Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Terror i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Navytimes
    replied
    Sv: Terror i Stockholm

Det har sine store begrensninger. F.eks for SMS, så er vanligvis fremkommeligheten i nettet veldig god fordi så mye sms mellom personer er erstattet av chat på internett. Men det hjelper jo ikke så mye om mobilnettet kneler fordi alle driver og ringer.

Leave a comment:

• hvlt
    replied

SR: PTS vill utreda mobilnätskrasch efter terrorattentatet

Terrordådet på Drottninggatan slog ut stora delar av mobiltelefontrafiken. Under cirka en timme kunde många i Stockholms innerstad inte använda sina mobiltelefoner överhuvudtaget.
    Det ser ut til at man i Norge overlater mer og mer av varsling i kriser til mobiltelefon, f.eks. innkalling av HV. Men kan man stole på det, med overbelastning og mulige samtidige målrettede angrep på telekommunikasjonsnettet, både i cyberdomenet og fysisk?

Leave a comment:

• lukman
    replied

Er mange "tullinger" i IRN, men om det er relevant er vel usikkert.

SKILLE

Kom over denne.

"In an act of astonishing bravery, Mr Cueva accelerated his van directly into the path of the speeding lorry.

‘I was not scared,' he said. 'It was actually a strange feeling when it happened. The lorry was coming towards me and all my focus was on helping protect people in some way. So I drove my van in front of it in order to stop it from getting any further.’"

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ist-lorry.html

Sent from my iPhone using Tapatalk

Leave a comment:

• peshmerganor
    replied

IRN bidrar i radikalisering av muslimer, og det med statsstøtte? Men for all del, la oss stikke hodet i sanden, kanskje de lar oss være i fred da.

https://www.nrk.no/urix/politikilde_...nen-1.13467616

"De ville ikke kommentere om det dreier seg om en bombe siden gjenstanden fortsatt undersøkes, men ifølge flere politikilder SVT har snakket med skal gjenstanden ha vært en hjemmelaget bombe.

Gjenstanden var fortsatt i bilen da statsminister Stefan Löfven besøkte åstedet fredag kveld. Ifølge SVT befant den Löfven seg bare 3–400 meter unna."

Fantastisk talentløst.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Det kan du selvsagt mene, men jeg ser fortsatt ikke sammenhengen mellom en uzbekisk IS-sympatisør i Sverige og Islamsk Råd Norge.

Leave a comment:

• peshmerganor
    replied

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg skjønner ikke helt hva IRN har med saken å gjøre. Å ansette noen med niqab er kanskje ikke smart, men er ikke ensbetydende med islamsk jihadisme.
    Har ikke nevnt jihadisme. IRN er en totalitær organisasjon som fremmer andre, ekstreme meninger. Det er ikke mange år siden IRN nektet å ta avstand fra dødsstraff for homofile (først etter massiv press fra media og politikere tok de avstand fra dette, men det er ikke vanskelig å gjette hva de faktisk mener bak lukkede dører). Vi har ytringsfrihet i Norge og de kan mene hva de vil, men de får klare seg uten skattepengene våre.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Litt annen branding, da.

Det skal ha blitt funnet sprengstoff i bilen, men politiet vil ikke bekrefte dette.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/live/2/

Leave a comment:

• lukman
    replied

Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    Vesten har vært i krig med Islam siden middelalderen, og noe må ha trigget Sigur Jorsalfarere og kompisene hans, ettersom de ble så sinna at de tok turen via Storbritania til Midtøsten for å slakte arabere og forsvare korset.
    En garantert plass i paradis etter å ha slaktet ned uskyldige, voldtatt og plundret? Sigur og kompisene hans var vel sin tids ISIS.

Leave a comment:

• lukman
    replied

Hendelsen i Stockholm kan se ut til å ha paralleller til Reina angrepet på nyttåret. Både opphavet til terroristen, og det at man ønsker å overleve aksjonen.

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied

Når skal folk her i vesten innse og forstå at det er nok folk der ute, som ikke tåler trynet vårt, og som langt mindre aksepterer vår måte å leve på?

Det er ikke vi som har sagt at det er "oss og dem", dette har de lært av de som oppfordrer de til å kjøre en lastebil gjennom en folkemengde, sprenge seg sjøl eller bare drive faenskap, samtidig som de "lærde" selv er for viktige til å dø. Vesten har vært i krig med Islam siden middelalderen, og noe må ha trigget Sigur Jorsalfarere og kompisene hans, ettersom de ble så sinna at de tok turen via Storbritania til Midtøsten for å slakte arabere og forsvare korset.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Opprinnelig skrevet av peshmerganor Vis post
    Gjerningsmannen har utrykket støtte for IS. Bare å venne seg til det, så lenge Europa ikke har baller til å ta tak i problemet. Saken med IRN er et godt eksempel på at islamister ikke bare får spre dritten sin fritt, men også får statsstøtte for det.
    Jeg skjønner ikke helt hva IRN har med saken å gjøre. Å ansette noen med niqab er kanskje ikke smart, men er ikke ensbetydende med islamsk jihadisme.

Leave a comment:

• hvlt
    replied

I NRK Kveldsnytt sa de også at den arresterte er uzbeker.

