Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Resultat av arbeid etter 22. juli-rapporten

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Resultat av arbeid etter 22. juli-rapporten

https://www.politi.no/vedlegg/lokale...dlegg_2203.pdf

Kom over den via denne artikkelen:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10112730

Ett år etter at Gjørv-kommisjonen felte en knusende dom over norsk politi, innser ledelsen at politiet må være på jobb når publikum har behov for dem.

En interessant uttalelse fra Politiets Fellesforbund:

Slik det er i dag, er det på grensen til det menneskefiendlige, spesielt for kvinner og dem som er i familiesituasjoner. Ingen vil vel ha en ordning hvor man må jobbe annen hver helg, eller kanskje i verste fall fem-seks av åtte helger, som kan bli resultatet dersom turnusen endres for at politiet skal jobbe mer i helgene, sier Bolstad.
    Last edited by Rittmester; DTG 021314B May 16, . Begrunnelse: Oppdaterte trådtittel
    It's not about surviving, it's about winning.

Dette må vel være tidenes "Velkommen Etter" til POD.

Ellers oppsummerer vel Sigve Bolstad's utsagn den holdningen de aller fleste i (Politi-)Norge har til arbeid vs fritid generelt.
    Greit nok man skal ha ferie og fritid, men det er få land i verden som har så mye som oss, og når dette går på bekostning av beredskap og sikkerhet må noen ta seg sammen. Men det har man altså slått fast nå. Blir spennende å se hva som faktisk skjer.
    As you wish.

Kommentér

Vet noen om det er foretatt noen undersøkelser på tyngre turnusordning hos politiet?
      Etter typ offshoremodellen o.l?
      Sett at man tok 60/100 av personellet i rotasjon, med resterende 40/100 i vanlig arbeidstid. Da ville man fått en jevn tyngde 24/7, samtidig som at man får en topp på 40/100, bestående av småbarnsforeldre, delvise & ikke-operasjonelt personell.

Politiets arbeid kan på mange måter sammenliknes med oljebransjen.
      Så turnusordning, rekruttering, opprettelse av stillinger & lønn, burde vært deretter.
      ...Daeshbags

Kommentér

Lurer på hvor menneskefiendtlig Bolstad synes det er når folk er et halvt år i Afghanistan, med jobb 24/7...

Helt enig med Oldemordi at noe drastisk burde gjøres for å få nok operative politifolk på jobb når folk trenger dem, og ikke bare 8-16. Vet ikke om 40/60 er riktig fordeling, men det er nå et utgangspunkt.
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Politiets tiltak pr 1. juli 2013 - resultat av arbeid etter 22. juli rapporten

I f.eks. helsesektoren, spesielt for sykepleiere, har man fått det til å gå rundt med et stort antall deltidsansatte på helgevakter. Sykepleierfobundet har jo merkelige krav: alle skal jobbe fulltid og samtidig skal ingen jobbe oftere helg enn hver 3. eller 4. Ren matematikk viser at det ikke er mulig å få til, men det nekter Sykepleierforbundet å innse.
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Re: Politiets tiltak pr 1. juli 2013 - resultat av arbeid etter 22. juli rapporten

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
            I f.eks. helsesektoren, spesielt for sykepleiere, har man fått det til å gå rundt med et stort antall deltidsansatte på helgevakter. Sykepleierfobundet har jo merkelige krav: alle skal jobbe fulltid og samtidig skal ingen jobbe oftere helg enn hver 3. eller 4. Ren matematikk viser at det ikke er mulig å få til, men det nekter Sykepleierforbundet å innse.
            Det er faktisk mulig. Men det vil koste ein del pengar. Men samtidig vil ein få eit sjukehus som er i drift i helgane og. For å få det til må ein ha lik bemanning helg og yrkedagar. Den store gjevinsten er at ein då ikkje går "dvale" når helga kjem.

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 2

Kommentér

Vrøvl. Dvs det er mulig hvis man ansetter så mange at mange som er på jobb på dagtid på hverdager mye av tiden ikke har noen fornuftige arbeidsoppgaver, men kun driver dank. Det er ikke fornuftig bruk av ressursene.
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Prøv å regne på det Sykepleierforbundet forlanger: det skal være like mange på jobb i helg og på hverdag. Samtidig skal alle være heltidsansatte og ingen skal jobbe i helgen oftere enn hver fjerde helg. Sett opp en fornuftig vaktliste for dette. Faktisk er 2 + 2 = 4. Det går ikke an å endre det, selv om man er leder i Sykepleierforbundet (eller i Politiets Fellesforbund).

