Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Combined Joint Task Force - Operation Inherent Resolve

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Kapasitetsbygging Irak

Tror ikke denne har vært nevnt. Fra NRK 19.mai 2015 av FMIN om HVORFOR vi er i Irak:

Vårt internasjonale medansvar

Å la Irak stå alene i kampen mot en av vår tids verste terrororganisasjoner er et dårlig alternativ.

Norske soldater skal ikke i kamp

Når vi nå sender norske soldater til Bagdad og Erbil, skal de ikke delta i kamper. De skal hjelpe til med å trene opp Peshmergaen (militær styrke i det kurdiske Nord-Irak) og irakiske sikkerhetsstyrker for å sette dem bedre i stand til å slå ISIL tilbake. De norske soldatene vil inngå i en bred, internasjonal koalisjon av over 60 land.
    FN har bedt det internasjonale samfunn bidra for å bekjempe - med alle midler - en av vår tids verste terrorbevegelser.

Ine Eriksen Søreide, forsvarsminister

Lysbakken peker på at det i dag finnes en rekke sjiamilitser i Irak og Syria som også kjemper mot ISIL. Han viser til at disse har begått en rekke alvorlige overgrep og at skillene mellom militser og regjeringsstyrkene er uklare.– Bør vi trene opp en hær som begår grove krigsforbrytelser?, spør han retorisk.
    VÃ¥rt internasjonale medansvar - Ytring

Kommentér

Sv: Kapasitetsbygging Irak

"å bekjempe - med alle midler - en av vår tids verste terrorbevegelser."

Derfor sender vi en liten gjeng som ikke engang skal skyte på fienden? Nå er jeg riktignok ikke lenger praktiserende katolikk, men: Herregud!
      meh

Kommentér

Sv: Combined Joint Task Force - Operation Inherent Resolve

Endret tittelen på tråden.

Her er operasjonen på Facebook :

https://www.facebook.com/CJTFOIR/timeline
        It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommentér

Forsvarssjefen ønsket ikke å bruke spesialstyrker til oppdraget i Bagdad, da oppdraget var for enkelt: Forsvarssjefen sa nei til Ã¥ sende spesialstyrker til Irak - NRK Verden - Utenriksnyheter og -dokumentarer
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Combined Joint Task Force - Operation Inherent Resolve

Mer om dette i Dagsavisen: Frarådet å sende spesialstyrker - dagsavisen.no

Oppdraget i Bagdad virker noe merkelig. USA har brukt milliarder og atter milliarder på å utstyre og trene den irakiske hær, og det første de gjør når de ser daesh er å sette igjen alt utstyr og løpe så fort de kan tilbake til Bagdad. Nå skal altså norske spesialjegere gi dem grunnleggende skyteopplæring, mens det de trenger er skikkelig disiplin. Egentlig trenger de Feldgendermerie av type som tyskerne hadde på slutten av krigen som hadde med tau til å henge enhver soldat som flyktet.....
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
              Forsvarssjefen ønsket ikke å bruke spesialstyrker til oppdraget i Bagdad, da oppdraget var for enkelt: Forsvarssjefen sa nei til Ã¥ sende spesialstyrker til Irak - NRK Verden - Utenriksnyheter og -dokumentarer
              Litt offtopic men ref den artikkelen det, hvlt: Interessant det mediabildet som tegnes av uenigheter mellom FSJ og FMIN siste tid. Begge relativt uerfarne når de kom inn i sine respektive lederroller hvor sjef-E (G) ble bedt om å stå i stillingen ett ekstra år som "grand old man"/erfaring og sikre continuity.

Powered by Tapatalk på iPhone

Kommentér

Gledelig å lese at 'Hverken Forsvaret eller regjeringen vil bekrefte at det virkelig ble sendt norske spesialstyrker til Irak, men Dagsavisens kilder opplyser at spesialstyrker ble sendt til Bagdad.' (fra VG artikkelen over).
                Tydelig at det gjøres et forsøk på litt mer skjerming av SOF.

Men å sende dem til Bagdad for å være skytebaneleder istedenfor å bruke dem i felt som JTAC, CSAR eller noe offensivt virker tåpelig. Snakk om sløsing med spesielle ressurser. Akkurat dette man vil unngå innad i SOF - å bli brukt til konvensjonelle oppdrag.
                As you wish.

