Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Responstid hos politiet. Kva vil det føre til.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Responstid hos politiet. Kva vil det føre til.

Eit krav som ser ut til å komme er at politiet skal få krav om responstid. Korleis skal politiet kunne løyse det med dagens ressursar? Bur sjølv i eit fylke der det til tider er langt mellom politibetjentar. På 1 mai var det to betjentar på vakt som dekka eit område det tar to timar å køyre frå ein ende til den andre. Når kvelden kom hadde dei heimevakt og då var det ca 1 time å køyre mellom dei. Så skulle dei vere nøyd til å ta eit oppdrag i den nest største byen i området ville det tatt ca 2 timar før dei kunne ha vore der.

19.9 Kommisjonens hovedkonklusjon og anbefalinger

...

11. Politidirektoratet må etablere et tydelig målstyringssystem som dekker helheten i etatens oppgaver, og sørge for sammenheng mellom mål, prioriteringer, ressurs- og bemanningsplanlegging, ressursbruk og rapportering. Den operative virksomheten må forsterkes. Tydelige krav til responstid, responskvalitet og samsvar mellom oppgaver og bemanning må etableres.

...
    DYT-DYYYYYT-DYT

Comment

Kanskje på tide å innføre beordringsplikt i politietaten?
      One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Plikttjeneste mot betalt utdanning?
        "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Comment

Et eller annet, bare man ordner det slik at folk ikke bare søker jobb i oslo, og slutter når de ikke får det.
          One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Comment

Kanskje bedre å gjøre det attraktivt å jobbe i "distriktene".

Comment

Det jeg ser for meg, uten ha å satt meg veldig dypt inn i saken, er å gjøre politiskolen om til en etatskole, og gjøre bacheloren om til en totalt sjuårig utdannelse(3 år på skolebenken, 4 år i "felt"/utplassering/prøvetid osv), hvor man kanskje er et halvår først på skolebenken, også deler resten av tiden mellom operativ tjeneste og læring.

I løpet av denne sjuårsperioden må du ha tjeneste der hvor politiet "beordrer" det(og her kan man kanskje lage et overordnet personalsystem, hvor politimestere leser inn behov for sitt distrikt, også foretaes fordelingen av JD/POD).

Når da denne sjuårsperioden er over, så kan du søke jobb i politiet på lik linje med alle andre, eller du kan ta en videreutdanning. La oss gjøre masteren 5-åring. med to år på skolebenken og 3 år i felt. I løpet av utdanningsperidoen er du fast ansatt(her kan man ta jernbaneskolen til forbilde, man kjører moduler, og man får lønn under hele utdanningen, men du har bare 3 forsøk på hver eksamen, og om du ryker på en eksamen ryker du ut av hele skola og må tilbakebetale lønna som nå er lån), og har således trygghet.

Etter disse pliktårene kan vi jo si at man kan søke jobb hvor man vil i politiet, men politiets overordnede behov blir avgjørende for hvor du blir plassert.

Det er i hvert fall slik jeg tenker over saken.

Comment

Høres jo veldig familievennlig ut ;-)

Comment

Kunne politets plakat på veggen vore ein ide?

Comment

Opprinnelig skrevet av isak Vis post
                    Høres jo veldig familievennlig ut ;-)
                    Er det ikke det et av de argumente som ble brukt mot stengning av grubbegata?

magskor: Er ikke skyting pågår å regne som en plakat på veggen?

Comment

Aldri hørt at familievennlig har vært et argument mot stenging av gater.

Comment

Men nå var vel heller ikke problemet 2207 mangel på erfarne tjenestemenn?

Comment

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post

magskor: Er ikke skyting pågår å regne som en plakat på veggen?
                          Kanskje, men no tenkte eg i litt vidare.
                          Noko slikt som at skjer det noko liknande 22/7 i Oslo møte alt politi i Norge på jobb automatisk.
                          Alt politi væpner seg.
                          Alle som har ein eller fleire grensestasjonar i området stenge dei automatisk.
                          Alle flyplassar (i alle fall internasjonale) blir bevokta av politi.
                          Politireserven blir mobilisert.
                          Forsvaret blir bedt om å halde seg klar, og dei enheitene som har spesielle oppgåver som helikopter osv setter seg sjølv i stand til å utføre hjelp på kortast mulig tid.
                          Og at dette skjer automatisk utan det blir gitt ordre om det.
                          Så kan ein heller trappe ned etter kvart som ein ser at behovet er mindre.

