Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvem blir vår neste forsvarssjef?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Hvem blir vår neste forsvarssjef?

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    FSJ sitter vel som regel til 60? Så hun sitter vel i den i 4 år i såfall.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Jeg snakket om Sjef MMB. Hvis hun går på til jul og skal ha stillingen i 3 år så vil hun være 58/59 innen hun er klar til neste stilling. Dvs hun rekker ikke å bli fsj.
    Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
      Med fare for å piske en død hest, men hva legges egentlig i begrepet "operativ erfaring"?
      For offiserer på dette nivået: sjefs- og stabsstilinger i operative avdelinger, staber og hovedkvarter: f.eks. tropps- og kompanisjef, S-x i bataljonsstab, fartøyssjef, seksjonssjef i brigadestab eller luftvingstab, stabsoffiser ved FOH, etc.
      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
        Jeg tipper at dette blir siste stilling og at hun går av på 57/58. FSJ skal helst sitte mer enn 2 år så da har hun litt knapt med tid siden hun fylte 55 i april.

CV Dedichen
        Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
        Interessant. Natvig er for gammel og Kristoffersen sannsynligvis for ung, men Dedichen er i passe alder til å bli FSJ. Hun er tidligere avskrevet av Milforum pga manglende operativ erfaring, men hvem vet. Blir det Kristoffersen må han hoppe over en grad.
        Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
        Med den ganske ensidig ikke-operative CV'en, så bør hun nok forbli avskrevet?
        Hørte nettopp på nyhetene at hun har blitt utnevnt til Viseadmiral, og skal til NATOs militærmisjon.

Kommentér

Ja Sjef MMB.
          Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
            Med fare for å piske en død hest, men hva legges egentlig i begrepet "operativ erfaring"?
            Man kan jo sammenligne med CVen til tidligere forsvarssjefer fra Sjøforsvaret:

Bruun-Hanssen var (med Sjøkrigsskolens operative linje, Dedichen har intendanturlinjen) skipssjef for ubåter, han var sjef for sjøoperasjonsrommet ved Forsvarets fellesoperative hovedkvarter, stabssjef i Sjøforsvarsstaben, Generalinspektør for Sjøforsvaret og sjef FOH før han ble forsvarssjef.

Torlf Rein (Sjøkrigsskolens operative linje) var skvadronsjef for MTB, skipssjef for fregatt, divisjonssjef for fregatter, sjef fregattvåpenet, kommandør sjøstridsskreftene i Nord-Norge og Øverstkommanderende i Nord-Norge før han ble forsvarssjef.

Og før ham må vi tilbake til en av våre krigshelter, Folke Hauger Johannessen, som var den første som innehadde den rollen forsvarssjefen har hatt siden (fra 1964 til 1972, han er den som har vært forsvarssjef lengst). Under krigen var han først NK og deretter skipssjef på jageren HNoMS St. Albans i konvoieskorte i Atlanterhavet og i Murmanskkonvoier, fra 1943 (da var han 29 år) sjef for en større alliert gruppe av jagere og eskortefartøyer i Atlanterhavet. Etter krigen igjen skipssjef på jager, sjef operasjonsavdelingen i Sjøforsvarsstaben, stabsoffiser ved SHAPE som da var i Paris, stabsoffiser i Forsvarsstaben med ansvar for forsvars- og beredskapsplanlegging, stabsoffiser (kommandør, han ble kommandør 40 år gammel) i NATOs Atlanterhavskommando i Norfolk, Virginia, sjef Sjøkrigsskolen (og ledet flyttingen av den fra Oslo til Bergen), stedfortredende sjef for forsvarsstaben, og så fra 1964 forsvarssjef.

