Kunngjøring

Collapse

Info

Problemer med innlogging/registering er løst, og e-post sendt til de berørte.
See more
See less

Bære genferkors?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Kompetansesnor

De som har nivå 3, eller høyere kan bære kompetansesnor sanitet. Dog kan personell som er tilknyttet en REN sanitetsavdeling, men som ikke har sanitet som primæroppgave, også bære den (som sambandsmann ol).
    Uansett så er jo snoren fin den, og gjør seg godt til permuniformen. Ikke sikkert sivilistene skjønner helt hva det betyr da, men kanskje like godt.

Ellers så var det flere sanitetsfolk som brukte kors til permuniformen i KFOR. Funka helt fint det, men det er klart at det forplikter.

Comment

Kan ikke se at artikkelen (i genevekonvensjonen) viser til forskjellige typer uniformer, og så langt jeg kan se har vi heller ikke et punkt om dette i militære uniformer.

Jeg bar hvitt skulderfestet armlet til skjorta mi (Luftforsvarets gamle blå permuniform). Jeg ser at det flere steder er sagt at man kan bære bransjemerker, men husk da at det kun er Hæren som har disse bransjemerkene.

Og til et av innleggene: Jeg har sett feltprester bruker genferkorset.
      Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Comment

Husk også at det primært er Hæren som har avdelingermerker som angir sanitet; SanBn og SanKp. I andre grener er man som oftest tilknyttet flystasjoner og fartøy enten man har sanitet som hovedoppgave eller ikke.

Comment

Spurte instruktøren min ang dette spm i går her på FSAN, sessvollmoen, i går og hun sa at vi som "medicer" i forsvaret må avtjene førstegangstjenesten som medic for å kunne benytte deg av genfer korset.
          Altså hvis man vil tjenestegjøre i afganistan som sanitetspersonell må du som nevnt fullføre førstegangstjenesten og deretter søke deg inn i FIST-san.
          Det jo ,ihvertfall som jeg har sett her på sessvoll, ingen som har genfer kors på armen unntatt sanitetssoldater som har ørkenuniform.
          Men hvordan det fungerer ellers i militæret kan jeg jo ikke si noe om da. Men FSAN har jo gjennomgått noen forandringer de siste 2 årene...

Comment

FisBasis-søk på "Sanitetsdirektivet",
            da vil man få opp et direktiv fra Forsvarssjefen av 22.januar 2008, som ligger på FOBID.

Litt komprimert ift. "Genève-konvensjonen", men faktisk er det en del uklare sider mtp. hvordan dette blir praktisert i forsvaret.
            Det er bl.a et krav om at du skal være registrert/fått utstedt san-ID for å bære Genferkors.
            Det er også en liten morsom sak ifm. med Genferkors til norske styrker. Iht. "Genève-konvensjonen", så skal Genferbindet være stemplet av godkjennende nasjonal myndighet. Dette har ikke vært gjort i Norge siden 1995 ifm. nedleggelsen av Sanitetsmagasinene. De er/var eneste instans i kongeriket som kunne godkjenne Genferbind. Genferbind som utleveres i dag er ikke stemplet, så pr. def. så er det et brudd på "Genève-konvensjonen"!
            Det er bare å lese konvensjonen på et av de to godkjente tolkningsspråkene (engelsk/fransk), så vil man faktisk finne dette. Husker ikke i farten hvilken § det står.
            Wings of Steel

Comment

Første Geneve-konvensjon fra 1949:

Art. 40. The personnel designated in Article 24 and in Articles 26 and 27 shall wear, affixed to the left arm, a water-resistant armlet bearing the distinctive emblem, issued and stamped by the military authority.

Such personnel, in addition to wearing the identity disc mentioned in Article 16, shall also carry a special identity card bearing the distinctive emblem. This card shall be water-resistant and of such size that it can be carried in the pocket. It shall be worded in the national language, shall mention at least the surname and first names, the date of birth, the rank and the service number of the bearer, and shall state in what capacity he is entitled to the protection of the present Convention. The card shall bear the photograph of the owner and also either his signature or his finger-prints or both. It shall be embossed with the stamp of the military authority.