Kommentér

Oppdraget i Bagdad virker noe merkelig. USA har brukt milliarder og atter milliarder på å utstyre og trene den irakiske hær, og det første de gjør når de ser daesh er å sette igjen alt utstyr og løpe så fort de kan tilbake til Bagdad.
                  Har egentlig ikke peiling, men har tenkt noe av det samme. Har vi en effektiv tilnærming til problemet? Blir det et slags kompromiss av typen "bedre å gjøre noe enn ingenting" på bakgrunn av forventet risiko og kostnad med å delta aktivt i offensive ops?

Og igjen - hvordan kan man få med nok sunnier mot Daesh?

Kommentér

Spesialoperasjoner skjermes dersom de skjermes. Det trenger ikke- og burde heller ikke å være noe automatikk i at alt de gjør skal man høre minst mulig om. Den mediestrategien FSK har ligget på de siste årene, godt backet av Forsvaret sentralt, har IMHO vært en genistrek for rekruttering og interesse for avdelingen, og det har også i stor grad bidratt til en del avmystifisering av virksomheten som avdelingen/miljøet strengt tatt ikke er/har vært tjent med - da uten at dette har gått på bekostning av avdelingens integritet og kapasitet og kvalitet.
                    Det som i utgangspunktet er skjermingsverdig informasjon i FSK er spesifikk størrelsen på avdelingen, identiteten på folk utover mer offentlige skikkelser der (sjefen f.eks.) og detaljer på/omkring spesifikke (støtte)kapasiteter, samt SOP og TTPer. I tillegg vil involvering (omfang og plassering) i enkelte misjonsområder/operasjoner også være gradert - mens andre er man helt åpen om, som f.eks. CRUen i Kabul.

---

Ellers, problemet sånn jevnt over med arabere, er at de på litt generalisert grunnlag hverken har evne eller vilje til å sloss - det interesserer dem simpelthen ikke, med mindre det er snakk om noe (utvidet) familiært, noe som går direkte på dems (personlige) ære eller en sak dem virkelig har blitt pisket opp til å støtte (f.eks. å kaste jødene på sjøen, holde perserne "i sjakk" eller noe annet internt og sekterisk). Derimot er dem veldig opphengt i dette med hevn, og da gjerne hvordan utøve denne hevnen på mest mulig sadistisk og ondskapsfullt vis (trenger jeg virkelig å ramse opp historiske eksempler fra nyere og eldre historie?). Dette forklarer i stor grad den bestialske volden man ser og har sett spesielt der i Irak siden Saddam falt, som knapt nok lar seg beskrive med ord; Dem pisser i buksen når oddsene er imot dem, men er tøffere enn toget og skal kompensere for manglende mot og kampvilje når dem står der og er overmennesker over noen forsvarsløse sivile/fanger.
                    Dette forklarer også i stor grad hvordan det kan ha seg at noe slikt som 400 Daesh-terrorister (IIRC) klarte å ta Ramadi more or less uten et skudd avfyrt mot de flere tusen Irakiske soldatene som var stasjonert der - og der disse soldatene flyktet hals over hodet, med sjefen dems helt i front; Dem var ikke keen på å ta fighten, og dem var pissredd for skjebnen som ventet dem om dem skulle bli tatt til fange av Daesh.

I de fleste (altså ikke alle) araberlandene er det fryktkulturen som holder folk i sjakk og ro i samfunnet - med en stor og sterk mann på toppen som sørger for nettopp dette (ref f.eks. Saddam, Assad, Mubarak, Gaddafi). Dermed, hvis frykten for IS er større enn frykten for konsekvensene av å desertere og flykte, så kommer det ikke til å skje fuckall framgang i kampen mot IS nedi der. Ingen mengde med våpen og opplæring vil få irakerne (her unntatt kurderne i Nord) til å gidde å gjøre en helhjertet innsats mot ondskapen. Da vil dem simpelthen heller være villig til å la IS overkjøre dem, og så leve som anonyme mus under den fryktregimet/kulturen som IS kommer til å innføre. Og med det - den eneste grunnen til at shiamilitsen gidder å gjøre noe som kan ligne på en innsats mot IS (hvis metoder ikke er stort bedre enn- og like skitne som hvordan IS holder på, ref dette med hevn...) er fordi dem vet eksepsjonelt vel hva som kommer til å skje med dem dersom sunni-IS får overtaket og tar over de shia-dominerte områdene av Irak; Dem frykter sin egen/sin slekt sin skjebne under IS-styre i framtiden mer enn dem frykter å dø i strid mot IS "nå idag".