Men altså: Jeg ville ha regnet med at en forsvarssjef fra Sjøforsvaret hadde vært skipssjef på ubåt eller fregatt (eller i hvert fall skvadronsjef i MTB-våpenet) og hadde vært operativ sjef på høyere nivå (ved FOH f.eks.).
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
              Man kan jo sammenligne med CVen til tidligere forsvarssjefer fra Sjøforsvaret:
              Og ut fra dette kan man se at det som er etterspurt er en miks av erfaring med operativ og mer strategisk/styrkeproduksjon/toppnivå forvaltning:

Bruun-Hanssen var (med Sjøkrigsskolens operative linje, Dedichen har intendanturlinjen) skipssjef for ubåter,(operativ) han var sjef for sjøoperasjonsrommet ved Forsvarets fellesoperative hovedkvarter,(operativ) stabssjef i Sjøforsvarsstaben,(ikke operativ) Generalinspektør for Sjøforsvaret (ikke operativ den gangen) og sjef FOH (toppnivå operativ i Norge) før han ble Forsvarssjef.
              Har du bare det ene eller det andre er du antagelig ikke aktuell som Forsvarssjef.
              "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
              - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Og da kan man jo begynne å granske alle de aktuelle to-stjerners og se hvem som matcher best.
                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Et potensielt problem er selvsagt at det så vidt jeg vet er politikere som tar den endelige avgjørelsen, og da kan det lett bli andre hensyn enn hvem som er best kvalifisert som til slutt blir avgjørende.

En annen sak er at når det nesten ikke er noe igjen av den militære strukturen, så blir det vanskeligere å finne kandidater som tilfredsstiller alle tradisjonelle kriterier. Dette kan bl.a. gjøre det mer aktuelt å la "riktig" kandidat hoppe over Generalløytnant graden - eller å konvertere Fsj til en rådgiver i departementet, med et hakk lavere grad.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
                    Et potensielt problem er selvsagt at det så vidt jeg vet er politikere som tar den endelige avgjørelsen, og da kan det lett bli andre hensyn enn hvem som er best kvalifisert som til slutt blir avgjørende.

En annen sak er at når det nesten ikke er noe igjen av den militære strukturen, så blir det vanskeligere å finne kandidater som tilfredsstiller alle tradisjonelle kriterier. Dette kan bl.a. gjøre det mer aktuelt å la "riktig" kandidat hoppe over Generalløytnant graden - eller å konvertere Fsj til en rådgiver i departementet, med et hakk lavere grad.
                    Har vi noen kvinnelige kandidater som er på «skiva», om enn ikke på «svart»?

Stillingen må være en vanvittig uriaspost. Jeg klarer i alle fall ikke å se hvordan man skal kunne lykkes, samme hvor enig man er med «oss».

Eneste må være om vi klarte å produsere frem en satan av en jævel ala Adm Rickover som fikk jobben, og i mange år.

Da tenker jeg det hadde ordnet seg med rep for MLRS også
                    Artillery is the God of War

Kommentér

• Sv: Hvem blir vår neste forsvarssjef?

Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
                      Haakon Bruun-Hansen - juli 1960 FSJ
                      Ketil Olsen - jan 1960 Sjef Militærmisjonen i Brussel
                      Erik Gustav*son - aug 1959 Sjef Forsvarsstaben
                      Yngve Odlo - nov 1962 Sjef operasjonsavdelingen/FST
                      Elisabeth Natvig - nov 1960 Sjef planavdelingen/FST
                      Rolf Erik Bjerk - des 1959 Sjef økonomiavdelingen/FST
                      Rune Jakobsen - mars 1961 Sjef Forsvarets operative hovedkvarter
                      Morten Haga Lunde - des 1960 Sjef Etterretnings-tjenesten
                      Odin Johannessen - okt 1961 Sjef Hæren
                      Nils Andreas Stensønes - aug 1964 Sjef Sjøforsvaret
                      Tonje Skinnarland - des 1967 Sjef Luftforsvaret
                      Eirik Kristoffersen - apr 1969 Sjef Heimevernet
                      Torgeir Gråtrud - apr 1962 Sjef Forsvarets spesialstyrker
                      Jon Gerhard Reichelt - apr 1961 Sjef Forsvarets sanitet
                      Inge Kampenes - 1966 Sjef Cyberforsvaret
                      Louise Kathrine Dedichen - apr 1964 Sjef Forsvarets høgskole
                      Lars Christian Aamodt - 1965 Nestkommanderende/stabsjef FOH
                      Finn Kristian Hannestad - mar 1961 Veteraninspektør

Dette er flaggoffiserene som kommer frem på forsvaret.no

Så er det bare begynne å tippe.
                      Vi har hatt denne oppe et par ganger før, men det er greit å spekulere mer nå når kortene er lagt. I tillegg til disse må nevnes generalmajor Odd-Harald Hagen, som også søkte jobben som sjef FST. Han er født i 1967 (sannsynligvis; fant ikke CV'en), og innafor til potensielt å bli neste FSJ. Den tredje søkeren til den stillingen, Yngve Odlo, er for gammel.

