Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sandbergsaken

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sandbergsaken

Click image for larger version

Name:	MissIran.JPG
Views:	1
Size:	65,1 KB
ID:	873653
    "Jeg synes det er innmari dumt med politikk og religion og krig og fred og sånt, men jeg liker eldre menn. Jeg tror en småfeit norsk 58-åring ville vært midt i blinken for meg."

---

Jeg kunne selvsagt postet dette i humortråden, men synes faktisk statsråd Sandbergs forhold til denne iranske dama er svært problematisk og alvorlig. (Og for ordens skyld tror jeg heller ikke hun er så dum som billedteksten skulle gi inntrykk av.) Jeg ser at mange på sosiale media henger seg opp i hans utseende og aldersforskjellen mellom de to, men dette er egentlig bare interessant som en begrunnelse for det svært usannsynlige i at hun skulle falle for Sandberg helt uten baktanker. Jeg vil vurdere det som sannsynlig at hun er agent for (om ikke offiser i) iransk etterretningstjeneste. Å ha direkte aksess til en som sitter ved Kongens bord er uvurderlig for enhver fiendtlig etterretningstjeneste. Jeg synes også det er helt skandaløst at Sandberg selv åpenbart ikke ser at han har gjort noe galt, bortsett fra å rapportere om reisen sin litt for sent. Han burde øyeblikkelig si, "jeg velger kjærligheten" og fratre som Statsråd. (Så kan man jo se hvor lenge hun blir hengende når han er uinteressant som kilde.)

Både E-tjenesten og PST nevner Iran som en trusselaktør med interesser i Norge, og jeg kan jo komme med noen utvalgte sitater fra PSTs siste trusselvurdering: https://pst.no/globalassets/artikler...ering-2018.pdf

Utenlandske etterretningstjenester vil også det
    kommende året forsøke å rekruttere personer
    i Norge med tilgang til skjermingsverdige
    norske verdier.
    Rekruttering av kilder og
    agenter er en kjerneoppgave
    for enhver etterretningstjeneste.
    Flere lands etterretningstjenester
    har stasjonert personell i
    Norge, som har slik rekruttering
    som hovedoppgave.
    Målsettingen for disse tjenestene er å rekruttere
    innsidere med direkte tilgang til etterspurt informasjon.
    Ved rekruttering av kilder og
    agenter vil etterretningsoffiseren
    innledningsvis forsøke å
    etablere et personlig og vennskapelig forhold til
    personer innenfor virksomhetene.
    Flere lands sikkerhets- og etterretningstjenester
    har dessuten makt og myndighet til å legge
    betydelig press på eget lands borgere som jobber
    i Norge. PST kjenner til flere tilfeller der personer,
    som enten før de flyttet hit eller ved senere besøk
    til hjemlandet, er forsøkt presset til å spionere
    for hjemlandet.
    Flere lands etterretningstjenester har egne ressurser
    for å påvirke politiske prosesser. Dette er
    ressurser som ved behov også vil kunne rettes mot
    norske beslutningstakere og premissleverandører.
    I Norge vil vi i det kommende året se ulike metoder
    brukt for å planlegge eller gjennomføre påvirkningsoperasjoner.
    Blant andre vil norske politikere,
    forskere, journalister og departementsansatte
    kunne bli kontaktet av etterretningsoffiserer
    som arbeider i dekkstillinger.
    Hensikten er å etablere kanaler
    for fordekt påvirkning.
    Last edited by Rittmester; DTG 271211B Aug 19, .
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sv: Nyhetstråd: samfunnssikkerhet og sårbarhet

Det at Per Sandberg ikkje forstår dette sjølv vil eg påstå er veldig rart.

Kommentér

Det har kanskje begynt å gå opp for ham nå som han har kommet hjem og lest på hva media skriver.

Men han kommer aldri til å innrømme det offentlig.

PST må rive seg i håret av å ha en slik idiot i regjeringen.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Mahmoud Farahmand har også en interessant artikkel om saken: https://m.nettavisen.no/meninger/far...423519653.html

Han skriver blant annet: "Det er nokså klart at Per Sandbergs kjæreste har et betydelig nettverk i Iran og hos regimets representanter i Norge. Hun ble invitert til feiring av persisk nyttår ved den iranske ambassaden, tar bilder foran den iranske ambassaden og fungerer som en mellomkvinne for norske journalister som reiser til Iran og ønsker å komme i kontakt med den iranske eliten i landet."

