Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvem kontakter man hvis man har mistanke om terroraktiviteter?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Hvem kontakter man hvis man har mistanke om terroraktiviteter?

Føler at du har glemt helt basic ting som:
    - Hvem skal man melde til, og hvordan kan man kontakte dem?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Føler at du har glemt helt basic ting som:
    - Hvem skal man melde til, og hvordan kan man kontakte dem?
    Hvis noen skulle lure på dette, så er svaret at du ganske enkelt kontakter lokalt politi.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
      Hvis noen skulle lure på dette, så er svaret at du ganske enkelt kontakter lokalt politi.
      Enig. Men personlig ville jeg krevd å få snakket direkte med repr fra PST, alt etter hva info/bekymring jeg satt på. Dette for at min info kom frem til rett instans raskest mulig og uten filter. Men alt etter hva info/bekymringen var selvsagt.
      Følg på, jeg er like bak!

Kommentér

@Rittmester: Har ikke med høye tanker å gjøre, men ser at det kan fremstå slik.

Når jeg henvender meg i køen til vakta på lokalt pkm (stort pkm) kan jeg be om å få snakke med "noen". Alternativt legge saken frem der og da, med risiko for flere tilhørere.
        Jeg ville bedt om å få snakke med repr fra PST slik jeg skrev i forrige innlegg. Ser ikke at dette skal være hverken noe "big deal" eller ha noe med høye forventninger til en selv å gjøre.
        Mitt poeng er ikke at "vanlig" politi ikke er godt nok, men når man står der, er det like greit å snakke med PST direkte.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post

Når jeg henvender meg i køen til vakta på lokalt pkm (stort pkm) kan jeg be om å få snakke med "noen". Alternativt legge saken frem der og da, med risiko for flere tilhørere.
          Jeg ville bedt om å få snakke med repr fra PST slik jeg skrev i forrige innlegg. Ser ikke at dette skal være hverken noe "big deal" eller ha noe med høye forventninger til en selv å gjøre.
          Mitt poeng er ikke at "vanlig" politi ikke er godt nok, men når man står der, er det like greit å snakke med PST direkte.
          Vil presisere at om man ser noe som er akutt og på gang, bevæpnede personer etc, må man selvsagt få denne informasjonen frem til politiets OPS ASAP.

Kommentér

Vil presisere at om man ser noe som er akutt og på gang, bevæpnede personer etc, må man selvsagt få denne informasjonen frem til politiets OPS ASAP.
            Gjeld det og når ein ser ein mann med våpen i uniform vente langs veikanten?

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 4

Kommentér

Ring brannvesenet, de er der først og kan da pågripe vedkommende.

Sent from my LT25i using Tapatalk
              Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                Gjeld det og når ein ser ein mann med våpen i uniform vente langs veikanten?

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 4
                Nei, ikke nødvendigvis.

Kommentér

Hvordan vet du at det er relevant for PST, og at lokalt politi ikke kan håndtere det?

Og hvorfor er det en risiko med flere tilhørere hos politiet? Tenker du nå fysisk oppmøte eller per telefon?
                  It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                    Hvordan vet du at det er relevant for PST, og at lokalt politi ikke kan håndtere det?

Og hvorfor er det en risiko med flere tilhørere hos politiet? Tenker du nå fysisk oppmøte eller per telefon?
                    Enkelt forklart. Ved oppmøte på mitt politikammer (om det ikke var akutt, da hadde jeg varslet politi pr alarmtelefon) har man en vaktdesk i en stor foaje. På politihuset er det mange avdelinger, deriblant PST. Naturligs for meg der og da hadde vært å spurt etter PST. Det har ikke noe med at jeg ikke har tiltro til andre avdelinger, men rett og slett fordi slike saker (om det gjaldt mistanke om terrorplanlegning) i mitt hode tilhører PST. Angående tilhørere, tenker jeg på andre (sivile) i køen ved vaktdesken (som en resepsjon).