The identity card shall be uniform throughout the same armed forces and, as far as possible, of a similar type in the armed forces of the High Contracting Parties. The Parties to the conflict may be guided by the model which is annexed, by way of example, to the present Convention. They shall inform each other, at the outbreak of hostilities, of the model they are using. Identity cards should be made out, if possible, at least in duplicate, one copy being kept by the home country.

In no circumstances may the said personnel be deprived of their insignia or identity cards nor of the right to wear the armlet. In case of loss, they shall be entitled to receive duplicates of the cards and to have the insignia replaced.
              De nevnte artikler sier det følgende:
              Art. 24. Medical personnel exclusively engaged in the search for, or the collection, transport or treatment of the wounded or sick, or in the prevention of disease, staff exclusively engaged in the administration of medical units and establishments, as well as chaplains attached to the armed forces, shall be respected and protected in all circumstances.

Art. 26. The staff of National Red Cross Societies and that of other Voluntary Aid Societies, duly recognized and authorized by their Governments, who may be employed on the same duties as the personnel named in Article 24, are placed on the same footing as the personnel named in the said Article, provided that the staff of such societies are subject to military laws and regulations.

Each High Contracting Party shall notify to the other, either in time of peace or at the commencement of or during hostilities, but in any case before actually employing them, the names of the societies which it has authorized, under its responsibility, to render assistance to the regular medical service of its armed forces.

Art. 27. A recognized Society of a neutral country can only lend the assistance of its medical personnel and units to a Party to the conflict with the previous consent of its own Government and the authorization of the Party to the conflict concerned. That personnel and those units shall be placed under the control of that Party to the conflict.

The neutral Government shall notify this consent to the adversary of the State which accepts such assistance. The Party to the conflict who accepts such assistance is bound to notify the adverse Party thereof before making any use of it.

In no circumstances shall this assistance be considered as interference in the conflict.

The members of the personnel named in the first paragraph shall be duly furnished with the identity cards provided for in Article 40 before leaving the neutral country to which they belong.

Hvis det er tull i hvordan Røde Kors-armbindet utstyres (og også i utstedelsen av sanitets-ID-kort til sanitetspersonell), mener jeg noen må virkelig ha tabbet seg ut. Dette er klare plikter Forsvaret har å følge opp. Generaladvokaten burde jo følge opp dette.
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Jeg bar nå genferkors til permuniformen min. Tjenestegjorde i Luftforsvarets sanitet(sskole) og bar den gamle blå permuniformen.

Jeg ser poenget med ulykke man dumper oppi osv. Men, jeg mener at verken kunnskapen, ferdighetene eller ansvaret ditt blir endret av om du bærer genferkors eller ikke.

Comment

Opprinnelig skrevet av Simplex
                  Jeg bar nå genferkors til permuniformen min. Tjenestegjorde i Luftforsvarets sanitet(sskole) og bar den gamle blå permuniformen.

Jeg ser poenget med ulykke man dumper oppi osv. Men, jeg mener at verken kunnskapen, ferdighetene eller ansvaret ditt blir endret av om du bærer genferkors eller ikke.
                  Nei, men forventningene til deg ved ulykkessted blir det.
                  Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Comment

Opprinnelig skrevet av Herr Brun

Nei, men forventningene til deg ved ulykkessted blir det.
                    Eit veldig viktig poeng. Publikum har den oppfatninga at folk som bere geneferkorset er leger eller i det minste sjukpleiar. Så bere du korset og du hamnar opp i ei ulykke vil du få eit veldig stort press på deg.

Comment

Jeg må bare spørre - Hvorfor går folk egentlig med genferkors på en perm uniform? Er det de samme folkene som går med "Den Store Havhesten" og alt mulig annet dill dall man kommer over, slik at man skal se "spess"/kul ut?
                      In Hoq Signo Vinces

Comment

Ja

Comment

Re: Bære genferkors?

aftenposten.no
                          Vi ha mitraljøser på ambulansene i Afghanistan

De norske styrkene i Afghanistan vil ha kraftigere våpen på sine ambulanser og vil om nødvendig gi avkall på dagens røde kors-merker på kjøretøyene og sanitetssoldatene som bemanner dem.

