser hvertfall ikke ut som noen kontorjobb på 2. bildet.
            Hvordan vet du at det er SpesJegere og ikke S-2/tolk/e-tjeneste personell eller lignende som har en støtterolle i felt ved siden av FSK Operatørene?
            Last edited by cwreck; DTG 031619 May 12, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av cwreck Vis post
              Hvordan vet du at det er SpesJegere og ikke S-2/tolk/e-tjeneste personell eller lignende som har en støtterolle i felt ved siden av FSK Operatørene?
              Har støttepersonell Breaching hagle?

Personen som ikke har spraymalt hjelm kan nok ha en støttefunksjon, men de to med malte hjelmer er garantert shooters.

Kommentér

Så å ha en støttefunksjon er telles ikke som en del av FSK? Husk nå hva spørsmålet til trådstarter var...

Kommentér

Næmmen har du sett...
                  Har sikkert sett det pow wow bildet 10 ganger, men aldri lagt merke til at det var en jente...
                  Dette er en irriterende signatur

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                    Så å ha en støttefunksjon er telles ikke som en del av FSK? Husk nå hva spørsmålet til trådstarter var...
                    Joda, MMB oppklarte det i innlegg #3.

Diskusjonen dreide seg vel mot spesialsoldater etter hvert, altså shooterne.....jeg er meget godt klar over at det jobber jenter i FSK/HJK.

Kommentér

Har støttepersonell Breaching hagle?

Personen som ikke har spraymalt hjelm kan nok ha en støttefunksjon, men de to med malte hjelmer er garantert shooters.
                      Beklager, jeg formulerte meg litt dårlig. De to til høyre er SpesJegere som er mentorer for CRU TF24.

Spørsmålet var om det er kvinner i FSK/HJK. Jeg vet ikke om det er kvinner der evt hvor mange, det jeg vet er det forsvaret har sagt om at ingen kvinner har kommet seg gjennom FSK/HJK opptaket til å bli spesjegere. Selvfølgelig telles jo støttepersonellet som en del av FSK/HJK, men de er ikke spesjegere, og det var vel kanskje det trådstarter mente da han spurte om det var kvinner i FSK?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Operator Vis post
                        Dette er vel heller ikke forumet der man KAN komme med fullstendig belegg for påstandene sine. Jeg kan referere til forskjellige som har sagt det ene og det andre, men det ville vært ulovlig både i forhold til forumets rettningslinjer og norsk lov. Dette gjelder nettopp i forhold til trådens innhold da mine påstander vil du IKKE finne i skriftlig form noe sted. Vidre så vet jo jeg like lite om deg, som du vet om meg. For alt jeg vet er du en telefonvakt eller kokk. Ellers har jeg ikke noe behov for å måle tissefant med deg, men slik du har avfeid alt jeg har skrevet, et primo eksempel på hersketeknikk, så tenkte jeg at jeg fikk vise noe av det jeg får blitt med på.
                        Ja huff, å diskutere eller å være uenig er absolutt en hersketeknikk.

Og avfeid hva da? Skal jeg de facto ta alt du sier for god fisk? Jeg kom med noen innspill i debatten som begynte å dreie seg om kvinner i stridende avdelinger.

Og hvis du vil vite noe om meg, så er det vel bare å spørre.

Og at du ikke tåler at jeg fleiper litt med nicket ditt, får så være.

Kommentér

[Off Topic]
                          Og dette bildet viser at Loch Ness er i brillefin form og hører på "stayiln alive" av Bee Gees?
                          Click image for larger version

Name:	SNN2617GE-380_874720a.jpg
Views:	1
Size:	27,3 KB
ID:	864120

Seriøst folkens. Vi lever i år 2012, eller år 9 etter Photoshop. Å trekke bastante beslutninger fra et bilde eller tre postet på Internett blir som å konkludere med at Munch hadde svelget regnbuen da han malte Skrik.
                          [/Off Topic]

Årsaken til hemmeligholdet rundt spesialstyrkene er meget godt diskutert på forumet her, så de som ønsker en lengre utgreiing kan ta seg et par søk både her og på det store Internet. Halve poenget med å ha spesialstyrker om ikke hele faller bort, dersom det kommer ut opplysninger om hvem, hva og hvor mange. Derfor så vil det aldri bli opplyst om hvor mange, snittalder, farge, kjønn eller bosted, ihvertfall ikke i overskuelig fremtid. At det kommer en og annen politiker som krever "åpenhet om dette med kjønn" eller noe annet politisk vas kan godt henne, men det tjener neppe noen i det lange løp.

