Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sikkerhetsklarering strengt hemmelig, problem med dobbelt statsborgerskap?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sikkerhetsklarering strengt hemmelig, problem med dobbelt statsborgerskap?

Hei,

la oss si at det har seg slik at jeg ville kunne få en stilling i ftg tjenesten hvor jeg trenger sikkerhetsklarering strengt hemmelig. Og at jeg har Britisk og Norsk statsborgerskap, har bodd i norge hele livet og kun bodd med Mor som er norsk. Har aldri hatt britisk pass, kun norsk. Har førøvrig hat lite kontakt med far som er britisk og senere har blitt amerikansk statsborger, og da har jeg fått en stemor som er amerikaner. Jeg har lite kontakt med dem og har aldri bodd med dem. Er det slik at jeg da ikke har muligheten til å bli klarert strengt hemmelig? Har ikke gjeld, ingen bøter, ingen ting på rullebladet. Er jeg automatisk diskvalifisert? Noen som har hørt om lignenede saker? Tilhørigheten min er definitivt til Norge 100%. Er jeg diskvalifisert til klareringen hemmelig også?

mvh

Meg

Nei, du er ikke diskvalifisert. Men klarering til noe utover Hemmelig kan ta noe lenger tid enn for en som har alle familiære bånd i Norge.

Men husk at det er mange i Norge og i Forsvaret med familie i utlandet, enten de nå er innvandrere eller av andre grunner. Noen av de mest attraktive for de delene av Forsvaret som ikke er så glade i at alt de holder på med ligger på internett har fremmedkulturell bakgrunn - så klarering av folk med bånd også utenfor Norge er en rutinemessig ting.

England og USA står jo heller ikke helt øverst på "skumle land" listen.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
      Nei, du er ikke diskvalifisert. Men klarering til noe utover Hemmelig kan ta noe lenger tid enn for en som har alle familiære bånd i Norge.

Men husk at det er mange i Norge og i Forsvaret med familie i utlandet, enten de nå er innvandrere eller av andre grunner. Noen av de mest attraktive for de delene av Forsvaret som ikke er så glade i at alt de holder på med ligger på internett har fremmedkulturell bakgrunn - så klarering av folk med bånd også utenfor Norge er en rutinemessig ting.

England og USA står jo heller ikke helt øverst på "skumle land" listen.

Tjenestegjort med en som hadde Islandsk statsborgerskap, han fikk til slutt klarering Hemmelig, men sleit veldig med å få BPM.
      Bare si i fra med en gang! Ting tar bare litt tid som sofaen sier.

Kommentér

Tusen takk Sofakriger, nå sank blodtrykket mitt ned til et normalt nivå.

Pedersen, var det slik at han kun var islandsk statsborger? Hva mener du med BPM? Hva skal jeg si ifra om? Skal jeg si det på innrykksdagen?... til hvem? Jeg vet ikke hvor lenge ut i ftg man vanligvis fyller ut søknad/info for sikkerhetsklareringer.

Kommentér

Begrenset politimyndighet for eks ved tjeneste ved gsv. Men hvis du ikke skal dit så er det ikke noe å tenke på. I løpet av første 2 ukene mener jeg. Men går litt tid før alt er klart. Ja han hadde bare det hvis jeg ikke husker feil, men Norge og Island har en avtale der, så burde ikke ha blitt noe problem.
          Burde ikke bli noe problem så lenge det ikke er snakk om BPM.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Ano Vis post
            Tusen takk Sofakriger, nå sank blodtrykket mitt ned til et normalt nivå.

Pedersen, var det slik at han kun var islandsk statsborger? Hva mener du med BPM? Hva skal jeg si ifra om? Skal jeg si det på innrykksdagen?... til hvem? Jeg vet ikke hvor lenge ut i ftg man vanligvis fyller ut søknad/info for sikkerhetsklareringer.
            Pust rolig - det blir rutinemessig utfylling av klareringsskjema etter kort tid. Men ikke nødvendigvis dag 1. Du trenger ikke fokusere på dette før noen spør deg om å fylle ut skjemaet eller ber deg rekke opp hånden hvis du har spørsmål om sikkerhetsklarering. De som tar imot skjemaet gjør ikke sikkerhetsklarering, så det som du gjør er å fylle ut skjemaet korrekt og utfyllende. Smart å gjøre litt hjemmelekser ved å ta med deg fulle navn, adresser, fødselsdatoer og kontaktinformasjon på de relevante personene.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Som sofa over skriver så er det i utgangspunktet ingen problemer med sikkerhetsklarering og dobbelt statsborgerskap i nevnt land. Det kan forøvrig også være verd å nevne at amerikanske myndigheter krever samtykkeskjema fra hovedperson eller nærstående som skal undersøkes i en slik prosess.