Tydeligvis er dere flere som synes dette er rart, men når man trenger nytt pass, henvender man seg til passavdelingen, når det gjelder terror til PST. At det virker snålt på dere, skjønner ikke jeg. Om det er relevant for PST må dem vel selv vurdere. Og hvem er best på å vurdere det? Jeg mener PST.

Kommentér

Hvordan vet du at det er terrorisme? For å si det sånn, Nokas-ranerne hadde slått ut på flere indikatorer enn Breivik under forberedelsene sine (i hvert fall det som menigmann ville kunnet oppfange). Nå er jeg ikke ekspert på politiets indre organisering, men jeg ville forventet at de hadde en single point of contact mot almuen, og at denne funksjonen hadde forutsetninger for å filtrere vekk uviktige henvendelser, og rute øvrige videre til riktig instans, enten dette måtte være orgkrim, ransforberedelser eller terrorisme.
                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Når PST selv ber en kontakte dem? Se deres hjemmeside. Se til høyre her: http://www.pst.no/
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

OK, sett. Det var vel bare jeg som syntes det var litt underlig. PSTs
                          hovedoppgaver er å avdekke spionasje, forbygge terror, hindre spredning av masseødeleggelsesvåpen og forhindre trusler mot myndighetspersoner
                          . Hvis det er klart for den som observerer at det faktisk er en av disse truslene er det jo greit, men jeg mente bare at det ofte vil være vanskelig å avgjøre hvilken trussel det er snakk om.

En litt annen sak:
                          PSTs primære ansvar er å forebygge og etterforske lovbrudd som kan true nasjonens sikkerhet.
                          Det har vel ikke manifestert seg så mange slike lovbrudd. NOKAS-ranet vil jeg hevde ikke var det. Breiviks angrep på regjeringskvartalet var det, men ikke angrepet på Utøya, så lenge landets politiske ledelse ikke befant seg der. PST håndterer nok mange saker som ikke kommer opp i offentlighetens lys, men jeg vil anta at det meste som oppdages av vanlige borgere heller vil være mat for det regulære politiet.
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Er virkelig ikke massedrap mot politiske samlinger pst sin business? Det å kunne samles for å forme nasjonen sin politikk er da helt sentralt i et demokrati.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                              Hvordan vet du at det er terrorisme? For å si det sånn, Nokas-ranerne hadde slått ut på flere indikatorer enn Breivik under forberedelsene sine (i hvert fall det som menigmann ville kunnet oppfange). Nå er jeg ikke ekspert på politiets indre organisering, men jeg ville forventet at de hadde en single point of contact mot almuen, og at denne funksjonen hadde forutsetninger for å filtrere vekk uviktige henvendelser, og rute øvrige videre til riktig instans, enten dette måtte være orgkrim, ransforberedelser eller terrorisme.
                              Selvfølgelig et poeng, selv om jeg tror PST hadde vært svært takknemlige og at det ikke hadde vært direkte feil å varslet dem om NOKAS indikatorer. Vi ser nok, og tenker oss, forskjellige scenarier når vi kommenterer her. Du spør hvordan jeg vet at det er terror. Hvordan vet jeg at det ikke er det? Jeg har ikke et bedre svar enn at jeg mener man skal varsle ut fra det man selv vurderer, og om dette viser seg å være feil, blir det hverken feil om man varsler den ene eller andre da de da raskt vil overføre saken internt på huset. Jeg startet å kommentere dette ut fra temaet terror. Selvsagt er ikke alt med våpen, spaning og andre ting nødvendigvis terror. Det normale er å varsle politiet. Men ut fra mistanker, om subjektive, på at det er terror vi snakker om, ser jeg ikke noe galt i å kontakte PST lokalt, direkte.
                              Viktigste er å varsle.