Som hvlt sier, hvis man vil at Irakerne/anti-IS araberne skal sloss mot IS, så vil man trenge en ganske stor pisk for få noe framgang. Man kan simpelthen ikke kjøre "the soft approach" som man har blitt så vant med i Europa og godsnakke seg til kamp- og offervilje hos et folk som egentlig ikke har noe til overs for kamp og slossing. Masse tau og en (substansiell) reserve av patroner for å avrette kujoner og desertører fra den irakiske hæren vil være et langt bedre virkemiddel enn èn million TOW-missiler og stridsvogner; Dem må frykte det som er bak dem mer enn det som er foran dem - da skal man se det fort blir litt mer vei i vellingen.

Det som ihvertfall ikke kommer til å gi NOE SOM HELST EFFEKT i det større bildet, er å ha en håndfull med norske (spesial)soldater i Baghdad som fra trygt plassert inni en leir skal lære disse folka opp i grunnleggende skyting og stridsteknikk...
                    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Fikk meg til å tenke på essayet / artikkelen "Why Arabs Lose Wars."

Kommentér

Jepp! Den treffer ting rimelig godt på hodet.
                        Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Kan like godt ta og poste den her, den forklarer gjerne litt om det man ser i Syria/Irak nå om dagen...
                          God lesing: Why Arabs Lose Wars :: Middle East Quarterly
                          Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Enig med MMB, med et par tilføyelser:
                            - Bidraget vårt gir effekt, men ikke der det er tiltenkt. Derimot, på kontorene i Brussel og Washington kan man kryss av på listene sine at Norge har vært med, og derfor fortsatt er inne i det gode selskap
                            - Vi i vesten verken kan eller vil bruke den graden av råskap som er nødvendig for å tvinge folk til å slåss
                            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Dvs., jeg tror det gir effekt akkurat der det er tiltenkt, i Washington og Brussel.

Kommentér

MMB:, du foreslår sperretropper?

Kommentér

Vel, foreslår og foreslår... En ting er jeg rimelig sikker på: Den nåværende irakiske sentralmakten er svak, og har et lojalitets- og disiplinproblem - som ihvertfall på militær side strekker seg hele veien ned sikkert til lagfører- og enkeltmannsnivå. På godt norsk: Dem er komplett og fullstendig udugelig og upålitelig - selv om dem har fått aldri så mye trening og utrustning av spesielt amerikanerne.

Sektæriske forhold og (lokale) lojaliteter i forhold til dette forklarer nok en del av denne utfordringen, men jeg tror like mye - om ikke mer - av dette problemet kan tilskrives at folk i den irakiske hæren ikke "tror nok" på den saken dem har blitt satt til kjempe for;
                                  - "Kriger jeg mot IS - i en del av Irak som min familie og stamme/klan ikke har noe med å gjøre/som vi har ligget i konflikt med i mange år nå - blir jeg enten drept, eller så blir jeg tatt til fange og deretter, mens jeg er våken og lever, får jeg knekt alle beina i kroppen min, får jeg øynene mine stukket ut, knust tennene mine, brent av kjønnsorganene mine, får jeg borret med drill flere hull inn i buk/overkropp, før jeg til slutt blir satt fyr på og brent ihjel - foran åpent kamera."

Og deretter;
                                  - "Hvis jeg heller stikker av, fra denne kampen her som strengt tatt ikke angår min familie eller klan/stamme, så blir konsekvensen for meg at jeg lever en annen dag - og det samme gjør familien min... og jeg kan dra hjem og, insh'Allah, leve et stille og rolig liv - med eller uten IS rundt meg.".

Det å balansere risiko versus gevinst er en basal menneskelig egenskap hos folk flest (selv om oppfatning av hva som er risiko/gevinst er høyst subjektivt fra person til person). Hvis risikoen er enten å dø i strid, eller i verste fall dø en grusom død, mens gevinsten av å flykte - uten å skyte så mye som et skudd - er å komme fra det hele med livet i behold, og simpelthen "fortsette livet som før"... da er jo egentlig den saken ganske så klar.
                                  Hvis da sjefen på bakken - da i form av kompani-, bataljon-, eller brigadesjefen - er førstemann som stikker av fra en fight, så har jo han da mildt sagt satt standarden for resten av soldatene...

At det skal stå vestlige hvitinger - i klart mindretall - og skyte/henge irakiske soldater som "kommer i retur", tror jeg vi alle er ganske enige om at aldri ville ha fungert - hverken for å sette seg i respekt hos irakerne og opp imot disse hvitingenes "ve og vel".
                                  Hva tiltak irakerne selv setter i verk for å sette seg i respekt og innføre en nødvendig mengde disiplin i sitt militære (og ellers for å rydde opp i sitt statsapparat), er jeg egentlig ganske revnende likegyldig til. Kampen mot IS er en ekstraordinær kamp som krever ekstraordinære midler - "et arabisk problem som krever en arabisk løsning" - dette her kommer man aldri til å vinne med å spille med dagens, vestlige regler.