Jeg ikke om du har lagt opp en spesiell plan for hva du har lyst å gjøre i forsvaret siden du har identifisert behovet for SH klarering, men i all hovedsak så er det stort sett bare behov for HEMMELIG (H) klarering i ulike tjenester, spesielt i førstegangstjenesten.

Casen med PM/BPM og utenlandsk personell som Pedersen nevner har forøvrig ikke sammenheng med sikkerhetsklarering og sikkerhetsloven, men med politiloven.

Kommentér

Ok, da puster jeg definitivt roligere. Og nå skal jeg et sted hvor man kan få strengt hemmelig som jeg tror gir kulere tjeneste. Noen klarer seg med bare hemmelig også. Men det er også med tanke på at jeg veldig gjerne kan se for meg en karriere innen forsvaret som krever strengt hemmelig. Så får håpe på at jeg har sjangs... får vel bare vente og se I guess. Noen som har noe mer rundt det? Hørt om folk som har fått/ikke fått klarering i lignende tilfeller som mitt?

Kommentér

Du kan definitivt puste rolig. For å roe deg ned/endre fokuset ditt til ytterligere så vil jeg påstå (med noe faglig bakgrunn) at det er liten sammenheng mellom "kulheten/innholdet i tjenesten" og klareringsbehovet for stillingen. For å være litt brutal mot deg så tror jeg du har litt feil fokus. Ikke tenk på hvordan nivå sikkerhetsklarering du ønsker å ha, dette kommer automatisk i følge av din stilling og tjenestemessig behov som er i konstant endring i karrieren. En sikkerhetsklarering gjelder ikke ut livet heller, du må uansett reklareres hvert 5 år (eller oftere dersom du har relevante endringer i personopplysningsblanketten) der det skal begrunnes og dokumenteres behov for nytt klareringsnivå.

For å kunne behandle informasjon gradert KONFIDENSIELT og høyere iht. sikkerhetsloven § 11 så kreves det både sikkerhetsklarering, autorisasjon og tjenestemessig behov for at man faktisk kan behandle slik informasjon. De aller fleste som for eksempel klareres for HEMMELIG og STRENGT HEMMELIG vil sjelden eller aldri komme i nærheten av slik informasjon. Hjemling av klareringsbehov kan komme av mange årsaker, der bare det å kunne oppholde seg på visse områder kan kreve klarering uten at man har nødvendigvis er autorisert eller har tjenestemessig behov for tilgang til informasjon.

Ellers er det en del informasjon om sikkerhetsklarering på www.nsm.stat.no

Ha heller fokus på hvordan tjeneste du ønsker deg, hva du ønsker å gjøre, utdannelse etc. og forbered deg på dette. Så vil formelle ting som sikkerhetsklarering stort sett komme på plass av seg selv så lenge du tidligere har holdt deg innenfor riktige rammer.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av njetnjet Vis post
                    Du kan definitivt puste rolig. For å roe deg ned/endre fokuset ditt til ytterligere så vil jeg påstå (med noe faglig bakgrunn) at det er liten sammenheng mellom "kulheten/innholdet i tjenesten" og klareringsbehovet for stillingen. For å være litt brutal mot deg så tror jeg du har litt feil fokus. Ikke tenk på hvordan nivå sikkerhetsklarering du ønsker å ha, dette kommer automatisk i følge av din stilling og tjenestemessig behov som er i konstant endring i karrieren. En sikkerhetsklarering gjelder ikke ut livet heller, du må uansett reklareres hvert 5 år (eller oftere dersom du har relevante endringer i personopplysningsblanketten) der det skal begrunnes og dokumenteres behov for nytt klareringsnivå.

