Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvor dyktige er egentlig de norske spes styrkene?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Yngling
    replied
    Sv: Hvor dyktige er egentlig de norske spes styrkene?

Sån jeg ser det. Du blir god på det du trener på. Alle vestlige land som har spesialstyrker er håndplukket av en type folk. De er veldig sterke mentalt, og det er nøkkelen til å få spesial soldater. Jeg liker å tenke at folk som kommer fra nord har mer sterkere folk mentalt en de som er fra sør Europa. Men igjen så har jeg ingen statestikk på om det stemmer.

Leave a comment:

• giraffen
    replied
    Sv: Hvor dyktige er egentlig de norske spes styrkene?

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg skjønner egentlig ikke at dere gidder. Ja, Azrael, noen vurderer nok kompetansen i avdelingene opp mot oppdragsporteføljene, men å tro at denne informasjonen blir nedgradert slik at den kan spres offentlig, er å tro på julenissen. Hvorfor ikke slå seg til ro med at norske spesialstyrker er gode, uansett hvem man måler seg mot? Se tidligere innlegg som godt tar for seg dette, f eks innlegg #10 lenger opp.
    Så ikke bare tror du på julenissen, Rittmester, du vet at han finnes? ;-) ;-)

Tor Jørgen Meliens nærmere 500 siders store bok "Våre hemmelige soldater" (utgitt i 2012) beskriver de norske spesialstyrkene i detalj fra opprettelsen og frem til 2010. Boka er fritt tilgjengelig for hvem som helst, og her det ikke bare konkrete oppdrag nasjonalt og internasjonalt som beskrives, men også spesifikk utvikling av kapasiteter og utstyr over tid, politiske drakamper, samarbeidende styrker (også omfang), kurs, operasjoner, taktikk, treningsopplegg, navn på sentrale personer fra opprettelsen og fremover, beredskapstider, svakheter, m.m.

I tillegg kommer flere offentliggjorte stortingsmeldinger, bachelor-/hovedoppgaver fra Forsvarskadetter, FFI-studier, nyhetsinnslag m.m., også dette offentlig.

Det er lettere å finne svar på spesialstyrkespørsmål enn på hvordan det er å tjenestegjøre som vakt/sikrings-soldat på Gardermoen.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Jeg skjønner egentlig ikke at dere gidder. Ja, Azrael, noen vurderer nok kompetansen i avdelingene opp mot oppdragsporteføljene, men å tro at denne informasjonen blir nedgradert slik at den kan spres offentlig, er å tro på julenissen. Hvorfor ikke slå seg til ro med at norske spesialstyrker er gode, uansett hvem man måler seg mot? Se tidligere innlegg som godt tar for seg dette, f eks innlegg #10 lenger opp.

Leave a comment:

• tiurleik
    replied
    Hvis jeg ikke har misforstått så er det først og fremst FSK som er tiltenkt å støtte politiet i antiterror operasjoner. Da må vi vel anta at de også spesialiserer seg mer på dette enn MJK gjør. Da vil nok også en del av treningen deres være ganske lik treningen som Beredskapstroppen gjennomfører.
    Dette er kanskje hovedforskjellen?

Leave a comment:

• Azrael
    replied
    Dette blir kanskje ett innlegg først og fremst i debatten om våre to nasjonale spesialavdelinger, men handler litt om "hvem er best ?" spørsmålet. Jeg vil nå likevel påstå at det er mulig å rangere konkrete militærferdigheter og faglig nivå. Dette betinger jo info som nok ikke er allment tilgjengelig, men er endog mulig. Man kan jo anta at MJK er bedre enn FSK på maritime SOF operasjoner eksempelvis. Hvis dette ikke er tilfelle, burde jo det være et tankekors. Likevel er budskapet som sendes ut fra begge avdelinger av typen "vi holder en høy standard på (sett inn alle tenkelige SOF scenario)".

Ting som personellkvalitet, kvaliteten på seleksjon, øvingsmetodikk, utsyr, avdelingskultur osv, osv. kan man jo evaluere opp i mot effekt. Jeg håper jo det er en tanke bak valgene man tar. Jeg savner litt mer objektiv evaluering av ulike styrkenes standpunktsnivå og evne til å løse forskjellige oppdrag. Det at hver avdeling sitter på sin tue og formidler hvor høyt nivå de har på alt, fører ikke verden framover akkurat. Jeg tipper at operatører i avdelingene selv har mange tanker om hva de er gode, og mindre gode på. Eller hva de føler seg mest spesialisert opp i mot. Dette mener jeg burde komme mer fram (selvfølgelig ikke på et slikt nivå at man avslører strategisk viktige hemmeligheter.)

