Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

22.juli i bøker og film

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• 22.juli i bøker og film

Som nevnt på annen tråd er det (minst) tre filmer eller serier om 22.juli som er utgitt eller i produksjon:
    - Erik Poppes film "Utøya 22.juli" kom i februar/mars.
    - "22 July" av Peter Greengrass, basert på boken til Åsne Seierstad, er nå ute på Netflix.
    - NRK produserer en dramaserie som skal hete "22.juli" og kommer høsten 2019.

Av bøker har vi blant annet:
    - Åsne Seierstad: En av oss. En fortelling om Norge.
    - Aage Borchgrevink: En norsk tragedie : Anders Behring Breivik og veien til Utøya.
    - Geir Lippestad: Det kan vi stå for.
    - Hans Olav Lahlum: Et kvart liv.
    - Siri Marie Seim Sønstelie og Erik H. Sønstelie: -Jeg lever, pappa : 22. juli - dagen som forandret oss.
    - Brit Bildøen: Sju dagar i august.
    - Tiril Broch Aakre: Redd barna.
    Og mange flere. Kanskje noen har noen anbefalinger?

Selv har jeg lest Åsne Seierstads bok, som jeg trygt kan anbefale. Hun følger både Breivik, moren hans, og tre av ofrene med familier.

I helgen så jeg Paul Greengrass' film basert på denne. Aller først: folk som var direkte involvert, eller pårørende til noen, bør i hvert fall tenke seg godt om før de ser den, da den fremstår som nøkternt og kaldt realistisk og kanskje vil åpne gamle sår.

For øvrige vil jeg anbefale å se den. Bombingen og skytingen er unnagjort i løpet av første halvtimen (dog med noen flashbacks senere) og er ikke gjort unødvendig blodige eller detaljerte, men fremstår fortsatt brutalt. Resten av filmen fokuserer primært på en av ofrene og familien hans, samt Breivik og rettssaken, og hvordan det norske samfunnet håndterer denne typen terror. Jeg synes Greengrass gjør en god jobb.

New Statesman mener dette er en svært viktig film: https://www.newstatesman.com/2018/10...netflix-review

(Et par små irritasjonsmomenter til slutt: Dialogen er på engelsk, selv om skuespillerne er norske. Litt kunstig, selv om jeg skjønner at filmen er ment for et internasjonalt publikum. Og så trær på Svalbard, da... (hvorfor måtte de filme på Island?). Men dette er detaljer.)
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sv: 22.juli i bøker og film

Grunnen til at de filmet på Island er nok kostnader. Forstod jeg det riktig fikk de vist noen støttebidrag fra Island. Ble vist alt for dyrt å filme på Svalbard. Når det gjelder språk så ville jo noen land ha dubbet den likevel, da blir deg jo litt kunstig. For det andre så vil vel det at nordmenn prater engelsk gi de engelsktalende en følelse av at dette er noe som skjer i et annet land, enn om de skulle blitt dubbet eller brukt engelsktalende skuespillere. Alt i alt tror jeg det var en god løsning selv om det irriterer en del nordmenn ;-) I utgangspunktet var det snakk om å lage en norsk språkversjon og en engelsk, men det blei st for mye styr, alle scener måtte ha blitt filmet dobbelt.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Glemte forresten i sted: Anders Danielsen Lie gjorde som alltid en sterk innsats. Nå i hovedrollen som Breivik.
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Er jo laget mye om 22. Juli, noe er veldig dårlig, detn værste var vel en amerikansk luring som lagde en rett etter på med veldig fokus på gjerningsmannen. Den var så dårlig at jeg ikke gadd se hele. Bare om å gjøre å være først.

Her er en oversikt over noen av dem, mem noen er sikkert glemt, men dette er nok de største og de folk har mest tiltro til. Men den fra NG ble jo aldri vist i Norge.

https://torveteran.wordpress.com/201...er-om-22-juli/

Kommentér

Anbefaler The Mystery of the Lone Wolf Killer: Anders Behring Breivik and the Threat of Terror in Plain Sight av Unni Turettini https://www.amazon.com/Mystery-Lone-.../dp/1681773341

Kommentér

Dette er også en bok for de interesserte https://www.amazon.com/Dynamics-Terr...ords=hemmingby

Fordi som ikke har lest 22. kommisjonens rapport, er det også anbefalt.

Kommentér

I mangel på en bedre tråd tenker jeg denne passer her:

Turist på Utøya: Øya var åstad for ei av dei verste hendingane i norsk historie. Er det greitt å reise dit på besøk?

https://www.nrk.no/kultur/xl/turist-pa-utoya-1.14752623
              Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
              Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
              Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
              - Marineingeniør maskin
              - Marineingeniør elektro
              - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
              -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
              Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X