For å kunne behandle informasjon gradert KONFIDENSIELT og høyere iht. sikkerhetsloven § 11 så kreves det både sikkerhetsklarering, autorisasjon og tjenestemessig behov for at man faktisk kan behandle slik informasjon. De aller fleste som for eksempel klareres for HEMMELIG og STRENGT HEMMELIG vil sjelden eller aldri komme i nærheten av slik informasjon. Hjemling av klareringsbehov kan komme av mange årsaker, der bare det å kunne oppholde seg på visse områder kan kreve klarering uten at man har nødvendigvis er autorisert eller har tjenestemessig behov for tilgang til informasjon.

Ellers er det en del informasjon om sikkerhetsklarering på www.nsm.stat.no

Ha heller fokus på hvordan tjeneste du ønsker deg, hva du ønsker å gjøre, utdannelse etc. og forbered deg på dette. Så vil formelle ting som sikkerhetsklarering stort sett komme på plass av seg selv så lenge du tidligere har holdt deg innenfor riktige rammer.
                    Du har helt rett førstegangstjeneste er det for det meste begrenset mulig konfidensielt man kommer utenfor selv om klarering man har er av type Hemmelig/strengt-hemmelig. Men utstyr og sånn kan også være høyt gradert. Er noen myrer på "moer"rundt forbi som har blitt sprengt til helvete pga mangel på utstyrskontroll.

Kommentér

Nei dobbelt statsborgerskap er i og for seg ikke noe problem for klarering. Det eneste jeg kan komme på er at jeg hadde en kollega som hadde 4 statsborgerskap, derav noen på Balkan. Dette førte til at det tok lang tid før han fikk H og han måtte flere runder med dokumentasjon og svare på spørsmål. Kjenner også folk som har vært såpass lang tid i land som aktivt driver etterretnings ops mot Norge at de har måttet oppklare og dokumenter hva de drev med. Dette gjald da for en som skulle ha SH.
                      Som regel tar det 3-5 mnd for å få SH/CTS hvis ikke det foreligger et stort og godt begrunnet behov. En av grunnene til dette er at de jo skal sjekke din familie. Har du utenlandsk familie tar det gjerne lengre. Jeg er litt nysgjerrig på hvilken tjeneste det er du sikter til når du sier du trenger SH klarering. Det aller meste dekkes av H som jo i og for seg er ganske høyt.

Kommentér

Tusen takk for svar! Ja, jeg er klar over det. Men jeg skal til etterretningsbataljonen i støttetjenesten. Og de jeg kjenner som er inne der nå har klareringen hemmelig og strengt hemmelig. Ja kulhet er nok eg veldig individuelt begrep. Jeg vet hvaslags tjeneste jeg ønsker meg, og da tror jeg det vil være nødvendig. Men det jeg lurte spesielt på var om jeg bare kunne legge fra meg drømmen om å jobbe med ting i Eb pga familien min. men tusen takk til alle som har svart.

Kommentér

Av ren nysgjerrighet; kjenner du vernepliktige i stø esk som har SH klarering?

Kommentér

Ja, men hva da har fått vite av strengt hemmelig info aner jeg ikke. Godt mulig det kun er for å oppholde seg visse steder. Hva de får vite eller ikke vite er de ille interessert i å snakke om overhode. Og det er vel klassifisert informasjon. Så jeg får vel bare vente på at det muligen blir min tur

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Ano Vis post
                              Ja, men hva da har fått vite av strengt hemmelig info aner jeg ikke. Godt mulig det kun er for å oppholde seg visse steder. Hva de får vite eller ikke vite er de ille interessert i å snakke om overhode. Og det er vel klassifisert informasjon. Så jeg får vel bare vente på at det muligen blir min tur
                              Kan jo vere de blir klarert opp til SH for å vere sikker. Er ikke sikkert de blir autorisert til SH, og selv om de blir det er det jo i hvertfall ikke sikkert det er tjenstelige behov for å faktisk lese noe SH.

Kommentér

Det er som regel i sambandssentre på høyt nivå det kreves SH av folk på lavt nivå som vernepliktige (som f.eks. kryptooperatører, sambandssoldater som skal formidle dekrypterte meldinger til høyere offiserer etc.), i hvert fall var det slik i steinalderen da jeg var i førstegangstjeneste. De hadde ikke noen spesielt spenstig tjeneste.
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                Working...
                                X