Den enkleste parameteren å skille på er alder. All erfaring tilsier at en forsvarssjef minst sitter i 3-4 år, og med tiltredelse juli 2020 vil det si at vedkommende må være født aller tidligst 1963, helst 1964. Nåværende vil ha sittet i underkant av 7 år når han går av, mens de tidligere har hatt jobben i 4-6 år, med et par unntak. Ut fra dette bør vedkommende ikke være født senere enn 1967.

Dette gir oss følgende liste:

Louise Kathrine Dedichen - apr 1964 Sjef Forsvarets høgskole (påtroppende MMB)
                      Odd-Harald Hagen - 1967(?) FD

Og som en outsider Eirik Kristoffersen - apr 1969 Sjef Heimevernet (påtroppende Sjef Hær)

Så vil det som nevnt virke svært underlig om Dedichen bare får sitte et halvt år i Brussel, slik at jeg tror hun er uaktuell. Da står vi altså igjen med å finne hvem av de øvrige som har bredest erfaring og den beste miksen mellom operativ tjeneste, strategisk styring, NATO-tjeneste etc. Jeg har ikke tatt meg tiden til å gå gjennom alle CV'ene, men har tidligere nevnt at Hagen ikke har operativ sjefserfaring over kompaninivå (men han jobber i FD, noe som nok teller positivt). Er det noen som har lyst til å prøve seg med noen vurderinger rundt de resterende?

Når det gjelder Kristoffersen, så er han altså muligens for ung nå, samt han han vil få mindre enn ett år i stilling som Sjef Hæren. Han kan være aktuell i neste runde dersom Skinnarland ikke får jobben nå, siden hun er så ung at hun vil blokkere for ham (det samme gjelder sannsynligvis Hagen).

Kommentér

I og med at dagens FSJ er fra sjø tipper jeg Aamodt eller Skinnarland. Og da holder jeg fortsatt på Skinnarland.
                        TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Tipper på Skinnarland
                          Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Det er jo litt merkelig at med utnevnelsene nå blir knapt noen av våre 3-stjerners aktuelle som FSJ på grunn av alder. Hva tenker de egentlig i FD? Av våre 2-stjerners tror jeg Skinnarland stiller svært sterkt. Et lite sannsynlig alternativ er å gjøre Natvig til FSJ og samtidig øke aldersgrensen til 65.
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Noen som har sett litt på alder ved oppnådde generalsgrader de siste årene?

I næringslivet finnes det mengder av eksempler hvor folk rundt 40 både har nådd toppen og klarer å dra selskapene/konsernene videre.

Har vi et gubbevelde?
                              Artillery is the God of War

Kommentér

De fire stillingene det oftest er snakk om er jo Sjef FOH, "Sjef" MMB*, Sjef FST og Sjef Forsvaret. (*MMB stillingen er ikke direkte en sjefsstilling på linje med de andre, men det er absolutt en krevende stilling og på samme gradsnivå som to av de fire stillingene.
                                For å bli sjef Forsvaret må man være Generalløytnant/Viseadmiral, for å få den graden må man være enten Sjef FOH/FST/MMB.
                                Om vi ikke har et gubbevelde, så burde det ikke være helt umulig å gi opprykk fra Generalmajor/Kontreadmiral til General/Admiral.
                                Hva er det som skiller disse fire stillingene i krav og stillingsbeskrivelse?
                                Hvis alle fire byttes ut likt, er det da feil å gi "den med best CV(karakterer)" den beste(profilerte) stillingen?
                                Burde Forsvaret komme seg ut i NATO på generalsnivå så vi kunne hatt en 2-4 stk fra Genralmajor/Kontreadmiral for å kunne komme tilbake og bekle disse sjefsstillingene? (Om ikke det foreligger andre sjefsstillinger for de)

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Definitivt, 88charlie:. Mener å ha lest at generaler i IDF er betydelig yngre.

