Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Resultat av arbeid etter 22. juli-rapporten

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Resultat av arbeid etter 22. juli-rapporten

Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    ^ Hva ble konsekvensene av at hverken politikerne eller politiets ledelse lyttet til polititjenestemennene/-kvinnene?

Konsekvensene ble at 22. juli 2011 manglet politiet ressurser og materiell til en fullt ut vellykket aksjon.

22. juli-rapportens konklusjon var at myndighetenes evne til å beskytte menneskene på Utøya sviktet, og at angrepet på regjeringskvartalet kunne vært forhindret gjennom effektiv iverksettelse av allerede vedtatte sikringstiltak.

De politifolkene som gjennom lengre tid hadde varslet om manglende bemanning og materiell, ble de første til å bli kritisert og hengt ut.

Dette handler ikke om noen få grinebitere som sitter og klager over bagateller rundt "kaffetrakteren på piketten", som du skriver. Det dreier seg om massive tilbakemeldinger fra nær alle politidistrikter med bekymring over beredskapen, fordi man ønsker en god polititjeneste for hele befolkningen. Og hva vil en nedprioritering av politiet koste samfunnet? Kriminalitet koster samfunnet flere hundre milliarder årlig.

Det du skriver om operasjonssentralene er blitt besvart tidligere på spørsmål fra nettopp deg. Siden du nå gjentar samme påstand som sist, antar jeg du ikke har lest svarene du fikk.
    Les det jeg skrev, som omhandlet to litt forskjellige ting: Min slengbemerkning (forsøk på å være litt humoristisk) om gjengen på piketten var generelt ment. Mange politibetjenter har "i alle år" kontinuerlig kritisert (og jeg vil si i mange tilfeller motarbeidet) politiledelsen, både i det enkelte politidistrikt og nasjonalt. Det kan virke som om det er en utbredt holdning at (for igjen å sette det litt humoristisk på spissen) at dere mener politiet burde heller bli ledet fra piketten enn fra politimesterens kontor og politidirektoratet. Denne kontinuerlige nedvurderingen av sine ledere ser jeg ikke som spesielt produktiv. Det er en grunn til at noen er utnevnt til ledere.

Så oppfattet i hvert fall jeg deg som at du var mot sammenslåingen av de 27 politidistrikter til 12, men at du samtidig mener at hvert politidistrikt burde få tilført ressurser som er tilstrekkelige til alene (og i hvert fall uten å få hjelp fra det sivile samfunnet) å kunne takle nærmest hvilken som helst krisesituasjon (og selvfølgelig samtidig ha ressurser til det politiet driver med i hverdagen, som å etterforske og å forebygge alminnelig kriminalitet). Hvor mye er da nok? Øke politibudsjettet med 50%? 100%? 200%? Når det gjelder det spesifikke for en OPS å takle de virkelig store krisesituasjoner (som Utøya), er det nettopp viktig at distriktet som dekkes er så stort at det ofte skjer hendelser ut over det "vanlige", slik at staben er vant til å takle slike og vet hva som kreves i situasjoner utenom de dagligdagse, og f.eks. er vant til en gjennomført formell bruk av ekspedisjonsforskriftene på sambandet. I hvert fall var en av hensiktene med nærpolitireformen at operasjonsrommene til de nye politidistriktene skulle ha tilstrekkelig bemanning og kapasitet til bedre å kunne takle store hendelser. Styrkede operasjonssentraler er spesielt nevnt i beskrivelsen av nærpolitireformen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Kan det være grunn til bekymring at gutta og jentene på gulvet har vært kritiske til ledelsen over så lang tid?

Blind lojalitet er ikke sunt. Hvis ingen tar fighten så blir det ihvertfall ikke bedre.

Man har fra flere uavhengige hold sett kritikk mot POD, og da begynner det å ligne på en trend.