Hvis de begge er like gode på alt, og kan brukes til akkurat de samme tingene, hvorfor har vi da to uavhengige avdelinger? Er det feil eller umulig å sammenlikne de to SOF avdelingen man har, og definere oppdragsporteføjen utfra dette? Jeg mener at det ikke er det. Man har jo gjerne sine felt som man av ulike grunner er best på, og da er jo nødvendigvis den avdelingen man sammenlikner seg med dårligere på akkurat dette feltet. Jeg tenker det ville gi rekruteringsmassen bedre grunnlag for å velge avdeling om dette kom bedre fram. Og ikke minste gjøre resurssene enda mer gripbar. Mulig jeg er litt enkel i hodet her, men igjen hvorfor skal man ikke kunne evaluere og sammenlikne hvordan avdelingene presterer i ulike scenario når man nå på død og liv skal ha to avdelinger?
    Last edited by Azrael; DTG 101209 Jan 13, .

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied
    Re: Hvor dyktige er egentlig de norske spes styrkene?

Godt det ikke bare er meg. Skjønte ingenting.

Leave a comment:

• Makaan
    replied
    Opprinnelig skrevet av Bving1981 Vis post
    Føler jeg har lest en vegg av ord som egentlig ikke sa noe..
    Hva er dette for et ninjatriks?
    Ikke noe triks detta. Dette er det neste terrorvåpenet mot Milforum. Man skal rett og slett bli avskrekket fra å lese ting.

OT: Det var ikke mye mening i den teksten din giraffen.

Leave a comment:

• onkel smerte
    replied
    Opprinnelig skrevet av Bving1981 Vis post
    Fetteren til Jan Kristian..?
    Just a hunch..

Leave a comment:

• Bving1981
    replied

Leave a comment:

• giraffen
    replied
    nei, de har ikke løyet

POENGET mitt er, nok en gang, som tydeliggjort i Tom Robertsens "Making new abitions work" at styrkene har knivet om søkermassen på ulike måter i ulike medier og hatt forskjellig evne til å gjøre dette. Hvor hensiktsmessig for Norge har denne forskjellen egentlig vært, og når den ikke har vært dét, hvor ligger årsaken?

For å oppsummere "smøringen" på fakta må du nesten opp av skyttergrava, lese den boka og en del andre bøker, følge med litt i media og ikke bare se saken fra innsiden, men mer fra utsiden - søkersiden. Fra utsiden er det igjen eksempler å vise til, som rekrutteringsvideoene FSK har hatt og ikke MJK. Gjennom dette håper jeg du ser at FSK har malt en flottere fasade inntil nylig enn hva MJK har, hvor var det jeg hørte/leste at de har vært på skarpe interasjonal operasjoner siden opprettelsen, og hvor Robertsen stiller spørsmålstegn til at de ikke har hatt denne kapasieten før 90-tallet. Dette er av de konkrete eksemplene.

La meg da spørre, (igjen retorisk):
    Har noen sett noen reklamebrosjyre, en leaflet, et intervju, en brief, et oppslag el. hvor MJK presiserer at de rekrutterer fra FSK/HJK?

Ja, så må man selvsagt dokumentere at overføringen av personell har gått denne veien, uten å avsløre hemmeligheter, men er det faktisk mulig med offentliggjort dokumentasjon - ja, NÅ er det dét.

Hvis du igjen skal være relativt negativ til denne tilbakemeldingen, ikke ser noen sammenheng i at det jeg påpeker kan stemme eller stemmer - du trenger ikke lese videre. Min militære bakgrunn har jeg ikke tenkt å avsløre, eller på hvilke briefer jeg har vært på, slik du legger frem om. Det varmer ører som søker trygghet at flere administratorer våger å gå inn på slike ting i senere lesning fra milforum, fremfor å kverulere å svare nedlatende til nysgjerrge søkere, måtte det skje et terroranslag først?

Nei, selvsagt har ikke FSK løyet, men har Sjøforsvaret vært ydmyk, eller naiv, eller har de rett og slett bare vært for små, og det er egentlig det jeg forbanner meg på, og jeg ser en farlig rød tråd, hvor fokus har vært for disse styrkene kanskje har vært for mye på å vokse, men hva skal man skylle på? Reduserte statsbudsjett? Militærkulturen? Utilstrekkelig forståelse mellom Forsvarets administrasjon (og hvor mange av dem som kommer fra hær kontra sjø, nok et spørsmål...) og politisk ledelses faktiske behov? FSK har utmerket personell og har hatt en sterk administrasjon siden begynnelsen, noe av fordelen ved å være i Hæren. Og jeg merker meg at det fra FSK tas selvkritikk og at de peker på svakheter etter Utøya-terroren, hvor enkelte operatører mener de skulle vært alarmert samtidig som Beredskapstroppen. Også offentliggjort.