Kommentér

Enig med MGhøyre, og jeg har større tiltro til at politidistriktets PST-folk (en eller flere) vil vurdere et varsel riktig og sende det til rette vedkommende hvis det ikke er en PST-sak, enn jeg har til at sentralbordet eller OPS (eller hvem som tar imot en telefon til 02800) vurderer varselet riktig. PST-folkene i det enkelte politidistrikt sitter ikke i en isolert boble, og de er blant de smartere folkene i etaten.
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Jeg tror dere misforstår litt, hva som er hensikten bak å be om tips fra PST sin side.

Hvis man ser noe som er pågående, så er det vanlig politi man skal varsle - 112 eller 02800. Ferdig snakket.

PST sin anmodning om tips går mer på saker hvor du kanskje har en i familien eller i vennekretsen eller på jobben som viser tegn på radikalisering, ytringer du ser på nett som bør varsles om osv.

Jeg tror ikke "vanlig" politi kommer til å ikke handle hvis du melder det som terror, og bare videresende det til PST. PST kommer nok til å varsle vanlig politi, UEH og evt BT hvis det er en pågående hendelse som man må gripe inn i.

Er terroren i ferd med å skje, så har det ikke noe hensikt å umiddelbart varsle PST.

Kommentér

Jeg tror det er du som misforstår AGR, eller rettere sagt, jeg tror vi snakker forbi hverandre. Les trådstarters første innlegg en gang til. Det er snakk om indikatorer, gjerne med avstand i tid mellom seg. Les hva han skriver under rapportering.

Er noe alvorlig pågående varsles selvsagt politiet asap.

For å ikke forvirre, tror jeg vi avslutter debatten rundt varsling med å si at man varsler Politiet.

Kommentér

Joda, jeg har altså lest innlegget.

Poenget er at man ikke trenger å gå på PST med alt, og jeg er enig med Rittmester, i hvilken grad er du i stand til å vurdere det du ser? Hvordan kommer du frem til at det er terror?

SS info må som regel bekreftes/forsterkes av flere andre SS for at man kan kunne si noe om sannsynlighet, med mindre det er en SS som er ansett som særs pålitelig på grunn av plassering ift det som rapporteres. Evt at det stemmer overens med PST sine egne vurderinger/observasjoner.

Tips fra publikum er vel og bra det, men jeg tror man jammer ned PST med irrelevant støy hvis man ikke evner å se ting i sammenheng. Alt for mange kan reagere på enkeltindikatorer, som isolert sett kan være helt uskyldige. Ref det klassiske eksempelet med personell med mobiltelefon i Afghanistan, er det en trussel eller er det vanlig?

Spørsmål til trådstarter:

-Pågripelsen av de fire mennene i UK, kom det i det hele tatt noen tips fra publikum?
                                      -I hvilken grad er det forventet at "Ola Nordmann" skal kunne vurdere PINs på en god måte, slik at informasjon som blir rapportert er nyttig? Jeg tror alt for mange vil anta uten særlig belegg, spesielt mtp de PINs du nevner.

Kommentér

Tror ærlig talt ikke PST nedlesses av bekymringer om terror i min by. Men derimot at politiet generelt får masse svadameldinger med lite hold i om mye annet rart.

Men som sagt, vi varsler Politiet.

Kommentér

Det er selvsagt fullt mulig å ringe for å avtale et møte med lokale representanter for PST, men dette er ikke nødvendig. Det kan ofte være tilfelle at folk ikke er tilgjengelige, og da mister vi kanskje verdifull tid om man skal vente.

Og det er bare å informere om at du har sensitiv informasjon, du trenger ikke stå bak en "skranke" og forklare deg i offentlighet. Det er også bare å legge igjen kontaktinfo, og du blir ringt opp for avtale.

Kommentér

Det er selvsagt fullt mulig å ringe for å avtale et møte med lokale representanter for PST, men dette er ikke nødvendig. Det kan ofte være tilfelle at folk ikke er tilgjengelige, og da mister vi kanskje verdifull tid om man skal vente.

