Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Combined Joint Task Force - Operation Inherent Resolve

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Combined Joint Task Force - Operation Inherent Resolve

Inherent_Resolve.jpg

Denne operasjonen er enda på oppsetning/forberedelser, men har vært diskutert i andre tråder.

https://www.regjeringen.no/nb/tema/f...rak/id2350951/

"Fortsetter planlegging

De norske bidragene vil nå bli tilbudt koalisjonen. Det er ikke endelig avklart når kapasitetsbyggingsbidragene kan deployeres til operasjonsområdet. "
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

La oss nå for eksempelets del her og akkurat nå si at jeg er kurder.
    Jeg har brukt det siste året, halvannet av livet mitt på å kjempe mot IS, ved frontlinjen i Kurdistan - altså det jeg anser som mitt hjemland. Det har vært skikkelig nære på veldig mange ganger, og flere av kompisene mine har enten blitt drept i kamp, eller blitt tatt til fange av IS og henrettet - ved halsskjæring (ikke -hugging nei) eller å bli brent levende - foran åpent kamera av dem. Det jeg kan om "kamp og slossing" har gått i arv fra slekt og venner, som har drevet og kjempet i en eller annen form, og mot noe eller noen, i mange, mange, mange år - siden før IS over hodet eksisterte. Jeg er altså ikke helt fullstendig hjelpeløs på slagmarken, selv om jeg gjerne ikke er så opptatt av likhet og uniformitet, SOPer, TTPer og militær presisjon i oppdragsplanleggingen.

Så en dag dukker det opp en koalisjon av vestlige militære i og rundt hovedstaden av det jeg anser som hjemlandet mitt. Dem er her for å trene meg i å krige, slik at jeg og resten av oss kurdere kan vinne over IS, sier dem. En av disse nasjonene er Norge, som stiller med et bidrag på rundt 120 mann, inkludert et antall nedi Baghdad der - forøvrig et høl jeg bryr meg fint lite om, og som godt kan seile sin egen sjø rakt til helvete for alt hva jeg bryr meg... her oppe i Erbil.
    Som den stolte kurderen jeg er, så tenker jeg mitt om at meg og mitt folk helt fint skal klare å drive de der IS-svina tilbake til den svinefarmen dem kom fra, all den tid jeg har fått med meg hvor lite verdenssamfunnet har gjort for meg og mitt folk fram til nå - også historisk sett, og hvor lite håndfast verden har valgt å gå inn når det først er besluttet at "nå skal Irak hjelpes" (jeg er fra Kurdistan, ikke Irak, nevnte jeg forsåvidt også lenger oppe...).

Disse nordmennene er kittet opp i utstyr jeg kun har sett på dataspill, og som jeg gjerne skulle ha sett oss ha fått mer av. Men oss kurdere har klart oss helt greit med gammelt sovjetisk- og tyrker-kopier av vestlig materiell i en årrekke. Det skal mer til enn Opscore, platevester og oppkittede HK416 med Elcan-sikter for å imponere meg.

Så kommer dagen da avdelingen min blir fordelt til opptrening. Jeg blir fordelt til den norske kontingenten. Der treffer jeg en god miks av veldig hyggelige - og gjerne litt eldre - folk som har skjønt at jeg ikke er fullstendig idiot bare fordi jeg er kurder fra Kurdistan, og som med en god tone oppmuntrer meg til å faktisk ville høre på hva dem har å si - og dermed ta til meg budskapet deres.
    Det er også et par komplette fjols der, som gjerne er de litt yngre - og som jeg også antar at ikke har vært utenlands så mange ganger før, og dermed heller ikke har vært i ilden tidligere - som konstant hyler og skriker og som jeg hører at kaller meg et fjols bak ryggen min fordi jeg ikke betjener mitt personlige våpen akkurat slik dem vil at jeg skal gjøre. Tomme tønner bråker mest, og så videre...

Det er litt begrenset hva nytt jeg lærer meg under oppholdet. Noen ting har selvfølgelig vært veldig lærerikt, mens andre ting kunne jeg helt fint ha klart meg uten. Skal jeg være ærlig så er det ikke så viktig for meg om jeg tar ladegrep på AKen min med høyre- eller venstre hånd... og det der "seks stødige grepsfaktor"-greiene og gnålet om avtrekkets tre faser... hva faen liksom? Jeg har skutt mer IS-avskum enn de der skrikete snottguttene der er år gamle. Tilsammen.