Nå sitter vi i en situasjon hvor MJK formelt sett sitter på land ved rigg-terror og venter på soldater på andre sia av landet. Jeg spør: Er det smart? Sett at MJK ble opprettet for å ta seg av terror på Østlandet, skal de tvinne tomler på Rena mens MJK er på vei? Hvordan har dette i det hele tatt gått til? Her må det gå ann å anta, selv uten dokumentasjon... jeg mener, herregud. Er det bare jeg og eksempelvis Bakkeli eller kona til Bolle som synes det skjulte er relevant å diskutere? Eller skal vi sitte her å prøve å kose oss ved å halv-trekke på sløret om hvem vi er og hvor vi har vært, og fryde oss over hvor mange rekrutter og forfattere vi kan utkonkurrere i spesifikke forsvars-kunnskaper? Igjen retorisk og min oppfatning, men hva f... er intensjonen med dét? Å ha noe å drikke Ali til? Hva med å bidra til noe større, kaffen kan smake bedre uten å bytte til Gevalia.

Poenget mitt er da følgende (om jeg får legge til side mitt skjold og sverd uten større diskusjon):
    Når spørsmålet om "hvor gode norske spes-styrker er", kommer opp, hva er da et godt svar til de som sitter der, rett fra vgs, diskuterer i messa på rekruttskolen, surfer på Forsvarets egne hjemmesider, gjennomgår styrkenes eget rekrutteringsmateriale.. osv. Vi har alle vært i den nysgjerrige sitasjonen, og hvilket svar hører hjemme da? Et som får dem til å føle seg dumme og bekrefte halvkjente utsagn som at Forsvaret er Norges største barnehage for potensielle kriminelle, eller vise at man er på et sted med oppegående mennesker som våger å diskutere problemstillinger som avgjør rikets sikkerhet, og hvor man skal og kan få se at man har noe å bidra med og videre karrieremuligheter?

Så er igjen nok en helt annen diskusjon, som opprettelsen av FSK og hvordan det gikk til osv.. og det kan vi ta en annen gang. Jeg erkjenner at jeg allerede har tatt et enormt sidespor ift. subject. Men jeg blir forbanna, redd og jeg blir litt skeptisk til systemet og HVORDAN styrkene har vokst. Da er det også langt mer enn rekrutterings-emner å vise til.. noe ikke bare jeg har fremhevet på dette forumet.

Lykke til. Har sagt mitt.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Jeg er følgelig enig i at styrkene ikke må ta i bruk effekter for å rekruttere, må eller ikke må, de har valgt å gjøre det, slik alle avdelinger i Forsvaret gjør i ulik grad. HJK/FSK prøvde til og med tv-reklame... http://www.youtube.com/watch?v=79H7J0s-cFk.
    Hvor har noen snakket om helt normale rekrutteringstiltak som en reklamesnutt? Det var ikke din påstand, ei heller mitt spørsmål om du klarte å dokumentere.

Du sa:

Eksempelvis har FSK/MJK fremhevet seg som mer spesiell, mer aktiv i deployeringer, hvem/hvor de rekrutterer fra, samarbeidende med hvilke utenlandske styrker, osv. Ser en på sammenhenger i tilgjengelig offentliggjort informasjon kan man bekrefte ulik grad av smøring på fakta fra styrkenes side.
    Dette ba jeg om dokumentasjon på.

Du forklarer din påstand med følgende utsagn:

Men når jeg sier til en viss grad konstruert og/eller smøring på fakta, er poenget at jeg tydelig ønsker å fremheve at det har fremkommet et bilde i offentligheten som nødvendigvis ikke stemmer med virkeligheten.

For eksempel, og som svar på dokumentasjonen du spør etter: FSK har, (bevisst eller ikke bevisst er ikke poenget her), framhevet ulike steder at de rekrutterer fra MJK. Så sitter mange nyfrelste som vurderer å søke spesialstyrkene og tenker, jøss, FSK er bedre enn MJK. Senere offentliggjort informasjon bekrefter at denne typen overganger ikke er noen trend. Dette kan vi si er et godt eksempel på "OMFG-fanboy" delvis som resultat av skjermingen av avdelingene, noe jeg har belyst.
    Du sier forøvrig ikke "til en viss grad", du sier "ulik grad". Du snakker så om punktet om hvem de rekrutterer fra.

At FSK/HJK rekrutterer fra MJK har skjedd, og da har vel FSK/HJK svart sant på slike spørsmål? Har de sagt at det er vanlig at marinejegere søker seg til FSK/HJK? I så fall hvor?