Det jeg noe knotete prøver å få frem er: Spesialstyrkene skal ha og er tjent med minst mulig offentlig oppmerksomhet. De kan ikke ta seg råd til å skille på info som lekkes, enten det måtte være kjønn, alder, ansiennitet, hvor mange som møter til opptak eller andre ting. Og det synes jeg at vi bør respektere.

Kommentér

@holmiz:

Du fikk med deg at FSK/HJK kontigenten som er der nede nå ble avbildet under mottakelsen de fikk av NZ SAS, og at de er en kvinne i gruppen?

Og om det jobber kvinner blant spesialstyrkene er ikke en statshemmelighet:

I dag er det kun menn som er spesialoperatører i Norge. Det er kvinner som jobber i MJK, men ingen kvinner er selekterte operatører. Selv om majoriteten er menn, er kjønn viktig. Denne rapporten handler om hvordan de er menn, hvordan de tenker, handler og kommuniserer med andre menn, hva som er deres idealer, hvordan dette gjøres i praksis – qua menn.
                            http://www.ffi.no/no/Rapporter/12-00516.pdf

Sikkert interessant rapport om MJK sånn isolert sett også. Den er fra 16. april i år.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                              @holmiz:

Du fikk med deg at FSK/HJK kontigenten som er der nede nå ble avbildet under mottakelsen de fikk av NZ SAS, og at de er en kvinne i gruppen?

Og om det jobber kvinner blant spesialstyrkene er ikke en statshemmelighet:

http://www.ffi.no/no/Rapporter/12-00516.pdf

Sikkert interessant rapport om MJK sånn isolert sett også. Den er fra 16. april i år.
                              @AGR416
                              Jeg har aldri påstått det ene eller det andre om innholdet i spesialstyrker, da jeg har lite inngående kjennskap til disse utover det jeg gidder å meddele hele verden om, og fra mitt perspektiv har jeg full forståelse for at detaljer ikke skal lekkes. Om faktisk kvinner er med eller ikke, er for meg totalt uinterressant og helt irreleventant i den store sammenhengen.

Hovedpoenget mitt er at ingen spesialstyrker er tjent med at det lekkes info om hvem, hva eller når osv. Dessverre så viser det seg ofte at noen som "var på øvelse med" eller "tjenestegjorde i nærheten av" måtte publisere bilder som beviste hvor kule de var, overbevise noen på Internett om hvor inngående peiling de hadde, eller de var bare naive. Jeg prøver ikke å bevise noe som helst her, men forsøker å sette lys på hvorfor jeg anser blant annet denne diskusjonen som lite formålstjenelig for fremtiden.

Beklager nok et rotete inlegg, men har litt knapt med tid her på jobb (sivil). Om noen skulle ha problemer med meg som person, mine tidligere ytringer, meninger, holdninger, utdanning eller andre totalt irrelevante ting. Send meg en PM.

Kommentér

Beklager nok et rotete inlegg, men har litt knapt med tid her på jobb (sivil). Om noen skulle ha problemer med meg som person, mine tidligere ytringer, meninger, holdninger, utdanning eller andre totalt irrelevante ting. Send meg en PM.
                                ?

Du får ringe FSK/HJK og be de avlyse åpen leir som de skal ha i August. Eller be ansatte i FSK/HJK slutte å bevege seg rundt i Rena sentrum med uniformer hvor det åpenlyst bæres hvit fallskjermving, avdelingsmerke FSK/HJK og vinrød beret.

