Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Elendige sanitetsforhold i HV område

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Elendige sanitetsforhold i HV område

Var på min første HV øvelse som faktisk var ute i felt sist uke, og ble noe overasket over hvor dårlig sanitetskunnskaper og beredskap faktisk var. Ble sittende som eneste sanitetsmann for 2 tropper med skyteaktiviteter og alt annet som følger med en øvelse, helt uten utstyr eller retningslinjer. Det eneste sanitetsutstyret som var tilgjengelig for hele området (3 tropper + stab) var en sanitetssekk som tydelig ikke hadde blitt kontrollert siden den ble pakke i begynnelsen på 90 tallet hvor alt var vannskadet. Sanitetsbefalet var stadig i permisjon (for .nte år på rad). Og ingen på området viste noe eller kunne hjelpe med noe.

Er dette normalen rundt i Norge?
    Noen som har tips til hva en stakkar skal gjøre for å faktisk få orden på sanitetsberedskapen som faktisk skal levere ved øvelser eller reele hendelser?

Sitter igjen med en sterk bismak av at det beste i grunnen er å sørge for å komme seg langt vekk fra HV før en havner i en situasjon der en ikke kan levere det en faktisk skal kunne levere....

Du kan snakke med Område sersjanten. Og høre med han om det er mulig å få gjort noke med situasjonen. alternativt kan du skrive eit avvik på sanitetssekken. vha appen Forsvars rap.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Billyz Vis post
      Sitter igjen med en sterk bismak av at det beste i grunnen er å sørge for å komme seg langt vekk fra HV før en havner i en situasjon der en ikke kan levere det en faktisk skal kunne levere....
      Sikkert fristende. Alternativet, dersom du ønsker å gjøre en ekstra innsats, er å gå til områdesersjant og -sjef og komme med konstruktive forslag til forbedringer. Da gjetter jeg på at du bare er et par kurs unna sanitetsbefalstillingen i området...

Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Tok opp noen av problemstillingene med Troppsersjant, Troppsjef, materiell offiser, personell offiser og område sjef. Alt var kun blanke blikk og så et ansiktsuttrykk som sa: hva snakker han idioten om. Og svar at de skulle sjekke...

Som de aller fleste andre i området er jeg jo ikke der frivillig, og har på ingen måte ønske om mer ansvar, men når jeg først er endt opp med det ansvaret jeg har, så tar jeg jo det seriøst.

Men er dette normalen i HV områder?

Kommentér

Var på min første HV øvelse som faktisk var ute i felt sist uke, og ble noe overasket over hvor dårlig sanitetskunnskaper og beredskap faktisk var. Ble sittende som eneste sanitetsmann for 2 tropper med skyteaktiviteter og alt annet som følger med en øvelse, helt uten utstyr eller retningslinjer. Det eneste sanitetsutstyret som var tilgjengelig for hele området (3 tropper + stab) var en sanitetssekk som tydelig ikke hadde blitt kontrollert siden den ble pakke i begynnelsen på 90 tallet hvor alt var vannskadet. Sanitetsbefalet var stadig i permisjon (for .nte år på rad). Og ingen på området viste noe eller kunne hjelpe med noe.

Er dette normalen rundt i Norge?
          Noen som har tips til hva en stakkar skal gjøre for å faktisk få orden på sanitetsberedskapen som faktisk skal levere ved øvelser eller reele hendelser?

Føkk kommandolinje! Ta det direkte med sjef distrikt. Dette er jo i ytterste konsekvens et spørsmål om liv og død og områdets mulighet til å løse oppdrag over tid.
          Sleng SAN veska på bordet hens og still spørsmål om vedkommende synes det er ok utstyr.. At områdesjefen evt får en korreks og igjen blir muggen på deg får så være. I så fall still spørsmålet og la ham reflektere litt, Ville DU hatt hjelp av en som ikke visste hva hen holdt på med og få stappet/forbundet skuddsår med ødelagt og usterilt utstyr?
          Bumpibump TM

Kommentér

Tok opp noen av problemstillingene med Troppsersjant, Troppsjef, materiell offiser, personell offiser og område sjef. Alt var kun blanke blikk og så et ansiktsuttrykk som sa: hva snakker han idioten om. Og svar at de skulle sjekke...

Som de aller fleste andre i området er jeg jo ikke der frivillig, og har på ingen måte ønske om mer ansvar, men når jeg først er endt opp med det ansvaret jeg har, så tar jeg jo det seriøst.