...
                          DYT-DYYYYYT-DYT

Comment

Skal kokker bære genferkorset ?
                            Shaking the ground with the force of a thousand guns

Comment

Korset er mer blink enn beskyttelse! Klart vognene må settes opp med egnet verktøy. Men disse byråkratene er jo ikke i kontakt med virkeligheten på samme måte som andre...

Comment

Opprinnelig skrevet av Mads Harlem
                                – Dersom den norske saniteten i Afghanistan tar i bruk offensive våpen, vil de bli et legitimt militært mål. Kjøretøyene mister det vernet som Genferkorset gir. Dermed undergraver de også det vernet som syke og sårede har i dag, sier Mads Harlem som leder folkerettsseksjonen i Norges Røde Kors.

– Dersom Forsvaret ber om dette, vil vi protestere kraftig. Det vil også sette våre aktiviteter i fare, seier Harlem.

– Vi opererer i Afghanistan, både gjennom den afghanske søsterorganisasjonen vår, Røde Halvmåne, og med Den Internasjonale Røde Kors-komiteen. De får tilgang også i Taliban-kontrollerte områder, og vår erfaring er at korset blir respektert, seier Harlem.
                                Dersom folkerettsseksjonen til Norges Røde Kors er misfornøyd med sin nåværende leder og ser etter en ny en så stiller jeg meg gjerne til disposisjon, men da helst når kontrakten min med Forsvaret går ut, for de kan umulig være fornøyd med en person som skriver så mye svada som han her Harlem.

Det han ikke later til, eventuelt ønsker, å forstå er at det faktisk er en stor forskjell på militære ISAF-kjøretøy med kors påmalt og en hvitmalt TLC fyllt til randen med stetoskopbærende leger i grønne sykehusfrakker.
                                Førstnevnte er i dems øyne fienden, som skal bekjempes, uansett om dem har et rødt kors(sic.) på seg, og sånn er det. Attpåtil vet jo Taliban godt at et kjøretøy med kors på inneholder en svært spesialisert gruppe soldater som, dersom en dreper disse, vil redusere ISAF sine kapasiteter.
                                Et Leger Uten Grenser/tilsvarende kjøretøy kan nok av flere mer jordnære Taliban gjerne sees på som en god ting å ha i landet, men det sagt... var det ikke nettopp LUG som trakk seg ut av Afghanistan som følge av drapet på et legeteam i 04 eller noget, herunder en Norsk lege som var med i dette team? For de mest ihuga opprørerne er utlendinger utlendinger med skuddpremie på seg, uansett om disse driver med gode ting som legevirksomhet, brønnboring, er Norske eller fellow muslim brothers fra Jordan.
                                Taliban respekterer korset/halvmånen? Greit hvis du sier så... men jeg velger å forholde meg til min virkelighet her.

Og forøvrig, hva gjør en MG3/12.7 montert på taket av en sanitets-SISU, denne gjerne også bemannet konstant av en sanitetssoldat, mer "offensivt" enn en HK416 båret på ryggen av den samme soldat på bakken? Et våpen er da vitterlig et våpen, det er bare når en åpner ild med denne som sier noe om en handling er offensiv eller ei.
                                For min del ser jeg prinsipielt ingenting i veien for at saniteten kunne ha rullet rundt i Afghanistan med CV9030N, med genferkors påmalt på siden, sålenge denne 30mm kun ble brukt i selvforsvar - og kun i selvforsvar.
                                IMHO tok AGSE en rævva beslutning i 2007, basert på direkte feile inputs fra en junta som desverre har altfor stor innflytelse i Norge. Jeg håper at denne saken tas opp igjen i år, at debatten følger et fornuftig spor og at Grete Faremo etter hvert vil fatte det korrekte valget.

Opprinnelig skrevet av SOP2000
                                Korset er mer blink enn beskyttelse! Klart vognene må settes opp med egnet verktøy. Men disse byråkratene er jo ikke i kontakt med virkeligheten på samme måte som andre...
                                ^^-- Nuff said, så kort og godt som det går an...
                                Elite Som En Trensoldat

Comment

Men, gutter, det er ikke noe problem! Det er bare tull at Taliban angriper sanitetsskjøretøy:
                                  At Taliban og andre opprørere bruker det røde korset som blink, slik det hevdes fra forsvarshold, avviser han.

