Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

22 JULI: Nasjonal krisehåndtering

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: 22 JULI: Nasjonal krisehåndtering

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Man kan neppe få både i pose og sekk - dvs både folk som har stålkontroll på hver stubbe og stein i området sitt, og samtidig har nok tyngde og kompetanse til å håndtere større hendelser. Jeg er overbevist om at hvis vi hadde hatt veldrevne operasjonssentraler i Oslo og det som nå er distrikt Sydøst, ville hendelsene 22 juli kunne forløpt ganske annerledes.

Og det er altså ikke nødmeldingssentraler, men operasjonssentraler, som er noe mye mer.
    Dette er ein påstand som ein får slengt i trynet rett som det er. Det må vere store sentralar for å få nok kompentanse til å greie dei store tinga. Er slett ikkje så sikker på at det stemme. På store sentralar kan det fort bli for stort, ein misse kontrollen. Det var i sentralen hos Oslo politiet dei hadde fått opplysningar med beskrivelse og regnr til bilen til ABB, den lappen vart gløymt dermed kunne ABB køyre til Utøya utan å bli stoppa.
    Ein liten brannsentral har dei siste 3 åra hatt 3 store tunellbrannar, der ein av dei var den kraftigaste tunellbrannen i Norge nokon sinne. I tillegg har dei hatt storbrann i eit tettbebygd, freda område, dei var og involvert i ei busskapring. I alle desse sakene greide ein seg bra, i brannane vart det ingen drepne. Ja, det vart gjort feil, men ingen er feilfrie. Likevel påstår direktoratet at dei er for små til å ha kompentanse.

Comment

Jeg har ikke satt meg mye inn i denne diskusjonen, men våger meg på et akademisk hofteskudd basert på HRO-teori:

På generelt grunnlag er evne til desentralisert håndtering der fagfolk lokalt får armslag til å ta viktige avgjørelser relativt godt dokumentert som en god strategi for krisehåndtering. En viss fleksibilitet mellom et sentralisert hierarki og hurtig omstilling/desentralisering ved behov er godt utprøvd i noen sammenhenger, men det forutsetter en del ting (kompetanse, kultur, ressurser osv.). Nærhetsprinsippet er vel relevant her. Uansett må man som alltid se på sammenhengen.

Comment

Jo nærmere hendelsen jo bedre koordinering av ressurser en har oversikt over, mens en mer sentral håndtering kan lettere prioritere inn og ut av oppdraget ressurser. Vil jeg tro.

Med et langstrakt og spredt bosatt land er nettopp kapabilitet til å flekse ressurser viktig.
        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Det heter seg vel at jo nærmere man er et problem, jo mer innsikt har man, mens jo lengre avstand man har, jo mere overblikk har man.
          One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
            Og dermed dyrt og lang tid før det er på plass.
            Og kven skal betale husleigen?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Comment

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
              Dette er ein påstand som ein får slengt i trynet rett som det er. Det må vere store sentralar for å få nok kompentanse til å greie dei store tinga. Er slett ikkje så sikker på at det stemme. På store sentralar kan det fort bli for stort, ein misse kontrollen. Det var i sentralen hos Oslo politiet dei hadde fått opplysningar med beskrivelse og regnr til bilen til ABB, den lappen vart gløymt dermed kunne ABB køyre til Utøya utan å bli stoppa.
              Ein liten brannsentral har dei siste 3 åra hatt 3 store tunellbrannar, der ein av dei var den kraftigaste tunellbrannen i Norge nokon sinne. I tillegg har dei hatt storbrann i eit tettbebygd, freda område, dei var og involvert i ei busskapring. I alle desse sakene greide ein seg bra, i brannane vart det ingen drepne. Ja, det vart gjort feil, men ingen er feilfrie. Likevel påstår direktoratet at dei er for små til å ha kompentanse.
              Enig i mye av dette.

Da meldingene om skyting på Utøya kom, satt det èn operasjonsleder på operasjonssentralen til NBPD. Dette var en konsekvens av politidistriktets anstrengte økonomi, og POD var orientert om de kostnadsreduserende tiltakene som var gjort. Den mangelfulle bemanningen førte blant annet til at operasjonslederen på grunn av stor pågang fikk problemer med å varsle interne og eksterne ressurser, hadde ikke kapasitet til å skrive logg m.v. Når store hendelser inntreffer vil selv de største operasjonssentralene få problemer, noe som også skjedde i Oslo.

