Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvem blir vår neste forsvarssjef?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Der var det jo full kollisjon.....

Jeg gikk gjennom alle forsvarssjefer (fra stillingen ble mer eller mindre som i dag, med Folke Hauger Johannessen), hva deres alder (dvs. det kan være +/- ett år, siden jeg bare subtraherte år og ikke så på måneden de var født og måneden de begynte og sluttet) var da de begynte i stillingen og hva den var da de sluttet. Aldersgrensen for generaler, og jeg tror også oberster, var 65 til ca. 1980, etter det ble den senket til 60.

Folke Hauger Johannessen var den yngste og den som har sittet lengst. Han ble forsvassjef i underkant av 51 år gammel og satt i over 8 år til han var 59 (han fortsatte ett år i Forsvaret som direktør for Forsvarets høgskole før han pensjonerte seg).

Herman Fredrik Zeiner-Gundersen var 57 da han startet og da han var 62 ble han formann i NATOs militærkomite, den fremste NATO-stilling en nordmann har hatt, sammen med Vigleik Eide. Han gikk av fra den stillingen 65 år gammel.
    Sverre Hamre var 59 da han startet og 64 da han gikk av.
    Sven Hauge var 59 da han startet og 61 da han gikk av.
    Fredrik Bull-Hansen var 57 da han startet og 60 da han gikk av (men i stor konflikt med Forsvarsministeren)
    Vigleik Eide var 54 da han startet. 56 år gammel ble han formann i NATOs militærkomite (se Zeiner-Gundersen). Han gikk av fra den stillingen 60 år gammel.
    Torolf Rein var 55 da han startet og 60 da han gikk av.
    Arne Solli var 56 da han startet og 61 da han gikk av.
    Sigurd Frisvold var 52 da han startet og 58 da han ble pensjonert. Han gikk av før tiden, det hadde da vært mye konflikt med departementet og det hadde vært store budsjettoverskridelser, spesielt i Hæren (GIH ble tvunget til å gå av).
    Sverre Diesen var 56 da han startet og 60 da han gikk av.
    Harald Sunde var 55 da han startet og 59 da han gikk av.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Aftenposten har gått gjennom samtlige kandidater, og ender opp med Skinnarland og Kristoffersen på topp.

https://www.aftenposten.no/article/ap-4qgOAR.html
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Kristoffersen er nok manges favoritt, men han burde kanskje fått sitte som SjHær bittelitt lengre?

Kommentér

• Tonje Skinnarland derimot har sittet snart fire år som (fungerende og formelt innsatt) GIL/Sjef Luftforsvaret til høsten, og har gjort en utmerket jobb i en krevende tid for Luftforsvaret.

Kristoffersen er to år yngre, han rekker både å ha en fornuftig periode som sjef Hæren før en runde som sjef FOH eller Forsvarsstaben før han eventuelt overtar for Tonje om en fire års tid.
          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Ja, men det krever da også at Tonje går av tidligere enn 60, hvis ikke er det bare 2 år igjen for Eirik før han er for gammel.

Kommentér

• Mitt tips er også Tonje Skinnarland. Hun har nå ganske lang erfaring som Sjef Luftforsvaret. Så fremt FD er fornøyd med jobben hun har gjort der, så er hun en ganske klar kandidat til jobben som forsvarssjef. På utsiden har det i alle fall ikke kommet ut noe som skulle antyde at hun ikke gjør jobben godt nok.

Dedichen har akkurat fått ny jobb, tviler på at man vil bytte vårt kontaktpunkt i Brussel så tidlig.

Kristoffersen har både vært Sjef HV, og er Sjef Hæren nå. Men kort tid i begge roller. Soleklart godt kort med litt lengre erfaring i Sjef Hær rollen.

Ingrid Gjerde er en outsider, men tror det blir litt som med Kristoffersen, litt for tidlig.

Inge Kampenes, forsåvidt kunne det være spennende å hente Sjef CyFor. Det ville vært et signal om at det domenet blir viktigere. Gjennom å lede arbeidet med Forsvarssjefens fagmilitære råd så har han også erfaring på det aller øverste nivået. En outsider.

Lars Christian Aamodt, NK FOH. Fant i farten ikke noen komplett CV.

Jeg tror ikke det blir en admiral denne gangen, både fordi Sjøforsvaret har dagens Forsvarssjef, men også fordi HING henger over alle som har vært i kommandolinja for fregattene. Egentlig gode odds for at ny Forsvarssjef kommer fra Luftforsvaret.

Yngve Odlo er en mulighet om man ikke ønsker en Forsvarssjef som sitter fullt så lenge som dagens. Solid CV. Så spørs det hva som har blitt sagt på bakrommet når Dedichen ble sendt til Brussel. Det var noe skriveri om at Odlo da var innstilt som nummer 1, mens Dedichen ble valgt. Det kan jo ha vært fordi noen så i krystallkula at ny Forsvarssjef snart skulle utnevnes og at man derfor ikke ville "bruke opp" Odlo.
              TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

• Det må bli en kvinne. Da blir det mest sannsynlig Skinnarland.
                mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

• Betyr det at det er tid for å åpne tråden; Hvem blir ny sjef Luft?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                    Betyr det at det er tid for å åpne tråden; Hvem blir ny sjef Luft?
                    Ja, jo, men da kan vi også åpne tråder for Sjef FST og Sjef E, som også byttes ut i år. Spesielt sistnevnte er spennende.