– Vi opererer i Afghanistan, både gjennom den afghanske søsterorganisasjonen vår, Røde Halvmåne, og med Den Internasjonale Røde Kors-komiteen. De får tilgang også i Taliban-kontrollerte områder, og vår erfaring er at korset blir respektert, seier Harlem.
                                  Carpe panem

Comment

I norske kolonner kjører amerikanerne.

Amerikanerne deltar med høvdingen i kolonna. Høvdingen sitter i den amerikanske "bilen" med tre aksler og det amreikanske flagg malt på front, sider og topp.

Det amerikanske flagg er hvitt med et rødt korsfarerkors på seg.

All ild mot den amerikanske høvdingen !

...

Og her i Norge sitter noksagter og sskal bestemme over andres ve og vel ved å nekte dem forsvarsmuligheter ?

Det minner meg om en historie fra 1941 som skal ha funnet sted i White Hall i UK.

En eller annen brigadegeneral (nu Brigader) satte sitt stempel med teksten "No" på anmodinga om vinterutstyr til folket ombord på Murmanskkonvoiene fordi han med egne øyne kunne se løvet på bjørka/tilsv tre spratt utenfor kontorvinduet i april.

Skille

Er MG spesiellt mye tyngre våpen enn våre gamle AG-3'er, da ? Samma ammo, bare litt større skuddtakt og mulighet for lengre skuddsalver ? Og 5.56 er vel ikke sånn sett downsizeing når utgangshastighet vs anslagsenergi er i samma kjømda som 7.62 fremdeles er...

Struts, forbli ved din lest !
                                    Shaking the ground with the force of a thousand guns

Comment

Har kranglet en del ang bevæpning av sanitetssoldater i det siste. Noen som kan peke til hvor det står hva man kan bevæpne seg med?

Satt på spissen.

Jeg mener at 12.7 mitr. er helt legalt, så lenge det brukes riktig.
                                      Eks: Lett hjelpeplass etablert i skogen. Blir angrepet av soldater som er på en avstand ut til 1500 meter.

Så lenge hjelpeplassen ligger alene forsvarerer de seg selv, egen installasjon og evt. pasienter.

For meg er det uaktuelt å ikke bære mer en Glock. Mp5 til nød, men helst 416.

Jeg ser heller ikke behovet for genferkors. Da bruker jeg heller en subdued patch som taktisk merking. Beskyttelse av geneve konvesjonen bryr ingen seg om. Bare allierte som følger den. Noe vi uansett skal fortsette med!
                                      In Hoq Signo Vinces

Comment

"Direktiv om etterlevelse av enkelte folkerettsforpliktelser vedrørende saniteten", datert 1. mai 2009 er gjeldene.
                                        Dette direktivet, utgitt av Forsvarssjefen, skal følges.

Forkortelse FDVS, og erstatter FDVS fra 22.1.08

Denne beskriver veldig tydelig hva som er lov og ikke lov. Hvilken bevæpning den enkelte sanitetssoldat kan ha og når og hvordan genferbindet kan tas av.

Og dermed fjerner den alle "lure" løsninger en del sjefer og en del av gutta på bakken måtte prøve seg på.
                                        Always keep in mind that all illusions are fake!

Comment

En generell regel i folkrett som Geneve-konvensjonene er at den som selv bryter konvensjonene ikke lenger er beskyttet av dem. Har en part i konflikten klart skutt merket sanitetspersonell som ikke deltar i strid, skutt krigsfanger eller ikke-kampdyktige sårede, brukt svik som f.eks. å rekke hendende i været for å overgi seg, for så å åpne ild etc., har motparten ikke lenger plikt til å følge Geneve-konvensjonene i sin kamp mot dem.
                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Opprinnelig skrevet av 23239
                                            "Direktiv om etterlevelse av enkelte folkerettsforpliktelser vedrørende saniteten", datert 1. mai 2009 er gjeldene.
                                            Dette direktivet, utgitt av Forsvarssjefen, skal følges.

Forkortelse FDVS, og erstatter FDVS fra 22.1.08

Denne beskriver veldig tydelig hva som er lov og ikke lov. Hvilken bevæpning den enkelte sanitetssoldat kan ha og når og hvordan genferbindet kan tas av.