Kommentér

Det er ikke sikkert dette har så mye med Irans etterretningstjeneste å gjøre.
          Det kan like mye dreie seg om ett forsøk på korrupsjon, Iran er med mulig unntak av Venezuela det mest korrupte landet i verden.
          At noen ønsker en kanal inn til en norsk minister for å få til noe bizniz er like sannsynlig.
          At disse to tingene overlapper er også en mulighet.

Hans vurderinger rundt dette på forhånd er ikke overaskende.

Men at han blir sittende hadde vært typisk for denne regjeringen.
          Død ved Kølle!
          Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

I beste fall er Letnes kun ei som ope arbeider som iransk påverkningagent. I verste fall, ja gud veit,

Kommentér

Nå er det selvsagt ingen av oss utenfor PST som kan bevise noe som helst i Sandbergsaken - kanskje har mobilen hans fått ligge i fred under hele ferieturen, kanskje er frk Letnes bare ei søt jente med en fascinasjon for eldre menn, og kanskje er det pur tilfeldighet at hun driver med fiskeeksport og han er fiskeriminister.

Nå er det bare det at i sikkerhetsbransjen man ta utgangspunkt i worst-case, og så utføre skadebegrensning ut fra det, selv om det kanskje i etterkant skulle vise seg å være overkill.

Så, la oss se på denne konkrete saken, først ut fra et SIGINT-perspektiv. Han har altså hatt med seg en tjenestetelefon på reisen, og har beviselig (ut fra bilder som er postet, bl a på vannski) ikke hatt den under kontroll på kropp hele tiden. Det er ikke en 100% garanti å bære telefonen på seg heller, men når den har vært ute av syne man gå ut fra at den er kompromittert. (Og plassering f eks i hotellsafe er selvsagt ingen sikring mot iransk etterretningstjeneste.)

Hva har iranerne fått tak i? Hele kontaktnettverket hans, som en start, og det er sannsynligvis stort. Både ut fra adresseboka og oppringte og mottatte samtaler og meldinger. Dette gjør at analytikerne deres kan bygge opp fine nettverksdiagram av denne typen, spesielt når de kan kombinere denne informasjonen med det de har fått fra andre kilder:

Name:	1-s2.0-S0957417414001614-gr5.jpg
Size:	103,1 KB
ID:	869053
              Det er alltid nyttig å vite hvem som kjenner hvem, både for ren etterretning og om man ønsker å påvirke noen.

De har også tilgang til alt annet som er lagret på telefonen hans. Regjeringens saksbehandlingssystem var installert, og uten at jeg kjenner det, antar jeg at det gir mulighet for å laste ned filer lokalt, og også sannsynligvis har en biblioteks- eller søkefunksjon som gjør det mulig å se tittelen på annet som det er mulig å få tak i. Jeg forutsetter at ikke noe av dette er gradert, men det er i hvert fall unntatt offentlighet og sensitivt, fordi det inneholder regjeringsnotater. Absolutt en godbit for fremmed etterretning.

I tillegg til å hente ut informasjon, både kan og vil man manipulere telefonen ved å installere forskjellig skadevare på den. Det aller mest grunnleggende er å avlytte telefonen slik at man både får høre alle samtaler og også høre hva Sandberg snakket om når han trodde telefonen var avslått. Nå må vi regne med at iransk etterretning som en selvfølgelighet både avlytter alle samtaler, og sørger for å ha avlyttingsutstyr i hotellrommet når en minister kommer på besøk (selv om ministeren kommer som 'privatperson'...), så dette hadde kanskje begrenset nytteverdi.

Igjen kjenner jeg ikke til dette saksbehandlingssystemet, men det er naturlig å gå ut fra at det kan synkroniseres mot PC når man kommer hjem. Fikk PST tatt telefonen hans før han gjorde det, eller havnet det skadevare inn på Regjeringens servere? Vi får håpe de har sikkerhetsmekanismene på plass.