Comment

Problemet 2207 var vel i alt for stor grad manglende forståelse av situasjoen, manglende moblisering av ressurser og liten evne til å ta i bruk eksisterende planverk.

Men det denne debatten går på i denne tråden, er, om jeg forstår trådstarter rett, hvordan man skal kunne sikre at politiet kan oppfylle et målkrav om responstid.

Der mener jeg det er kritisk at dette blir lagt til rette for i utdannelse, da gjerne organisert langs de linjer jeg skisserer. Da vil man sikre at politiet har en felles forståelse av planverk og hvordan dette skal implementeres.

Comment

Problemet 2207 var vel i alt for stor grad manglende forståelse av situasjoen, manglende moblisering av ressurser og liten evne til å ta i bruk eksisterende planverk.

Men det denne debatten går på i denne tråden, er, om jeg forstår trådstarter rett, hvordan man skal kunne sikre at politiet kan oppfylle et målkrav om responstid.

Der mener jeg det er kritisk at dette blir lagt til rette for i utdannelse, da gjerne organisert langs de linjer jeg skisserer. Da vil man sikre at politiet har en felles forståelse av planverk og hvordan dette skal implementeres.
                              Kan ikke se at beordring vil løse de problemene, mer tid til øvelse samt flere lønnshjemler slik at det kan være flere tjenestemenn på vakt.

Folk som øver på "verst tenkelige scenarioer" er vel bedre istand til å løse disse enn folk som er sendt til et PD mot sin vilje?

Med responstid så vil jo politimesterne ha noe å slå ibordet med når de krever flere lønnshjemler. "skal vi klare responstiden må beredskapen skjærpes" osv Det vil bli målbart hvor hullene er, men det må også være en vilje til å forbedre det som trengs for å etterkomme responstiden.

Comment

Her snakker vi ikke enten eller, her snakker vi ole brum.

Jeg er selvsagt for flere lønnhjemler, men hva gjør du når alle søker seg til oslo, trondheim, stavanger, bergen osv, og ikke til alta, bodø, harstad, tromsø, tønsberg, ytre enebakk osv?

Det er da jeg mener at man må ha muligheten til beordring, akkurat som i forsvaret.

Comment

Ekstra lønn, billig bolig eller andre goder som en gullrot. Event at de studentene som vil kan velge lønn under utdanning mot plikttjeneste. Man må ikke glemme at mange har ektefelle som ikke vil flytte på seg, har barn de må ta hensyn til osv. Har mer tro på gulrot enn pisk ;-)

Comment

Goder hjelper bare så langt. Man er nødt til å kunne sette pisken bak gulroten om det skal være nødvendig.

Forøvrig, og her kan man jo lære av forsvaret, et utdanning som den jeg skisserer kan man gjøre attraktiv i form av en ledelsesutdanning.

Comment

Eller man kan gjøre som Kina og Nord-Korea Staten befaler og staten eier deg...

Litt flåsete sagt ;-)

Comment

Jeg må si at jeg ikke helt skjønner problemet. Det er ingen menneskerett å bli politi, samtidig som at når samfunnet bestemmer at du skal få utdanne seg på staten sin regning(vi snakker her tross alt om full lønn under utdanning, som utgjør ganske mye for en 20-åring), så er det vel bare rett og rimelig at staten sikrer seg bruk av dine tjenester i noen år som vederlag?

Comment

Jeg skjønner heller ikke hvordan beordring vil løse problemene, hvor mange stillinger står ledig fordi ingen søker? Etter hva jeg har hørt er det vanskeligere å få en stilling i Tromsø enn i Oslo.

57 søkere til en politijobb i Finnmark http://www.finnmarkdagblad.no/nyhete...cle6102331.ece
                                          Last edited by isak; DTG 151602A Aug 12, . Begrunnelse: La til link

Comment

Du henger deg opp i beordring altså, uten å se for deg resten av det jeg skrev.

Greit, for å omforumulere det, det er ikke snakk om at alle skal beordres, men for å få en balansert tjeneste(les: en jevn dekning i alle distrikter etter en behovsmodell basert på responstid), så vil man kunne bruke beordring for å fylle opp stillinger i Poer som har underbemaning.