At noen er valgt som ledere er ikke det samme som at de gjør en god jobb.
      It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
        Les det jeg skrev, som omhandlet to litt forskjellige ting: Min slengbemerkning (forsøk på å være litt humoristisk) om gjengen på piketten var generelt ment. Mange politibetjenter har "i alle år" kontinuerlig kritisert (og jeg vil si i mange tilfeller motarbeidet) politiledelsen, både i det enkelte politidistrikt og nasjonalt. Det kan virke som om det er en utbredt holdning at (for igjen å sette det litt humoristisk på spissen) at dere mener politiet burde heller bli ledet fra piketten enn fra politimesterens kontor og politidirektoratet. Denne kontinuerlige nedvurderingen av sine ledere ser jeg ikke som spesielt produktiv. Det er en grunn til at noen er utnevnt til ledere.
        Det er få i "politiledelsen" som er _utnevnt_ som ledere. Føler at den siste tids prosesser blant annet i POD har vist at det ikke alltid er de best skikkede som får disse stillingene. Det er også sånn at mange varslinger om dårlige tilstander stopper i lederleddet. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg har en teori om at det er fordi ledere ikke vil framstå som "svake" oppover i systemet. Av egen erfaring vet jeg at det ikke nytter å klage på kjøretøytekniske ting, mangel på kritisk utstyr eller andre lignende forhold til egen ledelse. At tillitsvalgte derfor velger å gå via media er helt forståelig.

Så oppfattet i hvert fall jeg deg som at du var mot sammenslåingen av de 27 politidistrikter til 12, men at du samtidig mener at hvert politidistrikt burde få tilført ressurser som er tilstrekkelige til alene (og i hvert fall uten å få hjelp fra det sivile samfunnet) å kunne takle nærmest hvilken som helst krisesituasjon (og selvfølgelig samtidig ha ressurser til det politiet driver med i hverdagen, som å etterforske og å forebygge alminnelig kriminalitet). Hvor mye er da nok? Øke politibudsjettet med 50%? 100%? 200%?
        Hvis man begynner med å øke budsjettet så mye at hvert distrikt faktisk kan ta unna hverdagskriminalitet så er det en start. Pr. i dag greier man IKKE dette. EN operasjonsleder alene på jobb er alt for lite i en normalsituasjon, og ble kritisk lite i en ekstremsituasjon som 22. juli 2011. Det virker som at folk tror politibetjenter bare er ute etter å svartmale situasjonen mest mulig, men det er feil. Man er ute etter å få fram realiteten, for politiledere lyver, undergraver og gjemmer sannheten i frykt for å bli tilsidesatt av POD. POD har selv vært ute og sagt at de driter i hvor mange betjenter hver politimester har i jobb så lenge måltallene nås. Disse måltallene er i seg selv helt ute og sykler. Hvordan måler man forebygging? Hvis man har for lite måltall på familievold og for mye på trafikk, er det da greit å pakke ned laseren i juli og gå dør-til-dør for å spørre om noen har det vondt hjemme? Det er alt for lite penger til at politiet pr. i dag klarer å ivareta en daglig tjeneste på en tilfredsstillende måte ift. gjeldende mandat, lover og regler.

Når det gjelder det spesifikke for en OPS å takle de virkelig store krisesituasjoner (som Utøya), er det nettopp viktig at distriktet som dekkes er så stort at det ofte skjer hendelser ut over det "vanlige", slik at staben er vant til å takle slike og vet hva som kreves i situasjoner utenom de dagligdagse, og f.eks. er vant til en gjennomført formell bruk av ekspedisjonsforskriftene på sambandet. I hvert fall var en av hensiktene med nærpolitireformen at operasjonsrommene til de nye politidistriktene skulle ha tilstrekkelig bemanning og kapasitet til bedre å kunne takle store hendelser. Styrkede operasjonssentraler er spesielt nevnt i beskrivelsen av nærpolitireformen.
        Dette er jo bare fjas. Ja, de får kanskje mer trening i "halvstore" hendelser, men det er ingen som vil være godt nok trent til å takle et nytt Utøya basert på regulære hendelser i Norge i dag, og vi har alt for få "situasjoner utenom det dagligdagse" til at det vil ha noe å si. I tillegg vil store operasjonssentraler lide i mye større grad av manglende kunnskaper om lokal geografi som igjen vil gjøre seg gjeldende når det f.eks står mellom kaia på en lokal campingplass og et annet sted.