Så er det HUMINT-perspektivet, som er vel så interessant og farlig, etter min mening. Bahareh Heidari Nasser-rad (nå Letnes) søkte altså asyl i Norge som 16-åring, fikk tre avslag og ble tvangsreturnert, men sendt tilbake til Norge igjen. Vanligvis ville det vært forbundet med stor fare for henne å bli sendt tilbake til Iran, men nå vanker hun altså i ambassadekretser og er tydeligvis godvenner med regimet, samtidig som hun fikser tilgang for dem som trenger det. Hun har altså blitt en insider, og det blir man vanligvis ikke om man ikke kjenner noen høyt oppe, eller har utført viktige tjenester for de med makt. Det har muligens ikke vært tid til å gi henne en formell utdannelse som føringsoffiser, men jeg vil som et minimum anta at hun er agent for iransk etterretning, dvs en person de kan be om å skaffe forskjellige typer informasjon, eller utføre andre handlinger. Som noen var inne på, kan det godt dreie seg om business og korrupsjon også, men i en worst-casebetraktning må man gå ut fra at myndighetene, dvs etterretningstjenesten, er i bildet.

Direkte aksess til en minister er en gullgruve for enhver agent, og intim aksess enda bedre. Hvilken informasjon har hun fått tak i ved uforsiktig snakk, eller ved tilgang til dokumenter? Og hvilken påvirkning kan hun ha utøvd på vegne av sine oppdragsgivere? Hvem vet. Det er verdt å huske på at Sandberg ikke bare er fiskeriminister, han er også en del av regjeringskollegiet, og sitter jevnlig i møter hvor han også får tilgang til informasjon utenfor sitt eget ansvarsområde, og mulighet til å øve påvirkning.

Jeg håper både Statsminister og PST gjør det de skal, og kartlegger skadeomfanget og sørger for å begrense følgeskadene. Men om Sandberg får lov til å fortsette som statsråd er det noen som ikke har gjort jobben sin.

Kommentér

Denne som Mina Ghabel Lunde skrev i Dagbladet i går (den er kanskje postet i en annen tråd her på Milforum) gir en god forklaring på hvorfor vi bør undre oss og være svært skeptiske: Per, den persiske flyktningen og presteregimet.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Hvis Erna Solberg var sitert riktig, så har "alle lov til å gjøre en feil".

Jeg vet ikke om jeg ville ha brukt akkurat de ordene.
                  Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Håper PST også ser lengre tilbake da de i følge Per Sandberg møttes første gang for 2 1/2 år siden; da var jo han stortingsrep. i stortingets sin utenriks- og forsvarskomité...

Hadde innerst inne ett lite håp om at de folkevalgte og spesielt de i de mest utsatte komiteene ble brifet og informert om at "dere kan være av interesse for utenlandske aktører så tenk dere om før dere hopper i honningfellen.."

Kommentér

Sandberg har også tatt med jobbmobilen til Kina:

https://www.dn.no/nyheter/2018/08/03...t-var-nok-feil

Ja, det var nok feil...!!!

Kommentér

Eg er gift med ei dame frå det store utland, nærmare bestemt Filippinene. Ho kom eg i lag med omtrent på dei tider eg reiste til Libanon. Sjølvsagt informerte eg om det oppover i systemet. Eg fekk slå i hop mine to permisjonar og brukte den til å reise til Filippinene, og igjen eg informerte om det oppover i systemet. Vi forlova oss mens eg var på Filippinene på permisjon, og sjølvsagt informerte eg om det oppover i systemet. Etter Libanon reiste eg til Filippinene igjen og vi gifte oss, og gjett trur du ikkje at eg informerte mine overordna i SHV? Sjølvsagt gjorde eg det. Ps, jobbtelefon la eg igjen på Kypros når eg reiste på permisjon til Filippinene og det enda det var ein heilt enkel Nokia. Og alt dette enda eg berre var ein skarve Løytnant i saniteten. Burde ikkje då ein som er minister i regjeringa, med lang politisk erfaring gjort det same?

Kommentér

Dette er i Arne Treholt Kategorien så jeg forventer at det tas grep for å begrense skadene.