Kommentér

• Jeg synes forsvarssjefer byttes relativt ofte ut. Jeg kunne tenkt meg en FSJ som kunne sitte en fire-seks år omgangen. To år er nesten ikke tid til å få snudd seg i stolen, og ennå mindre få satt retning og fotavtrykk.
                      Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

• Tja, Eirik Kristoffersen klarte det i HV da. På mindre enn 2 år...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
                          Jeg synes forsvarssjefer byttes relativt ofte ut. Jeg kunne tenkt meg en FSJ som kunne sitte en fire-seks år omgangen. To år er nesten ikke tid til å få snudd seg i stolen, og ennå mindre få satt retning og fotavtrykk.
                          Hvis man tar oversikten til hvlt så sitter faktisk FSJ 5 år typisk.

Folke Hauger Johannessen - 8 år
                          Herman Fredrik Zeiner-Gundersen - 5 år (deretter formann i NATOs militærkomite, som vel må anses som gyldig forfall)
                          Sverre Hamre - 5 år
                          Sven Hauge - 2 år
                          Fredrik Bull-Hansen - 3 år (mye pga konflikt med forsvarsministeren)
                          Vigleik Eide - 2 år (men deretter 4 år som formann i NATOs militærkomite)
                          Torolf Rein - 5 år
                          Arne Solli - 5 år
                          Sigurd Frisvold - 6 år (gikk før tiden, mye pga overskridelser)
                          Sverre Diesen - 4 år
                          Harald Sunde - 4 år

Kommentér

• Haakon Bruun-Hanssen vil ha sittet over seks og et halvt år når han går av. (Siden november 2013.)
                            "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

• Ja, men i forhold til utlysningskriteriet synes jeg det blir kort. Jeg synes fire år burde være å forvente som et minimum i allfall.
                              Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

• Holder en knapp på Skinnarland eller Gjerde, og tror Kristoffersen blir nestemann på neste runde etter en av disse.

Kommentér

• Det hadde vært interessant om Kristoffersen kunne levert som SOF-general i en NATO stab/stilling. Det har mange kandidater som forsvarssjef og senere som eventuelle formenn i NATOs militærkomité; men det er bare en nordmann som kunne representert i en internasjonal stilling på det nivået. (Og i det fagfeltet)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

• Det ligger an til stjernekamp i Forsvaret, men generalmajor Tonje Skinnarland (52) er favoritt til å bli landets neste forsvarssjef, skriver sjefredaktør i Stavanger Aftenblad Lars Helle.

https://forsvaretsforum.no/tonje-ski...m-forsvarssjef
                                    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Anbefalingene fra FST ble sendt over til FD 10.januar, skriver Forsvarets forum: https://forsvaretsforum.no/dette-maa...m-forsvarssjef

En hel del kriterier for å bli Forsvarssjef er listet opp i artikkelen. De mest målbare er vel disse:

Må-krav: Solid operativ erfaring, erfaring fra og forståelse for kompetanse- og styringsvirksomhetsstyring og forsvarlig forvaltning, evne til å se Forsvarets rolle i en totalforsvarssammenheng, omfattende militær toppledererfaring og variert tjenesteerfaring og vist solid gjennomføringskraft.

Bør-krav: Erfaring som DIF-sjef (DIF er driftsenhet, og Forsvarets organisasjon består av 14 av dem), relevant internasjonal tjeneste, deltakelse i internasjonale operasjoner og erfaring fra Forsvarsdepartementet.

I tillegg ønskes en rekke gode personlige egenskaper.

Er det noen av kandidatene som favoriseres av det som er nevnt over, eventuelt ekskluderes?

Kommentér

• Regner med alle oppfyller må-kravene, i og med at de har fått de stillingene de har per i dag.

På bør-krav kikket jeg fort gjennom de var har diskutert mest:

Skinnarland: DIF: Ja, Sjef Luft Internasjonalt: Ja, Kosovo høyere stab FD: Ja, 1 år som fungerende NK for FDs sikkerhetspolitiske avdeling

Kristoffersen: DIF: Ja, både Sjef HV og Sjef Hær. Internasjonalt: Ja, men ikke oppgitt multinasjonal stab. FD: Nei

Gjerde: DIF: Nei, men stabssjef i Hæren er kanskje godt nok? Internasjonalt: Libanon og kontigentsjef i Afghanistan. FD: Ja, kommunikasjon.

Kampenes: DIF, ja sjef Cyber. Internasjonalt: Ja, Operation Allied Force i Kosovo og liason til Enduring Freedom. FD: Ja, 5 år som seksjonssjef kapasitetsutvikling og strukturutvikling.

Kommentér

• Etter å ha sett gjennom en del CVer, ble jeg overrasket over hvor få som har lengre erfaring fra høyere NATO-staber. Det store unntaket var Gråtrud som 2002-2004 som oberstløytnant var stabsoffiser i J3/Landoperasjonsstaben ved JFC Brunssum, og så kom tilbake dit som sjef (brigader) for J5-divisjonen (Assistant Chief of Staff (plans)) 2013-2016.

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                          Working...
                                          X