Og dermed fjerner den alle "lure" løsninger en del sjefer og en del av gutta på bakken måtte prøve seg på.
                                            Da har jeg tittet på dette direktivet, og mye av det vi har sagt stemmer, f.eks at de kan bruke tyngre våpen hvis situasjonen krever det uten at de mister beskyttelsen sin av den grunn.

Comment

Mener å huske å ha sett bilder av norske san-kjøretøy med noen rimelig kraftige våpen på taket fra Kosovo/Balkan?
                                              HVUV vår 08
                                              Si vis pacem, para bellum!

Comment

Stemmer det, AGR416. Sanitetspersonell kan benytte seg av det som måtte være tilgjengelig for å beskytte seg. Må bare ikke være noe som er en del av SOP'ene. Og heller ikke slik at ambulansene f.eks har en MG som ligger i vogna i tilfelle "rottefelle".

Og Djupi, stemmer nok også det du skriver. For presiseringene var ikke like klare i "gamle dager". Sikkert derfor man så nødvendigheten av et eget direktiv som beskriver hva som norske militære styrker skal forholde seg til.
                                                Always keep in mind that all illusions are fake!

Comment

Opprinnelig skrevet av 23239
                                                  Stemmer det, AGR416. Sanitetspersonell kan benytte seg av det som måtte være tilgjengelig for å beskytte seg. Må bare ikke være noe som er en del av SOP'ene. Og heller ikke slik at ambulansene f.eks har en MG som ligger i vogna i tilfelle "rottefelle".
                                                  Ut ifra hvordan jeg tolker dette her, kontra det AGR416 skriver er det motstridene. Hvis man ønsker å sette opp et sankjøretøy med MG som en del av SOP/KOP mener jeg det fortsatt er lovlig ut ifra lovverket, såfremt det kun brukes til beskyttelse av seg selv, egen installasjon og pasient.

SÅnn jeg tolket det du skrev må man ramle over en mg stilling og ta i bruk mgen i kontakt for at det skal være lovlig.

DET SOM ER ILLE, er alle fra sanitet jeg har møtt som hevder de ikke har lov å gjøre en skit. Under øvelser står de bare rett opp og ned om laget blir beskutt. Kjefter å jamrer om at de ikke har lov til å bli angrepet, nekter å besvare ild. Har sett dette flere ganger. Gjelder forøvrig et fåtall, men det skulle ikke vært lov å møtt på slike i grønt!
                                                  In Hoq Signo Vinces

Comment

Sv: Bære genferkors?

Det er tydeligvis altfor mye uvitenhet rundt reglene for sanitetspersonell.
                                                    Allikevel godt å se mange på dette forumet som vet hva som er gjeldende.
                                                    Genferkorset, helt riktig at dette er et beskyttelsestegn og ikke et kompetansetegn.
                                                    Som et eksempel; også kokker, i rene sanitetsavdelinger, benytter genfermerking.
                                                    Genfermerke kan benyttes under permisjon, dersom man benytter uniform.
                                                    For personell som er pålagt å benytte genfermerking, kan ikke de ta av merking etter eget godtbefinnende. Man har hatt personell i utenlandsmisjoner som har vurdert at merket gir uønsket mye oppmerksomhet, enten i form av at man tror fienden kommer til å skyte mer på en, eller at man tror lokalbefolkningen vil se på dem som leger og kreve helsehjelp. Å fjerne egen merking uten at avgjørelsen er godkjent av egen ledelse er ikke lov. Normalt må tillatelse være gitt av FOH.
                                                    Å utstyre sanitetsavdelinger med avdelingsvåpen er ikke lov uten godkjenning. MINMI har i seinere tid blitt vurdert som personlig våpen og er nå godkjent.
                                                    Sanitetspersonell kan plukke opp våpen, inkludert avdelingsvåpen og benytte til selvforsvar. Men disse våpnene skal ikke være en del av selvforsvarsplanen til sanitetspersonelle med mindre det foreligger klare dispensasjoner for dette (igjen gitt normalt av FOH).
                                                    Sanitetspersonell har mye de ikke har lov å gjøre. Det må annet militært personell akseptere og forholde seg til.
                                                    Men sanitetspersonell skal forsvare seg selv og sine pasienter.
                                                    På tosidige øvelser ville det riktige være å forsvare seg ved angrep og melde tilbake til øvingsledelsen i etterkant om brudd på konvensjonene og folkeretten.
                                                    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Comment