Men er dette normalen i HV områder?
            På spørsmål om dette er normalen, så etter min erfaring nei. Vi har faktisk en lege som sanbefal, det er nok litt mer enn de fleste har. Men minst en av san.korpene er sykepleier. Og jeg mener de gikk gjennom satsen i alle san-sekkene, det er sikkert noen mangler, men grovt sett ganske ok. Vi øver også mye med sanitetselementer.
            TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Det skal være en ass G4 (ansatt stabsfunksjon på distriktsnivå) med ansvar for san.materiell. Jeg ville hørt med denne.
              Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Kort spørsmål, disse G nummerert ettellerannet fra 01-10, hva gjør de? Har vi en liknende oversikt over de berømte sierra 01-06?

Og enda enklere sagt, når og hvordan ble meg som vanlig HV-gubb i stand til å forstå hva S-1 til S-99 gjør?

Kommentér

Her står det forklart:

https://no.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A6rstab

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

...alternativt bare sjekke de seks fagforumene på Milforum, som viser det samme.
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Mi erfaring er og at tilstandar som du beskriv ikkje er vanleg, men for å unngå situasjonen er det viktig at ein tar ansvar. Forstår eg deg Billyz rett så var du einaste sanitetsressurs på denne øvinga. Då blir det ditt ansvar å få ting opp å gå. Viss det er ein evig mangel på sanitetsbefal så er det områdeleiinga som er ansvarleg å få det på plass, men kanskje du kan melde deg interessert?
                      Eg ville tatt kontakt med G4 på distriktet samtidig som du tar kontakt med områdesjef. Viss du ikkje oppnår noko der så har du som sanitet ei faglinje, og det er sanitetselementet i HV staben. HV-Legen i HV-Staben er ansvarleg for all sanitet i HV.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                        Mi erfaring er og at tilstandar som du beskriv ikkje er vanleg, men for å unngå situasjonen er det viktig at ein tar ansvar. Forstår eg deg Billyz rett så var du einaste sanitetsressurs på denne øvinga. Då blir det ditt ansvar å få ting opp å gå. Viss det er ein evig mangel på sanitetsbefal så er det områdeleiinga som er ansvarleg å få det på plass, men kanskje du kan melde deg interessert?
                        Eg ville tatt kontakt med G4 på distriktet samtidig som du tar kontakt med områdesjef. Viss du ikkje oppnår noko der så har du som sanitet ei faglinje, og det er sanitetselementet i HV staben. HV-Legen i HV-Staben er ansvarleg for all sanitet i HV.
                        Jeg var eneste sanitet for 2 tropper på en lokasjon, det var en annen sanitetssoldat på den andre lokasjonen i en annen kommune som var alene for 1 tropp og område staben, han hadde ikke noe utstyr i det hele tatt eller noen videre interesse for å få orden på noe (mitt inntrykk).

Jeg er på ingen måte interessert i mer ansvar. og vurderer sterkt å bruke jobben min (Vi skal egentlig være disponert i KBO og ikke tilgjengelige for forsvaret), for å komme meg ut av HV å slippe å risikere å bli stående i en situasjon der jeg faktisk ikke kan hjelpe noen, som jeg har ansvar for å hjelpe. Men først er jeg jo villig til å forsøke å få orden på problemet. Og er da veldig åpen for innspill på hvordan jeg skal få til dette :-)
                        Last edited by Billyz; 4 uker siden. Begrunnelse: Skriveleif

Kommentér

Hva er din stilling i området? Jeg synes nok vi også har dette mer på stell enn du beskriver, og jeg tror nok ikke det er så ille som du fremlegger i de fleste områder, selv om santitetsbiten nok kan bli nedprioritert i iveren etter på bekjempe Fi og ta grop...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                            Hva er din stilling i området? Jeg synes nok vi også har dette mer på stell enn du beskriver, og jeg tror nok ikke det er så ille som du fremlegger i de fleste områder, selv om santitetsbiten nok kan bli nedprioritert i iveren etter på bekjempe Fi og ta grop...
                            Jeg er sanitetsmann på en tropp, og har overhode ikke noen interesse av å være i HV i det hele tatt. Men skal jeg først ha ansvaret tar jeg jo dette seriøst og vil levere noe som er på et akseptabelt nivå. Nå slapp vi veldig fint unna årets 5 dager med kun litt hygiene problemer og en bitteliten skade som krevde mer enn Donald plaster. Men måtte da bruke privat utstyr for å kunne gjøre noe som var medisinsk forsvarlig.
                            Så nå går jeg bredt ut for å prøve å komme noen vei før neste øvelse i juni, og sjekker her på forumet, har snakket med bekjente i innsats og sendt inn henvendelser til distriktet.
                            Dersom du har flere ideer er jeg veldig åpen for innspill!