Men det som virkelig gir meg bakoversveis er når jeg får vite at disse her folkene som står der og messer og forteller meg hvordan jeg skal krige, simpelthen bare blir værende i leir mens meg og min avdeling tar avgårde for å kjempe den neste måneden eller så. Ryktet sier at det hjemlandet til disse nordmennene som sier at det er for farlig å dra til fronten. Så der er liksom helt greit at jeg som kurder skal risikere livet mitt for å kjempe en kamp som strengt tatt angår mye mer enn bare en grense her i Kurdistan? Jeg er jo tross alt såpass oppegående at jeg har skjønt for lengst at IS er en trussel som angår langt mer enn bare meg og mitt folk...
    Et minimumskrav for meg om jeg skal ta denne her hjelpen alvorlig er at disse folkene som påstår dem vet best hvordan jeg skal føre krig også blir med meg til frontlinjen for å lede ved eksempel. Gjør dem ikke det, så kan jeg vel til nøds strekke meg til å være høflig, der jeg smiler og nikker anerkjennende til ord som går inn ene øret mitt og ut det andre.

Moralen i historien?
    Uten faktisk oppfølging av håndverket får man ikke kvalitetssikret arbeidet sitt - altså verifisert om det man lærer bort rett faktisk fungerer, og eventuelt hva som ikke fungerer slik at man får modifisert/utbedret utdanningsopplegget sitt.
    Og, dersom man ikke leder ved eksempel - fra front - kan man heller ikke forvente å bli tatt særlig seriøst - spesielt ikke av en såpass kravstor og dreven gjeng som kurderne faktisk er. Og ja, jeg er fullstendig klar over at denne føringen om dette bidraget fullt og holdent er politisk.

Forøvrig, angående kapasitetsbygging - uansett type, sted og tid - så kan jo dette være litt til ettertanke for dem som eventuelt ikke har hørt det før;
    I do, you look.
    I do, you help.
    You do, i help.
    You do, i look.

Mine personlige meninger...
    Last edited by MMB; DTG 051722A May 15, .
    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

VEldig bra skrevet!
      “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
      ― John Steinbeck

Kommentér

Må nok sei at eg er heilt einig med deg MMB.

Kommentér

Siden MMB begynte, så følger jeg opp med det obligatoriske pensumet til samtlige som var i ETT/OMLT...27 Articles av Lawrence, den originale OMLT'er...

"15. Do not try to do too much with your own hands. Better the Arabs do it tolerably than that you do it perfectly. It is their war, and you are to help them, not to win it for them. Actually, also, under the very odd conditions of Arabia, your practical work will not be as good as, perhaps, you think it is. "

Lawrence of Arabia . Arab Warfare . Lawrence's 27 Articles | PBS

Kommentér

Sv: Kapasitetsbygging Irak

Innlegget til MMB burde stå på trykk i landets riksdekkende aviser...
            Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Utrolig bra skrevet, og det er vel mange som vil synes det virker kunstig at ikke europa er med i frontlinjen.

Et eneste lite spørsmål dog: Da IS var på det sterkeste så det ihvertfall ved å lese våre aviser ut som om Peshmerga ble presset mye hardere enn forventet og var i ferd med å miste både kirkuk, erbil, og kobani for den del. Så begynte luftangrepene og trenden ble stoppet og etterhvert snudd. Vil ikke det at kurderne faktisk trengte hjelp gjøre at de blir mer tilbøyelig til også ta imot støtte som trening? Og de har vel også hatt en stor tilflytning av kurdere fra resten av verden som ikke har militær trening fra før?