Og denne evige påstanden om at det skal bli "store, robuste operasjonssentraler med tilstrekkelig bemanning" er løgn i alle himmelretninger. At jus.dep. og POD til stadig selger dette inn som det beste argumentet for denne "nærpolitireformen" er en tragedie. Det vil ikke bli mye bedre bemanning enn det er i dag. Det vil bli totalt sett færre OPLedere på et mye større geografisk område.

Kommentér

Rabagast:, her var det et par ting jeg ikke forsto. Du skriver at politiledere ikke er utpekt som ledere. Hvis de ikke er det, hva er de da ansatt som?

Videre skriver du at politiledere lyver, undergraver og gjemmer sannheten. Mener du virkelig dette?

Hvis du jobber som politi og mener dette ville jeg anbefalt deg å slutte i morgen. Det ville ansatte på enhver arbeidsplass gjort hvis virkeligheten så slik ut, og da snakker vi om vanlige jobber hvor man ikke må om nødvendig risikere livet på andres vegne.
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
            Rabagast:, her var det et par ting jeg ikke forsto. Du skriver at politiledere ikke er utpekt som ledere. Hvis de ikke er det, hva er de da ansatt som?

Videre skriver du at politiledere lyver, undergraver og gjemmer sannheten. Mener du virkelig dette?

Hvis du jobber som politi og mener dette ville jeg anbefalt deg å slutte i morgen. Det ville ansatte på enhver arbeidsplass gjort hvis virkeligheten så slik ut, og da snakker vi om vanlige jobber hvor man ikke må om nødvendig risikere livet på andres vegne.
            Sofakriger::

Mener du at motiverte polititjenestemenn og -kvinner bare skal kaste inn håndkleet fremfor å prøve å få gjennomslag for forandring?

Kan det tenkes at en del av de som jobber for politi faktisk brenner for det de er, og ikke bare ser på det som en jobb fra 9-16 som betaler regningene?

Er du alltid så lojal at du aldri betviler eller bestrider beslutninger? Har du aldri hatt en jobb hvor du har sett deg nødt til å si ifra, nødt til å fighte forutsetningene?

Selv i Forsvaret så har vi hatt samme problem som det Rabagst beskriver, ved at det presenteres at rosemalt bilde av en virkelighet ihvertfall jeg ikke kjente meg igjen i til tider. Har du glemt alle skriveriene om lite ammunisjon, lite midler til øving osv. Det fører samlet til en systemsvakhet.

Noen av oss gir ikke opp bare fordi vi er uenige med lederne våre.

Når det gjelder det du skriver om utpekt, så var ordet Rabagst brukte _utnevnt_. Det er en forskjell.

Kommentér

Kan ikke huske at jeg spurte deg om hva Rabagast mente, og han klarer sikkert å svare selv. Ha en super kveld!
              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Dafuq....?

Kommentér

• Resultat av arbeid etter 22. juli-rapporten

Nettopp, jeg skrev utnevnt, og det betyr i Norge utnevnt av Kongen i statsråd. Og det er topplederne i politiet, så jeg forsto ikke hva Rabagast: mente med det. Dette gjelder politidirektøren, assisterende politidirektør, sjefene for politiets særorganer (også assisterende sjef for ØKOKRIM), politimestrene og visepolitimestrene, samt grensekommissæren. At regjeringen ikke klarer å få gode ledere til disse stillingene, er merkelig.
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                    Dafuq....?
                    Om du virkelig har vært 10 år+ i forsvaret, så sliter jeg virkelig med å forstå hvordan du tar tilbakemeldinger til deg, og hvordan forsvaret har valgt å holde på noen som er så hårsår.

Kommentér

leserbrukernavn::

Hva i all verden var hårsårt med å ikke skjønne det svaret? Anbefaler deg å jekke deg ned litt.

Jeg stilte Sofakriger det jeg mente var relevante spørsmål.