Når det gjelder dette med aldersgrense, så pågår det faktisk en debatt rundt særaldersgrensene. Men vil dette kunne stortingsbehandles før skifte av FSJ?

Til Hulkinator:: Du glemte Sjef E, som også er trestjerners. Hva NATO angår, så er det stor rift om toppjobbene. Vi har, så vidt jeg vet, én tostjerners i kommandokjeden, Odd-Egil Pedersen, men han går snart av.

Kommentér

Noken som har rykket nærmere denne jobben enn andre idag?

Sent fra min GM1903 via Tapatalk

Kommentér

Det er jo fire generalmajorer, alder på disse vet jeg ikke, men det vil spille en rolle opp mot evt FSJ eller NATO.

Kommentér

Ingrid Margrethe Gjerde - født 1968 (51 år)

Henning-André Frantzen (51 år)

Elisabeth Gifstad Michelsen - født 1970 (49 år)

Trond Kotte - født 1965

De tre første er dermed godt i løypa til å bli FSJ om noen år. Kanskje spesielt Michelsen er tidlig ute som Generalmajor. Like ung som sin forgjenger Kristoffersen ved utnevning til Generalmajor faktisk.

Men fremdeles er vel nevnte Kristoffersen favoritt til FSJ jobben for de som er rundt 50 år i dag.

Kommentér

• Statsministeren benekter krav om kvinnelig forsvarssjef

Statsminister Erna Solberg benekter at hun skal ha sagt at den neste norske forsvarssjefen skal være en kvinne.

​Av Jonny Karlsen

​– Det skal være viktig for statsminister Erna Solberg at Norge får en av verdens første kvinnelige forsvarssjefer, skrev oberstløytnant May Brith Valen-Odlo i denne kronikken i Forsvarets forum. Kronikken var først publisert i Dagens næringsliv

Valen-Odlo er i det daglige sjef for Forsvarets transportskole.

Hun utdyper:

– Ifølge lobbyister har vår statsminister sagt at vår neste forsvarssjef skal være kvinne. Det er viktig for Erna Solberg at Norge får en av verdens første kvinnelige forsvarssjefer. Er hun da mest opptatt av kjønn eller er hun mest opptatt av å ha den best kvalifiserte forsvarssjefen? En forsvarssjef må ha tillit og troverdighet internt i Forsvaret og ikke mindre viktig i Nato. Ønsker vi egentlig et system hvor vi velger toppledere basert på kjønn, skriver Valen-Odlo. SOLBERG: – STEMMER IKKE

Nå får hun svar fra statsminister Erna Solberg. Til Forsvarets forum sier Solberg følgende:

– Nei, det stemmer ikke. Jeg har ikke sagt dette.

Valen-Odlo holder på sitt og viser til to kilder skal ha vært tilstede da Solberg uttalte dette. Den ene er en kvinnelig offiser, mens den andre er en mannlig kollega.

– Disse bekrefter til meg at statsministeren ved to forskjellige anledninger skal ha sagt dette. Men som jeg skriver i kronikken, så tør man ikke å stå frem med navn i frykt for sine karrierer. Så jeg står for det jeg har sagt, sier Valen-Odlo til Forsvarets forum.

Forsvarets forum kjenner ikke identiteten til Valen-Odlos kilder og har derfor ikke snakket med dem.

Valen-Odlo sier hun har fått mange støtteerklæringer etter kronikken sin.

– Men de fleste sender disse støtteerklæringene på messenger til meg fordi de ikke vil stå frem med navn. Jeg har også fått flere e-poster fra kvinner som sier tusen takk. FORSKJELLSBEHANDLING

I kronikken viser Valen-Odlo til at de siste årene har det vært stor oppmerksomhet på å få opp andelen kvinner i Forsvaret, også i lederposisjoner.