Kommentér

Jeg tviler ikke på at dem - altså kurderne - er takknemmelig for at noen omsider gidder å skjenke dem en tanke, og at alle monner drar (kurderne burde ha fått sitt uavhengige Kurdistan for lenge siden, men det er en annen sak...). Sagt det, så lyder det ganske falskt og krampeaktig at verden skal dytte et lass med folk inn i Kurdistan i den hensikt vise solidaritet og "hvordan vi står sammen i kampen mot IS", samt å trene opp kurderne for å gi dem best mulig forutsetninger for å knuse disse møkkafolkene... samtidig som man allerede nå skal begynne å hugge ut mett av kaveater og detaljføringer på hvordan styrken skal og ikke skal brukes (litt slik som de tidligere dager av Afghanistanoppdraget). Dette da spesielt all den tid det er opplest og vedtatt at IS faktisk er en global pandemi som må slås ned på - og ikke "bare" noen svartkledde skjeggebuser som lager spetakkel langs den kurdiske fronten. Da blir det ganske hult å snakke om solidaritet og "vi er alle i denne kampen her sammen" IMHO...
                Senest igår var det noe som påstås å være et IS-angrep i USA - dog trolig de to dummeste IS-terroristene i hele verden (og det sier litt...), der dem valgte Texas av alle steder som sitt angrepsmål. Og i Norge har vi jo denne her stusselige oppmerksomhetshoren Ubaydullah Hussein som stadig breker om "Kalifatet", eller disse her fjolsene som sitter i rettssystemet om dagen - og som sikkert kommer til å få en langt lavere straff enn det dem burde.

For Norge sin del tror jeg mye av dette spinner på at man på politisk hold OVER HODET IKKE ønsker en ny skytekrig, slik som Afghanistan utviklet seg til å bli for oss. Dette var noe som kom veldig plutselig på for Norge fra 2007 og utover, og som det da ikke fantes noen "god og ærefull" måte for Norge å trekke seg bort fra uten å tape ansikt i prosessen. Dermed så måtte bare Norge spille med så godt det lot seg gjøre. Dette ønsker man da som sagt at ikke skal skje igjen, og dermed når man så skal balansere dette med et ønske om å se handlekraftig ut, og være blant dem som gjør noe i den militære delen av kampen mot IS, så bunner det ut i sånne merkelige føringer som det denne styrken nå kan virke som at blir bundet av...

Så for å spore dette inn på kapasitetsbygging igjen; Det er sikkert noe trening og utdanning man kan gjøre fra det fjerne, uten å direkte mentorere styrkene, men det kommer utvilsomt til å bli lagt merke til - blant flere aktører - at alle disse "vestlige hvitingene med fett kit" blir stående igjen der ting er trygt, mens "de simple bruningene med AK" blir sendt fram for å kjempe og dø. Da kan man saktens begynne å snakke om solidaritet med kurderne og felles innsats mot det reinspikka onde som IS representerer, og troverdighet i det man selv man driver med.

IMHO
                Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Enig med MMB, men det er kanskje mulig vi kan sukre pillen litt? Når jeg leser på diverse blogger og annet fra folk som er i regionen, slår det meg at blant de tingene de mangler er helt basic utstyr. Altså magasiner, pussesaker, bæreutrustning, støvler etc. I tillegg selvsagt til ammo og i noen grad håndvåpen. Det er mulig leveranser av våpen er utenfor det norske mandatet, men det kunne kanskje vært mulig å få inn diverse utstyr som ikke er våpen. Kombinert med en relevant utdanningspakke utført av kompetent personell burde det i det minste motivere de lokale til å holde ut med nordmennene.
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Bra meldt fra MMB, spørsmålet er vel egentlig når de de politiske begrensningene i oppdraget gir negativ effekt av oppdraget på lokalt plan.

Vi kan jo ha oppdrag som har lav lokal taktisk effekt, men som har god effekt på diplomatisk nivå eller på innenrikspolitisk arena i Norge. Det er vel noe alle soldater i utenlandstjeneste opplever relativt ofte.
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Det Kurderene trenger er utstyr. Vapen, ammunisjon, vapen systemer som HMG, BK, rekylfritt arteleri. Kommunikasjonsutstyr, LAV, APC. Alt av forbuksmaterialer. Treningen paa utstyret burde holdes til minimum nodvendig for det settes i bruk.

Hvis det skal leveres omfattenede treningsprogrammer. Skal instruktorene vaere effektive, saa maa de ta de som de trener til fronten og lede fra fronten under hard ild hvor stillingen holdes, koste hva det koste hvil. Uten den siste delen har raadgiverene lite respekt - Det har ikke Norske politikere baller til. Hjalp selv Phasmerga og faa noen Browning 50 Cal's til og virke naar de kom opp til "oss" pa skytebanen i Kirkuk og ba om hjelp under en periode byen var delehvis beleiret av Daesh og under konstant angrep fra Daesh.

