Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Noen som har erfaringer fra luftforsvarets sanitet?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Noen som har erfaringer fra luftforsvarets sanitet?

Hei!
    Jeg er kommet inn i sjøforsvaret 2015, men vurderer å bytte over til luftforsvaret om mulig.
    Ønsker aller helst å komme inn i saniteten. Noen som kan fortelle litt om sine erfaringer fra saniteten? Hva er forskjellene mellom sjøforsvarets og luftforsvarets sanitet? Hvilke fyskiske/teoretiske krav må oppnås for å komme inn?

Kan forresten nevnes at jeg er jente, så erfaringer fra jenter i forsvaret settes også pris på.

Ragnhild

Saniteten - erfaringer?

Hei!
    Jeg er kommet inn i sjøforsvaret 2015, men vurderer å bytte over til luftforsvaret om mulig.
    Ønsker aller helst å komme inn i saniteten. Noen som kan fortelle litt om sine erfaringer fra saniteten? Hva er forskjellene mellom sjøforsvarets og luftforsvarets sanitet? Hvilke fyskiske/teoretiske krav må oppnås for å komme inn?

Kan forresten nevnes at jeg er jente, så erfaringer fra jenter i forsvaret settes også pris på.

Ragnhild

Kommentér

Et par relevante lenker her på forumet:
      Jenter i forsvaret-tråden

Sanitet/førstehjelp-forum
      Se spesielt Nivå 3-boka (PDF). Den inneholder en del om hva det betyr å være sanitetssoldat. Det er også lurt å se på hovedprinsippene i TCCC også.

Forsvarets egne sider:
      Sanitetsassistent (Sjøforsvaret)
      Sanitetssoldat (Luftforsvaret)

Det ser ikke ut til å være noen spesielle krav utover det som kreves av egnethet for en vanlig soldat. Det som du vil trenge er evne til å lære fort, og du kan like gjerne begynne å lese i Nivå 3-boka for den skal du testes i før du blir godkjent sanitetssoldat.

Sjø:
      Krav:
      Du blir intervjuet av befalet på kurset, og de får et inntrykk av egnethet. De ser også på tilbakemeldingen fra troppsbefalet på rekruttskolen, så god oppførsel og gode tilbakemeldinger er viktige.

Fordel med:
      Det er ikke nødvendig med noe for/kunnskap, det de vil du skal kunne, det lærer du der.
      På både sjø og luft står det
      Fordeling til tjenestestilling skjer som regel under rekruttskolen. Det er avdelingens behov, din egen innsats og dine kvalifikasjoner som avgjør hva slags tjeneste du får.
      Som sanitetssoldat tilhører du vel først og fremst Forsvarets sanitet, og dernest den våpengrenen du er utlånt til? Som hærperson fra før man hadde nivå 2 en gang stiger jeg tilside nå.
      Last edited by Tusseladd; DTG 280024A Nov 13, .

Kommentér

Se mitt svar på din første tråd: http://milforum.net/threads/63122-No...varets-sanitet
        En moderator vil nok slå dem sammen eller stenge en av dem.
        Last edited by Tusseladd; DTG 280021A Nov 13, .

Kommentér

Forskjellene er så langt jeg vet minimale, utdanningen er nøyaktig den samme for alle, helt uavhengig av våpengren

I sjøforsvaret KAN du komme på båt, men det er primært for de som søker det, vet ikke åssen det er med sanitet hos NIS i luftforsvaret, om de har eget sanitetspersonell (det tror jeg de har) og hvordan de da selekteres og hvordan tjeneste de har, det må nesten noen med mer kunnskap om NIS svare på.
          Eller så er det det samme hos både luftforsvaret og sjøforsvaret, du jobber på saniteten i en leir, så hovedspørsmålet er hvilken farge du har på uniformen og hvilken leir du er på

Ellers kan jeg jo nevne at det er meget populært, med mange søkere så jeg anbefaler deg å gjøre det du kan for å stå så sterkt som mulig, prøv å få tatt noe førstehjelps kurs/meld deg in i norsk folkehjelp eller lignende, vær i god form og ta tjenesten seriøst fra dag en, da øker kjangsen fort
          Nivå 3 Boka kan klart anbefales dog kan den virke litt forvirrende og komplisert uten veiledning (om ikke du alt kan litt om avansert førstehjelp, med avansert mener jeg utover HLR og sette på bandasje)

