Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i tillegg til sambands- og elektrooptiske systemer.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har funnet ut at de skal spare penger på kjøp av vasketjenester:

Soldater og befal i Indre Troms har blitt pålagt på vaske «kroppsnært militært tøy» selv. Dårlig vask har ført til sykdommer og økt smittefare.

https://www.fvn.no/norgeogverden/i/J...blant-soldater
    Last edited by Znuddel; DTG 290948A Oct 19, .
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sv: Forsvarets logistikkorganisasjon

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har funnet ut at de skal spare penger på kjøp av vasketjenester:

Soldater og befal i Indre Troms har blitt pålagt på vaske «kroppsnært militært tøy» selv. Dårlig vask har ført til sykdommer og økt smittefare.

https://www.fvn.no/norgeogverden/i/J...blant-soldater
    Stusset litt på den der. Det var ikke akkurat slik at soldatene dro på depotet hver fredag med den gamle ordningen. Vaskemaskiner som i praksis aldri går over 40C er dog en utfordring.

Fotsopp er og blir en utfordring med fellesdusjer.
    Artillery is the God of War

Kommentér

Greit nok det er lenge sidan eg hadde førstegangsteneste, men den gang måtte vi vaske uniforma sjølv. Og det var ikkje noko problem. Når ein i tillegg veit at på den tida var det mange fleire som var inne til teneste så burde det gå an i dag og. Men dei må sjølvsagt ha skikkeleg hjelpemiddel, og eventuelt opplæring viss det manglar. Det var faktisk dimmensjon grunn viss ein ikkje greide å halde seg sjølv og kleda i tilfredstillande hygienisk tilstand.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
        Greit nok det er lenge sidan eg hadde førstegangsteneste, men den gang måtte vi vaske uniforma sjølv. Og det var ikkje noko problem. Når ein i tillegg veit at på den tida var det mange fleire som var inne til teneste så burde det gå an i dag og. Men dei må sjølvsagt ha skikkeleg hjelpemiddel, og eventuelt opplæring viss det manglar. Det var faktisk dimmensjon grunn viss ein ikkje greide å halde seg sjølv og kleda i tilfredstillande hygienisk tilstand.
        Noe av det mer uhygeniske jeg var borte i førstegangstjenesten må ha vært fellesvaskeriet på Madla, hvor vi leverte vaskenettet en gang i uken. Rent ble det ihvertfall ikke. Husker jeg kjøpte Biotex for å vaske selv istedet. Resten av tjenesten hadde vi vaskemaskin på kaserne, og jeg kan ikke huske at noen hadde noen utfordringer med det.

Kommentér

Forsvarets logistikkorganisasjon

Så lenge siden som jeg var i førstegangstjenesten vasket vi ikke tøyet selv. Det ble levert på depotet for å vaskes på vaskeri. Men da hadde vi ikke noe undertøy av ull, alt var i bomullsfrotte som ble kokvasket. Det eneste vi hadde av ull var feltgenser og mellombukse ull (Anna), og de ble normalt ikke vasket. Et par år før jeg var i førstegangstjeneste ble det tillatt å gå med sivilt tøy i leir etter endt tjeneste. Da kom det krav gjennom tillitsmannsapparatet å få mulighet til å vaske sivilt tøy, og vi fikk etter hvert noen vaskemaskiner på brakka for vask av sivilt tøy.
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Det er ikke uniformen. Det er kroppsnære plagg, det vil si ull. Som det brukes mye av på Skjold, skulle jeg mene. Fotsopp er nå en ting. Skabb er mer utrivelig på en kaserne full av skitne gutter. Og i 'gamle dager' bytta vi vinter under lang og annet undertøy hver 14 dag. Selv om vi vaska imellom
            Security is not a dirty word Blackadder.........now crevis....crevis is a positively disgusting word!!!

General Sir Anthony Cecil Hogmaney Melchett

Kommentér

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
              Det er ikke uniformen. Det er kroppsnære plagg, det vil si ull. Som det brukes mye av på Skjold, skulle jeg mene. Fotsopp er nå en ting. Skabb er mer utrivelig på en kaserne full av skitne gutter. Og i 'gamle dager' bytta vi vinter under lang og annet undertøy hver 14 dag. Selv om vi vaska imellom
              Vi hadde ikkje så mykje ull, men vi vaska undertøyet sjølv og. Einaste vi fekk bytte på depot var plagg som var utslitne.

Kommentér

Vi hadde ikkje så mykje ull, men vi vaska undertøyet sjølv og. Einaste vi fekk bytte på depot var plagg som var utslitne.
                Les det jeg skrev en gang til du
                Security is not a dirty word Blackadder.........now crevis....crevis is a positively disgusting word!!!

General Sir Anthony Cecil Hogmaney Melchett

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                  Så lenge siden som jeg var i førstegangstjenesten vasket vi ikke tøyet selv. Det ble levert på depotet for å vaskes på vaskeri. Men da hadde vi ikke noe undertøy av ull, alt var i bomullsfrotte som ble kokvasket. Det eneste vi hadde av ull var feltgenser og mellombukse ull (Anna), og de ble normalt ikke vasket.
                  Ditto. Undertøyet var vel i 100% bomull, de "gode" (yeah right) gamle hvite "lang under vinter" og "lang over vinter", og ble byttet på depotet akkurat som felt I og felt II. Vi hadde imidlertid fått noen nye moderne boxere (i tillegg til de gamle hvite "pansertrusene") som var odel og eie og måtte vaskes selv, i de få vaskemaskinene som fantes. (tror det var to maskiner på en kaserne med 160 mann...)
                  Permuniformen (Luftforsvarets flyblå) ble vel omtrent aldri verken vasket eller byttet, men derimot strøket (skjorta) og presset (buksa) desto oftere...