Kommentér

Jeg savner at Norge i større grad forholder seg til kurderne som en enkelt politisk entitet (en gang i fremtiden den uavhengige nasjonalstaten kurdistan) og i den konteksten vurderer hva vi kan tilføre av materiell hjelp. Men det er vel fremdeles kun staten irak vi forholder oss til?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
                          Jeg savner at Norge i større grad forholder seg til kurderne som en enkelt politisk entitet (en gang i fremtiden den uavhengige nasjonalstaten kurdistan) og i den konteksten vurderer hva vi kan tilføre av materiell hjelp. Men det er vel fremdeles kun staten irak vi forholder oss til?
                          Tja, ja, jo, men dere maa likhvel velge hvilken Shia milits dere skal hjelpe. ISF/IP er ogsaa milits afilitert. Det faregaar en intern maktkamp om hvem som skal vaere "sjefen' plant Shia militsene / fraksjonene. Mye skyting og smell i den prosessen om dagen.

Kommentér

Bra skrevet, MMB!

Kommentér

ISF SOG.jpg

Det er dessverre begrensninger paa hvor mye bilde materiale jeg kan dele paa opent forum, men noe er det. For og gi et inntrykk av inntensiviteten paa konflikten saa, ser du paa bildet over "Others" med ISF SOG. Alle ISF SOG opereratorene med unntak av en overst til venstre ble drept av Daesh under den forste offangsiven mot Tikrit.

Kommentér

Dette er det siste fra Forsvaret om operasjonen i Irak. Publisert 29. november 2014 19:24. Sist oppdatert 8. desember 2014 10:52

https://forsvaret.no/aktuelt/arkiv/M...idrag-mot-ISIL

Kommentér

The Farce of Training Foreign Militaries

While we at SOFREP are big proponents of Special Forces and their Foreign Internal Defense mission, we should do a better job of scrutinizing who we train, why we train them, and what we train them to do. All too often we train those who can’t be trusted and train those who can in US military doctrine which cannot be grafted on to foreigners in a mirror image.

The Farce of Training Foreign Militaries | SOFREP

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
                                    Mine personlige meninger...
                                    Her traff du spikeren på hodet. Det er synd vi ikke har folk i Forsvarsdepartementet eller Hærstaben med denne innsikten. Eller kanskje vi har det, men regjeringen ikke ønsker noe annet enn boots on the ground (og da helst i et så sikkert miljø som mulig, derav Erbil) siden de har, noe motvillig, forpliktet seg til dette?

Kommentér

Nå er de på plass.

"Etter flere forsinkelser er det norske styrkebidraget på plass i Irak, og er i gang med å trene irakiske soldater til kampen mot terrorkrigerne fra IS."

Norske soldater på plass i Irak - Irak - VG

Kommentér

Sv: Bekjempelsen av IS - ute og hjemme

Hva syns dere om at både tmbn og fsk er i Irak og trener soldater. Men ikke skal være med ut i felt.
                                        Referere til:
                                        Norske soldater på plass i Irak - Irak - VG

Sent from my iPhone using Tapatalk
                                        Last edited by Sofakriger; DTG 281715A May 15, . Begrunnelse: Dette og påfølgende flyttet fra annen tråd

Kommentér

Jeg synes det er en detaljstyring av uante propsjoner. "Dere skal IKKE ut i strid!" Det er ikke alltid man velger det selv....Skal vi nå få en ny runde med 'skandaleoppslag' i Norske medier? "NORSKE SOLDATER SKØT MED SKARPT!"

Det blir toppmotiverende å se fok du har trent opp rulle ut for å denge daesh samme med dansekr og tyskere, når du selv må sitte i camp. Skulle tro de hadde lært litt etterhvert, men nei da

Kommentér

Helt enig.
                                            Hadde vært på tide og sendt ut TMBN/FSK og gitt den "spesial" styrken til ISIS som de så stolt viser på fram på YouTube. Sorry for off topic

Kommentér

Gitt dem en skikkelig smell. Fortsatt fra posten over

Kommentér

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
                                                Jeg synes det er en detaljstyring av uante propsjoner. "Dere skal IKKE ut i strid!" Det er ikke alltid man velger det selv....Skal vi nå få en ny runde med 'skandaleoppslag' i Norske medier? "NORSKE SOLDATER SKØT MED SKARPT!"