Kommentér

Nå blir vel mange saker henlagt pga lite etterforskningskapasitet, mange av etterforskerne jobber jo dagtid, hvis disse flyttes ut i gatene på natt/helg vil vel flere saker bli henlagt? Flere patruljer ute i helgene og natt vil vel også føre til flere pågrepne og saker som trenger å etterforskes? Så er løsningen da flere av de på dagtid ut i gatene?

Jeg tror ikke det, tror løsningen er å ansette flere. Gi gjerne noen ren natt-turnus, event en aften-natt turnus. Alle trenger ikke jobb full turnus eller ren dagtid, det er mange andre muligheter.

Kanskje det å tenke flere turnuser er løsningen ikke det å jage etterforskere ut i gatene på kveld/natt. Oppklaringsprosenten er lav nok som den er i dag.
                  "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

I en 24/7/365 virksomher er det et problem å la personel gå dagtidsstillinger uten å bidra til å dekke helgevakter. Det å la etterforskere ta helgevakter i ordenstjeneste vil ikke bety at man reduserer tilgjengeligheten på etterforskere, men man må selvfølgelig omfordele stillinger.
                    Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Vi skulle hatt tilstrekkelig med politifolk på jobb til alle døgnets tider, men det er ikke noe merkverdig ved at det er flest politifolk på jobb i ukedagene og på dagtid. Tjenestemenn/-kvinner som jobber operativt til alle døgnets tider produserer saker som skal etterforskes. På dagtid henter etterforskere inn folk til avhør, vitner kontaktes, saker skal inn for retten og så videre. Publikum kommer for å levere anmeldelser som så skal etterforskes. Det er ikke bare å pågripe gjerningspersoner og ferdig med det, som regel er det en lang prosess både før og etter, med mye planlegging, papirarbeid, teknisk og taktisk etterforskning, avhør, - bare for å nevne noe.

En del omrokkering lar seg sikkert gjennomføre, men hovedproblemet er at bemanningen er for lav. De fleste er klar over hvor underbemannet man er, men jeg tror kun de færreste egentlig har begrep om hvor få polititjenestemenn som er på vakt rundt om i landet til en hver tid. For å sikre god kapasitet innen ordenstjeneste, etterforskning og øvrige politioppgaver, trenger man et langt høyere antall politifolk. Selv om PHS utdanner flere politifolk nå, er målet om to politifolk per 1.000 innbyggere langt fra i sikte.

Synes det blir feil å sammenligne med soldaters utenlandstjeneste. Soldater tjenestegjør normalt forholdsvis få år i den type tjeneste, når den perioden i livet er over går de videre til annet.

I løpet av politifolks yrkeskarriere på 30-40 år, jobber vi helligdager, helger, dag - kveld - natt, til alle døgnets tider. Politifolk jobber når andre tar det som en selvfølge å ha fri og kunne være sammen med familien, som julaften, 17.mai, påske og så videre. På fritiden blir vi jevnlig kontaktet, og må avbryte det vi holder på med fordi vi behøves på jobb. Jobbhverdagen er uforutsigbar, og det sliter på familiene våre at det er vanskelig å planlegge noe. Man kan si at det å jobbe i politiet er en livsstil. Den livsstilen krever ikke bare en spesiell innstilling fra politifolkene, men også adskillig velvillighet og fleksibilitet fra familienes side.

Arbeidsmiljøloven skal i utgangspunktet etterleves av alle arbeidsgrupper, politiet bryter loven daglig ved utallige anledninger, fordi det er gitt dispensasjon til dette.
                      Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

At arbeidsmiljøloven blir brutt og må på jobb i fritiden er en helt vanlig hendelse i flere yrkesgrupper der andre er avhengi av tjenester som blir levert, slikt som service ansatte som leverer tjenester til kunder med 24-7 drift. I industrien dr jeg er nå er det ikke unormalt å jobbe mellom 40 og 80 timers uke nå i sommermånedene, vi bare må jobbe så mye for det er mangel på kvalifisert arbeidskraft og vi må jobbe når det er mye jobb for å tjene nokk penger så vi slipper å bli permittert i januar februar.