Nå vil de store operasjonssentralene komme, og vi vil få se i praksis hvordan denne omorganiseringen fungerer for publikum og politiet.

Selv om store operasjonssentraler har sine fordeler, er jeg redd for at de også kan føre til at politiet fjerner seg ytterligere fra befolkningen. Jeg er opptatt av at politiet skal være til stede blant alt folket, og ikke bare de som bor i byer og tettsteder. Det skal være lav terskel for å ta kontakt, noe som igjen fører til tillit og gjensidig nytte. I likhet med mange andre politifolk opplever jeg fra tid til annen at folk tar direkte kontakt med meg privat, fordi de åpenbart kvier seg for å ta kontakt med nærmeste politistasjon. Dette viser at terskelen for å ta kontakt med politiet allerede er veldig høy for mange, og er en utvikling jeg frykter vil øke ved en sentralisering.

Selv om politiet per i dag har forbedringspotensial, har etaten høy tillit blant befolkningen. I dag har operasjonssentralene våre en solid kunnskap om alt som rører seg i distriktet, og befolkningen har trygghet og visshet om at de ikke trenger å reise lange avstander for å møte oss. Realiteten etter forrige sentralisering var at politiet ble borte mange steder, og jeg frykter at politiet også denne gangen kun blir styrket i byene og tettstedene, mens resten av befolkningen får lide.
              Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Comment

Jeg er litt avventende til store operasjonssentraler selv, men det vil ha fordeler både på kompetanse og kapasitet ved store uønskede hendelser. Lokalkunnskapen kan for eksempel ivaretas ved å bruke innsatsledere med ansvar for området på et tidligere stadie i prosessen. De har som regel lang fartstid og vil sitte på stor lokalkunnskap.
                It's not the critic who counts....

Comment

Jeg tviler. Brann hos oss har fått en sentralisert sentral, og de sliter med utrykninger i feil by, at operatør ikke kjenner området når de skal rykke ut dit "ingen skulle tru at nokon kunne bu" og flere sånne ting som relaterer til en sentralisert sentral som ikke kjenner sitt AO.

Vi bruker ofte våre operatører som har lokalkunnskap når vi kjører rundt i distriktet. Vi har veldig mange dalstrøk der det bor tre mennesker og dekningen på telefon og samband er som midt i Marianegropa. Da er vi ofte gudegitt operatører som vet hvor vi skal og hvem vi skal til. Dette tør jeg nesten garantere vil forsvinne. Det blir over 30 mil til operasjonssentralen, og få av våre nåværende operatører som forlater familie for å jobbe der. De få som ikke vil ha muligheten til å ta ut pensjon, førpensjon og sånt, har søkt seg til andre stillinger og blir heller beordret inn som OPSleder til den legges ned.

Comment

Ja, hva skjer når man skal rykke ut til en eller annen akutt hendelse i Storgata og det er et dusin Storgater i den sentraliserte operasjonssentralens ansvarsområde?

Comment

Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
                      Ja, hva skjer når man skal rykke ut til en eller annen akutt hendelse i Storgata og det er et dusin Storgater i den sentraliserte operasjonssentralens ansvarsområde?
                      En operasjonssentral per Storgata? Det vil vel bety en operasjonssentral per tettsted, sånn omtrent.

Nettverk som kan dynamisk ekspanderes, kombinert med sentralisering OG desentralisert vurdering- og handlingskompetanse. Det er nok en fornuftig vei å gå. Fra min erfaring fra helse kan heg si at de gamle små AMK-sentralene var dusfunskjonelle, og at sentraliseringen har hevet kvalitet og rubusthet betydelig.
                      Minsk, det nye Utopia

Comment

Det går an å kutte ned på noen, men å kutte ned på så mange som det gjøres i politiet nå kommer ikke til å bli bra. For vår del vil operasjonssentralen dekke et område på 65 mil fra sør til nord. Rent geografisk utgjør det Stjørdal - Larvik, eller Oslo - Flensburg. På det bredeste blir distriktet 40 mil bredt.

Samtidig vil man kutte ned/begrense antall innsatsledere til et helt minimum, og også de knyttet til store sentrale enheter. Når man da allerede før det er kommet i gang får tydelige signaler på at man ikke vil klare å hente inn lokalkunnskap fra områder langt unna operasjonssentralen så vil det bli et hull som ikke vil kunne fylles på en tilfredsstillende måte.