Jeg har et par poenger som jeg tror jeg har forstått, men tar gjerne korreksjon fra [MENTION=12978]carebear[/MENTION] eller andre:

1) En førstehjelper på lagsnivå, som primært er geværsoldat og sekundært har en sanitetsrolle, har ikke krav på beskyttelse og kan ikke bære genfermerking. En sanitetssoldat på troppsnivå, som har dette som sin hovedoppgave, har (eller kan ha?) krav på slik merking og beskyttelse, men da kan han/hun til gjengjeld ikke betjene troppens avdelingsvåpen, operative samband etc.
                                                      2) Merkingen skal være tydelig rød og hvit. Olivengrønne og sorte merker som kan finnes på sanitetsvesker el l er ikke å regne som genfermerking.
                                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Rittmester
                                                        1) I utgangspunktet korrekt. Har man sanitet som sekundæroppgave, har man normalt ikke beskyttet status. Unntaket er for de som er i rene sanitetsavdelinger der hele avdelingen er beskyttet og for de som er geistlige. Har man sanitet som primæroppgave skal man i utgangspunktet være beskyttet og bære korrekt genfermerking. Unntak gjøres kun ved dispensasjon normalt gitt av FOH. Unntak for bevæpning gjøre av samme myndighet.
                                                        2) Merking korrekt med rød merking på hvit bakgrunn. For personell må merking i tillegg være stemplet. Borrelåsmerkene utgitt av Forsvaret skal være av godkjent modell. På fartøy må merkene være tilstrekkelig store til at de kan sees på avstand. Størrelse er ikke fastsatt med mål. Nedtonede merker er ikke godkjent til bruk på personell, og vil ikke gi en formell beskyttelse.
                                                        9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Comment

Kom over en diskusjon om genferkorset idag.

Bakgrunnen er denne bildeserien HV 11 la ut:

https://m.facebook.com/groups/165634...14286101950046

Her ser man sanitetstroppen til Archery tilsynelatende drive med MOUT/husrydding.

Det påpekes at dette er uheldig/feil bruk av troppen.

Deretter kommer det en kommentar på det:

Kan presisere dette litt siden bildene sett isolert gir et feil inntrykk. Sanitetstroppen trente Søksrydding, ikke Stridsrydding. Vi gikk ikke mot bygg der man visste det var fiendtlig aktivitet, det er ikke ikke en sanitetstropps oppgave. Søksrydding vil si at man gjennomsøker et bygg for a finne skadde eller for å kontrollere at det er tomt. På bilder vil det se ut som stridsrydding men man kaster ikke granater eller går på kjente mål blant annet.
                                                          Hva tenker folket om dette?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                                          Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Min tanke er at det i utgangspunkte ikke verken er eller bør være sanitetstroppens/personellets oppgave å "lete opp" skadde, de skal holde avstand til striden inntil noen (egne eller andre) roper "Medic", "sanitet" eller tilsvarende på andre språk, og da rykke inn i den grad det er forsvarlig.

Ligger det en (fi eller venn) og blør i hjel uten å klare å rope om hjelp, og forlatt av alle sine egne (evt at alle sammen er døde/bevisstløse); synd for ham.

Finsøk av bygg bør gjøres av den avdelingen som ryddet det (ellers er jo i og for seg heller ikke bygget klarert, om man ikke vet om det er (sårede) folk der...), ikke av saniteten.