Romerne, for eksempel, praktiserte "decimatio". I tillegg, hvis jeg som kujon i den irakiske hær vet at min feighet vil føre til konsekvenser for min familie/slekt i tillegg til min egen henrettelse, så kan du ta deg f..n på at jeg ville ha vært en virvelvind i kamp, selv om jeg ikke trodde på den saken jeg ble satt til å kjempe for.
                                  Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Nå er teksten i NRK-artikkelen fullstendig endret, den hadde motsatt innretning for noen timer siden....

Kommentér

En av tidenes tråder denne her, spesielt for oss som ikke har det fnugg erfaring med konfliktområder og Midt-Østen i det hele tatt. Det settes pris på, karer. Følges med argusøyne.

Kommentér

Dette bare forsterker inntrykket mitt av at regjeringen bare er ute etter anerkjennelse og bryr seg fint lite om resultater på bakken. Og folk lurer på hvorfor jeg ikke ville være en del av dette spillet.

Når det gjelder den irakiske hæren, så har MMB som vanlig kommet med noen veldig gode synspunkter, samt en forklaring på hvorfor det er håpløst å bruke tid og resurser på å trene og ruste dem opp. Men en annen grunn er at den shia-dominerte regjeringen i Bagdad har latt hæren sin forfalle over tid grunnet korrupsjon, samt et ønske om å styrke shia-militsene fremfor hæren da disse er mer lojale ovenfor regjeringen enn det hæren med sine mange sunni-soldater, er. Og nå ser vi resultatet av denne politikken. Vesten pøser på med milliarder til et korrupt regime som har en hær som er fullstendig ubrukelig og vil alltid være det, og benytter seg av militser som er like ille som IS når det kommer til fangebehandling, mens enkelte Peshmerga-avdelinger knapt har våpen og ammunisjon og står ovenfor en fiende som er bedre utrustet takket været materiell donert fra vesten til den irakiske hæren, som overlater dette til IS gang på gang.

Kommentér

Og hvordan er det med virkelighetsforståelsen hos beslutningstakere i USA / Vesten om tilstanden i de irakiske styrkene? Har man forventninger om at ting kan bli bedre på noe vis?

Kommentér

Kom over denne. Fra august i fjor så ikke oppdatert, men interessante kart og grafiske fremstillinger for min del:

27 maps that explain
                                            the crisis in Iraq

The current Iraq crisis began in early June, when the extremist group Islamic State of Iraq and the Levant (ISIS), which already controls parts of Syria, seized much of northern Iraq, including the major city of Mosul. The conflict has roots in Iraq's complicated history, its religious and ethnic divisions, and of course in the Iraq War that began with the 2003 US-led invasion. These 27 maps are a rough guide to today's crisis and the deeper forces behind it.

27 maps that explain the crisis in Iraq | vox.com

Skille

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                            Enig med MMB, med et par tilføyelser:
                                            - Bidraget vårt gir effekt, men ikke der det er tiltenkt. Derimot, på kontorene i Brussel og Washington kan man kryss av på listene sine at Norge har vært med, og derfor fortsatt er inne i det gode selskap
                                            - Vi i vesten verken kan eller vil bruke den graden av råskap som er nødvendig for å tvinge folk til å slåss
                                            Tror 100 % bulls eye spot on, Rittmester: "krysse av på listene". En eller annen dag i et fremtidig intervju med da pensjonert FSJ Bruun-Hanssen vil vi få bekreftet nettopp dette.

Her en artikkel om virkelighetsoppfatning etc. Fra en stor skikkelse ex CIA.

CIA veteran: The Obama administration does not understand how to fight ISIS

Former CIA spy: Obama doesn't understand how to fight ISIS - Business Insider

Mulig denne har blitt linket til før/if so glem/sorry.