Comment

Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
                          En operasjonssentral per Storgata? Det vil vel bety en operasjonssentral per tettsted, sånn omtrent.

Nettverk som kan dynamisk ekspanderes, kombinert med sentralisering OG desentralisert vurdering- og handlingskompetanse. Det er nok en fornuftig vei å gå. Fra min erfaring fra helse kan heg si at de gamle små AMK-sentralene var dusfunskjonelle, og at sentraliseringen har hevet kvalitet og rubusthet betydelig.

Ja, desse små AMK sentralane var ikkje liv laga i det heile. Men då var det snakk om fleire sentralar i kvart fylkje. I dag med ca ein sentral pr fylkje er ein omtrent på eit passeleg nivå. Når ein har gjort som her i vest at sentralane dekkar kvarandre opp slik at ingen skal vente for lengre enn ei viss tid.

Comment

Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post
                            Det går an å kutte ned på noen, men å kutte ned på så mange som det gjøres i politiet nå kommer ikke til å bli bra. For vår del vil operasjonssentralen dekke et område på 65 mil fra sør til nord. Rent geografisk utgjør det Stjørdal - Larvik, eller Oslo - Flensburg. På det bredeste blir distriktet 40 mil bredt.

Samtidig vil man kutte ned/begrense antall innsatsledere til et helt minimum, og også de knyttet til store sentrale enheter. Når man da allerede før det er kommet i gang får tydelige signaler på at man ikke vil klare å hente inn lokalkunnskap fra områder langt unna operasjonssentralen så vil det bli et hull som ikke vil kunne fylles på en tilfredsstillende måte.
                            For eit par år sidan hadde vi ei stor øving her i fylkje. Øvinga var med vilje lagt til eit område som er litt i utkanten geografisk, men samtidig masse trafikk til sjøs. Under øvinga kom det sterk kritikk frå observatører frå Oslo politiet og Politihøgskulen, kritikken gjekk på at det gjekk for lang tid å få folk frå politikammeret fram til skadestaden. Kritikken stilna når dei fekk vite at det var lenger køyreavstand enn Oslo Svinesund. Og det var med dei områda som eksisterer fram til 1/1-16.

Comment

Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
                              Så langt trenger man ikke å gå, men mindre sentralisering vil jo gi bedre lokalkunnskap.

Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post
                              Samtidig vil man kutte ned/begrense antall innsatsledere til et helt minimum, og også de knyttet til store sentrale enheter.
                              Altså færre innsatsledere med flere enheter til disposisjon, men hvordan finner man ut hvor mange det skal være?

Comment

Artikkel/intervju med noen av soldatene i HV 02, om deres tanker og gjøremål etter terrorangrepet.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/22-juli

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Nå skjønner jeg ikke hvor mange ganger den artikkelen skal postes? Og er den virkelig så spennende for HV soldater?

Jeg kan jo dra det jeg husker best fra det som sikkert kan skrives om for å gi en salgbar historie for HV bladet:
                                  - Telefon fra LF i 18-tiden; Vi skal ikke møte og de (ledelsen i 02) trodde ikke vi kom til å bli kalt inn.
                                  - Telefon fra LF i 19-tiden; Innkalling.
                                  Sånn med tanke på at sikkert hele Norge hadde sittet og sett på NRK fra bomben gikk av, så er moralen at en burde gi faen i ledelsen og heller bare møte opp så fort en klarer, og heller dra hjem i etterkant. Kun de med lang reisevei (pga. ferier) kan vente til en faktisk innkalling kommer med mindre dem har en kritisk stilling. Da ville 02 ha klart å stille personell på Stortinget 30 minutter etter at anmodningen hadde kommet, og en ville hatt tid til å fikse ammo, kjøretøy og drive med trening. I mine øyne burde distriktene bare kalle inn soldatene så fort dem kan mistenke at det kommer et oppdrag, så får en heller kanslere eller dimmitere når en får bekreftet at det ikke skjer noe.