Så er jeg interessert i å vite i hvilke sammenhenger de har smurt på tykt, ift:

-Hvor spesielle de er
    -Hvor de har deployert
    -Hvem de har deployert/samarbeidet med

Poenget er at det du sier ikke stemmer overens med mine erfaringer etter å ha vært på rekrutteringsbriefer med FSK/HJK flere ganger de siste årene. De er ganske så ærlige om ting, søkermasse, tjeneste etc.

Det er litt rart at du kritiserer "OMG Fanboy" tendenser fordi det er så mye insinuasjon, oppspinn osv, så kan du ikke dokumentere dine egne påstander. Det blir oppfyring av de samme tendensene.

Videre er vel ikke akkurat Tom Bakkeli sin bok, Norges Hemmelige Krigere, en god kilde for informasjon om spesialstyrkene våre, selv om noe stemmer.

Leave a comment:

• giraffen
    replied
    Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Jaha?

Og dette kan du selvsagt dokumentere? Og det kan bli spennende, da jeg har sett f.eks mange stillingsbeskrivelser til forskjellige stillinger i begge SOF miljøene, og hva kravene er. Ikke at jeg noen sinne kommer til å skrive hva de kravene er her, men jeg kan si at du tar grådig feil bare basert på det.

Jeg tror nok spesialstyrkene våre har nok integritet og spenningsfaktor til at de må ta i bruk "effekter" for å rekruttere.

Her, for exempel, er en video fra en SOF Demo i Florida nylig, hvor norsk SOF er med og demonstrerer kapasiteter, hvor de jobber med masse utenladsk SOF:

http://www.youtube.com/watch?feature...v=ksK24bk9rw0#
    Joda, kul youtube-film, norske spesialstyrker har høy stjerne internasjonalt hvis det var det du viste til.

Jeg snakker ikke om at spesialstyrkene ikke klarer å rekruttere folk, det har de begge klart siden oppstart såvidt meg bekjent, men at de 2 konkurrerer om kandidater fra samme søkergruppe er et faktum.

Jeg er følgelig enig i at styrkene ikke må ta i bruk effekter for å rekruttere, må eller ikke må, de har valgt å gjøre det, slik alle avdelinger i Forsvaret gjør i ulik grad. HJK/FSK prøvde til og med tv-reklame... http://www.youtube.com/watch?v=79H7J0s-cFk. Men når jeg sier til en viss grad konstruert og/eller smøring på fakta, er poenget at jeg tydelig ønsker å fremheve at det har fremkommet et bilde i offentligheten som nødvendigvis ikke stemmer med virkeligheten.

For eksempel, og som svar på dokumentasjonen du spør etter: FSK har, (bevisst eller ikke bevisst er ikke poenget her), framhevet ulike steder at de rekrutterer fra MJK. Så sitter mange nyfrelste som vurderer å søke spesialstyrkene og tenker, jøss, FSK er bedre enn MJK. Senere offentliggjort informasjon bekrefter at denne typen overganger ikke er noen trend. Dette kan vi si er et godt eksempel på "OMFG-fanboy" delvis som resultat av skjermingen av avdelingene, noe jeg har belyst.

Nå går jeg ytterligere OT, men jeg oppfatter at vi har glippet litt fra hverandre ift. hva jeg ville belyse:
    Dette handler ikke bare om rekruttering, og hva søkerne måtte sitte å tenkte på og/eller spre videre til andre nysgjerrige som vurderer å søke. En ting er å få inn ivrige og kompetente folk som bidrar til avdelingen, og at dette bedres dersom søkergruppen er stor, men det er ikke kun dette jeg vektlegger alt fokus i mitt innlegg på. Jeg tegnet et bilde på den beinharde kampen som har forekommet om styrkenes egen overlevelse, da MJK som den minste av de to avdelingene, og som illustrert i Making new ambitions work, av Tom Robertsen, (tilgjengelig på Institutt for Forsvarsstudier).

Vi snakker videre en masse arbeidsplasser, framtidig sikkerhet, utvidelse eller reduksjoner, sammenslåinger osv. Hvilket image avdelingene da klarer å speile ut internt i Forsvaret og offentlig er og har slettes ikke vært ubetydelig, selv om situasjonen per i dag ikke er lik det den var i 2007 eller tidligere. Ut fra dette mener jeg styrkene både har vunnet og tapt tilfeldig på den sikkerhetsmessige skjermingen, og at den mer åpne profilen Forsvaret og norsk politikk nå har rundt spesialstyrkene og bruken av dem er fordelaktig for begge styrkene og riktig sikkerhetspolitisk fremtidsutvikling. Jeg mener fremdeles åpenheten har bidratt til at spørsmålene som "hvem er best" blir færre og færre på bl.a. milforum

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Eksempelvis har FSK/MJK fremhevet seg som mer spesiell, mer aktiv i deployeringer, hvem/hvor de rekrutterer fra, samarbeidende med hvilke utenlandske styrker, osv. Ser en på sammenhenger i tilgjengelig offentliggjort informasjon kan man bekrefte ulik grad av smøring på fakta fra styrkenes side.
    Jaha?