Kommentér

Vel. Politidirektoratet og jus.dep. holder nede ledere som stiller kritiske spørsmål, og ansetter folk som er enige og konforme til de høye herrers ideologier. Humlegård prøvde til og med å få en lovendring der han krevde å være den som ansatte de 12 politimestrene. Han fikk først gjennomslag før noen skjønte blemma og omgjorde den. Han har likevel mye makt over hvem som er ansatt. En måte er kravet om juristutdannelse. Mange svært kompetente ledere ryker på dette, og omtrent alle som er kritiske til prosesser i eget direktorat o. Ansettelsene i POD har jo også gang på gang vist seg å være shady i beste fall, og ikke ta stilling til best kvalifiserte person men mer på trynefaktor, holdninger og bekjentskaper. Men kanskje tar jeg feil i semantikken her. De ansettes kanskje ikke, de bare ringes opp og utnevnes utenfor normale prosesser. De som utpekes er mellomledere i aksjoner, er bare midlertidig og er faktisk basert på erfaring og utdanning. Du henviser forøvrig til ledere i alle ledd i den første posten din, ikke bare de som utnevnes i statsråd. Å tro at det ikke er like prosesser lengre ned i systemet er tull. Det er likt der også.

Tjenestemenn som varsler om kritikkverdige formål på jobb begår karrieremessige selvdrap om de følger opp og ikke lar ballen ligge. Det har vist seg gang på gang, og har vært i media mange ganger. Jeg føler ikke at dette er noe jeg bør forklare noe mer da enhver som har lest noe om norsk politi de siste årene bør ha fått dette med seg. Henviser likevel til Monika-saken i Bergen som et eksempel. Egne tillitsvalgte og politiets største fagforening har gått ut og bedt sine medlemmer LA VÆRE Å VARSLE(!!!!) på grunn av nettopp dette! Det er en katastrofe i så henseende. Men norske politibetjenter står på for publikum. Man bruker gaffatape og fikser politibilen, og skrur dørene fast for å kunne rykke ut. Man leier sågar taxi for å komme seg ut, for publikum sin del, ikke for måltallene. Det er også årsaken til at man ikke bare pakker snippsekken og "finner seg noe annet å gjøre". Mulig det er så enkelt for deg, men verden er mer kompleks enn som så, og jeg elsker jobben min og det den betyr for publikum selv om jeg vet at av og til må man holde kjeft når ting utenfor en selv ikke strekker til.

For å knytte dette til det tråden faktisk handler om:

Dette er en av de bakenforliggende årsakene til at 22.7 ble så kritisk som det ble. Politiledere i mange ledd valgte å gjemme bort og overse varslinger om at det ville gå galt dersom noe skjedde. De overså at politidistrikter meldte inn gjennomgående problemer med å ha en tilfredsstillende tjeneste med tilfredsstillende utstyr tilgjengelig. Resultatet er at mye gikk fullstendig feil fordi hendelsen kom på verst tenkelig tidspunkt. Hvem har fått skylda i media? Operasjonssentralen og politibetjentene som sto i aksjonen.

Kommentér

Vi tar en børspause i denne tråden inntil blodtrykket roer gemyttene hos flere av brukerne, og folk kommer tilbake på track. Jeg åpner tråden på et senere tidspunkt.

Respekter at andre har ulike meninger enn deg selv og diskuter på sak. Gamle bikkjer (kranglefanter) har selvsagt besøksforbud (diskusjonsforbud) seg i mellom, noe jeg trodde var ganske så opplagt jfr tidligere års krangler dere i mellom.

Vedvarer krasse tonelag og personangrep, utestenges folk fortløpende, såvel fra DIS som Milforum uten videre forklaring.

Kommentér

Erna Solberg i stort VG-intervju: Beredskapssenteret har vært et mareritt for oss

Slik går det selvfølgelig når man forhaster seg. Den rødgrønne regjeringen fulgte Politiets råd og satset alt på å bygge beredskapssenteret på Alnabru så fort som mulig uten å foreta den vanlige konseptvalgutredning med ekstern kvalitetssikring (dette var som kjent støttet av polititjenestemannsorganisasjonene) . Når det så viste seg at tomten var helt uegnet og at det ikke lot seg gjøre å bygge beredskapsssenteret der var årene og pengene gått. Det er grunner til at man bør foreta grundige utredninger før man setter i gang, selv om man mener man har hastverk.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                            Working...
                            X