Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Har norge noen senere utenlands operasjoner?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Har tenkt på jobb innenfor militæret i utenlandstjeneste, som for eksempel afghanistan osv.
    Blir 17 år dette året å går på VGS. Er det forsatt utenlands operasjoner som jeg rekker, eller har de flere på gang som skal bli satt igang senere? Fant ikke noe om dette så la ut et innlegg.

Afghanistan bidraget går mot slutten. Sannsynligvis vil det være internasjonale operasjoner også i fremtiden hvor Norge kommer til å sende bidrag. Når dette behovet vil oppstå, hvilken karakter bidragene vil ha, hvor i verden det vil være, og hvilke avdelinger i forsvaret som vil være aktuelle for bidraget, er det litt vanskeligere å svare på.

I mellomtiden får vi krysse fingrene og håpe på så lite død og fordervelse som mulig..

Comment

Som OscarMoscas skriver, så går jo Afghanistan bidraget mot slutten, men samtidig så drar Sjøforsvaret på et 6 måneders oppdrag i Adenbukten i år som kommer etter det forrige oppdraget i regionen som ble utført av Luftforsvaret. Og det ser ut til at den typen oppdrag vil vedvare i årene fremover.
      Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Comment

Ting dukker plutselig opp. Ta oppdraget over Libya som eksempel
        "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Comment

Spørsmålet høres nok litt tåpelig og umodent ut for de fleste av oss på forumet, vi drar jo dit vi blir sendt når ting oppstår - det finnes ingen plan for fremtidige kriger og konflikter i verden. MEN, det er faktisk mulig å komme med et par spådommer. 1: Det er jevnt og trutt krig og konflikt og vi har hatt større og mindre styrker ute stort sett sammenhengene siden Gaza. 2: Skal kongeriket holde seg med yrkessoldater må de få noe å gjøre. Ferdigheter ruster og motivasjonen/rekrutteringen går i kjelleren hvis de bare løper rundt i skogen på Rena. 3: Vi før sannsynligvis regjeringsskifte til høsten - til en regjering som ikke inneholder SV. SV er på papiret motstander av væpnet konfliktløsing og NATO. De blå partiene er derimot opptatt av forsvarssamarbeid og å hole seg inne med EU og USA.
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Re: Har norge noen senere utenlands operasjoner?

Og der er alltids et fn-oppdrag å sende folk på også. Tipper vi omtrent alltid kommer til å ha folk ute i verden jeg.

Skrevet etter beste evne på Tapatalk

Comment

Vi vil vel alltids ha folk ute, men det store spørsmålet er vel finansiering, uansett farge på sittende regjering.
              Også skal man jo ikke glemme at det bør være en hvis støtte i befolkningen.
              One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                Spørsmålet høres nok litt tåpelig og umodent ut for de fleste av oss på forumet, vi drar jo dit vi blir sendt når ting oppstår - det finnes ingen plan for fremtidige kriger og konflikter i verden. MEN, det er faktisk mulig å komme med et par spådommer. 1: Det er jevnt og trutt krig og konflikt og vi har hatt større og mindre styrker ute stort sett sammenhengene siden Gaza. 2: Skal kongeriket holde seg med yrkessoldater må de få noe å gjøre. Ferdigheter ruster og motivasjonen/rekrutteringen går i kjelleren hvis de bare løper rundt i skogen på Rena, Setermoen, Skjold og Ørlandet. 3: Vi før sannsynligvis regjeringsskifte til høsten - til en regjering som ikke inneholder SV. SV er på papiret motstander av væpnet konfliktløsing og NATO. De blå partiene er derimot opptatt av forsvarssamarbeid og å hole seg inne med EU og USA.
                Sånn. Fiksa den for deg.
                It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Comment

Sitatfusk er ikke OK.

Mod.
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                    Skal kongeriket holde seg med yrkessoldater må de få noe å gjøre. Ferdigheter ruster og motivasjonen/rekrutteringen går i kjelleren hvis de bare løper rundt i skogen på Rena
                    Vi er godt i gang med den fasen, for å si det sånn.

Comment

Skal kongeriket holde seg med yrkessoldater må de få noe å gjøre. Ferdigheter ruster og motivasjonen/rekrutteringen går i kjelleren hvis de bare løper rundt i skogen på Rena
                      Er man deployert hele tiden, med lite tid hjemme, over lang tid så vil motivasjonen dale, pluss at belastningen på personellet (fysisk og psykisk) vil være stor.

