Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Elendige sanitetsforhold i HV område

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Men er ikke folk satt opp med samband i områdene? Hvis man ikke har samband til Ops fra skytebanen bør jo, for det første SBbef ta seg i nakken og gjøre en bedre jobb, for det andre, man finner et punkt i nærheten av skytebanen der man HAR samband til ops, og dersom noe skulle skje har en mann ansvar for å løpe dit og kontakte ko. For det tredje; man har evakkjøretøy for å kunne transportere skadde ut av området hurtigst mulig. Hiv skadd mann på båre, baki bilen sammen med en til to førstehjelpere og sett i mars mot område med sambandsdekning. Kall opp Ops/Ring 113, hva som nå inntreffer først, og fortsett ferden i den retning ambulansen vil komme, link opp og overfør pasient.

Skytebanetjeneste er kanskje den ene tingen vi gjør på _ALLE_ treninger. Det kan da virkelig ikke være så vanskelig å få i orden.
    Og hvis det nå skulle være det; sørg nå i alle fall for å henge på SBBefal/G-6 når nytt samband skal innføres nå slik at dere får en repeater som gir dekning til skytebanen.

Kommentér

Det stemme at det er eit krav om kursing. Det artige vi som kan bruke radio må ha 8 timars kurs, akademiker (les lege) må ha 4 timar. Gjett kven som har hatt mest behov for meir kursing.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
        Opplæring??Skru det på og sett det på samtalegruppe 2 slik som det står i veiledningen.
        Det tok meg ca to sekunder å finne ut av,og jeg forsker ikke på raketter.
        Fint for deg at du fant ut av det uten opplæring.

Jeg som HAR fått opplæring (opptil flere ganger) på nødnett, vet derimot at det verken følger med noen veiledning (ei heller koffert, dessverre. Men Hytera'ene, derimot, er pent pakket i koffert med en enkel laminert veiledning.) med de terminalene vi får ut fra vårt distrikt, og at det heller ikke finnes noen "samtalegruppe 2". Så vet jeg også at de gruppene som normalt brukes ved samhandling med sivile etater (normalt politiet) i vår teig vanligvis er enten MIL-POL-TRO-1, MIL-POL-TRO-2, MIL-POL-MHA-1 eller MIL-POL-MHA-2, avhengig av hvor i HV-16-teigen (som ikke har samme regiongrenser som politidistriktene...) ting skjer. Men politiet (eller noen som helst andre...) lytter normalt ikke i disse gruppene om de ikke faktisk vet at de har en pågående operasjon sammen med HV, og kanskje ikke da heller. (på sist øvelse, så var det politiet sin feil at vi ikke fikk kontakt med dem på nett; deres operasjonsleder var ikke i den talegruppa han skulle være, selv om han visste vi skulle samhandle/samøve. Heldigvis fikk vi oppklart det via vanlig telefon; alternativt kunne vi vel gått inn i en av politiets egne grupper og ropt han opp der.)

Skal du få svar fra AMK i en NO-PLAY-situasjon, så må du inn i en av deres samtalegrupper.

Du skal egentlig ikke bruke nødnett uten kurs (og det er sannsynligvis bare distriktet som har godkjente instruktører; selv om sambandsbefal eller kommandoplasslagfører i område sannsynligvis kan gi tilstrekkelig opplæring videre nedover ved behov..), men i en NO-PLAY situasjon med nødnett som eneste samband, så gjør man det man må. Nødrett, rent juridisk. Men jeg støtter ellers det navara har sagt i innlegg #31 om samband mellom OPS og skytebane...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post

Skal du få svar fra AMK i en NO-PLAY-situasjon, så må du inn i en av deres samtalegrupper.
          Å gå inn på ei av Helse sine talegrupper vil ikkje vere nokon god ide. På dei talegruppene foregår det masse tausheitbelagt kommunikasjon. Og går ein inn på ei talegruppe som ikkje er trafikk på vil den ikkje vere lytta på av AMK eller nokon andre. Kan ikkje tenke meg at forsvaret sine radioar har tilgang til dei gruppene heller. Brann og politi har ikkje. Skal ein ha kontakt med AMK via nødnettet må ein vere inne på ei samarbeidsgruppe der AMK sentralen og er inne i. Ingen AMK sentral vil ha kapasitet til å lytte på ei slik gruppe viss det kun er for å kunne få kontakt viss det oppstår ei skyteulykke. Dei vil kun lytte på ei slik gruppe viss det pågår noko aktivt der.
          Skal ein bruke ein nødnettradio som ikkje er eigd av Helse må ein bruke telefondelen av radioen for å ringe 113.
          Noko anna er det ikkje dekning for mobiltelefon er det sannsynleg ikkje dekning for nødnett heller.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
            Kan ikkje tenke meg at forsvaret sine radioar har tilgang til dei gruppene heller.
            Det har du nok helt rett i. De fleste gruppene på lista heter noe med "samvirke" (enten det er med politi, tollvesen eller andre), de "vanlige" gruppene for brann, politi og helse ligger ikke der. Men blant de som ER listet opp på Forsvarets "fleetmap" (dette er tatt fra et ugradert xls-ark, bare så det er klart) er HRS-SN-ANROP og HRS-NN-ANROP, altså anropskanaler til hovedredningssentralene. Der vil jeg i alle fall tro det er noen som lytter. Og så har du jo rett i at det går an å ringe både ut på sivilt nett (til 113 eller andre nummer) fra en nødnetterminal og inn til en terminal, men DET tror jeg i alle fall ikke mailman hadde fått til uten opplæring. Tror jeg må hente frem kurs-dokumentasjonen og friske opp før jeg får det til selv...