– Fra mitt ståsted virker det som om målet om 30 prosent kvinner i Forsvaret, og flere kvinner i lederposisjoner, har gjort at Forsvaret og politikerne er villige til radikal kvotering av kvinner i posisjoner, både på lavere og høyere nivå i Forsvaret, skriver oberstløytnanten.

– Spørsmålet er om dette er likestilling, og ikke forskjellsbehandling. Og enda viktigere: Hva gjør dette med Forsvarets renommé og lederkvalitet, spør Valen-Odlo.

https://forsvaretsforum.no/statsmini...g-forsvarssjef

I lys av dette har jeg lyst til å åpne denne diskusjonen igjen. Som diskutert tidligere på denne tråden har vi flere kvinnelige kandidater, hvor min favoritt er GM Tonje Skinnarland, Sjef Luftforsvaret. Hun tror jeg kunne gjort en utmerket jobb som Forsvarssjef.

MEN - vil det ikke ha en alvorlig bismak dersom hun er kvotert inn i stillingen? Personlig vil jeg ønske den beste kandidaten, uansett kjønn.

Det er bare et halvt år til tilsettelsen skal skje, og det gjøres helt sikkert sonderinger blant kandidatene as we speak. Det er også sannsynlig at Solberg fortsatt er statsminister når utnevnelsen skjer, så hennes holdninger og føringer vil veie svært tungt. Jeg ville syntes det hadde vært synd om en ellers god kandidat hadde blitt svertet av "hun har jo blitt kvotert inn".

Kommentér

• Altså, vil ikke neste person uansett sitte med svarteper? Hvis kvinne, så er du kvotert inn. Hvis mann, så er det bare fordi man ikke fant noen passende kvinne, og "måtte ta en tilfeldig gubbe"?

Når det er sagt, er det jo en veldig liten dam man kan rekruttere fra.

Skal du bli forsvarssjef, så er det flere "døråpnere" som må ha hatt tro på deg tidlig i karrieren.
                                            One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

• Et argument som har blitt brukt tidligere er at vi kunne fått den første kvinnelige Forsvarssjefen, men:
                                              Til info: Slovenia har kvinnelig forsvarssjef som det eneste landet i NATO. Hun heter Alenka Ermenc.

Allerede med det så faller det sterke ønsket om å være først med noe. (Første kvinne..) Dette er ikke en konkurranse, som man så kan ta med og vise frem og flotte seg, det er et valg man tar for å best kunne forberede og lede Norge i krise og krig, som folk har sagt utallige ganger; kjønn spiller ingen rolle!

Vi har hatt kvinnelige sjefer for Forsvarsgrenene, vi har flere kvinnelige bataljonsjefer, vi har kvinnelig krigsskolesjef, vi har hatt en kvinnelig sjef for høgskolen som nå er Norsk representant i MMB.
                                              I tillegg vil jeg trekke frem Kristin Lund som har både vært Sjef Heimevernet og med det den første kvinnelige offiseren på generalsnivå i Hæren (kun Dedichen hadde blitt offiser på generalsnivå i Forsvaret tidligere), samt vært den første kvinnelige styrkesjefen i FN's historie, for deretter å bli den første kvinnelige observatørkorps-sjefen!

Kvinnene kommer, det er ikke mange prosenter av de på så høyt nivå, de som er der, de er dyktige.
                                              Jeg greier ikke å se inn i krystallkulen, men om det er den neste, eller den etter, eller den etter det igjen som blir kvinnelig; så tror jeg valget er den som best kvalifisert.

Kommentér

• Starter prosess med å finne ny forsvarssjef

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen går av for aldersgrensen 1. juli og arbeidet med å finne hans etterfølger er i gang.

Les mer...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Regjeringen.no
                                                  Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen går av for aldersgrensen 1. juli og arbeidet med å finne hans etterfølger er i gang.