Og jeg er fullstendig uenig i at ferdigheter ruster hvis man "bare løper rundt i skogen på Rena". Det er trening det også, og den treningen norske soldater driver med fungerer i strid. Så hvis trening er bortkastet, så har jeg tydeligvis gått glipp av noe. Ja, man oppnår selvrealisering og validering av ferdigheter ved å gjøre ting skarpt, samt at det bygger erfaring, men man bygger grunnlaget og forutsetningene for å lykkes gjennom hard trening her hjemme.
                      It's not about surviving, it's about winning.

Comment

Re: Har norge noen senere utenlands operasjoner?

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                        Er man deployert hele tiden, med lite tid hjemme, over lang tid så vil motivasjonen dale, pluss at belastningen på personellet (fysisk og psykisk) vil være stor.

Og jeg er fullstendig uenig i at ferdigheter ruster hvis man "bare løper rundt i skogen på Rena". Det er trening det også, og den treningen norske soldater driver med fungerer i strid. Så hvis trening er bortkastet, så har jeg tydeligvis gått glipp av noe. Ja, man oppnår selvrealisering og validering av ferdigheter ved å gjøre ting skarpt, samt at det bygger erfaring, men man bygger grunnlaget og forutsetningene for å lykkes gjennom hard trening her hjemme.
                        Støttes
                        It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Comment

First we take Manhattan, then we take Berlin!
                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                            First we take Manhattan, then we take Berlin!
                            Nevnte noen Jämtland og Härjedalen...?

Skille;
                            Til trådstarter:
                            Hvis du har lyst i IntOps, så vil jeg anbefale enten befalsskole rettet mot et fagfelt du vil jobbe i, evt lærlingekontrakt med Forsvaret. Da vil du være innenfor systemet og se ting litt mer i praksis og jeg vil tro du lettere vil finne veien til utenlands operasjoner.
                            *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Comment

Burde jeg søke meg inn på TMBN for muligheter i IntOps? Eller er det et bra valg?
                              Og kan jeg ta førstegangtjenesten og så søke meg rett inn på tmbn?
                              Har hørt noen som har anbefalt TMBN til utenlandstjenester

Comment

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...-bataljon.aspx
                                Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Så det vil si at det er lurt å søke der? I og med at det står "alltid skal være klar for nye oppdrag både nasjonalt og internasjonalt."

Comment

Humvee; det er bra at du er motivert og har masse spørsmål. Jeg vil dog anbefale deg å lese litt på www.forsvaret.no da mange av spørsmålene du har vil du finne svar på der. Mye er også svart på tidligere her på forumet.

Det sagt, så kan du ikke søke deg direkte inn til TMBN i førstegangstjenesten. TMBN er per nå en helvervet avdeling, det vil si at de som jobber der har blitt ansatt etter å gjennomført et opptak. Dette opptaket gjøres enten mot slutten av førstegangstjenesten; TMBN gjennomfører 2 opptak i året, eller etter at man har avsluttet førstegangstjenesten.

Mitt tips til deg er å fokusere på å havne i en avdeling du tror du vil trives i, i førstegangstjenesten, for deretter å tenke på fremtiden når du har gjort deg noen erfaringer fra en tilværelse i Forsvaret. Det er mange som er supermotiverte for en karriere i Forsvaret før de drar inn, for å miste den helt etter at virkeligheten ikke stemmer med forventningene. Så har man folk som aldri så for seg å gjennomføre noe annet førstegangstjeneste, men som ender opp med å verve seg, søke befalsskole og/eller krigsskole.

Videre, utenlandstjeneste kan bety masse forskjellig og variere veldig i intensitet og "spenning". Jeg har vært i Kosovo og i Afghanistan, og Kosovo bar mye mer preg av et politioppdrag ift hva slags oppgaver vi løste.

Comment

Litt off topic, men når var det TMBN skulle begynne å ta inn vernepliktige igjen.

Comment

Behøver jeg generell studiekompetanse i intops eller in Tmbn?

Comment

Humvee, les det jeg skrev vedrørende planer om forsvarskarriere en gang til.

Det er ikke noen som helst grunn til å ikke fullføre skolen. Man trenger ikke generell studiekompetanse spesifikt, yrkesfag går også fint.

Sørg for at du har noe å ta deg til når forsvarskarrieren går mot slutten en gang.

Comment

Det kan jo for eksempel være en ide å ta læringetia i forsvaret, hvis du går yrkesfaglig.
                                            One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

joa jeg går VG1 bygg og anlegg, og har tenkt til å ta rørlegger utdanning, bare sånn at jeg har den utdanninga hvis jeg skulle ut av militæret en gang. Og det er VG1+VG2+ 2 år i læra. Burde jeg eller må jeg ta ferdig de 2 åra i læra før jeg går i førstegangstjeneste? Eller kan jeg ta de to årene i læra da hvis jeg bestemmer meg får å ikke jobbe i forsvaret lenger. Så lenge jeg tar ferdig alle VGS årene.

