Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Norske generaler og admiraler

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Norske generaler og admiraler

Click image for larger version  Name:	generaler-admiraler.PNG Views:	8 Size:	78,8 KB ID:	1031792
    I forbindelse med utnevnelsen av Erik Kristoffersen som Forsvarssjef og General spurte jeg etter en oversikt over norske generaler. Det fant jeg ikke, så da har jeg laget en selv med god hjelp fra noen på forumet og google. Jeg har kommet til 21 personer i aktiv tjeneste med grad av Generalmajor/Kontreadmiral eller høyere, i tillegg kommer Kongen og Kronprinsen. I og med at det ikke finnes noen offisiell oversikt så har jeg ingen garanti for at jeg har fått med alle. Men jeg har nå gått gjennom "nytt fra statsråd" tilbake til 2013. Opprinnelig skulle denne listen også innkludert Brigaderer og Flaggkommandører, men det er vannvittig mange av dem. Så det får bli et separat prosjekt. Jeg har forsåvidt laget en liste over alle som er utnevnt siden 2013, men jeg har ikke koblet dem til alder, stilling og om de fortsatt er i tjeneste.

Jeg tenker at vi enkelt kan holde denne oversikten oppdatert ved å følge med på nytt fra statsråd.

Tekst i rød kursiv er usikker informasjon. Noen har hoppet over grader, da står bare en strek. Årstallet under "OF-X" er årstallet for beskikkelse til graden. Det er noen ganger litt uklart når de ble beskikket, i og med at de kan oppnevnes i statsråd en stund før faktisk beskikkelse. Tar i mot rettinger og tillegg.
    Last edited by aquila; DTG 161432 May 20, . Begrunnelse: Nå også med admiraler i tittelen
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Jeg tenker at det bare er å kjøre på med en liste med Brigaderer og Flaggkommandører. Dette ikke minst siden det er et par stillinger på OF-7 og 8 hver det er skifte ila de neste to årene:
    Ila 2020:
    SJ E ila høsten/vinter 20-21
    Sj H kommer vel til å gå fort pga opprykket til FSJ

Ila 2021
    Sj FOH
    Sj FSAN
    Veteraninspektør

Ila 2022
    Sj OpsAvd FST
    Sj FS

Tradisjonen tro så kommer det også en spådom:
    Inge Kampenes blir Sj E
    Ingrid Gjerde eller Frode Ommunsen overtar som Sj H
    Tonje Skinnarland blir Sj FOH

Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Du glemte Sj FST, cwo-kp4 .

EDIT: Fin liste og bra insj, aquila , skulle jeg kommet med et forslag til endring var det å liste dem opp i rangert rekkefølge.

De fire første er OK, men så kommer Sj FST (som du har glemt) som er NK Forsvaret. Deretter følger de tre andre OF-8 i rekkefølge etter når de ble utnevnt i graden. Av OF-7 rangerer styrkesjefene fremst, også i den rekkefølge de ble utnevnt i graden, deretter øvrige, også de i samme rekkefølge.

Enig i at OF-6 bare kan listes opp i en haug. Dog mulig at det er et par av dem som er skjermet.

Jeg har også noen spådommer, men kanskje vi skulle tatt dem i en egen tråd?
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Sjef FST ble overskrevet når jeg flytter Kristoffersen, fikser i morgen.

Sjef FST:
        Viseadmiral Elisabeth Natvig (f.1960), utnevnt i 2019.
        Flaggkommandør alt i 2002 og kontreadmiral i 2012.

Ellers tror jeg at jeg tar OF-6 i egen tråd, og kanskje spådommer i en annen også? Tenkte denne tråden kunne leve med oppdateringer fremover. Eller?

Kommentér

Enig.

Kommentér

Click image for larger version

Name:	generaler-admiraler_gaat-av.PNG
Views:	596
Size:	51,3 KB
ID:	1031794
            Har oppdatert bildet i første post, her er overskudds informasjon om dem som har dukket opp som har gått av med pensjon, sluttet eller død.

Kommentér

Fikser rekkefølgen når jeg har litt mer tid.

Kommentér

Av nylig pensjonerte: kontreadmiral Håkon Tronstad gikk av fra 31. desember 2017. Han var NK/stabssjef ved FOH 2013-2017.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                  Av nylig pensjonerte: kontreadmiral Håkon Tronstad gikk av fra 31. desember 2017. Han var NK/stabssjef ved FOH 2013-2017.
                  Sikkert utnevnt i statsråd før januar 2013, som er der jeg har kommer i historien. Sjekker dem opp etterhvert som jeg finner utnevnelser.