Forsvarsdepartementet har bedt Forsvarsstaben om å nominere kvalifiserte kandidater etter kriterier fastsatt for stillingen som forsvarssjef. Mulige kandidater er alle to- og trestjerners generaler eller admiraler som ikke går av for aldersgrensen innen to år etter tiltredelse.

-Vi ønsker en bred og grundig prosess, som følger kvalifikasjonsprinsippet. Ved å gjøre det på denne måten sikrer vi en vurdering av alle kandidater, ikke bare de som sender en søknad, sier departementsråd Arne Røksund, og legger til at departementet har god oversikt over hvem som kan være aktuelle.

Det er i alt 22 personer som har høy nok grad til å bli vurdert. Forsvaret har fire trestjerners og 18 tostjerners generaler/admiraler.

Bruun-Hanssen har vært forsvarssjef siden 2013. Endelig utnevning av ny forsvarssjef skjer i Kongen i statsråd.
                                                  Kriteriene som oppgis:
                                                  2 eller 3 stjerners general eller admiral
                                                  Minst 2 års tid igjen til aldersgrensen

Place your bets!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av 93A Vis post

Haakon Bruun-Hansen - juli 1960 FSJ
                                                    Ketil Olsen - jan 1960 Sjef Militærmisjonen i Brussel
                                                    Erik Gustav*son - aug 1959 Sjef Forsvarsstaben
                                                    Yngve Odlo - nov 1962 Sjef operasjonsavdelingen/FST
                                                    Elisabeth Natvig - nov 1960 Sjef planavdelingen/FST
                                                    Rolf Erik Bjerk - des 1959 Sjef økonomiavdelingen/FST
                                                    Rune Jakobsen - mars 1961 Sjef Forsvarets operative hovedkvarter
                                                    Morten Haga Lunde - des 1960 Sjef Etterretnings-tjenesten
                                                    Odin Johannessen - okt 1961 Sjef Hæren
                                                    Eirik Kristoffersen - apr 1969 Sjef Heimevernet
                                                    Torgeir Gråtrud - apr 1962 Sjef Forsvarets spesialstyrker
                                                    Jon Gerhard Reichelt - apr 1961 Sjef Forsvarets sanitet
                                                    Louise Kathrine Dedichen - apr 1964 Sjef Forsvarets høgskole
                                                    Finn Kristian Hannestad - mar 1961 Veteraninspektør

Dette er flaggoffiserene som kommer frem på forsvaret.no

Så er det bare begynne å tippe.
                                                    Dette ble postet i mars i fjor, men er åpenbart ikke komplett. Det var langt flere tostjerners enn jeg forestilte meg.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Vi har hatt denne oppe et par ganger før, men det er greit å spekulere mer nå når kortene er lagt. I tillegg til disse må nevnes generalmajor Odd-Harald Hagen, som også søkte jobben som sjef FST. Han er født i 1967 (sannsynligvis; fant ikke CV'en), og innafor til potensielt å bli neste FSJ. Den tredje søkeren til den stillingen, Yngve Odlo, er for gammel.

Den enkleste parameteren å skille på er alder. All erfaring tilsier at en forsvarssjef minst sitter i 3-4 år, og med tiltredelse juli 2020 vil det si at vedkommende må være født aller tidligst 1963, helst 1964. Nåværende vil ha sittet i underkant av 7 år når han går av, mens de tidligere har hatt jobben i 4-6 år, med et par unntak. Ut fra dette bør vedkommende ikke være født senere enn 1967.

Dette gir oss følgende liste:

Louise Kathrine Dedichen - apr 1964 Sjef Forsvarets høgskole (påtroppende MMB)
                                                      Odd-Harald Hagen - 1967(?) FD

Og som en outsider Eirik Kristoffersen - apr 1969 Sjef Heimevernet (påtroppende Sjef Hær)

Så vil det som nevnt virke svært underlig om Dedichen bare får sitte et halvt år i Brussel, slik at jeg tror hun er uaktuell. Da står vi altså igjen med å finne hvem av de øvrige som har bredest erfaring og den beste miksen mellom operativ tjeneste, strategisk styring, NATO-tjeneste etc. Jeg har ikke tatt meg tiden til å gå gjennom alle CV'ene, men har tidligere nevnt at Hagen ikke har operativ sjefserfaring over kompaninivå (men han jobber i FD, noe som nok teller positivt). Er det noen som har lyst til å prøve seg med noen vurderinger rundt de resterende?