Du har helt rett i at man ikke skal lekke informasjon som kan kompromittere OPSEC eller PERSEC. Det er derimot ikke det samme som at man ikke kan snakke om aspekter ved disse avdelingene, eller å ha diskusjoner rundt det. FSK/HJK ønsker selv en mer åpen profil:

IKKE LENGER SÅ HEMMELIGE SPESIALSTYRKER
                                Forsvarets spesialkommando er myteomspunnet og noe av det hemmeligste
                                Norge har. Men det skal endre seg, og i august arrangerer tjenesten åpen dag
                                for å markere styrkens 50-årsdag.

− Tidligere har vi nok skjermet for mye, og opplevd at lukketheten slår
                                imot oss, sier Eirik Kristoffersen, sjef for Forsvarets spesialkommando.
                                − Noen kapasiteter må vi fortsatt skjerme, som våre helt spesielle
                                ferdigheter og kapasiteter, identiteten til de enkelte jegerne og det
                                som angår allierte samarbeidspartnere. Men siden vi ønsker å være
                                det naturlige valget om det oppstår en relevant konflikt i eller utenfor
                                Norge, er det viktig at både befolkningen og beslutningstakerne
                                vet hvem vi er. Ja, i en slik situasjon må vi rett og slett være godt
                                kjent, sier Kristoffersen, og er klar om feiringen i august:
                                − Da er det full fest − og nesten helt åpent hus …
                                http://forsvaret.no/innsats/Document...ts-Nett-NY.PDF

På side 28 er det også en artikkel om FSK/HJK.

Kommentér

Jesus christ monkeyballs... må dere alltid gå så jævla off-topic hele tiden?

For å svare på trådstarter sitt enkle spørsmål... nei... det er ikke noe særlig med jenter i spesial/jegerkommandoene. Men det betyr ikke at du ikke kan søke og stille likt med gutta på et eventuelt opptak.

FFS!

Kommentér

Det har vært noen kvinnelige minedykkere opp igjennom tidene. Og det mange menn som ikke greier det opptaket.
                                    Last edited by struksa; DTG 032004 May 12, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av berlinerblaa Vis post
                                      Jesus christ monkeyballs... må dere alltid gå så jævla off-topic hele tiden?

For å svare på trådstarter sitt enkle spørsmål... nei... det er ikke noe særlig med jenter i spesial/jegerkommandoene. Men det betyr ikke at du ikke kan søke og stille likt med gutta på et eventuelt opptak.

FFS!
                                      FFS!

Jo, det er kvinner som jobber i begge spesialkommandoene, noe flere her kan bekrefte, i tillegg til rapporten jeg fremla. Så du i det hele tatt på den?

Det er og bekreftet at det ikke finnes noen kvinnelige spesialoperatører i Norge, kun menn.

Kommentér

?

Du får ringe FSK/HJK og be de avlyse åpen leir som de skal ha i August. Eller be ansatte i FSK/HJK slutte å bevege seg rundt i Rena sentrum med uniformer hvor det åpenlyst bæres hvit fallskjermving, avdelingsmerke FSK/HJK og vinrød beret.
                                        Du må gjerne selv ta denne tråden til tidenes offside og ringe FSK og opplyse de om dette selv, jeg har overhodet ingen egeninteresse av det, jeg er på dette forumet for å lese om temaer som jeg er interresert i. Forøvrig så bør jeg minne deg om at denne tråden handler om kvinner i spesialstyrker, ikke hva du måtte ha opplevd ute i intops, på seleksjon eller andre ting som ikke hører hjemme i offentligheten. Jeg har meget stor respekt for deg og dine meninger under ditt fag og din faglige kompetanse, men når du er ute på viddene, bør det være lov til å påpeke det. Som i mitt sitat over fra det du skriver.

Resten tar vi over PM, begge vi to er for gode til å bedrive forsøpling av forumet.

Kommentér

Nøyaktig hva er jeg ute på viddene med? Det med Rena og åpen leir var ironisk, men jeg syntes du var litt over the top med din oppfordring om å ikke diskutere FSK/HJK.

Ingen har sagt noe som er skjermingsverdig informasjon, og jeg har vist til en OFFENTLIG rapport fra FFI, som omhandler trådtema på en prikk, samt henvist til et bilde i en artikkel på vg.no hvor en kvinnelig soldat i FSK/HJK teamet er avbildet.