Wikki om Arne threholt:
                          Arne Treholt (født 13. desember 1942) er en tidligere norsk embedsmann og politiker (Ap). Den 20. januar 1984 ble han arrestert og siktet for spionasje, og 20. juni 1985 ble han dømt til 20 års fengsel for landssvik og spionasje til fordel for Sovjetunionen og Irak, i det som ble kjent som Treholt-saken. I dommen het det at Treholt hadde gjort skade mot Norge «som til dels ikke lar seg reparere» og at skadene «som teoretisk kan avbøtes» ville koste «flere års forsvarsbudsjetter».[1] Treholt var byråsjef i UD da han ble arrestert.[2]

Hva er egentlig den store forskjellen?
                          Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
                            Dette er i Arne Treholt Kategorien så jeg forventer at det tas grep for å begrense skadene.

Hva er egentlig den store forskjellen?
                            Den store forskjellen er at Treholt gjorde det med vitande og vilje, mens eg vel å tru at Sandberg rett og slett var/er dum.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                              Den store forskjellen er at Treholt gjorde det med vitande og vilje, mens eg vel å tru at Sandberg rett og slett var/er dum.
                              Jeg vet jo ikke hvilke sikkerhetsbrief han har hatt i forkant men jeg håper og tror han har fått en sikkerhets brif som forteller hva han kan og ikke kan.
                              Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Han har altså besøkt alle de tre landene som ligger øverst på PSTs trusselliste, og tatt med seg tjenestetelefon til to av dem. Skikkelig bra jobba.
                                Før innreisen til Russland fikk han og skjønte tilsynelatende sikkerhetsbriefen. Hadde han grunn til å tro at den hadde endret seg så voldsomt før han dro til Iran?
                                Jeg velger imidlertid også å tro at det i tilfellet Sandberg er dumskap som er årsaksforklaringen.

Kommentér

Jeg forstår ikke at det er så usannsynlig at en iransk fotomodell med store pupper faller for en som er dobbelt så gammel som en selv.
                                  Attached Files
                                  There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

https://static.fjcdn.com/pictures/Th...dd_3143131.jpg
                                    Artillery is the God of War

Kommentér

Og jaggu skal de bli ordentlige samboere nå også.

https://www.tv2.no/nyheter/10002311/

Bare å gratulere, well done.

Name:	82430504-71414910.jpg
Size:	14,3 KB
ID:	869055

Kommentér

Intervju med overnevnte par her: https://www.aftenposten.no/norge/i/l...on_-er-rasisme
                                        – Jeg fremstilles som om jeg skulle være en spion for Iran. Hadde jeg vært spion, ville jeg vært en elendig en. Med denne publisiteten skulle jeg rømt landet for lenge siden, sier Letnes.Hun avviste også at hun har opptrådt som «mellomkvinne.»
                                        – Det at jeg blir kalt spion, rett ut eller at det bare blir antydet, er rasisme. Det er at jeg er innvandrer som gjør det, sier Letnes.
                                        Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Tok ikke lang tid før rasisme kortet ble dratt frem gitt.

Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                            Tok ikke lang tid før rasisme kortet ble dratt frem gitt.

Viser bare hvor utvannet definisjonen på rasisme er blitt. Selv wikipedia har gitt opp nå som så mange benytter ordet i kontekster som egentlig dreier seg om etnisk og/eller kulturell diskriminering og ikke påståtte biologiske forskjeller (strengt tatt rangeringer)

Uansett så har ikke det noe med saken å gjøre.

Kommentér

Enig. Og mine vurderinger over hadde vært nøyaktig den samme om hun var russisk, f eks.

Hun har rett i at hun akkurat nå ikke vil gjøre noen god jobb som agent, med all publisiteten. Men skaden kan allerede ha skjedd, og dersom hun og oppdragsgiverne har opptrådt profesjonelt, vil hun ikke ha noen som helst grunn til å 'rømme landet', fordi PST ikke vil ha noe på henne direkte.

Kommentér

Da spørs det bare om 1) hvor lang tid det tar før Sandberg trekker seg/får beskjed om å trekke seg; og 2) hvor lenge dette forholdet kommer til å vare etter Sandbergs eventuelle avskjed om statsråd.