Og dette kan du selvsagt dokumentere? Og det kan bli spennende, da jeg har sett f.eks mange stillingsbeskrivelser til forskjellige stillinger i begge SOF miljøene, og hva kravene er. Ikke at jeg noen sinne kommer til å skrive hva de kravene er her, men jeg kan si at du tar grådig feil bare basert på det.

Jeg tror nok spesialstyrkene våre har nok integritet og spenningsfaktor til at de må ta i bruk "effekter" for å rekruttere.

Her, for exempel, er en video fra en SOF Demo i Florida nylig, hvor norsk SOF er med og demonstrerer kapasiteter, hvor de jobber med masse utenladsk SOF:

http://www.youtube.com/watch?feature...v=ksK24bk9rw0#
    Last edited by AGR416; DTG 041249 Jun 12, .

Leave a comment:

• giraffen
    replied
    MMB: Ok, forstår du som moderator kan bli lei slike spørsmål. Om du er oppgitt over dårlige tredjepartsinnlegg tror jeg absolutt ikke måten du svarer på er riktig vei å heve stardarden på, spesielt når trådstarter åpner for at det kan bli vansklig å svare på spørsmålet. Skal vi også ned på nivået hvor vi tildeler titler som "oh my fucking god fanboy," gir jeg heller min stemme til VG og andre medier, samt paradokset knyttet til skjermingen av styrkene, for de eventuelle feilaktige oppfatningene norsk ungdom har fått om spesialstyrker.

Overskrifter som "verdens beste soldater" er gjengangere, og underbygger gjerne et mindre virkelighetsnært bilde av den norske spesialstyrketjenesten som helhet - og, ja, jeg synes også det er komisk. Komisk eller ikke, jeg vil påpeke interessen dette skaper for spesialstyrkene i rekrutteringsøyemed, og at denne til en viss grad er konstruert og gjerne ikke gal denne forstand...

Styrkene har selv invitert media til livlige åpne dager o.l., og latt Vi Menn og journalister som Tom Bakkeli og Eirik Veum slippe til akkurat der de har. Ja, det er komisk å se hvordan Eirik Veum later til å være en guttunge som er med pappa og kjører brannbil for første gang, når vi ser han presentere MJK i Adenbukta på Dagsrevyen.

"Det va når'n pappa kåm heim i unniformen, rætt ætte øvels, da bestæmt æ mæ for at æ skoilla bi soldat," sier Emil Johansen. Gjerne klassisk, men her har han et poeng jeg tror mange kan assosiere seg med. Så er det smart av eksempelvis MJK å bruke Milforum som rekrutteringsarena for eventuell nysgjerrig ungdom som surfer etter svar på en ”hemmelig” avdeling, og vurderer å tippe sin egen søknad i postkassa.

Eksempelvis har FSK/MJK fremhevet seg som mer spesiell, mer aktiv i deployeringer, hvem/hvor de rekrutterer fra, samarbeidende med hvilke utenlandske styrker, osv. Ser en på sammenhenger i tilgjengelig offentliggjort informasjon kan man bekrefte ulik grad av smøring på fakta fra styrkenes side. Vi kommer ikke unna at dette har bidratt til å skape "omfg-fanboy"-begrepene som appellerer til ungdom i god fysisk form, som ønsker oppklare hvilken plass man får mest igjen for alt man vurderer å ofre av yrkes- og privatliv, og i ytterste konsekvens sitt eget liv. Det er delvis synligheten av den reelle kampen om overlevelse mellom de to norske spesialstykenes videre utvikling og konkurranse om søkerne, (meget godt fremstilt i Tom Robertsens Making new ambitions work).

Dette virker imidlertid å ha stabilisert seg betydelig per dags dato – litteraturen det blant annet refereres til i denne tråden bekrefter dette, og jeg ser samtidig mindre grad av slike spørsmål på dette forumet enn tidligere.

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Nå har jeg alltid blitt fortalt at det er dårlig skikk å svare på et spørsmål ved å stille et nytt, men jeg ser ingen annen måte å gjøre dette på i dette tilfellet; Kan du være så snill å fortelle meg hva et seriøst svar på et slikt spørsmål er?
    Rune Gjeldnes siteres i boka Det store kappløpet, av forfatter Jasper Rees (2006): "Det var der [MJK] jeg lærte så mye om planlegging og forberedelse, med høy suksessfaktor, for det var ikke tillatt for oss å feile. Vi hadde svært god fysisk trening, noe som også innebar mental trening. Hele tiden sprengte vi grenser."