Men alle burde etterstreve å holde seg innenfor arbeidsmiljøloven siden det er loven, bruken av dispensasjoner burde ikke Være en permanent løsning, men er etter mitt skjøn en dårlig løsning som undergraver loven. Jeg vet av personlig erfaring hvor mye mindre jeg klarer å levere når det har vært perioder med mye jobbing, få klarer år ut og år inn med mye jobbing uten vesentlig fall i kvalitet på jobben.
                        Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Aeliana, det du beskriver ift arbeidstempo/ belastning er ikke unikt for politiet i det hele tatt.

Husk at veldig mange i Forsvaret har hatt en enorm belastning i flere år i strekk - noen tidligere kollegaer av meg var i en periode på 3 år omtrent konstant på utenlandsrotasjon; dvs 6 måneder ute for deretter 6 mnd hjemme (hvorav noen uker innebar deployering som leave avløser).

Forsvaret er mer enn folk inne til fgtj.

Politiet er en livsstil? Tro meg, det er jobb i Forsvaret også. Når man velger jobb i politiet så må man akseptere de plikter det innebærer. Jeg tror ikke/håper ikke noen sitter med inntrykk av at politiyrket er en 9-16 jobb etter PHS.

Det jeg dog lurer på er om man kunne fått flere folk på bakken ved å gjøre om adm/støttestillinger til operative stillinger; det var vel en meget skjev fordeling....?

Kommentér

Sannheten er at man har for få tjenestemenn som skal drive operativ tjeneste i Politiet generelt. Grunnene er sikkert mange men Etaten har bl.a. blittt pålagt mange ekstraoppgaver som tar kapasitet fra Ordenstjenesten. Ett eksempel er at på ett av stedene jeg har tjenestegjort hadde vi for 15 år siden opptil 5 patruljer ute på nettene. I dag har de kun 1 til 2 patruljer ute. Stedet har ikke mistet stillinger men de har blittt pålagt flere oppgaver og POD/Justis har forlangt større fokus på enkelte områder. Det er så mange oppgaver som må løses på dagtid også for en ordensavdeling som gjør at det ikke er nok folk igjen til å ha et anstendig antall patruljer ute på natt- og helgetjeneste. Jeg er for at en del oppgaver løses av sivile men vi trenger tilført nok motiverte mannskaper( ikke bare tvangsplasserte folk som er lei ordenstjeneste og hadde søkt seg til annen tjeneste av den grunn...) for å rette opp dette. dte trengs n skikkelig tilførsel som skal øremerkes ordensavdelingene. For en stund siden hørte jeg en ligning om hvor mange tjenestemenn som trengtes for å holde en dobbeltpatrulje i drift til enhver tid hele året. Svaret var 10 tjenestemenn, pga turnusfri, sykdom, ferie, osv.

Jeg er ingen arbeidsgiver og har ikke ett eneste tillitsmann-gen i kroppen. Min mening er at ATB reglene ødela mange gode tjenestelister med doble sett som var mulig å leve med over langre tid og som gav bedre dekning. Jeg har jobbet både doble sett og tre-skift i helgene og foretrekker helt klart doble sett.

Det er mange yrker som har periodisk tunge arbeidsperioder, men man kan ikke lage tjenestelister hvor dette skal være malen. Da har man ikke mye å gå på når man får en kritisk hendelse. Dessuten mister man mannskapene og erfaringen forsvinner for tidlig pga arbeidsbelastningen.

Jeg savner et sterkere POD som faktisk tørr å si ifra og kjøre sterkere på i media.
                            It's not the critic who counts....

Kommentér

AGR, det var ikke min intensjon å nedvurdere andre yrkesgrupper, hvis det ble oppfattet slik. Det står stor respekt av den innsatsen soldatene bidrar med, og jeg vil tro de fleste har oppfattet den positive innstillingen jeg har til Forsvaret gjennom de årene jeg har vært her.

Men siden det ble gjort en sammenligning tidligere i tråden, valgte jeg å påpeke at jeg ikke synes for eksempel tre år i utenlandstjeneste kan sammenlignes med den konstante belastningen politifolk opplever i løpet av sin 30-40 år lange yrkeskarriere. Ulikt andre yrkesgrupper, jobber vi døgnet rundt med mennesker i alle slags livskriser. Er det bråk i form av trusler om våpenbruk og så videre, er det vi som tar de oppdragene, ingen andre. Mange av de daglige gjøremålene innebærer høy risiko for mannskapene, og man lever med uforutsigbarheten av aldri å vite hva som venter. En rolig vakt kan endre seg i løpet av sekunder, i form av et skarpt oppdrag. Dette er spesielt for politiet, og det er klart en belastning å jobbe slik flere tiår.