Også har en jo fine TIM caser, tar bare den jeg har opplevd selv fordi den kan jeg stå inne for:
                                  - Eldre blå Volvo kommer oppover Prinsen gate. Svinger venstre inn i Akersgata. Her ser jeg at bilen er baktung. 2 personer i bilen. Bilen svinger venstre igjen inn i Tollbugata. Så kommer bilen ut av Øvre Slottsgate og drar på oppover Prinsen gate mot oss. Jeg løfter venstre hånd og signaliserer stopp. Bilen stopper ikke umiddelbart og jeg løfter høyre hånd (som holder riflen) for å peke våpenet mot bilen og flytter venstre hånd til ladegrepet for å ta det på vei opp. Før jeg faktisk tar ladegrepet så bremser bilen brått (da er den på omtrent 10-20m avstand) og svinger inn i Akersgata og blir ikke sett igjen.
                                  Så, her har vi en hel del greier å diskutere, som helt sikkert de fleste HV soldater aldri har opplevd eller tenkt på:
                                  - Skulle jeg ha reagert annerledes?
                                  - Hvis jeg hadde skutt (at det ville vært innenfor vår ROE og min situasjonsforståelse der og da er klart), hva måtte HV ha satt i gang ovenfor meg, offeret/ene og pressen?
                                  - Er det lurt å stå med halv-ladd våpen?
                                  - Var oppsettet/plasseringen av objektsikringen riktig?
                                  Det finnes flere av andre liknende situasjoner fra 2207, og det er bare snakk om små hundredeler som skiller det at HV soldater har tatt livet av sivile i oppdrag på riktig side av ROEen.

Eller så syntes jeg jo stresset jeg opplevde var interessant. Og det eneste stresset jeg opplevde var på vei ned til Stortinget for første gang. En medsoldat merket det godt på meg (ikke så rart, i og med at det sprutet svette ut av meg) og vi fikk snakket om det og det var vekke før vi var på bakken. Det var også en ganske kraftig "comedown" når jeg var hjemme igjen etter oppdraget, det tok et par 3 dager før kroppen og hodet var som normalt igjen. Her kan sikkert en eller annen psykolog forklare hva som har skjedd, og hvordan en kan komme seg forbi slikt.

Nå er både Soelberg og Loftheim laget av god og hel ved, men akkurat disse historiene om forsvarsvilje kjenner jeg at jeg ikke er helt behovet for å mate oss med dag etter dag.
                                  - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Enig med [MENTION=20450]essal[/MENTION].
                                    Burde kanskje intervjue noen andre også.
                                    Død ved Kølle!
                                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Comment

Opprinnelig skrevet av essal Vis post

Jeg kan jo dra det jeg husker best fra det som sikkert kan skrives om for å gi en salgbar historie for HV bladet:
                                      - Telefon fra LF i 18-tiden; Vi skal ikke møte og de (ledelsen i 02) trodde ikke vi kom til å bli kalt inn.
                                      - Telefon fra LF i 19-tiden; Innkalling.
                                      Sånn med tanke på at sikkert hele Norge hadde sittet og sett på NRK fra bomben gikk av, så er moralen at en burde gi faen i ledelsen og heller bare møte opp så fort en klarer, og heller dra hjem i etterkant. Kun de med lang reisevei (pga. ferier) kan vente til en faktisk innkalling kommer med mindre dem har en kritisk stilling. Da ville 02 ha klart å stille personell på Stortinget 30 minutter etter at anmodningen hadde kommet, og en ville hatt tid til å fikse ammo, kjøretøy og drive med trening. I mine øyne burde distriktene bare kalle inn soldatene så fort dem kan mistenke at det kommer et oppdrag, så får en heller kanslere eller dimmitere når en får bekreftet at det ikke skjer noe.
                                      Det at distrikta bør mobilisere så fort ein trur det kan komme eit oppdrag er eg heilt einig i.

Comment

Akuttmiljøet o Norge står i fare for å splittes:

Dersom ikke helsemyndighetene tar advarselen fra det fagmiljøet som var det eneste som ikke sviktet 22. juli på dypeste alvor, har Norge lite lært av terrorkatastrofen.

Kirurgen Tina Gaarder hadde lederansvar inne på akuttstua den mørke kvelden og natten.

På et møte mandag gikk hun ut med en krystallklar advarsel: «Det finnes ett, stort beredskapssenter i Norge, og vi er nødt til å bevare dette, for vi vet at det kommer til å skje tilsvarende hendelser som 22. juli igjen».

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...a-har-vi-laert

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Comment

I lys av dagens trusselbilde er det lite formålstjenlig å kreve vanntette skott mellom politiets og Forsvarets ansvarsområder.

Politi og forsvar kan nemlig i gråsonetilfeller ha rett og plikt til å handle samtidig.
                                          Samvirke kan også være avgjørende for at hjelpen kommer i tide.