Og det er bare å informere om at du har sensitiv informasjon, du trenger ikke stå bak en "skranke" og forklare deg i offentlighet. Det er også bare å legge igjen kontaktinfo, og du blir ringt opp for avtale.
                                            Usikker om det kom godt nok frem, men fremgangsmåten var jo om man skulle legge frem en bekymring/mistanke der ting ikke var akutt. Gjelder denne mistanken terror, synes jeg det er helt naturlig, på et stort pkm, å spørre etter PST. Det var vi litt uenige om, men det er greit.

Kommentér

Usikker om det kom godt nok frem, men fremgangsmåten var jo om man skulle legge frem en bekymring/mistanke der ting ikke var akutt. Gjelder denne mistanken terror, synes jeg det er helt naturlig, på et stort pkm, å spørre etter PST. Det var vi litt uenige om, men det er greit.
                                              Jo, men så er det spørsmålet om hvem som er den riktige til å vurdere om det er akutt, eller ikke. Det kan være at politiet sitter på mer informasjon enn den du har tilgjengelig.

Kommentér

Jo, men så er det spørsmålet om hvem som er den riktige til å vurdere om det er akutt, eller ikke. Det kan være at politiet sitter på mer informasjon enn den du har tilgjengelig.
                                                Jeg forventer faktisk at PST er de beste til å vurdere det ja. Derfor velger jeg å spørre etter dem (som alltid har folk på plass) enn å legge igjen info for å bli kontaktet senere. Jeg slipper å si noe mer i skranken, enn å kreve å få snakke med PST. Da får jeg straks anledning til å legge frem mitt budskap til dem som er best til å vurdere dette. Galt eller ikke, slik gjør jeg det. Så kan andre gjøre det slik de finner det tjenlig for dem.

Kommentér

For å være ærlig, hadde jeg sittet i skranken på et lokalt politikontor, og en dude kommer bort og krever å snakke med PST, da hadde det tent noen varsellamper tror jeg...i hvert fall hvis vedkommende fastholdt å få snakke med de, uten å gi noe info til meg....

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                                    For å være ærlig, hadde jeg sittet i skranken på et lokalt politikontor, og en dude kommer bort og krever å snakke med PST, da hadde det tent noen varsellamper tror jeg...i hvert fall hvis vedkommende fastholdt å få snakke med de, uten å gi noe info til meg....
                                                    I så fall hadde du hatt feil innstilling og burde ikke sittet i skranken. Om noen kommer og ber om samtale med hvilken som helst avdeling, er det da ikke noen informasjonsplikt til en i skranken. Man kan selvsagt si at det er sensitivt og at du vil ta dette direkte med vedkommende avdeling. Jeg skjønner deg ikke ærlig talt. Tror du virkelig at folk, uansett om de er private eller ei, informerer skranken om hensikten og innhold i møter de har med PST?
                                                    Alle som skal i møter med PST eller andre, må henvende seg i skranken, og blir deretter hentet av en fra aktuell avdeling.
                                                    Jeg har gjentatt meg flere ganger at det jeg snakker om er et stort pkm, ikke et lensmannskontor med 2 ansatte.
                                                    For å legge saken død, er min fremgangsmåte nøyaktig slik PST her lokalt ønsker det, om man har noe man mener bør deles med dem.

Kommentér

Dette ble mye flisespikkeri, men det jeg ønsket å få frem er at for å unngå unødvendige forsinkelser kan man godt henvende seg til lokalt politi. Det er ikke noe høyt antall ansatte ved den enkelte politistasjon som er tilknyttet PST, og man kan derfor måtte vente unødig dersom man ikke ønsker å snakke med andre.