Ja, enig: "De er flinke," det var bare alt det retoriske du startet innlegget ditt med jeg reagerte på, samt disse titlene jeg synes du for enkelt sprer om "norsk ungdom," selv om du er lei. Forøvrig synes jeg innleggene av ARG416, Hulkinator og Medicx, m.m. gir seriøse svar - tredjepart eller ikke tredjepart - de er oppklarende og tar både trådstarter og spørsmål på alvor.

Jeg tror ikke en rangering er et godt svar om den i det hele tatt hadde eksistert, nettopp på grunn av problemstillingene som du nevner i ditt innlegg nummer 2, som jeg også synes er et seriøst svar.

Når du først spør om mitt svar, retorisk eller ikke: Jeg mener noe i den duren av det som er sagt tidligere. De fleste spesialstyrkene er best i den forstand at de kontinuerlig trener på oppgaver for å være best når det gjelder, da på sitt spesielle område/oppgave/gren. Om vi inkluderer ”omfg-fanboy”-begrepet: Det likner mye på toppidrettsutøvere som forsøker å nå OL for landet, men med livet som innsats både i trening og når det gjelder. Det er en del av spiriten å prestere og å være på topp på denne måten, med kroppen som verktøy, slik både Tone Danielsen og Rune Gjeldnes redegjør for når de forsøker å finne disse svarene på et mer akademisk nivå.

Videre er faktum en kontrakt for å delta i beskyttelsen av andre enn seg selv, en tillittserklæring til media, Forsvaret, den til enhver tid gjeldende politiske styresmakten og dens holdninger til verdenskonflikter, og da med livet som innsats. Det kan på mange måter virke edelt og noen vil kalle deg best om det er enten Navy Seals, SAS, MJK eller FSK. Andre vil si du er en morder, ansatt på heltid og uten evne til å tenke selv. Her tror jeg vi har deler av årsaken til de interne reaksjonene etter TV-reklamen for noen år tilbake.

Til slutt, og som de sier selv: Ingen vet om de kan bli spesialsoldat før de har vært på opptak. Ungdommens holdninger og oppfatninger er det opp til instruktørene å avgjøre på seleksjon. Styrkene har ekspandert voldsomt de siste tiårene og i kjølvannet av disse eventuelle "feil"-holdningene og mytene. ...sannheten får vi aldri vite.
    Last edited by giraffen; DTG 031641 Jun 12, . Begrunnelse: trykkleif

Leave a comment:

• jaffar
    replied
    Feil tråd, og repost

http://milforum.net/showthread.php?p=1082212

Leave a comment:

• PoseFant
    replied
    Apropo elitesoldater, fant denne ved en tilfeldighet på dagbladet i dag

http://www.dagbladet.no/2012/06/01/n...rael/21869919/

Leave a comment:

• PoseFant
    replied
    Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post
    Dyktige nok.
    Signerer denne.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Opprinnelig skrevet av giraffen Vis post
    Ikke for å være ekkel eller noe, men håper du ser for et fånyttes svar dette er. Og du er langt i fra den første til å gi det. Hva med bare å svare seriøst på spørsmålet?
    Det er et spørsmål uten svar. Jeg skal forklare hvorfor.

Husk at spesialoperasjoner er definert som følger:

Military activities conducted by specially designated, organized, trained and equipped forces using operational techniques and modes of employment not standard to conventional forces. These activities are conducted across the full range of military operations independently or in coordination with operations of conventional forces to achieve political, military, psychological and economic objectives. Politicomilitary considerations may require clandestine, covert or discreet techniques and the acceptance of a degree of physical and political risk not associated with conventional operations.
    http://www.fas.org/irp/doddir/other/nato2008.pdf

Forøvrig en interessant artikkel om SOF i NATO, for de som ønsker å lese
    http://www.nshq.nato.int/NSHQ/GetFile/?File_ID=29

Videre er oppdragene som løses innen spesialoperasjonsspekteret i NATO som følger:

Direct Action
    A short-duration strike or other small-scale offensive action by special operations forces or special operations-capable units to seize, destroy, capture, recover or inflict damage to achieve specific, welldefined and often time-sensitive results.

Special Reconnaisance
    Reconnaissance and surveillance activities conducted by special operations forces, which complement theatre intelligence assets and systems by obtaining strategic and/or operational information. These are human intelligence operations, conducted independently or in support of conventional operations, which may use special techniques,
    equipment, methods or indigenous assets.

Military Assistance
    Fant ingen god definisjon. Det går ut på militær støtte til andre nasjoner.