Comment

Jeg tenker at det er helt avleggs og rett faktisk ganske bakvendt å skulle tro og forvente av sanitetssoldater at dem skal holde seg godt i bakgrunnen av stridigheter - som er nettopp der det er mest behov for dem - og da spesielt i en MOBO-setting. Da unyttiggjør man en kritisk viktig ressurs som er å forhindre et primært egne, samt sekundært også fiendens sårede dør av skader dem har blitt påført. Især i MOBO kan man simpelthen ikke ha det slik at sanitet/evak står hest så langt bak som mulig og fungerer som "tilkallingshjelp" ved behov - "Hei dere, som står inni skogen der, vi har en kritisk såret, kom og evakuèr ham, ta dere fram de 500m til Bygg-18 (sjekk kartet deres for posisjon av dette bygg). Entringspunkt er GRØNN side, 1-4. Vi har klarert hele bygget, det tok oss 45 minutter. Vi tok nevnte tap i løpet av entringen og har måttet bruke alt vårt personell til rydding - så han har ikke fått noe behandling. Husk å binde opp 1-2 geværlag for egensikring dersom fienden driter i genferkorset og skyter på dere, for fiendesituasjon utenfor bygget er per nå stadig uavklart". Konsekvensen av å gjøre det slik er dramatisk økt risiko for at folk, ikke bare han ene stakkaren, dør unødvendig, og dette er mildt sagt en helt idiotisk tilnærming IMHO.

I f.eks. TMBN - enten det er snakk om MOBO eller ikke - er normen at sanitetssoldater følger så tett opptil angrepsstyrken som overhodet mulig, slik at man får en mest mulig fornuftig responstid fra påført skade til initiell behandling og deretter evakuering kan begynne å skje. I MOBO blir dette desto viktigere å gjøre dette, og dermed er det faktisk sånn at sanitet enkelte ganger kan måtte ta seg inn i bygg, mens dette fortsatt ryddes av angrepsstyrken, for å sette opp et hjelpepunkt for initiell behandling og muliggjøre så enkel evakuering som mulig. Nei, jobben deres er ikke å delta aktivt i striden, men dem må være utrustet og trent godt nok til å skyte og treffe fienden med dødelig ild på korte hold dersom behov (enkelbevæpning med P-80'en kan stikkes et viss sted...), for å beskytte både seg selv, sine pasienter og øvrige medsoldater - og da dersom "hostile intent" fra fienden, ikke "hostile act". Om dem mister denne "beskyttelsen" sin som følge av dette? So what - vi er ikke i Frankrike i 1944 lenger.

Og i forlengelsen av det, så tenker jeg videre at tiden er langt forbi overmoden å innse realitetene av dagens stridsfelt, og dermed revidere hvordan man tilnærmer seg spesielt det operative med tanke på sanitet og evakuering. Genferkors på spesielt "frontlinje sanitetssoldater" er ikke en løsning, det er en hindring; mulig det fungerte greit i konflikter pre-1945 - og da på Vestfronten, men nordkoreanerne (og sikkert sørkoreanerne og tildels amerikanerne også) skeit i det i Koreakrigen, VC/NVA skeit i det i Vietnamkrigen og all annen opposisjon spesielt Vesten har hatt siden de to krigene har skitt i det også. Hvis argumentet for genferkors er at "jamen konvensjonene da...", ja da bør man kanskje heller gå inn for å endre på disse heller enn å bare innta, eller rettere sagt bare fortsette, en tafatt holdning om at "jamen sånn er det bare".

Slik jeg oppfatter det er det to "leire" innenfor sanitetsfaget i Forsvaret; altså dem innenfor sanitetsfaget på den ene siden, som jeg godt kan finne på å kalle dinosaurer på en dårlig dag, som fortsatt klinger seg til "gamlemåten" og gjerne ikke helt har den bakkekontakten dem burde ha - og de faktiske utøverne av det operative sanitetsfaget, altså evak- og hjelpeplass-lagene som ser altfor tydelig at "gamlemåten" å gjøre ting på ikke holder (lenger). Det kan ikke være lett å være operativ sanitetssoldat for tiden, og måtte stri med to typer fiender; dem som faktisk skyter for å drepe deg, og dem som stikker kjepper i hjulene for alt som heter innovasjon rundt det som går på operativ sanitetstjeneste.
                                                              Elite Som En Trensoldat

Comment

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              No content found
                                                              Show More