Det er ikke nødvendigvis du selv som vet best hva som kan være akutt, eller hva som er viktig informasjon. Kanskje har man en mistanke, eller noe vag informasjon som man tenker er best å melde fra om, men uten at man selv har kunnskap om viktighet for politiet, mens politiet har en bredere oversikt på bakgrunn av flere kilder, informasjon og etterforskning. Dermed kan din informasjon vise seg å være av en helt annen betydning enn du er klar over.

Bare for å ha nevnt det, og ikke spesielt rettet mot deg, MGh, men politifolk har den samme utdannelsen, det er heldigvis ikke noe A og B-politi her i Norge. I løpet av karrieren er de fleste innom forskjellige enheter, tar etterutdanning, jobber utenlands, og så videre. Den uniformerte politibetjenten du møter i døra inn til politistasjonen kan like gjerne være en som sluttet i PST for å flytte "hjemover" sammen med familien. Jeg jobbet for en tid tilbake ved en mindre politistasjon, der mange av UEH-mannskapet hadde jobbet på Beredskapstroppen. Dette bare for å nevne et par eksempler.

Så de menneskene du møter overalt i politiet har som regel en masse forskjellig bakgrunn. De er fullt kompetente til å hjelpe, til å vurdere det man måtte ha av informasjon, og til å henvise til korrekt instans. Er det folk fra PST tilgjengelig, vil du få snakke med dem.

Kommentér

Hvis du synes det virker kleint å be om å snakke med PST, så kan du jo si at du ønsker å snakke med noen fra "forebyggende avdeling". Det er jo ikke slik at du først må finne selv ut om det gjelder terror, vinningskriminalitet eller fremmed makt før du lar informasjonen tilflyte politiet. I alle fall lokalt er det vel de samme folka som jobber med all etteretning, med unntak av distrikter der man har egne avdelinger for organisert kriminalitet. Så får de sende informasjonen videre til PST sentralt, E-tjenesten i Forsvaret, eller samarbeidende tjenester i utlandet etter hva som passer.

Dessuten er mange terrororganisasjoner kjent for å bedrive vinningskriminalitet på si, og enkelte land er kjent for å støtte terroristgrupper.
                                                        Last edited by Tusseladd; DTG 080245A Nov 13, .

Kommentér

Dette ble mye flisespikkeri, men det jeg ønsket å få frem er at for å unngå unødvendige forsinkelser kan man godt henvende seg til lokalt politi. Det er ikke noe høyt antall ansatte ved den enkelte politistasjon som er tilknyttet PST, og man kan derfor måtte vente unødig dersom man ikke ønsker å snakke med andre.
                                                          .
                                                          Jeg har ikke sagt at man ikke kan gå til ordinært politi. Men om man oppsøker et stort pkm, slik som her i min teig, er det for meg naturlig å be om å få snakke med PST om man mener det er dem man har opplysninger til. I mine øyne er det ikke større terskel å snakke med dem eller noen andre på pkm.
                                                          Så kan man spørre seg om ting var akutt, ingen PST til stede, feilvurdering ang info etc. Men det er jo å vri å vrenge på ting.

Hadde du, med din bakgrunn, reagert negativt/forundrende om du hadde sittet i skranken på et stort pkm og noen hadde spurt om å få snakke med PST? Sågar om de sa at saken gjaldt sensitiv informasjon?

At noen mener man da er høy på seg selv, får nå være

Selvsagt hadde det vært best å ringt på forhånd og avtalt et møte. Uansett hvilken avdeling det gjaldt.

Akutte ting/ting som pågår/ting man frykter kan være akutt: Alarmtelefon

Kommentér

Så PST driver altså bare tull når de på sin egen hjemmeside sier at man skal kontakte dem hvis man har sett eller vet om noe som man tror kan være viktig for PST å vite om, og så oppgir telefonnummer til PST sentralt (23 30 50 00) og til PST ved alle politidistrikter? Det er altså fullstendig feil, man skal ringe 02800 og gi de opplysningene man har til den som da tar telefonen og fullstendig neglisjere det PST skriver på hjemmesiden sin?

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X