Videre finnes det nasjonale variabler, hvor oppdrag eller kapasiteter er definert som spesialoperasjoner:

Foreign Internal Defence
    Foreign internal defense (FID) is the participation by civilian and military agencies of a government in any of the action programs taken by another government or other designated organization, to free and protect its
    society from subversion, lawlessness, insurgency, terrorism, and other threats to their security.

Unconventional Warfare
    General term used to describe operations conducted for military, political or economic purposes within an area occupied by the enemy and making use of the local inhabitants and resources.

Counter-Terrorism
    Actions taken directly against terrorist networks and indirectly to influence and render global and regional environments inhospitable to terrorist networks.

Psychological Operations
    Planned psychological activities designed to influence attitudes and behaviour affecting the achievement of political and military objectives.

Civil Affairs
    Civil Affairs units help military commanders by working with civil authorities and civilian populations in the commander’s area of operations to lessen the impact of military operations on them during peace, contingency operations and declared war

Osv.

Når det gjelder nivået på soldatene, så vil jeg påstå at det rent ferdighetsmessig er ganske jevnt over hele fjøla. Krav og standarder er nok godt integrert på tvers av nasjoner, for å sørge for gjensidigi tillit under løsing av oppdrag. Derimot er det forskjeller mellom avdelingers evne til å løse de forskjellige oppdragene. Selv om sikkert Delta Force eller FSK/HJK kan løse Unconventional Warfare, så er det kanskje ikke de som er "best" egnet fordi de ikke trener på det.

75th Ranger Regiment kan kanskje være å foretrekke til et DA oppdrag fremfor Delta Force, hvis det ikke er snakk om gisler eller at HVT'en ikke er så viktig å ta i live.

Alt handler om å bruke rett ressurs til rett oppdrag. Hvem som er best til å skyte, gå langt whatever er ganske så jevnt. Husk at de også utveksler folk og trener hos hverande hele tiden.

Leave a comment:

• Hulkinator
    replied
    Her er en rapport om Marinejegerene: http://www.ffi.no/no/Rapporter/12-00516.pdf

Det er 150 sider med god informasjon om hvordan marinejegere fungerer.
    Om du har lyst så er det bare å gi gass og lese seg igjennom denne rapporten, du får nok et bilde av hvilken standard de har

Leave a comment:

• MMB
    replied
    Nå har jeg alltid blitt fortalt at det er dårlig skikk å svare på et spørsmål ved å stille et nytt, men jeg ser ingen annen måte å gjøre dette på i dette tilfellet;
    Kan du være så snill å fortelle meg hva et seriøst svar på et slikt spørsmål er? Hvor finner jeg denne internasjonale rangeringen som enkelte tilsynelatende tror at finnes? Hvordan rangeres disse spesialstyrkene i forhold til denne liste - altså hvilken kriterier legges til grunn og hvilken disipliner prøves det i? Og hvorfor er det så viktig for norske ungdommer (som jeg regner med at flertallet av disse omfg-fanboy typene består av) å bli fortalt gang på gang at norske spesialstyrker "er verdens beste!!!"?

Jeg for min del regner ikke noe skrevet av noen med i beste fall tredjehåndsinformasjon som dem igjen har hørt av Noen Andrè som god informasjon. Tvert imot, så anser jeg slikt som vrøvl og jeg for min del finner det godt over grensen til komisk å lese innlegg av unge (eller eldre) folk som gjerne ikke har vært i førstegangstjenesten engang skrive lengre innlegg om hvor flinke disse folkene er og gjerne andre ting som hvordan best forberede seg på f.eks. et opptak.
    Avdelingene det gjelder skriver selv at dem trener mye og holder en god standard; Hvorfor kan man ikke bare slå seg til ro med dette svaret - og dette var vel forøvrig også siste setning i mitt svar til trådstarter. Men dette var tydeligvis ikke godt nok eller seriøst nok for deg...

Leave a comment:

• giraffen
    replied
    Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Hvor langt er et tau?
    Hvor stor er en fisk?
    Hvor mye er masse?

Ikke for å være ekkel eller noe, men håper du ser for et fånyttes spørsmål dette er. Og du er langt ifra den første til å stille det. Hva med å bare legge seg til ro med at dem er flinke?
    Ikke for å være ekkel eller noe, men håper du ser for et fånyttes svar dette er. Og du er langt i fra den første til å gi det. Hva med bare å svare seriøst på spørsmålet?

Leave a comment:

• Hulkinator
    replied
    Norge er et lite land, våre SOF har vært relativt skjult fra offentligheten.