Kommentér

For Sandberg si skuld håpar eg at forholdet varer ganske lenge etter at han går av som statsråd, men er ikkje villig til å satse noko på det.

Kommentér

Jeg registrerer med forundring at Sandberg nå har fått irettesettelse av Erna Solberg og Siv Jensen for å ha brutt regelverket når det gjelder varsling og mobilbruk, og at både han og de to mener det er 'beklagelig' eller 'uheldig'. Jeg sitter faktisk med inntrykk av at det er selve regelbruddet man retter søkelyset mot, som om et regelbrudd i seg selv er det som er farlig. Og jeg klarer ikke helt å finne ut av om det er det de tre politikerne faktisk tror, eller om det er en form for avledningsmanøver.

Enhver oppegående person skjønner vel at det er de mulige konsekvensene av alle handlingene til Sandberg i denne saken som utgjør den store risikoen. Regelbruddet angår dessuten bare det som fremmed makt eventuelt kan ha fått ut av eller puttet inn i mobiltelefonen. Vel så alvorlig er hva menneskebasert etterretning kan ha fått ut av eller puttet inn i Sandberg selv av informasjon. Jeg savner også at media belyser alle disse aspektene. Det er det som angår Rikets sikkerhet som faktisk er interessant her, så får en eventuelt straff av Sandberg komme i andre rekke.

Kommentér

Mitt inntrykk er at regjeringa og minst eit av regjeringspartia gjere det dei kan for å bagatelisere det heile.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                                        Jeg registrerer med forundring at Sandberg nå har fått irettesettelse av Erna Solberg og Siv Jensen for å ha brutt regelverket når det gjelder varsling og mobilbruk, og at både han og de to mener det er 'beklagelig' eller 'uheldig'. Jeg sitter faktisk med inntrykk av at det er selve regelbruddet man retter søkelyset mot, som om et regelbrudd i seg selv er det som er farlig. Og jeg klarer ikke helt å finne ut av om det er det de tre politikerne faktisk tror, eller om det er en form for avledningsmanøver.

Enhver oppegående person skjønner vel at det er de mulige konsekvensene av alle handlingene til Sandberg i denne saken som utgjør den store risikoen. Regelbruddet angår dessuten bare det som fremmed makt eventuelt kan ha fått ut av eller puttet inn i mobiltelefonen. Vel så alvorlig er hva menneskebasert etterretning kan ha fått ut av eller puttet inn i Sandberg selv av informasjon. Jeg savner også at media belyser alle disse aspektene. Det er det som angår Rikets sikkerhet som faktisk er interessant her, så får en eventuelt straff av Sandberg komme i andre rekke.
                                                        Så lenge han ikke formulerer seg på en teit og følelsessårende måte på Facebook så er det vel greit......

I mitt hode er Sandbergs oppførsel flere grader mer kritikkverdig en det vådeskuddet Listhaug lirte av seg. Greit nok at Listhaug kan virke brun på noen og sliter med TTT når AP irriterer henne. I den store sammenhengen, og da forutsetter jeg at hun faktisk er snill på bunnen og en defacto ikkerassist, så er hun harmløs. Sandberg derimot har vist utrolig dårlig dømmekraft i en seriekoblet rekke av tilfeller, han har tydeligvis ikke fulgt med på noen av de mange sikkerhetsbriefene han bare må ha bivånet som erfaren politiker, og selv om Ms Iran viser seg å være genuint interessert i han (alt er mulig) så burde han vurdert hvordan et slikt forhold kunne slå ut på de andre aktivitetene han feilet på.

Han får jo Treholt til å se ut som en paranoid kommunisthater ikledd sørstatsflagg og et bilde av en naken Hoover og McCarthy i lommeboken!

Kommentér

Nrk har en artikkel hvor de belyser litt rundt distinksjonen mellom "sikkerhetsklarert" og "skikket".
                                                          https://www.nrk.no/norge/tidligere-e...ost-1.14156214

Kommentér

Here we go again:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...revolusjonsdag

Uttrykket “open a can of worms” dekker liksom ikke greia.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                            Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X