Skal du si at jeg er ute på viddene, så får det være hold i det du sier. Jeg har ikke sagt noe som er skjermingsverdig, og alt er offentlig tilgjengelig informasjon. Det er f.eks stor forskjell på å si at det jobber kvinner i FSK/HJK eller MJK, og det å gå ut med konkret antall kvinner, konkrete stillinger de bekler etc. En av de handlingene er brudd på OPSEC, den andre er ikke det. Take your pick.

Kommentér

FFS!

Jo, det er kvinner som jobber i begge spesialkommandoene, noe flere her kan bekrefte, i tillegg til rapporten jeg fremla. Så du i det hele tatt på den?

Det er og bekreftet at det ikke finnes noen kvinnelige spesialoperatører i Norge, kun menn.
                                            Jeg har godt kjennskap til gjengen på Rena, du trenger ikke å prøve å belære meg på den avdelingen. Jeg skrev at det ikke var noe særlig med jenter i spes. avdelingene, ikke at de ikke fantes.

Som holmiz påpeker, du er på viddene nå. Vi har forøvrig hørt nok om jenta på CV'en med confirmeds som du har opplært, du er heller ikke den eneste på forumet som har vært i Afghanistan... men de fleste av oss føler ikke for å trekke det frem i enhver diskusjon (hva i all verden har din tjeneste i intops med jenter i spes. avdelinger å gjøre?).

Begynner seriøst å bli rimelig lei hersketeknikkene dine...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av berlinerblaa Vis post
                                              Begynner seriøst å bli rimelig lei hersketeknikkene dine...
                                              Puh, da er jeg ikke alene...

Forøvrig har vel utenlandske OSINT-avdelinger en field-day med dette (og andre) forum...
                                              Last edited by Operator; DTG 032131 May 12, .

Kommentér

Folk som klager over hersketekniker, har som oftest ikke noe saklig å komme med i debatten. Det er i hvert fall min erfaring.

AGR416 har faktisk postet relevante poster i tråden, på samme måte som dere. Men han eier kanskje mere humor enn dere?
                                                Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Igjen, hva er jeg på viddene med?

Har jeg påstått at jeg er den eneste som har vært i Afghanistan? Og hvorfor bruker du en kommentar jeg hadde til Operator for å prøve å påpeke at jeg trekker frem min int ops erfaring i alle diskusjoner? Og for å sette min int ops erfaring på plass, de erfaringene jeg gjorde meg da er helt urelevante nå, det er gammelt nytt. Og min tjeneste i int ops har ingen relevans ift trådtema, og jeg har da heller ikke fremstilt det slik....

Tror det må være noe i vannet i dag eller noe.....eller så må jeg bruke mer smileys eller noe....

Og når ble det hersketeknikk å være uenig i noe.....? Er hersketeknikk dagens ord kanskje?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                    AGR416 har faktisk postet relevante poster i tråden, på samme måte som dere. Men han eier kanskje mere humor enn dere?
                                                    Vanskelig å spore humor i forumposter...

Kommentér

Og for å prøve å være saklig i all denne debatten om hersketeknikker, hvis Operator, Holmiz eller berlinerblaa hadde tittet på FFI rapporten jeg la frem, som omhandler miljøet i MJK, så er det samkrivinger der basert på flere intervjuer med shootere som sier at de ikke ønsker kvinner i kampskvadronen. Dette underbygger det Operator var innom i sitt første innlegg i tråden.
                                                      Grunnen er dog ikke at de tviler på at jenta kan klare det, men at de er redd for at de ikke kan koble ut det å være mann og heller fokusere på å redde jenta enn å løse oppdrag:

Hvis noen [les: politisk ledelse] kommer til oss og sier at det skal kvinner med, og de har med stillingshjemlene, tror jeg det kan være smart å bruke FET-modellen [Female Engagement Teams]. Da kan vi ha et rent kvinneteam, det tror jeg er bedre.