Kommentér

Hadde det vært meg som fikk en sankorp på døra som mente at sanbagen var skrot ville jeg nok henvist deg til Sanbefal, men hvis han ikke var tilstede ville jeg nok begynt med å be deg gå igjennom bagen og skrive opp feil og mangler slik at dette kunne blitt meldt inn. Ofte gjelder jo den gode gamle regla; ser du problemet eier du problemet, ser du løsningen eier du løsningen. At saken blir oversett i hele kommandolinja oppover er jo åpenbart ikke bra, samtidig vet jo ikke jeg hvordan du fremstår til vanlig i tjenesten. Du sier du ikke har noen interesse av å være i HV i det hele tatt. Hvis du lar det komme til syne i tjenesten ofte blir det jo lagt merke til, og hvis da han umotiverte sytekoppen av en sankorp da kommer og klager på bagen er det ikke sikkert man prioriterer å hjelpe. (Generell synsing, jeg aner jo ikke noe om hvordan du opptrer her)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                                Hadde det vært meg som fikk en sankorp på døra som mente at sanbagen var skrot ville jeg nok henvist deg til Sanbefal, men hvis han ikke var tilstede ville jeg nok begynt med å be deg gå igjennom bagen og skrive opp feil og mangler slik at dette kunne blitt meldt inn. Ofte gjelder jo den gode gamle regla; ser du problemet eier du problemet, ser du løsningen eier du løsningen. At saken blir oversett i hele kommandolinja oppover er jo åpenbart ikke bra, samtidig vet jo ikke jeg hvordan du fremstår til vanlig i tjenesten. Du sier du ikke har noen interesse av å være i HV i det hele tatt. Hvis du lar det komme til syne i tjenesten ofte blir det jo lagt merke til, og hvis da han umotiverte sytekoppen av en sankorp da kommer og klager på bagen er det ikke sikkert man prioriterer å hjelpe. (Generell synsing, jeg aner jo ikke noe om hvordan du opptrer her)
                                Mangelen på sanitetsustyret ble sendt ryddig og korrekt tjenestevei oppover med en skriftlig gjennomgang med hva som var defekt, utgått av dato, kunne brukes under tvil og de få tingene som faktisk var OK. (med skriftlig kvittering fra apoteket der jeg leverte inn A preparat til destruering)

Jeg er nok helt på gjennomsnittet i mitt området, har på ingen måte meldt meg frivillig til HV, men når jeg først er nødt til å være der skal jeg nå dra min del av lasset og gjøre det jeg kan for å levere det som er mitt ansvar. Men kommer virkelig ikke til å bli lei meg den dagen jeg er ute.

Kommentér

Nå kjenner ikke jeg til hva geværområdene har av san.materiell, men ble litt overrasket over at man hadde A-preparater.

Hos oss er G4 inne på depot og oppdaterer materiellet hvert år. Bestillinger av materiell, m.m. skjer i planleggingen av øvelsen og materiellbestilling skjer via G4.
                                  Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

I fredstid skal ein vere autoritisert helsepersonell for å kunne ha A-preparat. Så her har ein eller annan drete noko alvorleg på draget. Ein vanleg sankorp skal ikkje ha den tilgangen i det heile i fredstid. Normalt skal heller ikkje sanpersonell med helsebakgrunn ha tilgang til A-preperat i fredstid. Slik eg tolkar deg så var A-preperata utgått på dato. Det er veldig bra at du har levert det inn til apotek for destrusjon. Det vise at det i alle fall er ein oppegåande mann i området. Det ville vere veldig synd viss området misse deg, men er resten av område slik sanitetseksjonen så forstår eg at du vil vekk.

Kommentér

Har den enkelte soldat eget san kit? Fordi en kan fint drive skytebane tjeneste med det utstyret som er i det personlige utstyret med tillegg av pledd og båre.
                                      Ellers er det jo et nytt system, med nytt utstyr, på vei inn i Forsvaret. Her kan en håpe at også Områdene får tilgang på det, men det vet sikkert carebear eller hvem det nå er som sitter på alt av slik info. AFR satsen (om jeg husker rett) er egentlig bare mer av det som er i det personlige utstyret.