Leave a comment:

• peshmerganor
    replied

Gjerningsmannen har utrykket støtte for IS. Bare å venne seg til det, så lenge Europa ikke har baller til å ta tak i problemet. Saken med IRN er et godt eksempel på at islamister ikke bare får spre dritten sin fritt, men også får statsstøtte for det.

http://www.dagbladet.no/nyheter/afto...or-is/67472266

Leave a comment:

• 93A
    replied

Svensk politi har gått ut med etterlysning av en mann avbildet på overvåkningskamera.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sv...lm/a/23970944/

Leave a comment:

• Safariland
    replied

Terrorister er jo noe tilsvarende mennesker de også, dersom det er et spontant angrep har han heller ikke utstyr til å gjøre noe mer etterpå. Live to fight another day..

Leave a comment:

• magskor
    replied

Det eg reagerer litt på er at det ser ut som terroristen har stukke av frå plassen. Ut i frå det eg har fått med meg så har det vore vanleg at islamistiske terroristar har brukt å avslutte med å ta livet sitt. Så reagerer eg på at lastebilen vart stjelt rett før han brukte den.

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied

Norsk politi bevæpner seg:
    http://www.nettavisen.no/nyheter/pst...423330560.html

Leave a comment:

• hvlt
    replied

SVT: av mobilnett i Stockholm er nå Telenor og Tele2 overbelastet mens Telia fungerer problemfritt.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Det ble først vist et bilde av en mørk mann med skjegg som angivelig ble arrestert, men det ble nettopp dementert at det var han som var terroristen. Det er nok lurt å puste med magen inntil offisielle svar kommer.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Skuddløsning på Fridhelmsplan, som også rapporteres i twitter-linken, har blitt dementert av svensk politi. Foreløpig ser det ut til at det kun er en enslig terrorist med lastebil.

Leave a comment:

• Kdo_Under
    replied

https://twitter.com/PurpleOlive2/sta...52304167546880

Lur link, flink svenske.

Leave a comment:

• West
    replied
    Sv: Interessante nyhetslinker

Virkelig? Du har altså ingen anelse om hvem som kan stå bak?

Prøver å være politisk korrekt inntil man vet noe sikkert.
    Som Navytimes: påpeker så antydet man det samme under Oslo/Utøya

Leave a comment:

• Takkatt
    replied

Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    De har vel en kronisk sjukdom som hindrer de i å reise, noe som ellers forblir mellom de og Allah i følge dokumentaren på NRK om hyggelige norske islamister. Verden er forøvrig full av folk som "er for viktige til å dø", som samtidig oppfordrer andre til å sprenge seg sjøl for en god sak...
    En mann er pågrepet. Tre er drept og 8 skadd i følge politet/Expressen

Virker ikke som det er veldig planlagt. Lastebilen ble stjålet kort tid før, under lossing av Spendrups øl formodentlig.

Leave a comment:

• nettbank
    replied

Opprinnelig skrevet av Safariland Vis post
    Det er greit å være politisk korrekt, men historisk er det ingen grunn til å misstenke noe som helst annet enn at dette er vennene til Ubaydullah hussain.
    Er nok stor sjanse for at IS-sympatisører står bak ja, men jeg skal være ærlig på at jeg tidlig tok feil den 22/7.

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied

Toppen av feighet. Hvorfor drar ikke disse svina til Syria eller Irak for å kjempe mot væpnede motstander?

De har vel en kronisk sjukdom som hindrer de i å reise, noe som ellers forblir mellom de og Allah i følge dokumentaren på NRK om hyggelige norske islamister. Verden er forøvrig full av folk som "er for viktige til å dø", som samtidig oppfordrer andre til å sprenge seg sjøl for en god sak...

Leave a comment:

• Navytimes
    replied

Nå var det det vel det vi alle tenkte i Oslo og, men ja. Alt peker jo en vei.

Bilder av en svensk politikvinne i gassmaske av alle ting, neppe egnet til å roe allmennheten.

Leave a comment:

• Safariland
    replied

Opprinnelig skrevet av West Vis post
    Vet du noe om gjerningspersonen(e) som ikke jeg har fått med meg fra de nyhets klippene jeg har sett så langt?
    Det er greit å være politisk korrekt, men historisk er det ingen grunn til å misstenke noe som helst annet enn at dette er vennene til Ubaydullah hussain.

Leave a comment:

• dobrodan
    replied

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...an-i-stockholm

Mer på gang...

Leave a comment:

• peshmerganor
    replied

Opprinnelig skrevet av West Vis post
    Vet du noe om gjerningspersonen(e) som ikke jeg har fått med meg fra de nyhets klippene jeg har sett så langt?
    Virkelig? Du har altså ingen anelse om hvem som kan stå bak?

Leave a comment:

• West
    replied

Toppen av feighet. Hvorfor drar ikke disse svina til Syria eller Irak for å kjempe mot væpnede motstander?

Leave a comment:

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
Kode:
    Globale utviklingstrekk
    Nordområdene / Arktis
    Russland
    Afghanistan
    Pakistan
    Kina
    Midtøsten og Nord-Afrika
    Iran
    Sudan
    Somalia
    Terrorisme
    Spredning av
...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
Working...
X