Comment

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                                              Kanskje, men no tenkte eg i litt vidare.
                                              Noko slikt som at skjer det noko liknande 22/7 i Oslo møte alt politi i Norge på jobb automatisk.
                                              Alt politi væpner seg.
                                              Alle som har ein eller fleire grensestasjonar i området stenge dei automatisk.
                                              Alle flyplassar (i alle fall internasjonale) blir bevokta av politi.
                                              Politireserven blir mobilisert.
                                              Forsvaret blir bedt om å halde seg klar, og dei enheitene som har spesielle oppgåver som helikopter osv setter seg sjølv i stand til å utføre hjelp på kortast mulig tid.
                                              Og at dette skjer automatisk utan det blir gitt ordre om det.
                                              Så kan ein heller trappe ned etter kvart som ein ser at behovet er mindre.
                                              Dette er fult mulig, og det mener du vil få ivertatt om du legger opp utdannelsen etter det, slik at man får opplæring i hva planverket faktisk er. Slik at når the shit hits the fan, så vet f.eks sjef svinesund hva han skal gjøre.

Comment

Dette er fult mulig, og det mener du vil få ivertatt om du legger opp utdannelsen etter det, slik at man får opplæring i hva planverket faktisk er. Slik at når the shit hits the fan, så vet f.eks sjef svinesund hva han skal gjøre.
                                                Eit av poenga er at ikkje berre sjef Svinesund skal vite det, men og politistudenten som har praksis på Svinesund skal vite det og begynne å sette ting i drift utan nærmare ordre.

Comment

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                                                  Eit av poenga er at ikkje berre sjef Svinesund skal vite det, men og politistudenten som har praksis på Svinesund skal vite det og begynne å sette ting i drift utan nærmare ordre.
                                                  Nøkkelordet her er opplæring. Om dette er noe som det blir undervist i på phs, så vil man har slike forutsetninger.

Comment

Skjønner ikke problemet....Jeg ble i sin tid Sheriff Deputy her borte, med Glock 22 på hofta, og en M4 i bilen, etter et "akademi" som varte i noen uker, kjørte jeg alene i markert bil i 12 timers skift, hadde seks fridager vær tredje uke, samt et par dager "her og der." Vi hadde ingen streike rett, og hadde ordre om direkte aksjon ved skyting pågår. Selv "på bygda," så var vi aldri mer enn rundt 15 minutter unna å gi bistand, det være seg til husbråk, trafikk ulykker eller innbudd, grei skuring spør du meg.....
                                                    Last edited by SWATII; DTG 151808A Aug 12, .
                                                    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Comment

Opprinnelig skrevet av SWATII Vis post
                                                      Skjønner ikke problemet....Jeg ble i sin tid Sheriff Deputy her borte, med Glock 22 på hofta, og en M4 i bilen, etter et "akademi" som varte i noen uker, kjørte jeg alene i markert bil i 12 timers skift, hadde seks fridager vær tredje uke, samt et par dager "her og der." Vi hadde ingen streike rett, og hadde ordre om direkte aksjon ved skyting pågår. Selv "på bygda," så var vi aldri mer enn rundt 15 minutter unna å gi bistand, det være seg til husbråk, trafikk ulykker eller innbudd, grei skuring spør du meg.....
                                                      Problemet er at Norge er det mest feministiske landet i verden, USA er ikke det. Operativt politiarbeid er ikke pirioritert i, ja, tro det eller ei, i politiet. Å snu innstillingen over natta blir en utfordring. Husk at politiet feilet grovt i å evaluere seg selv. Man kunne tro at de hadde missforstått oppdraget sitt. Faremo utalte i dag en nærmest misstilit til hele etaten. Her må det nok endres på mye.
                                                      Følg på, jeg er like bak!

Comment

Feministisk?

Hva blir det neste, CSI Ottar?

Comment

Feministisk?

Hva blir det neste, CSI Ottar?
                                                          Snillisme, naivitet, nisselue, etc...og det er vistnok en FN undersøkelse som har funnet ut at vi er det mest feministiske landet på kloden. Er redd problemene i politiet bare speiler hvordan resten av samfunnet vårt har blitt. Verdensmestere i rosetog og selvmedlidenhet.
                                                          Følg på, jeg er like bak!

Comment

Så det er med andre ord kvinnene sin skyld at dette har skjedd?

Comment

Working...
                                                            X