Skal du sammenligne en spesialstyrke fra et land som Norge, vi har verdens lengste kyststripe i forhold til areal, vi MÅ trene på arktisk krigføring.
    Hvem skal vi sammenligne oss med? Vi har under 5 millioner beboere i landet, rundt 500 (Vilt gjettet antall, ikke skyt meg!) er SOF
    USA har over 300 millioner beboere i landet og av disse er det ca 2000 som er Navy SEAL
    (Tall tatt fra wiki), de har i tillegg flere enheter i de forskjellige våpengrenene, om de ikke er like store så er de nok like store som SEALs (Da antar vi at de er størst) så regner jeg med at de er like store som kapasiteten til Norge.
    (Det er ikke noe vi diskuterer her)
    Igjen, det er en helt annen kultur på andre siden av sjøen, angående forsvar og soldater, en det er her til lands. På både godt og vondt.

Hvem er det som bestemmer hva er det SOF trenger? Hva skal de konkurere i? Jungelkrig? Arktisk krigføring? Maritim krigføring?
    Er det en ren styrketest som bestemmer hvem som er best? Antall fullførte oppdrag? Minst falne soldater per oppdrag? Er det basert på hvor godt kjent de er eller hvor mye og hvor nytt utstyr de har?
    Er det basert på hvor stort frafall av søkere de har under seleksjon?

Alle SOF vil nok på et eller annet punkt se seg selv om best i forhold til andre SOF (Mitt synspunkt)

Sjekk ut litt åpen info her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...l_forces_units (Ja jeg bruker wiki en del, du kan alltids sjekke referansene i bunnen av siden)

Britiske SAS, ble opprettet under 2 verdenskrig, og har blitt omtalt i flere bøker, filmer og dokumentarer siden den gang.
    Russiske Spetnaz GRU, ble opprettet etter 2 verdenskrig, ble oppfattet som en trussel under den kalde krigen.
    Amerikanske Navy SEALs har blitt brukt som spesialeneheter i flere filmer, det gjør da inntrykk på den jevne filmtitter.
    Dette gjør også at de vil bli vurdert 'bedre' eller ihvertfall oftere en de mindre kjente, som f.eks de Egyptiske Unit 777.

Jevnt over er nok alle SOF bedre en den jevne soldat.

Hvem som er best finner vi nok ikke ut, men husk:
    “History is always written by the winners. When two cultures clash, the loser is obliterated,
    and the winner writes the history books-books which glorify their own cause and disparage the conquered foe.
    As Napoleon once said, 'What is history, but a fable agreed upon?”

Leave a comment:

• Medicx
    replied
    Det er er område, jeg vill påstå at norske spesialsoldater er særdeles gode på, ja faktisk i verdensklasse.

Det er holdninger! Jeg kan ikke si at jeg har noen forutsettning for å uttale meg om norske spesialstyrker, fordi jeg ærlig talt ikke kjenner noen som tjenestegjør i FSK/MJK. ( Men jeg har jo vært en del i Ramsund, i forbindelse med fgt) og har jo hørt ett og annet... men det hører jo til!

Jeg må innrømme at jeg som oftest svelger FMS propagandaen rå, men etter hva jeg har lest FLERE steder, og hva jeg har HØRT, er vi nordmenn, i verdensklasse når det kommer til å bruke hue. jeg kan ikke si at jeg har sett en eneste boleburger, mitt inntrykk er at krumtappene som oftest er reflekterte menn, med hode på rett plass. Jeg tror dårlige holdninger har svært liten plass i de norske spesialstyrkene.

Men hey!, det er mitt inntrykk. Det er vel i hovedsak basert på informasjon utgitt av forsvaret selv, og en del vandrehistorier.

(jeg sier ikke at alle andre SOF's i verden er hjerneløse boleburgere) Men en har jo hørt og sett ett og annet om Amerikanske boleburgere med skjegg og palestinaskjerf.

Leave a comment:

• Trolljegern
    replied
    Selv om norske spesialstyrker er rangert etter f. eks. SAS eller KSK i en YouTube-video lagd av en tolvåring, betyr ikke det at norske styrker løser sine oppdrag på en dårligere måte enn disse.

Leave a comment:

• MMB
    replied
    Hvor langt er et tau?
    Hvor stor er en fisk?
    Hvor mye er masse?

Ikke for å være ekkel eller noe, men håper du ser for et fånyttes spørsmål dette er. Og du er langt ifra den første til å stille det. Hva med å bare legge seg til ro med at dem er flinke?

Leave a comment:

• Medicx
    replied
    Dyktige nok.

Leave a comment:

• Hvor dyktige er egentlig de norske spes styrkene?

En hører stadig vekk om det i norsk media, at de norske SOF er blant de beste i verden, mens det ser ut til å finnes en haug med slike rankings på internett... Mitt spm blir som følger: hvor dyktige er de egentlig, sammenlignet med Navy SEALS, SAS osv? Kanskje vanskelig å gi et eksakt estimat, men sånn ca?

Donasjoner

Collapse
Working...
X