Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

FD: Hendelse med røykgranat 29. august 2019

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• FD: Hendelse med røykgranat 29. august 2019

Hendelse med røykgranat 29. august 2019

I forbindelse med Heimevernets aktivitet på Drevjamoen i Nordland, gikk en røykgranat av med personell i umiddelbar nærhet. Fordi innholdet i granaten kan være skadelig for mennesker, ble berørt personell fraktet til sykehus i Mosjøen for undersøkelse og observasjon. Etter det SHF erfarer, ble ingen alvorlig skadd i hendelsen. Basert på informasjon samlet inn i dagene etter hendelsen, tror havarikommisjonen at en undersøkelse av hendelsen kan bidra til sikkerhetslæring i Forsvaret. SHF har derfor iverksatt en undersøkelse for å kartlegge lokale og bakenforliggende faktorer som bidro til ulykken.

Les mer...

Sv: FD: Hendelse med røykgranat 29. august 2019

Resultatet av SHF's undersøkelser kan leses i neste utgave av UD2-1

Kommentér

Det der skjedde med meg da jeg var HV-ungdom. En major kastet en røkboks inn i et rom da vi trente SIBO. Vi var fire stykker som ble utsatt for røken. Jeg må si jeg ble ganske dårlig - men vi ble ikke kjørt til sykehuset av den grunn. Jeg lå imidlertid flat i to dager, men det var ingen undersøkelseskommisjon som undersøkte noe som helst. Majoren var imidlertid litt nervøs, men han var en meget hyggelig kar så vi lagde ikke noe vesen av det. Ting var enklere før.
      There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Men var det samme type granat? Såvidt jeg har forstått er det forskjellige typer, noen er bare litt plagsomme, mens andre kan være regelrett farlige.

Kommentér

Fra UD 2-1:
          Røykgranater:

Beskyttelsesutstyr
          Personell som skal utløse eller kaste røyk skal benytte stridsbriller. Spesielt ved bruk av spontan røyk er det fare for utkast av fragmenter og TTC væske. Dersom TTC-væsken kommer i kontakt med øyne, nese, munn eller hud, skal det umiddelbart skylles med rikelige mengder vann i minst 15 minutter.
          Dersom personell tilsiktet eller utilsiktet oppholder seg i, eller passerer gjennom, et område med røyk, skal vernemaske benyttes.
          Spontanrøyk er nok hakket farligere enn siv kan det tenkes. Den har også veldig kort tenner om jeg husker rett.

Bruken av siv og spontan er hvertfall ikke identiske, og tror en at spontan er siv så får en seg en skikkelig kjip opplevelse.
          - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Det vi ble utsatt for var standard røkboks, bestående av heksakloretan og sinkpulver, også kalt HC. Tro meg, det var ikke morsomt.
            There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Tror det var noen som strøyk med i Bosnia grunnet røykgranat i container.
              Død ved Kølle!
              Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

HC er ingen spøk. Røyken skal kun passeres med vernemaske og kan føre til skade på lungene uten beskyttelse.

Mener det også var en ulykke for endel år siden hvor en granat ble utløst under en P93 mens det var folk på planet slik at det ble skader.
                Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                Working...
                X