• Filter
                                                              • Tid
                                                              • Show
                                                              • New Topics
                                                              Clear All
                                                              new posts
                                                              Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                                              Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                                              Oppstillingsplassen
                                                              Tekniske driftsmeldinger
                                                              Tekniske driftsmeldinger.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 654
                                                              Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                                              8 654
                                                              Kunngjøringer fra ledelsen
                                                              Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                                              Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                                              Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                                              15 1.086
                                                              Kommentarer fra rekkene
                                                              Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 450
                                                              Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                                              3 450
                                                              Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                                              S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                                              Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                                              Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                                              Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                                              2.453 41.955
                                                              Rittmester
                                                              Livet i tjeneste
                                                              Underforum:
                                                              Treningsdagbøker (11/1.130)
                                                              S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                                              Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                                              Tråder: 66 Innlegg: 2.900
                                                              Nyeste innlegg: Luftforsvarets flygeskole
                                                              66 2.900
                                                              Underforum:
                                                              S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                                              Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                                              Tråder: 30 Innlegg: 492
                                                              30 492
                                                              S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                                              Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                                              Tråder: 8 Innlegg: 283
                                                              8 283
                                                              Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                                              S-2 1. Generelle nyheter.
                                                              Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                                              Tråder: 1.054 Innlegg: 33.842
                                                              1.054 33.842
                                                              S-2 2. Etterretning
                                                              Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                                              Tråder: 395 Innlegg: 28.350
                                                              395 28.350
                                                              Underforum:
                                                              Tema: Russland (58/6.882)
                                                              Tema: Asia (102/4.213)
                                                              S-2 3. Sikkerhet
                                                              Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                                              Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                                              Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                                              59 5.302
                                                              Underforum:
                                                              22.juli 2011 (32/4.562)
                                                              S-2 4. Nyhetsfeed
                                                              Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                                              Tråder: 206 Innlegg: 261
                                                              206 261
                                                              Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                                              S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                                              Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                                              Tråder: 2.549 Innlegg: 62.550
                                                              Nyeste innlegg: FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                              2.549 62.550
                                                              93A
                                                              FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                              av 93A
                                                              Underforum:
                                                              Hæren (41/1.518)
                                                              Sjøforsvaret (36/1.959)
                                                              Luftforsvaret (62/1.285)
                                                              Heimevernet (564/17.509)
                                                              S-3 2. Totalforsvaret
                                                              Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                                              Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                                              Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                                              584 19.529
                                                              Underforum:
                                                              Politiet (235/12.996)
                                                              S-3 3. Ledelse
                                                              Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                                              Tråder: 9 Innlegg: 179
                                                              Nyeste innlegg: Ledelse
                                                              9 179
                                                              93A
                                                              Ledelse
                                                              av 93A
                                                              S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                                              Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                                              Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                                              Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                                              21 2.271
                                                              pioff
                                                              Den store PI-tråden
                                                              av pioff
                                                              Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                                              S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                                              Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                                              Tråder: 109 Innlegg: 10.281
                                                              109 10.281
                                                              S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                                              Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                                              Tråder: 65 Innlegg: 827
                                                              65 827
                                                              Underforum:
                                                              Landsystemer (28/624)
                                                              Sjøsystemer (4/5)
                                                              Luftsystemer (6/41)
                                                              INI-systemer (23/128)
                                                              Fagforum S-5: Planer & policy
                                                              S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                                              Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                                              Tråder: 93 Innlegg: 6.070
                                                              93 6.070
                                                              S-5 3. Militærhistorie
                                                              Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                                              Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                                              411 10.512
                                                              Underforum:
                                                              S-5 4. Veteranforum
                                                              Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                                              Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                                              Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                                              89 1.564
                                                              magskor
                                                              Team Rubicon.
                                                              av magskor
                                                              Fagforum S-6: Samband & IKT
                                                              S-6 1. Fagforum Samband
                                                              Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                                              Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                                              Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                                              119 1.706
                                                              Underforum:
                                                              01 Fagområder (16/297)
                                                              02 Felttriks (23/301)
                                                              S-6 2. Tekniske forum
                                                              Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                                              Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                                              170 3.017
                                                              Markedsplassen
                                                              Kjøp og salg
                                                              Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                                              Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                                              Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                                              537 2.182
                                                              Milforums testarena
                                                              Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                                              Tråder: 3 Innlegg: 16
                                                              3 16
                                                              Bedriftspresentasjoner
                                                              Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                                              Tråder: 2 Innlegg: 2
                                                              2 2
                                                              Working...
                                                              X