Når det gjelder Kristoffersen, så er han altså muligens for ung nå, samt han han vil få mindre enn ett år i stilling som Sjef Hæren. Han kan være aktuell i neste runde dersom Skinnarland ikke får jobben nå, siden hun er så ung at hun vil blokkere for ham (det samme gjelder sannsynligvis Hagen).
                                                      Nå har de satt grensen slik at alle som er født etter august 1962 er kandidater. I forhold til listen over betyr det at Yngve Odlo da er kandidat, men ellers ingen endringer.

Å sitte to år som FSJ er kort tid. Kan det være at de ser for seg å øke pensjonsalderen i perioden? Det har jo vært snakk om det.

Edit: Men som nevnt tidligere er det flere tostjerners som ikke kommer frem her.

PS: Også Sjef FST og Sjef E byttes ut i løpet av året, så det er flere tostjerners som får sine opprykk.

Kommentér

• https://forsvaretsforum.no/disse-kan...0goMnCc56cNmTs

Her er den komplette listen

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                                                          Ja, limer den inn her også. Det er dog en feil - Gråtrud fyller 58 i april, og vil bære for gammel ift kriteriene.

Dette er noen av kandidatene som i forsvarskretser anses som de mest aktuelle arvtakerne. Kandidatene på listen står i tilfeldig rekkefølge.

Nils Andreas Stensønes (55): Er for tiden sjef for Sjøforsvaret, en stilling han har hatt siden august 2017. Kontreadmiralen har blant annet vært sjef for Operasjonsstaben ved Forsvarets operative hovedkvarter, stabssjef i Forsvarets logistikkorganisasjon og prosjektkoordinator for nye fregatter. Han ble uteksaminert fra Sjøkrigsskolen i 1987. Han har til sammen ti års operativ erfaring på missiltorpedobåter.

Les hele CV'n hans her.

Som sjef for Sjøforsvaret opplevde Stensønes havariet av fregatten KNM Helge Ingstad i november 2018.

Forsvarets forum portretterte Stensønes kort tid etter forliset av KNM Helge Insgstad.

Sjef Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes, og sjef Luftforsvaret, Tonje Skinnarland, kan begge bli den neste forsvarssjefen. Foto: Martin Giskegjerde/ Forsvaret

Tonje Skinnarland (52): Har sittet som sjef for Luftforsvaret siden 2017. Generalmajoren har tidligere vært stabssjef i Luftforsvarsstaben, seksjonsleder i sikkerhetspolitisk avdeling i Forsvarsdepartementet og sjef for 130 luftving. Hun gikk ut av Luftkrigsskolen i 1994. Hun er blant annet tildelt Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner.

Les hele CV'n hennes her.

Forsvarets forum har intervjuet sjef Luftforsvaret som sa at kampflyet F-35 er et løft for hele Forsvaret.

Louise Dedichen (55): Har nylig overtatt stillingen som sjef for den norske militærmisjonen i Brussel. Viseadmiralen har blant annet vært sjef for Forsvarets høgskole, sjef for Forsvarets Stabsskole og informasjonsmedarbeider i Forsvarsdepartementet. Hun ble uteksaminert fra Sjøkrigsskolen i 1987.

Les hele CV'n hennes her (NB! CVen er ikke oppdatert med Dedichens siste jobbytte).

Her kn du lese om da Dedichen ble utnevnt til viseadmiral.

Eirik Kristoffersen (50): Tiltrådte stillingen som sjef for Hæren i fjor sommer. Generalmajoren har tidligere vært sjef for Heimevernet, sjef for Forsvarets Spesialkommando og sjef Fjernoppklaringseskadronen. Han gikk ut av Krigsskolen Linderud i 1995 og fra US Army War College i 2015. Han var en av de første som ble tildelt Krigskorset med sverd etter andre verdenskrig. Det fikk han for sitt lederskap under kamp i Afghanistan i 2007-2008.