Comment

Ta læretiden først, da får du litt mer livserfaring, samt jobberfaring før du kommer inn i Forsvaret. Min erfaring med de som har gått yrkesfaglig og tatt fagbrev, er i snitt bedre enn de med "bare" allmennfag.

Comment

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post

Selv om du har et godt poeng angående trening og ferdigheter, så forandrer det ikke på det faktum at svært mange på Rena begynner å bli ganske demotiverte som følge av IntOps-tørken. Det gjelder spesielt de nye, som vervet seg i håp om få en tur eller to ut, før vi trekker oss helt ut fra Afghanistan. Antall søkere til TMBN og HRS har også gått ned i år, og det er klart at dette vil påvirke rekrutteringen fremmover.

I en ideell verden burde det ikke være sånn at soldatenes motivasjon for å trene, var avhengig av om man fikk skarpe oppdrag eller ikke, men sånn er nå situasjonen i den virkelige verden, og som Sofakriger skriver, dette må regjeringen forholde seg til... skal vi ha profesjonelle krigere, eller skal vi ha soldater?

Comment

Vel, ikke for å tråkke på så alt for mange tær, men hvis folk mener at forsvaret er til for å gi dem en gratis og betalt ferietur, så burde de kanskje ikke være i forsvaret. Men nå er vi kanskje over på en annen debatt enn den trådstater tenkte på.

Comment

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                      Vel, ikke for å tråkke på så alt for mange tær, men hvis folk mener at forsvaret er til for å gi dem en gratis og betalt ferietur, så burde de kanskje ikke være i forsvaret. Men nå er vi kanskje over på en annen debatt enn den trådstater tenkte på.
                                                      Betalt ferietur? Var det det jeg skrev?

Comment

Opprinnelig skrevet av Molon Labe Vis post
                                                        Selv om du har et godt poeng angående trening og ferdigheter, så forandrer det ikke på det faktum at svært mange på Rena begynner å bli ganske demotiverte som følge av IntOps-tørken. Det gjelder spesielt de nye, som vervet seg i håp om få en tur eller to ut, før vi trekker oss helt ut fra Afghanistan. Antall søkere til TMBN og HRS har også gått ned i år, og det er klart at dette vil påvirke rekrutteringen fremmover.

I en ideell verden burde det ikke være sånn at soldatenes motivasjon for å trene, var avhengig av om man fikk skarpe oppdrag eller ikke, men sånn er nå situasjonen i den virkelige verden, og som Sofakriger skriver, dette må regjeringen forholde seg til... skal vi ha profesjonelle krigere, eller skal vi ha soldater?
                                                        Har ikke problemer med å forstå at motivasjonen til folk daler hvis det ikke skjer noe. Nå var det heller ikke det jeg svarte på, jeg tok for meg påstanden om at man plutselig blir dårlige soldater hvis man ikke får kriget litt.

Den enkelte må selv definere hva som driver en til å være soldat. Jeg har 11 år i grønt nå når jeg slutter pga alder, 1,5 av de i int ops. Noen ganger har det helt klart vært kjedelig å gjøre de samme grunnleggende tingene hele tiden, men overall har jeg vært meget fornøyd med det valget jeg tok. Jeg har sikkert hatt helt andre motivasjoner for å tjenestegjøre enn det mange andre har; for min del har det dreid seg om sånne teite ting som fedreland, ære og stolthet over å bære uniformen, aldri mer 9. april og sånn.

At søkertallet har gått ned tar jeg ikke for god fisk uten å sjekke tall. Det er nok søkere til at flere kriger om samme stillinger. Og var søkertallet lavere fordi det er færre som vil søke, eller fordi det var vinteropptak? Jeg deler nok ikke bekymringen din om at man ikke vil få nok søkere. Det største problemet er den erfaringen man evt. mister

Og at folk slutter fordi det ikke er noen misjon i sikte, er en ærlig sak. Det er dog synd for dem hvis det plutselig smeller et halvt år etter at de sluttet og norske styrker skal bidra. Hvis det er det som er motivasjonen, vel og merke.

Comment

Seriøst, du har ikke en jævla clue om hva du snakker om. Dette er slike ignorante/provoserende innlegg jeg tenkte på, når jeg svarte deg på PM.