Kommentér

Det er rotete med et sammensurium av fulle betegnelser og mer eller mindre offislelle forkortelser i slike oversikter...

Følgende er ikke 100%, men i alle fall med noe mer korrekte stillingsbetegnelser (bør lett kunne korrigeres fullt ut):
                    * Forsvarssjef (FSJ)
                    * Sjef for Forsvarsstaben (Sj FST)
                    * Sjef Forsvarets Operative Hovedkvarter (Sj FOH)
                    * Sjef for Militærmisjonen i Brüssel (Sj MMB)
                    * Sjef for Etterretningstjenesten (Sj E-tj)
                    * Sjef Sjøforsvaret (Sj S)
                    * Sjef Luftforsvaret (Sj L)
                    * Sjef Hæren (Sj H)
                    * Sjef Heimevernet (Sj HV)
                    * Sjef Cyberforsvaret (Sj CYFOR)
                    * Sjef Forsvarets Spesialstyrker (Sj FS)
                    * Sjef Forsvarets Sanitet (Sj FSAN)
                    * Sjef Forsvarets Høgskole (Sj FHS)
                    * Sjef Planavdelingen i Forsvarsstaben (Sj FST/P)
                    * Sjef Operasjonsavdelingen i Forsvarsstaben (Sj FST/O)
                    * Sjef Økonomiavdelingen i Forsvarsstaben (Sj FST/Ø)
                    * Nestkommanderende ved Forsvarets operative hovedkvarter (NK FOH)
                    * Sjef Forsvarspolitikk og langtidsplanlegging i Forsvarsstaben (Sj FST/?)
                    * Forsvarsattaché ved ambassaden i Washington (?)
                    * Sjef Operasjonsstaben ved Forsvarets operative hovedkvarter (Sj FOH/O)
                    * Nestkommanderende i Forsvarsmateriell (NK FMA)
                    * Forsvarets Veteraninspektør (VINSP)
                    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Natter Vis post

P)
                      Dette er ikke i Forsvarsstaben, det er i Forsvarsdepartementet (FD IV).

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                        Dette er ikke i Forsvarsstaben, det er i Forsvarsdepartementet (FD IV).
                        Selvsagt - litt kjapp der ;-)

If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Natter Vis post
                          Altså FD IV, som hvlt påpekte. Jeg registrerer at dette for tiden er den eneste militære 'ekspedisjonssjefen', men det behøver ikke å være sånn. Jeg mener at i hvert fall FD II (Sikkerhetspolitikk og operasjoner) har hatt militær sjef.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                            Altså FD IV, som hvlt påpekte. Jeg registrerer at dette for tiden er den eneste militære 'ekspedisjonssjefen', men det behøver ikke å være sånn. Jeg mener at i hvert fall FD II (Sikkerhetspolitikk og operasjoner) har hatt militær sjef.
                            Jepp, det er Brigader Geir Anders Fagerheim. Eneste OF-6 utnevnt sålangt i 2020. I tillegg er Brigader Øyvind Johan Kvalvik sjef for avdeling for strukturplanlegging. Og Brigader (p) Jens-Thorleif Thorsen er sjef for avdeling for utvikling og administrasjon, men som sivil.

Edit: Kan være flere, det er noen årskull OF-6 jeg ikke har gått gjennom enda.

Kommentér

Nei, avdelingssjefene i FD er enten ekspedisjonssjef eller generalmajor/kontreadmiral. Regner med at Fagerheim er NK i FD II i så fall? Og Kvalvik er sjef for seksjon for strukturplanlegging, som er ett hakk under avdelingen FD IV.

Kommentér

Ny mann på lista i dag ref statsrådstråden. (https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5d?p=1033021)

Generalmajor Lars Lervik
                                Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                Kode:
                                    Globale utviklingstrekk
                                    Nordområdene / Arktis
                                    Russland
                                    Afghanistan
                                    Pakistan
                                    Kina
                                    Midtøsten og Nord-Afrika
                                    Iran
                                    Sudan
                                    Somalia
                                    Terrorisme
                                    Spredning av
                                ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                Working...
                                X