At ting ikke er i orden er litt sånn HV er dessverre. En kan prøve å fikse det selv, men det er ikke alltid til nytte fordi det som regel må tas opp med folk som ikke forstår noe som helst (som er jævla rart, en skulle jo tro at en må være oppegående for å ha lederstillinger). Nå er det vel et år til neste gang, og det eneste som skjer er at utstyret er enda ett år på overtid, enda mer muggent og ingen husker noe som helst om papirer som ble levert inn...
                                      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Jeg hadde første øvelse i år som sanitetsbefal i område. Det stod absolutt bedre til i mitt området enn det du beskriver, men det var noen mangler i våre satser da vi gikk igjennom de. Ikke at det nødvendigvis var så mye som manglet, men diverse forbruk som gikk ut i 2012 og lignende. Jeg ble dog faktisk positivt overrasket over hvor smooth det var å få ut nytt av det jeg ønsket. Det viste seg at en del av forbruket var bortgjemt på områdets lager, og det som ikke kunne oppdrives lokalt, det fikset distriktet på en dag eller to. Så det tok mindre enn en øvelse å få sanitetsutstyret mitt og sankorpenes tilnærmet KTS. Avdekket underveis i øvelsen noen mangler på utstyr på enkeltmannsnivå, så ambisjonen for neste øvelse er at samtlige i området skal ha personlig sanutstyr KTS.

Jeg fikk inntrykket av at dette er en typisk ting som i HV faller litt ned på enkeltmann, og ser fort for meg at hvis du har sanbefal/korporaler som er under gjennomsnittet engasjert så faller hele sanitetsberedskapen igjennom. Jeg vil jo personlig slå et slag for at sanitet (Ikke farget av interesse og bakgrunn i det hele tatt) er blant det viktigste du kan ha på stell, da det i høyeste grad har en skarp funksjon også sivilt og i fredstid. Nå finnes det helt sikkert farligere tjenester og aktiviteter i forsvaret enn den årlige HV-øvelsen, men det er på ingen måte helt ufarlige aktiviteter vi driver med, og fungerende sanitetstjeneste er viktig.

Nå er ikke jeg skytebaneleder, men trodde det var krav om både båre, teppe, evak-kjøretøy og sanitetssekk for å drive med skytebanetjeneste?
                                        Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                                          I fredstid skal ein vere autoritisert helsepersonell for å kunne ha A-preparat. Så her har ein eller annan drete noko alvorleg på draget. Ein vanleg sankorp skal ikkje ha den tilgangen i det heile i fredstid. Normalt skal heller ikkje sanpersonell med helsebakgrunn ha tilgang til A-preperat i fredstid. Slik eg tolkar deg så var A-preperata utgått på dato. Det er veldig bra at du har levert det inn til apotek for destrusjon. Det vise at det i alle fall er ein oppegåande mann i området. Det ville vere veldig synd viss området misse deg, men er resten av område slik sanitetseksjonen så forstår eg at du vil vekk.
                                          Er veldig godt kjent med medikament håndtering og reglene rundt dette. Var ikke kun på grunn av dato (utgått 1993)dette ble levert på apotek og jeg fikk med meg kvittering på hva jeg leverte. I mangel på sanitetsbefal var jeg ikke komfortabel med å sende dette inn tjenestevei.
                                          Og at dette faktisk fantes i satsen sier jo litt om kontrollen på satsen. Er 99% sikker på at den har vært pakket til et eller annet mob lager i 1990-1991 og siden stått der til den er sendt til HV og havnet i et lokalt depot uten videre kontroll for deretter å ha blitt vannskadet og begynt å råtne opp gjennom årene.

Området er en hyggelig gjeng, der det store flertallet er der ufrivillig men innstilt på å gjøre sitt mens de er der, og kun et fåtall som bare er i veien og hater alt. Men er begrenset med erfarent befal slik at lite er på stell.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Eiriks Vis post
                                            Nå er ikke jeg skytebaneleder, men trodde det var krav om både båre, teppe, evak-kjøretøy og sanitetssekk for å drive med skytebanetjeneste?
                                            Jeg er ganske sikker på at UD-2-1 sier at du må ha båre, pledd, og veske for å drive med noen som helst skarpskyting. Jeg har ihvertfall aldri opplevd noe annet. Det ansvaret ligger hos skytebaneleder, og hvis man ikke har utstyret får man bare melde til sjef at nei, det blir ingen skyting i dag.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                            Working...
                                            X