Comment

Si meg, tuller du? Herregud for et ignorant innlegg, selv til deg å være.
                                                            Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Comment

• Filter
                                                            • Tid
                                                            • Show
                                                            • New Topics
                                                            Clear All
                                                            new posts
                                                            No content found
                                                            Show More

• Filter
                                                            • Tid
                                                            • Show
                                                            • New Topics
                                                            Clear All
                                                            new posts
                                                            Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                                            Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                                            Oppstillingsplassen
                                                            Tekniske driftsmeldinger
                                                            Tekniske driftsmeldinger.
                                                            Tråder: 8 Innlegg: 662
                                                            Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                                            8 662
                                                            Kunngjøringer fra ledelsen
                                                            Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                                            Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                                            Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                                            15 1.086
                                                            Kommentarer fra rekkene
                                                            Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                                            Tråder: 3 Innlegg: 466
                                                            Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                                            3 466
                                                            Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                                            S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                                            Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                                            Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                                            Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                                            2.453 41.955
                                                            Underforum:
                                                            Treningsdagbøker (11/1.130)
                                                            S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                                            Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                                            Tråder: 67 Innlegg: 2.917
                                                            67 2.917
                                                            Underforum:
                                                            S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                                            Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                                            Tråder: 30 Innlegg: 494
                                                            30 494
                                                            S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                                            Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                                            Tråder: 8 Innlegg: 283
                                                            8 283
                                                            Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                                            S-2 1. Generelle nyheter.
                                                            Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                                            Tråder: 1.054 Innlegg: 33.847
                                                            1.054 33.847
                                                            S-2 2. Etterretning
                                                            Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                                            Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                                            Tråder: 395 Innlegg: 28.355
                                                            Nyeste innlegg: Fokus: Mali
                                                            395 28.355
                                                            Znuddel
                                                            Fokus: Mali
                                                            av Znuddel
                                                            Underforum:
                                                            Tema: Russland (58/6.884)
                                                            Tema: Asia (102/4.214)
                                                            S-2 3. Sikkerhet
                                                            Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                                            Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                                            Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                                            59 5.302
                                                            Underforum:
                                                            22.juli 2011 (32/4.562)
                                                            S-2 4. Nyhetsfeed
                                                            Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                                            Tråder: 212 Innlegg: 268
                                                            212 268
                                                            Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                                            S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                                            Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                                            Tråder: 2.549 Innlegg: 62.551
                                                            Nyeste innlegg: Tema: Luftforsvaret
                                                            2.549 62.551
                                                            Underforum:
                                                            Hæren (41/1.518)
                                                            Sjøforsvaret (36/1.959)
                                                            Luftforsvaret (62/1.286)
                                                            Heimevernet (564/17.509)
                                                            S-3 2. Totalforsvaret
                                                            Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                                            Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                                            Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                                            584 19.529
                                                            Underforum:
                                                            Politiet (235/12.996)
                                                            S-3 3. Ledelse
                                                            Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                                            Tråder: 9 Innlegg: 179
                                                            Nyeste innlegg:
                                                            9 179
                                                            Blåfugl
                                                            S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                                            Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                                            Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                                            Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                                            21 2.271
                                                            pioff
                                                            Den store PI-tråden
                                                            av pioff
                                                            Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                                            S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                                            Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                                            Tråder: 109 Innlegg: 10.285
                                                            109 10.285
                                                            S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                                            Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                                            Tråder: 65 Innlegg: 827
                                                            65 827
                                                            Underforum:
                                                            Landsystemer (28/624)
                                                            Sjøsystemer (4/5)
                                                            Luftsystemer (6/41)
                                                            INI-systemer (23/128)
                                                            Fagforum S-5: Planer & policy
                                                            S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                                            Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                                            Tråder: 93 Innlegg: 6.071
                                                            Nyeste innlegg: Strategier for en småstat
                                                            93 6.071
                                                            S-5 3. Militærhistorie
                                                            Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                                            Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                                            411 10.512
                                                            Underforum:
                                                            S-5 4. Veteranforum
                                                            Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                                            Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                                            Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                                            89 1.564
                                                            magskor
                                                            Team Rubicon.
                                                            av magskor
                                                            Fagforum S-6: Samband & IKT
                                                            S-6 1. Fagforum Samband
                                                            Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                                            Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                                            Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                                            119 1.706
                                                            Underforum:
                                                            01 Fagområder (16/297)
                                                            02 Felttriks (23/301)
                                                            S-6 2. Tekniske forum
                                                            Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                                            Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                                            170 3.017
                                                            Markedsplassen
                                                            Kjøp og salg
                                                            Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                                            Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                                            Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                                            537 2.182
                                                            Milforums testarena
                                                            Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                                            Tråder: 3 Innlegg: 16
                                                            3 16
                                                            Bedriftspresentasjoner
                                                            Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                                            Tråder: 2 Innlegg: 2
                                                            2 2
                                                            Working...
                                                            X