Jeg er ikke san.ass, men har hatt sanitet som en av hovedoppgavene mine på båt og tjeneste gjort i både luftforsvaret og sjøforsvaret, også kan jeg jo nevne at sanitet er utrolig lærerikt og virkelig er noe av det du kan ta med deg ut i det sivile liv etter forsvaret

Kommentér

Slått sammen med lignende tråd.
            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Min erfaring er som san.ass. er nå 13 år gammel. Min bakgrunn den gang jeg kom inn var ambulansearbeider. Jeg ble oppfordret av ambulansesjefen og en kollega i ambulansetjenesten (som for øvrig da var skolesjef på Luftforsvarets sanitetsskole) om å søke meg til Luftforsvaret fordi det var mest relevant sett opp i mot sivil ambulansetjeneste.

Relevansen der lå primært i at vi produserte ambulanseberedskap med sivilt utstyrte og uniformerte ambulanser for evt. flyhavari. Vi rykket ut noen ganger når det var behov for det ved melding om innkommende fly med ulike problemer og laget bestod av en vognfører (adm.ass), to san.soldater (hvorav en lagfører) samt lege. Ellers gjorde vi tjeneste på sykestua og siden jeg var på Værnes hvor Luftforsvaret tidligere hadde rekruttskole så hadde vi rimelig mange konsultasjoner og hyppig pasientkontakt. Vi hadde vakt en uke av gangen og bodde fast på sykestua og deretter fri en uke eller to. Trening/øvelser utførte vi aldri/sjelden og det virket heller ikke som at det var forventet av oss å selv initiere heller (dette var siste rest av gamle mobiliseringsforsvaret).
              Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Ei venninne av meg fra rekruttskolen i Sjøforsvaret endte opp som medic på GSV, selv om hun gikk med Sjø-distinksjoner og gakk-gakk når det var snakk om formelle oppstillinger o.l. En annen kompis gikk rekruttskolen i Luft og endte opp som medic på Haakonsvern, fremdeles med luft-distinksjoner og luftblå dress. Hvilken gren en er i er relativt irrelevant for hvor man havner etter endt opplæring på Sessvollmoen (FSAN sin "opplæringsbase") - er usikker på om de praktiserer "bestemann velger først" prinsippet slik enkelte andre kurs i Forsvaret praktiserer, eller om utdanningsbefalene ser på egnethet og ønsker når de fordeler mannskapene.

Kommentér

Dersom du er i luft eller sjø og ønsker deg til sanitet, blir du overført til Sessvollmoen etter endt rekruttskole.

På Sessvollmoen skal du igjennom to moduler, førstehjelp og Medic.

Når du er ferdig utdannet blir du fordelt til fartøy eller sykestue.
                  det er også mulig å søke seg til "Tropp 1" som er en sanitetstropp som er fast stasjonert på Sessvollmoen

Når du er ferdig utdannet som medic går du inn i en turnus der du veksler mellom tjeneste, perm og videre utdanning
                  (grønn tjeneste)

dersom dette ikke var nok svar, så send gjerne PM :-)
                  Godkjent sansoldat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
                    er usikker på om de praktiserer "bestemann velger først" prinsippet slik enkelte andre kurs i Forsvaret praktiserer, eller om utdanningsbefalene ser på egnethet og ønsker når de fordeler mannskapene.
                    Den gangen jeg gikk ut fra Luftforsvarets sanitetsskole så gikk befalet ut av lokalet når tjenestested skulle fordeles og ba oss selv finne en ordning for å fordele plassene. Det endte med loddtrekning...

Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post
                    På Sessvollmoen skal du igjennom to moduler, førstehjelp og Medic.
                    To moduler? Gjenomfører man ikke evak-modul i fgtj lengre eller var det bare en liten skrivefeil?
                    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Vil du ha en tjeneste der man ikke sitter bare inne åå ei sykestua hvord et kommer vonde rygger influensa og kjønnssykdommer så søk hæren brigade nord har sanitetsbataljonen og en santropp i både panser og andrebataljonen

Kommentér

Sv: Noen som har erfaringer fra luftforsvarets sanitet?

Oppdatering på denne.
                        Luftforsvaret utdanner nå sitt eget sanitetspersonell på Nivå 3 (og i fremtiden Basic Medic).
                        Utdanningen kan dermed bedre tilpasses Luftforsvarets behov og tjeneste.
                        9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X