Det burde være lærdommen etter 22. juli.

https://www.aftenposten.no/meninger/..._LE26CmbYN6biE

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Comment

• Filter
                                          • Tid
                                          • Show
                                          • New Topics
                                          Clear All
                                          new posts
                                          No content found
                                          Show More

• Filter
                                          • Tid
                                          • Show
                                          • New Topics
                                          Clear All
                                          new posts
                                          Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                          Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                          Oppstillingsplassen
                                          Tekniske driftsmeldinger
                                          Tekniske driftsmeldinger.
                                          Tråder: 8 Innlegg: 661
                                          Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                          8 661
                                          Kunngjøringer fra ledelsen
                                          Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                          Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                          Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                          15 1.086
                                          Kommentarer fra rekkene
                                          Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                          Tråder: 3 Innlegg: 460
                                          Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                          3 460
                                          Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                          S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                          Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                          Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                          Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                          2.453 41.955
                                          Rittmester
                                          Livet i tjeneste
                                          Underforum:
                                          Treningsdagbøker (11/1.130)
                                          S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                          Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                          Tråder: 67 Innlegg: 2.914
                                          67 2.914
                                          Underforum:
                                          S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                          Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                          Tråder: 30 Innlegg: 492
                                          30 492
                                          S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                          Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                          Tråder: 8 Innlegg: 283
                                          8 283
                                          Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                          S-2 1. Generelle nyheter.
                                          Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                          Tråder: 1.054 Innlegg: 33.844
                                          1.054 33.844
                                          S-2 2. Etterretning
                                          Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                          Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                          Tråder: 395 Innlegg: 28.352
                                          Nyeste innlegg: Fokus: Hong Kong
                                          395 28.352
                                          Rittmester
                                          Fokus: Hong Kong
                                          Underforum:
                                          Tema: Russland (58/6.883)
                                          Tema: Asia (102/4.214)
                                          S-2 3. Sikkerhet
                                          Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                          Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                          Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                          59 5.302
                                          Underforum:
                                          22.juli 2011 (32/4.562)
                                          S-2 4. Nyhetsfeed
                                          Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                          Tråder: 210 Innlegg: 265
                                          210 265
                                          Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                          S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                          Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                          Tråder: 2.549 Innlegg: 62.550
                                          Nyeste innlegg: FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                          2.549 62.550
                                          Underforum:
                                          Hæren (41/1.518)
                                          Sjøforsvaret (36/1.959)
                                          Luftforsvaret (62/1.285)
                                          Heimevernet (564/17.509)
                                          S-3 2. Totalforsvaret
                                          Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                          Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                          Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                          584 19.529
                                          Underforum:
                                          Politiet (235/12.996)
                                          S-3 3. Ledelse
                                          Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                          Tråder: 9 Innlegg: 179
                                          Nyeste innlegg:
                                          9 179
                                          Blåfugl
                                          S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                          Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                          Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                          Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                          21 2.271
                                          pioff
                                          Den store PI-tråden
                                          av pioff
                                          Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                          S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                          Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                          Tråder: 109 Innlegg: 10.281
                                          109 10.281
                                          S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                          Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                          Tråder: 65 Innlegg: 827
                                          65 827
                                          Underforum:
                                          Landsystemer (28/624)
                                          Sjøsystemer (4/5)
                                          Luftsystemer (6/41)
                                          INI-systemer (23/128)
                                          Fagforum S-5: Planer & policy
                                          S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                          Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                          Tråder: 93 Innlegg: 6.071
                                          Nyeste innlegg: Strategier for en småstat
                                          93 6.071
                                          S-5 3. Militærhistorie
                                          Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                          Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                          411 10.512
                                          Underforum:
                                          S-5 4. Veteranforum
                                          Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                          Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                          Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                          89 1.564
                                          magskor
                                          Team Rubicon.
                                          av magskor
                                          Fagforum S-6: Samband & IKT
                                          S-6 1. Fagforum Samband
                                          Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                          Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                          Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                          119 1.706
                                          Underforum:
                                          01 Fagområder (16/297)
                                          02 Felttriks (23/301)
                                          S-6 2. Tekniske forum
                                          Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                          Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                          170 3.017
                                          Markedsplassen
                                          Kjøp og salg
                                          Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                          Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                          Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                          537 2.182
                                          Milforums testarena
                                          Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                          Tråder: 3 Innlegg: 16
                                          3 16
                                          Bedriftspresentasjoner
                                          Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                          Tråder: 2 Innlegg: 2
                                          2 2
                                          Working...
                                          X