Det er mange oppdrag vi kunne trenge kvinner til, både under planlegging og ikke minst når vi er ute og skal rekognosere. Når vi endrer oppdragsportefølje, så må vi også se hvem som er best egnet til å utføre oppdragene. Jeg tror at om noen år har vi kvinner ute som operatører. De trenger ikke å trenes til å gjøre alle typer operasjoner, men vi har erfart under noen typer oppdrag at det hadde vært gull verd å ha med noen kvinner (samskriving av diskusjoner med flere operatører).
                                                      For noen år siden ville det vært helt utenkelig at det skulle være kvinner som jobbet på avdelingen. I dag er det kvinner som jobber i staben, og det er vi veldig glade for. De gjør en kjempegod jobb og respekteres for den jobben de gjør.

Men kvinner i kampskvadronen – det håper jeg aldri blir en realitet. Det høres kanskje litt bastant ut… Men jeg skal forklare deg hvorfor: Det vil være en sikkerhetsrisiko. Hvor mye vi enn trener sammen, hvor dyktig disse kvinnene blir og hvor profesjonelle vi enn er – den dagen det smeller vil jeg kanskje tenke at jeg må beskytte henne. Før meg selv og før de andre karene i teamet. Det vil flytte fokuset mitt. Jeg vet ikke om det skjer, for vi har jo aldri testet det skarpt. Men det er en stor fare for det. I skarpe oppdrag må vi ha fokus på det vi skal. Vi må minimere alt som kan være en potensiell fare, vi kan ikke tillate oss å ha et risikomoment internt i teamet.

Å ha med kvinner kan kanskje virke som en god idé for noen politikere, for å statuere et eksempel. Men skal vi ofre sikkerheten til gutta for å være politisk korrekte, eller skal vi fokusere på å få jobben gjort med et minimum av sikkerhetsrisiko? (samskriving av diskusjoner med flere operatører)

De ser faren ved at de, selv om de er profesjonelle krigere, vil kunne komme til å agere som menn i en skarp situasjon hvis de har kvinner med i teamet. Det kan sette oppdraget og personellet i fare. Dette har de felles med soldater fra andre nasjoner:

Australian soldiers are reluctant to take women on special operations, as they fear that in the case of combat or discovery, their priority will be to save the woman and not to complete the mission. Thus while men might be able to be programmed to kill, it is not as easy to program men to neglect women (Kemp 2007).

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Aiselayne Vis post
                                                        Bare er litt nysgjerrig: er det noe særlig med jenter i spesial/jegerkommandoene?
                                                        Her mangler vi en definisjon på "særlig med". Det ville kanskje ha forhindret noe av flammekrigen vi ser. Betyr det 1 eller flere, minst 10% av gutta eller mer?
                                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                                          Her mangler vi en definisjon på "særlig med". Det ville kanskje ha forhindret noe av flammekrigen vi ser. Betyr det 1 eller flere, minst 10% av gutta eller mer?
                                                          Godt poeng. Kanskje en idé at alle roer seg ned litt, og venter med å poste flere urelevante innlegg til trådstarter har utdypet spørsmålet sitt, samt om det er prat om kvinner i operatør- eller støttestillinger, eller bare sånn generelt.

Kommentér

Tror det er for seint. Sånn som dere herjer rundt med kaktuser under arma og vifter med kuken, så tror jeg trådstarter er skremt bort for lenge sia
                                                            mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
                                                              Tror det er for seint. Sånn som dere herjer rundt med kaktuser under arma og vifter med kuken, så tror jeg trådstarter er skremt bort for lenge sia
                                                              QFT.

Nok en gang viser "de voksne" på Milforum at de ikke er modne nok til å la tråd være tråd uten å ryke i tottene på hverandre om helt trivielle småting.
                                                              Går ikke an å starte en tråd lenger her uten at den brenner opp...

Tipper vi finner trådstarter skjelvende i et hjørne borte på fallskjermjeger.no etter å ha lest denne katastrofen!

(merk bruk av smiley i et forsøk på å lette på tonen litt)
                                                              Last edited by PF; DTG 032322 May 12, .
                                                              As you wish.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X