Ja, vi vet hva vi går til, og jeg tør påstå at alle er innstilt på å gjøre en ekstra innsats.
                              Da jeg søkte politiet, kom jeg fra et profesjonsstudium som ville gitt meg mer enn nok til salt i maten, for ikke å snakke om en mer stabil og normal arbeidstid. Mange har stusset over valget jeg tok den gangen, men jeg ville gjort det samme i dag.

Dette betyr ikke at jeg står passivt og godtar noe jeg mener er galt, eller bør gjøres på en annen måte. Å drive rovdrift på folk er ikke riktig når det pågår over lengre tid. Vi må kunne forvente en levelig arbeidshverdag, vi også. Og et liv utenom jobben.
                              Som jeg sa tidligere: Enkelte omrokkeringer lar seg sikkert gjennomføre, og en ekstra innsats når det trengs stiller alle seg positive til. Vi jobber mye overtid i dag.

Alle, ikke minst etterforskerne selv, ønsker at saksbehandlingstiden skal gå ned. Samtidig trenger man, med rette, flere folk i ordenstjeneste. Antall hoder er det samme, derfor kan man måtte ta ut politifolk som blant annet jobber med etterforskning, dette i en situasjon der saker allerede er gjenstand for beinharde prioriteringer på grunn av ressursmangel.

Når det blir flere tjenestemenn/-kvinner som jobber i ordenstjeneste, vil man også avdekke flere forhold. Noe som er positivt.
                              Men, hvem skal etterforske de ekstra sakene? Og hva vil skje med de sakene som nedprioriteres fordi etterforskerne jobber i ordenstjeneste og dermed ikke har kapasitet til å ta hånd om dem? Hvordan vil effektiviteten og kvaliteten på etterforskningen bli?

Det er tidkrevende å etterforske en sak. Du må ha bevis og dokumentasjon som holder i en rettssak. Sagt på en lettfattelig måte, er det som å legge et puslespill, der årvåkenhet, tålmodighet og konsentrasjon hjelper deg til å få brikkene til å falle på plass. Trette og frustrerte etterforskere, som konstant jobber på etterskudd, kan lettere gjøre feil eller overse detaljer man normalt ville registrert. Dette kan bli en trussel mot rettssikkerheten, og en konsekvens kan være at skyldige går fri.

Stor slitasje på mannskapene vil også over tid kunne medføre økt sykefravær.

Med alle de etter hvert pålagte innrapporteringer til byråkratene i POD, må det nødvendigvis vokse frem store/tunge administrasjoner.
                              Sivilt ansatte utfører en betydelig del av administrative funksjoner per i dag, men man kan ikke sette disse til å kjøre patrulje og løse de mangfoldige oppdrag som fortløpende oppstår, og som politifolk er selektert og trent til å løse, eller sette dem til å utføre jobben til erfarne politietterforskere. Vi har en treårig Politihøgskole bak oss når vi går ut i tjeneste, og mange av oss har også etterutdanning, i tillegg til allsidig operativ erfaring.

zaitzev: Enig i det du skriver, men hvis man forhandler frem endringer i ATB-avtalen er jeg redd dette vil bli misbrukt av arbeidsgiver.

Kommentér

Hvis situasjonen er som du beskriver, da er det rart at sånt som dette skjer:

http://pluss.vg.no/2013/08/16/1327/1327_21356346

Med forbehold om at jeg ikke vet årsaken til at hun ikke får jobb; dvs om det går på kvalifikasjoner eller resultater, fremfor ledige stillinger.

Det er dog tydeligvis ikke uvanlig....

http://journalen.hioa.no/journalen/i...ticle32615.ece
                                http://www.rbnett.no/lokal/molde/article358299.ece
                                http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e#.UhE5qzk4VD8
                                http://www.gat.no/nyheter/far-ikke-j...kole-1.7041392

Det er litt rart synes jeg, dog kanskje ikke overraskende, at politiet ikke får midler nok til 1) å drifte et effektivt politi og 2) ivareta ansatte og nyutdannede på en god måte. Er jo for øvrig litt av samme problemet i Forsvaret også, manglende penger til stillingshjemler.