"I don't think they understand the kind of war they need to fight,” Henry Crumpton, a former CIA official who led teams in Afghanistan against the Taliban, told the publication. "They're waging the war they want to fight but not the one that will lead to success."
                                            A more robust intelligence network would also allow the US to understand the political dynamics at the ground level. This information could be leveraged to form alliances and work toward political solutions among Sunni tribes disgusted with both ISIS and the central Iraqi government.
                                            Anbefaler boken til Henry Crumpton og søk med navnet hans på Google for diverse intervjuer (video/artikler) etc.

https://www.google.no/search?q=Henry...b4AYqxUavZgMgE

Kommentér

Tar inn denne artikkelen her også jeg som jeg akkurat postet i IS-tråden. Take-away´s er mange. Ref debatten om hvorfor vi sender spesialstyrker for å trene på samme måte som USA sender instruktører og utstyr etc:

3 big assumptions in the anti-ISIS fight have all turned out to be false - Business Insider

The Soufan Group notes that the assumptions are:
                                              1. That the Iraq military would be reformed simply by being re-trained and re-equipped;
                                              2. That Iraq’s Sunni population would rise up en masse against the Islamic State;
                                              3. That countering the Islamic State’s social media narrative would be effective.

"If the US circumvents Baghdad to equip and train the Sunnis directly, it will have to abandon or seriously weaken the entire political construct it set up after the fall of Saddam," The Soufan Group noted. "This is a step too far for the US for many reasons, and so the training has stalled somewhere between Washington and Baghdad. In between the reality and the reluctance, the Islamic State has found sanctuary and room to 'remain and expand.'"
                                              The challenges for the next year require significant shifts in assumptions and commitments.

Tar også med denne:

The Evil of Our Time

By Frederick W. Kagan
                                              Originally published in American Enterprise Institute

Graphic by Diana Ingram, Bergman Group

The Evil of Our Time | Critical Threats

American strategy against ISIS does not need fine-tuning. It needs a fundamental change, starting with an acceptance of the fact that we must own this fight. The war before us is not a war of choice: ISIS is already at war with us. We can wait until ISIS manages a truly horrible attack in the US, as we have before, and then leap spasmodically to avenge ourselves, but that is surely the path of folly as well as amorality — amorality because Muslim lives matter, too. We can save hundreds of thousands, if not millions. Must we not try?

There is no easy answer to the question: “What should we do?” But we must find the hard answer soon and gird ourselves for the pain and effort it will require.

If not us, who? If not here, where? If not now, when?

Kommentér

Snedig - det nye ordet for trening + irak = Vietnam på arabisk...

Words seem to mean different things in the Middle East. “Training” is a new term for escalation, and “Iraq” seems more and more like the Arabic word for Vietnam.
                                                Back to Iraq: No really, these troops are just here to advise

Kommentér

Å bevege seg riktig under en skuddveksling kan bety forskjellen på liv og død. De norske soldatene lærer bort hemmeligheten med «ild og bevegelse.»
                                                  NRK Nyheter: – Trening som sparer liv

ERBIL (NRK): Norske soldater er på plass i Irak for å trene opp kurdere som kjemper mot islamistgruppen IS. Treningen sparer liv, mener kurderne.

– Dette er kjempeviktig og god utdanning. Hvis vi hadde fått denne opplæringen tidligere, ville vi spart mange liv i krigen mot IS, sier en kurdisk peshmerga-soldat til NRK.

Se innslaget her:
                                                  – Trening som sparer liv - NRK Verden - Utenriksnyheter og -dokumentarer

Kommentér

Onsdag uteksaminerte den norske kontingenten i Irak sin første bataljon fra de irakiske sikkerhetsstyrkene.

https://forsvaret.no/aktuelt/styrket-i-kampen-mot-isil
                                                    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommentér

FOTO: TORBJØRN KJOSVOLD / FORSVARETS MEDIESENTER

Forsvarssjefen avviser at han frarådet å sende spesialstyrker til Irak

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen sier til NRK at han stiller seg bak det bidraget Norge sendte til Irak, og at det var på hans anbefaling det skjedde. Han avviser at han frarådet å sende spesialstyrker til Irak.

Les hele artikkelen her:
                                                      Forsvarssjefen frarådet ikke spesialstyrker til Irak - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Kommentér

Fra Facebook siden til operasjonen for litt siden:

ImageUploadedByTapatalk1436104629.211148.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

Kommentér

NRK.no

Norske militære bidrag til Irak

16:44
                                                          Brende og Søreide i Bagdad

Utanriksminister Børge Brende og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide er på hemmeleg reise til Irak for å besøke dei norske styrkane. Besøket skulle vere hemmeleg på grunn av tryggleiken, men irakiske journalistar har publisert bilete av dei to.

Norske militære bidrag til Irak - NRK Nyheter

Kommentér

Løker.
                                                            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                                              Løker.
                                                              Journalistene som publiserte bildene eller statsrådene?
                                                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X