Kommentér

Det har du nok helt rett i. De fleste gruppene på lista heter noe med "samvirke" (enten det er med politi, tollvesen eller andre), de "vanlige" gruppene for brann, politi og helse ligger ikke der. Men blant de som ER listet opp på Forsvarets "fleetmap" (dette er tatt fra et ugradert xls-ark, bare så det er klart) er HRS-SN-ANROP og HRS-NN-ANROP, altså anropskanaler til hovedredningssentralene. Der vil jeg i alle fall tro det er noen som lytter. Og så har du jo rett i at det går an å ringe både ut på sivilt nett (til 113 eller andre nummer) fra en nødnetterminal og inn til en terminal, men DET tror jeg i alle fall ikke mailman hadde fått til uten opplæring. Tror jeg må hente frem kurs-dokumentasjonen og friske opp før jeg får det til selv...
              At nokon lyttar på HRS trur eg heilt sikkert. Men skal ein ha kontakt med ein AMK sentral i ein NO PLAY situasjon vil eg påstå at i 99% av alle tilfelle er det beste ein sivil mobil og ringe 113.

Kommentér

Fint for deg at du fant ut av det uten opplæring.

Jeg som HAR fått opplæring (opptil flere ganger) på nødnett, vet derimot at det verken følger med noen veiledning (ei heller koffert, dessverre. Men Hytera'ene, derimot, er pent pakket i koffert med en enkel laminert veiledning.) med de terminalene vi får ut fra vårt distrikt, og at det heller ikke finnes noen "samtalegruppe 2". Så vet jeg også at de gruppene som normalt brukes ved samhandling med sivile etater (normalt politiet) i vår teig vanligvis er enten MIL-POL-TRO-1, MIL-POL-TRO-2, MIL-POL-MHA-1 eller MIL-POL-MHA-2, avhengig av hvor i HV-16-teigen (som ikke har samme regiongrenser som politidistriktene...) ting skjer. Men politiet (eller noen som helst andre...) lytter normalt ikke i disse gruppene om de ikke faktisk vet at de har en pågående operasjon sammen med HV, og kanskje ikke da heller. (på sist øvelse, så var det politiet sin feil at vi ikke fikk kontakt med dem på nett; deres operasjonsleder var ikke i den talegruppa han skulle være, selv om han visste vi skulle samhandle/samøve. Heldigvis fikk vi oppklart det via vanlig telefon; alternativt kunne vi vel gått inn i en av politiets egne grupper og ropt han opp der.)

Du skal egentlig ikke bruke nødnett uten kurs (og det er sannsynligvis bare distriktet som har godkjente instruktører; selv om sambandsbefal eller kommandoplasslagfører i område sannsynligvis kan gi tilstrekkelig opplæring videre nedover ved behov..), men i en NO-PLAY situasjon med nødnett som eneste samband, så gjør man det man må. Nødrett, rent juridisk. Men jeg støtter ellers det navara har sagt i innlegg #31 om samband mellom OPS og skytebane...
                Vi har brukt nødnettet som et rent internsamband der vi ikke har hatt dekning med LFR.
                De ligger i en pen koffert med veiledning,husker ikke nøyaktig ordlyden på,men det ligger to samtalegrupper til internt bruk.
                When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av mailman Vis post

Vi har brukt nødnettet som et rent internsamband der vi ikke har hatt dekning med LFR.
                  De ligger i en pen koffert med veiledning,husker ikke nøyaktig ordlyden på,men det ligger to samtalegrupper til internt bruk.
                  Høres ut som G6 i deres distrikt har gjort en bedre jobb enn vår med å gjøre det brukervennlig og pent innpakket; MEN: husk at nødnettet er et nett som kun skal brukes av oss i nødstilfeller, hvor vi samvirker med politi eller andre i §17-operasjoner. Det skal ikke brukes til vanlig militær taktisk kommunikasjon, av den grunn at vi da samtidig gjør nettet med basestasjoner og alt til et legitimt militært mål. Omtrent som om vi brukte en røde kors-merket ambulanse til ammunisjonstransport.

Men som internsamband mellom skytebane og OPS kun til bruk i tilfelle det skjer en ulykke, så kan det vel være innenfor geneve-konvensjonen.
                  Last edited by LVGRP99; DTG 181107A Jan 20, . Begrunnelse: edit: endret "i deres område" til distrikt...

Kommentér

Regner med at det er gitt føringer for bruken og at disse blir overholdt.
                    Har bare brukt det ved en anledning,og da var det som nødsamband ved evt ulykke.
                    For de som vil lese seg opp på bruken av det,så ligger manualen på det her inne.Mener det var i nødnett tråden.

Her er en:
                    https://www.nodnett.no/globalassets/nodnett-i-bruk.pdf
                    When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                    Working...
                    X