Kommentér

Med forbehold da jeg ikke kan lese VG pluss, tipper jeg allikevel at Kine (hun i den første linken til AGR) ikke har søkt stillinger over hele landet.
                                  Det er i alle fall det inntrykket jeg har fått, at ledige stillinger finnes, bare man gidder å flytte på seg. Skjønner jo at det ikke passer for alle, men en 23 åringen (om min mistanke stemmer) bør kunne flytte på seg noen år for å få jobb/bygge opp erfaring.

Når det gjelder arbeidspress/skift/tøffe forhold etc, er jeg enig med både AGR og Aeliana. Man kan godt sammenligne, men det blir feil å sette de to yrkene direkte opp mot hverandre. Jeg er ikke i tvil om at politietaten trenger et kraftig løft. På mange områder må man bli bedre. Men det må starte med at man har ledere som skjønner det kanskje.
                                  Følg på, jeg er like bak!

Kommentér

Der er vel ulikheter, men vi har også mye til felles, det er nok derfor jeg ikke føler meg som en fremmed her inne, til tross for et annet ståsted enn de fleste.

Er enig i det AGR skriver om de nyutdannede. Jeg mener jeg så at til nå har 64 av 594 avgangsstudenter fått jobb i etaten. Nå skal det sies at det ikke har gått lang tid, og mange vil få jobb etter hvert, men med så stor ressursmangel burde de vært sikret jobb fra dag èn.

Det slutter folk jevnt og trutt fordi de går av med pensjon, eller forlater yrket av andre årsaker. I tillegg er det et stort etterslep. Men fordi mange av politidistriktene ikke har økonomi til å ansette nye, opprettes ikke de stillingene det er behov for, og en del eksisterende stillinger som blir ledige, utlyses ikke på nytt, men blir stående vakante.

Kommentér

Re: Politiets tiltak pr 1. juli 2013 - resultat av arbeid etter 22. juli rapporten

Mener du at 64 har fått fast jobb, eller at 64 virker som politi i vikariater etc?
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

64 har fått fast jobb, mange flere i vikariater etc.

Kommentér

Vel, det er en ganske viktig del av bildet ikke sant? Veldig mange yrker der en begynner med vikariater etc for å få erfaring og en fot innenfor.
                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Helt enig, det reelle bildet kommer ikke helt frem. Dersom en ferdig utdannet student feks. går rett inn i et års vikariat så synes jeg det er godt nok. Jeg mener man ikke kan kreve fast jobb ut livet dagen etter man er ferdig med en bachelor utdanning. Når det er sagt så er det jo noen forgjengere som har lovet litt for mye også da til studentene, men det blir en annen sak..

Om det skulle være noe tvil, så er jeg selvfølgelig enig i at det totalt sett er for få stillinger som tilbys i forhold til økning av kull, mål for politidekning etc.
                                            Last edited by njetnjet; DTG 231841B Aug 13, .

Kommentér

Litt av problemet her er jo hva slags utdanning det er snakk om her; politiutdannelse.

Bachelorstudiet ved PHS er GRUNNUTDANNING for å bli politi. Det er en ganske snever yrkesretning ift mange andre studier. Man kan ikke gå PHS for deretter å bli sosionom, økonom eller pedagog. Går man sosionomrettet utdanning, økonomirettet utdanning eller en pedagogrettet utdanning så er arbeidsmarkedet mye bredere. Sånn er det med mange andre bachelorprogrammer også, mulighetene er mye, mye større ift fremtidig jobb.

Akkurat her mener jeg man burde lagt seg på samme linje som KS Operativ, selv om forutsetningene er litt forskjellige; på KS får man lønn under utdanning, med påfølgende pliktår. Vet ikke helt hvordan man skulle fått det til, men noe må gjøres.

Ser ikke helt hvordan landet er tjent med å utdanne flere politimenn og kvinner enn man får dratt nytte av...

Kommentér

Enig med AGR. Jeg setter bachelorstudie litt på spissen fordi nettopp phs er opptatt av dette. Det virker som at PHS har hatt litt for mye fokus på å bli godkjent som en bachelorgrad, enn hvordan dem kan gi politistudenter den utdanningen dem faktisk trenger når dem møter på jobb. Mange savner jo nettopp mer operativ trening, og litt mindre "tørre emner". Både toll og fengsel har jo en annen modell som gir målrettet utdanning, praksis og jobb. Her blir også kandidater fortløpende tatt opp etter behov.