Magskor; hvor lenge siden snakker vi om når dere vasket (og impregnerte? Eller sjøforsvaret driver kanskje ikke med sånt...?) selve uniformen selv?

Kommentér

På midten av åttitallet fikk vi utlevert truser fra depotet, hele to stykk. Vi fikk byttet disse når vi hadde tur på depotet, og de ble kokevasket. Resultatet ble som dere sikkert forstår at strikken i trusa som regel var kokt i stykker, og trusa sagget. Det var lov å bruke egne sivile, men disse måtte man vaske selv. Sokker byttet vi også med litt samme resultat. Undertegnede som ikke har spesielt store føtter, sleit ofte med for store grønne sokker som krøllet seg foran i støvlene. De grå funket i hovedsak da de krympet i vask.

Og så var det stakkaren på depotet som hadde som tjeneste (vernepliktig med lettere tjeneste) å stå og ta i mot de brukte trusen og telle disse.
                    Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Back on topic.

Fortsett gjerne mimringen om pansertruser i GPP tråden.

Znuddel - mod
                      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Sv: Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Problemet er nok ikke at soldater ikke gidder å vaske tøy, men at de ikke har tid til det. Er en del kommentarer rundt forbi om at de må bruke 15 min programmer fordi det er såpass med kø.

Da er problemet antall maskiner og tid. Dette løser seg med flere maskiner og en tidsplan. Med 5 maskiner på 170 soldater må en vaske omtrent 5 omganger per maskin hver dag. Det er i overkant mye hvis det ikke settes av tid til tøyvask på individ nivå.
                        - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Det høres ut som man kan hente inn noen stordriftsfordeler her? Når jeg var inne var det en ordning med at en vernepliktig hver uke hadde et slags adm.ansvar (vi rullerte, og det eneste jeg husker fra min uke var at jeg kjeda meg og leste om SOP eller noe i en ringperm, mens de andre gjorde det vanlige). Det er en kjip jobb men maskiner kan jo fylles med undertøy fra mer enn en soldat, sett noen på vasketjeneste så løser dette seg. 1 pax, 4 maskiner i nærmest kontinuerlig drift og dette løses billig og greit?
                          Aldri mer 13

Kommentér

Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
                            Ditto. Undertøyet var vel i 100% bomull, de "gode" (yeah right) gamle hvite "lang under vinter" og "lang over vinter", og ble byttet på depotet akkurat som felt I og felt II. Vi hadde imidlertid fått noen nye moderne boxere (i tillegg til de gamle hvite "pansertrusene") som var odel og eie og måtte vaskes selv, i de få vaskemaskinene som fantes. (tror det var to maskiner på en kaserne med 160 mann...)
                            Permuniformen (Luftforsvarets flyblå) ble vel omtrent aldri verken vasket eller byttet, men derimot strøket (skjorta) og presset (buksa) desto oftere...

Magskor; hvor lenge siden snakker vi om når dere vasket (og impregnerte? Eller sjøforsvaret driver kanskje ikke med sånt...?) selve uniformen selv?
                            83-84. Vi hadde ikkje anna enn fin uniform og arbeidsuniform. Felt fekk vi utlevert ved behov. Eller så var det lang under vinter og nokre bokser som var ubrukleg. Fin uniforma måtte og strykast, det var eit styr å få blåkragen rett.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                              Problemet er nok ikke at soldater ikke gidder å vaske tøy, men at de ikke har tid til det. Er en del kommentarer rundt forbi om at de må bruke 15 min programmer fordi det er såpass med kø.

Da er problemet antall maskiner og tid. Dette løser seg med flere maskiner og en tidsplan. Med 5 maskiner på 170 soldater må en vaske omtrent 5 omganger per maskin hver dag. Det er i overkant mye hvis det ikke settes av tid til tøyvask på individ nivå.
                              Du er nok inne på noe vesentlig her.

På min egen maskin, som jobber for en familie på fem, så er det tvingende nødvendig å kjøre en skikkelig lang kokvask minst èn gang i måneden. Spesielt hvis det er kjørt mye kortprogram på lave temperaturer.

Kan livlig se for meg maskiner fulle i «feltsnærk» hvis det bare kjøres kortprogrammer.

Oppvaskmaskiner på stor/felleskjøkken har vel krav til temperatur over 70 grader, pga lignende problemstillinger.

Dette er jo ikke verre enn at man hver mandag i oddetallsuker setter i gang kokvask rund baut og ifm romvask slik at befalet kan få kontrollert at det skjer.

Det må selvfølgelig inn nok maskiner også...
                              Artillery is the God of War

Kommentér

På jobb har vi og dette med vask av uniform, og har fram til nydleg brukt husholdingsmaskiner. Men det er ikkje godt nok i følgje arbeidstilsynet. Vi har gått over til industrivaskemaskiner, og det er ikkje sikkert det heller er godt nok på grunn av vårt arbeid.

Kommentér

På jobb har vi og dette med vask av uniform, og har fram til nydleg brukt husholdingsmaskiner. Men det er ikkje godt nok i følgje arbeidstilsynet. Vi har gått over til industrivaskemaskiner, og det er ikkje sikkert det heller er godt nok på grunn av vårt arbeid.
                                  Deres klær er heller ikke videre glad i å bli vasket heller.
                                  Død ved Kølle!
                                  Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                                    Deres klær er heller ikke videre glad i å bli vasket heller.
                                    Ikkje i høg temperatur i alle fall.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                    Working...
                                    X