Les hele CV'n hans her.

Forsvarets forum har portrettert Kristoffersen. Det kan du lese her.

Ingrid Gjerde (51): Ble utnevnt til sjef for planlavdelingen i Forsvarsstaben i oktober. Tidligere har Gjerde vært sjef for Garden fra 2006 til 2009, sjef på krigsskolen fra 2013, stabssjef i Hæren fra 2016 til 2018 og kommer fra stillingen som forsvarssjefens talsperson og nestkommanderende i Forsvarsdepartementets kommunikasjonsenhet. Hun har vært troppssjef i FN-styrken i Libanon og kontingentsjef for de norske styrkene i Afghanistan i 2011-2012.

Gjerde stilte i podkasten «Krig & sånn». Den kan du lytte til her.

Inge Kampenes (53): Har sittet som sjef for Cyberforsvaret siden 2017. Generalmajoren har tidligere vært leder for Forsvarssjefens fagmilitære råd, skvadronssjef i 338 skvadron og pilot på F-16. I 1991 gikk han ut av Luftkrigsskolen. Han har tjenestegjort i Operation Allied Force i Kosovo og Enduring Freedom i Afghanistan.

Les hele CV'n hans her.

Les intervjuet med Kampenes der han sa at evnen til å stå i mot cyberangrep er marginal.

Lars Christian Aamodt (56): Ble utnevnt til nestkommanderende og stabssjef ved Forsvarets operative hovedkvarter i 2017. Han har vært sjef for 137 skvadronen og tjenestegjorde i ISAF som National Contingent Commander i 2012-2013.

I en pressemelding onsdag skrev Forsvarsdepartementet at de starter prosessen med å finne ny forsvarssjef. Departementet skriver at mulig kandidater er alle to- og trestjerners generaler eller admiraler som ikke går av for aldersgrensen innen to år etter tiltredelse. Det er 22 personer som har høy nok grad til å bli vurdert.

Forsvarets forum har fått oversendt listen over de 22. De som blir 60 år innen to år er ikke med på denne oversikten.

Bjørge Aase (55), kontreadmiral

Sverre Nordahl Engeness (56), kontreadmiral

Henning-André Frantzen (51), generalmajor

Torgeir Gråtrud (57), generalmajor

Odd-Harald Hagen (53), generalmajor

Trond Kotte (54), generalmajor

Elisabeth Gifstad Michelsen (49), generalmajor

Yngve Odlo (57), generalmajor

Ole Morten Haugen Sandquist (53), generalmajor

Kommentér

• En mindre forlengelse er mulig, Aldersgrenseloven sier:

§ 3.Tilsettingsmyndigheten kan treffe bestemmelse om at en tjenestemann skal kunne fortsette i tjenesten utover den aldersgrense som gjelder for stillingen, når tjenestemannen fremdeles fyller de krav som stillingen forutsetter. Skjer tilsettingen av Kongen, kan slikt samtykke gis av vedkommende departement. Tjenesten kan første gang forlenges opp til to år, senere ett år om gangen, i alt ikke ut over fem år.

Kongen kan fastsette nærmere regler om utøvelsen av myndighet etter første ledd. Slike regler skal ta hensyn til forholdene i vedkommende etat, til befolkningsutviklingen og sysselsettingen. Kongen kan likeledes gi nærmere regler om fremgangsmåten ved behandlingen av disse saker.

Denne paragraf gjelder ikke for Høyesteretts medlemmer.
                                                            Forsvarsloven sier:
                                                            Når spesielle forhold gjør det nødvendig, kan departementet forlenge tilsettingsperioden med inntil ett år om gangen for militært tilsatte som har nådd aldersgrensen på 60 år.
                                                            Så man kan i hvert fall i prinsippet ansette Odlo og la ham sitte til han er 61 eller 62.

Kommentér

• Sant. Bull-Hansen ble tilbudt ett års forlengelse som FSJ, men avslo da han ikke ville forskjellsbehandles. (Offisielt; forholdet hans til FMIN var vel heller ikke det beste.)

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X