KS modellen som nevnes er nok heller ingen dum tanke. PHS B2 studenter på andre året er jo også i mye praksis og yter mye uten noe betaling, noe som heller ikke er helt fear. Noe lønn under utdanning og en liten plikttjeneste i etterkant? Ingen dum ide..

Kommentér

Jeg ville nok heller ha tatt model av lokførerskolen.

Jevnlige eksamener, hvor du måles på bestått eller ikke bestått, og du har kun to forsøk per eksamen. Stryker du to ganger på en eksamen, er du ute av skolen. Da hadde det faktisk vært akseptabelt at studentene gikk rett over i jobb i etaten.

Her kunne man også ha tatt en annen model som har vært brukt på lokførerskolen når det har vært manko på lokførere, mens du tar utdanninga er du ansatt i f.eks NSB, og har full lønn, men om du ryker ut av skolen blir det du har i lønn gjort om til lån som du må betale tilbake.

For å sette bachelorvinkelen på spissen: Vil vi egentlig ha et politi bestående av folk som gikk ut av skolen med E i snitt?
                                                  Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Vil vi egentlig ha et politi bestående av folk som gikk ut av skolen med E i snitt?
                                                    Er det mange som gjør det?

Re det du sier med eksamen, så regner jeg med det er som på KS. Du kan konte 1 gang, stryker du da så er du ferdig. Det er ikke noe kjære mor på Linderud, for å si det sånn. Det er videre en del som "motiveres" til å slutte, fra instruktører som ser begrensinger kadetten kanskje ikke ser selv.

Så kan man jo diskutere nødvendigheten av å i det hele tatt ha bachelorstudium for å bli politi. Man lever i et land hvor man nesten blir sett ned på hvis man ikke har rette akademiske attester/referanser. Tidligere "ærlige" yrker blir omtalt nedsettende i en del sammenhenger....

Kommentér

Om vi kaller det et bachelorstudie, etatskole eller fagskole, er vel strengt tatt det samme. Det viktigste er vel at skolen setter dem i stand til å løse de utfordringer som man møter i hverdagen?
                                                      Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Det følger vel av at han sier at det er satt på spissen (å unnlate å ta med det er på grensen til quoting out of context) at det IKKE er mange som gjør det, og at poenget hans er mer knyttet til ordningen i seg selv, ikke praksis.

Jeg er forøvrig en av dem som har litt problemer med å se det helt store i å kreve en bachelorutdanning når utdannelsen skal være såpass spesialisert og rettet inn mot ett yrke som den skal være. Uten at jeg skal prøve å forfølge det utover dette innlegget, sier magefølelsen min at slikt veldig fort kan føre til overteoretisering.
                                                        Beidh a lá leo

Kommentér

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                          Om vi kaller det et bachelorstudie, etatskole eller fagskole, er vel strengt tatt det samme. Det viktigste er vel at skolen setter dem i stand til å løse de utfordringer som man møter i hverdagen?
                                                          Ikke helt enig, fordi feks. bachelorstudie setter en del rammer for det akademiske innholdet, som igjen kan gå utover politifaget. Som da AGR sier så kan det være et relevant spørsmål om en politiutdanning trenger å være et bachelorstudium. Men til syvende og sist er det selvfølgelig viktig at kandidatene er satt i stand til å møte hverdagen.

Kommentér

Overgangen fra etatsutdanning med lønn og rett og plikt til ansettelse (ved beordring) som politi til en høyskole som inngikk i det statlige høyskolesystemet (bachelor da det ble innført ved universitets- og høyskolreformen) med selvfinansiering via Lånekassa og søknad på jobber ble gjennomført først og fremst etter ønske fra politiorganisasjonene. Det skulle øke polititjenestemennenes status og bygge ned skillet mellom tjenestemenn og embedsmenn (noe det i stor grad har gjort, husk at før var alle sjefsstillinger, også operative, forbeholdt jurister). Mine klassekamerater som ble politi på slutten av 70-tallet søkte via et politidistrikt, så tror jeg de var på et kort rekruttskoleaktig kurs (2 måneder?) før de var politiaspirant et år i et politidistrikt. Deretter 10 måneder temmelig praktisk utdanning på Politiskolen (hele tiden med lønn) før de var "ferdig utdannet". Jeg tror ikke Politiets Fellesforbund vil tilbake til noe slikt.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                                            Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                                            Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                                            Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X