Det blir toppmotiverende å se fok du har trent opp rulle ut for å denge daesh samme med dansekr og tyskere, når du selv må sitte i camp. Skulle tro de hadde lært litt etterhvert, men nei da
                                                Nå skal verken danskene eller tyskerene ut i strid heller. Med unntak av enkelte SOF-avdelinger som leder ild og samler inn etterretning, har alle de vestlige styrkene som nylig ankom Irak, påtatt seg det samme oppdraget som Norge.

Nå vet jeg ikke så mye om situasjonen i Bagdad, men så lenge de norske styrkene i Erbil bare er i dette området, er egentlig ikke dette en problemstilling vi trenger å bekymre oss for, da det ikke er en reel fare for strid i dette området, annet enn anslag av den typen vi hadde nylig (selvmordsaksjonen mot det amerikanske konsulatet).

Kampene i de kurdiske områdene har blusset ned, med unntak av i Sinjar, hvor IS fremdels har fotfeste, og muligens i Kirkuk (ikke helt oppdatert på den fronten). Det er ikke gitt at styrkene som trenes i Erbil vil oppleve mye strid med det første heller. Etter at Ramadi falt, er det ikke godt å si når Mosul-offensiven vil gå av stabelen, det kan være prat om mange måneder, eller kanskje år.

Kommentér

Poenget mitt er at det det er uomtvistelig størst nytteverdi i å følge de man mentorerer/trener opp i tykt og tynt, ikke bare trygt inne i treningssenteret i Erbil. Det er ikke det samme som at instruktørene skal inngå som en del av de stridende styrkene, men at det følger for å støtte, motivere og evaluere. Hvordan skal man kunne fastlå om det man gjør har noen nytteverdi.

Sist, men ikke minst. Både du, Jerry og jeg vet hvordan mentaliteten er blant folkene der nede når det kommer til sånne utenlandske 'trainere'. Hvorfor - med unntak av de som slåss for en sak - skal vi ut og gjøre det dere sier at vi skal gjøre når dere ikke gjør det selv?

Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør....

Shona ba shona!

Kommentér

En annen diskusjon er hvorfor Forsvarets Spesialstyrker ikke er ute med denne gjengen: SAS and US special forces forming hunter killer unit to 'smash Islamic State' - Mirror Online og "leder ild og samler etterretning" som det sier over her?

Må jeg si jeg liker den nye linja Forsvaret har lagt seg på med minst mulig info om SOF-bidrag, slik det skal være IMHO. Afghanistan ble jo til slutt rene dokumentaren om NORSOF. Denne gang har det vært mye snakk om Irak-bidrag, men lite om hva som evt sendes til Bagdad. Kanskje denne nye organiseringen under Forsvarets Spesialstyrker gjør dem litt mindre synlige.
                                                    As you wish.

Kommentér

Akkurat det med mediadekning var en av avdøde General Schwartzkopfs greie i mange intervjuer i etterkant av Gulfkrigen.

Fra Wikipedia om Norman:

After the war Schwarzkopf was very critical of military analysts who scrutinized his operation, feeling that some of them were poorly informed on the factors involved in his planning, and that others were violating operational security by revealing too much about how he might plan the operation
                                                      Media coverage of the Gulf War

Media coverage of the Iraq war

Kommentér

Forsvarets siste oppdatering. Styrken er nå på plass.

https://forsvaret.no/aktuelt/norske-...a-plass-i-irak

Det norske bidraget i Erbil inngår i den tysk-leia styrken til Nord-Irak, kor Tyskland og Italia rullerer på leiinga. Bidraget i Bagdad inngår i den amerikansk-leia koalisjonsstyrken som skal trene irakiske tryggingsstyrkar i hovudstaden.

Kommentér

Forventer økt terrortrussel mot Norge med norske soldater i Irak.

Artikkel i vg med bilder av Tmbn på plass.
                                                          Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Norske styrker i Irak førte til nye trusler mot Norge
                                                            Forventet, mener PST.

Norske styrker i Irak førte til nye trusler mot Norge - nyheter - Dagbladet.no

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X