Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

22 juli konsekvens, burde Jens Stoltenberg gå av som statsminister?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• 22 juli konsekvens, burde Jens Stoltenberg gå av som statsminister?

Leser i VG at de mener at Jens burde gå av. Hva mener dere? og gi gjerne en begrunnelse.

Kilde:
    http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10059927
    46
    Ja
    50,00%
    23
    Nei
    36,96%
    17
    Vet ikke
    13,04%
    6
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Mens aftenposten skriver følgende(hvor relevant det er får være opp til hver enkelt);
    Flertallet av de spurte mener det er riktig at han fortsetter som statsminister. Det viser den første meningsmålingen som er tatt opp etter at 22. juli-kommisjonen la frem sin rapport mandag.

* Over halvparten av de spurte har uendret tillit til Stoltenberg etter at rapporten ble lagt frem. Én av tre har svekket tillit til statsministeren.

* Mer enn to av tre mener Stoltenberg bør bli sittende som statsminister, mens én av fem mener han bør går av.

Målingen er utførtav Norfakta på oppdrag av Aftenposten, Adresseavisen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad tirsdag ettermiddag.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-6965660.html
    Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

At en statsminister i et parlamentarisk demokrati går av tjener sånn cirka null hensikt. Da får vi et forretningsministerium som sitter på nåde...
      Would you, Quintus? Would I?

Kommentér

Jeg mener det er enda mer presserende enn før å felle denne regjeringen ved neste valg, men vet egentlig ikke hva det hjelper å sparke jens.

Han gjorde de valgene han gjorde fordi han er fra det partiet han er, jeg tviler på at andre fraksjoner ville prestert noe bedre innen sikkerhet.

Kommentér

Jens sier selv at han har hovedansvaret for at ting gikk som det gikk. Om ikke han trekker seg, hvordan i huleste kan vi kreve at andre trekker seg? Han bør trekke seg i god lederånd, ikke nødvendigvis grunnet skyld, men grunnet ansvar. Kommisjonen har brukt svært krasse ord om innsatsen som ble gjort og årsakene til at ting ikke ble gjort riktig. Mannen leser aviser, han måtte ha kjent til iallefall deler av manglene i vår beredskap, men først og fremst mener jeg at han bør gå grunnet hovedansvar, skyld eller ikke skyld i manglene.
          Følg på, jeg er like bak!

Kommentér

Stemte Ja.
            Mannen burde ikke vært i den stillingen i utgangspunktet, men som øverste leder etter noe slikt som dette burde han erkjenne at han ikke har klart å gjøre jobben sin og sette seg i godstolen hjemme og ta seg en konjakk og nyte pensjonist tilværelsen.
            Om det hjelper?
            Neppe. Med et flertall på Stortinget vil det uansett ikke være noe poeng, men i det minste vil det signalisere at øverste ansvarlige leder erkjenner at han ikke har gjort en god nok jobb.
            Så får noen andre rydde opp.
            Bumpibump TM

Kommentér

Stemte Nei, fordi:

1. Man oppnår ingenting med at han går av, utenom tilfredsstillelse hos cirka halvparten av befolkningen.
              2. Hvis han går av, er det fare for at det som må rettes etter 22. juli-kommisjonens rapport blir utsatt eller bortglemt i oppstyret
              3. Han kan bare stå til ansvar for kritikken hvis han blir sittende og fikser hele greia. Går han av så slipper han unna. Jeg hadde håpet flere regjeringskritikere (og ja jeg er i utgangspunktet en av dem) hadde sett det på denne måten også.
              4. Ingen andre enn ham selv føler presset like stort akkurat nå til å gjøre endringer jfr rapporten, og det må utnyttes til det fulle.

Så kan høyresiden heller tørke ræva si med den sittende regjeringen ved neste valg for alt jeg bryr meg.

Fiasko etter fiasko har vi blitt servert siden 2005, og nå har man muligheten til å stille dem det gjelder til ansvar for å få rettet opp (noen) grove feil før de sendes på hodet ut ved neste valg.

Som SlakaBall sa over her: Mannen burde aldri hatt den stillingen.
              Men nå skal han få lov å rydde opp selv, sier jeg. Frem til valget.
              Last edited by PF; DTG 142303B Aug 12, .
              As you wish.

Kommentér

Synes Elin Ørjasæter forklarer det bra her:
                http://blogg.orjas.no/?p=228
                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Kristin Clemet har noen gode betraktninger her.
                  Would you, Quintus? Would I?

Kommentér

Jeg svarte nei. Jeg mener dette blamegame-opplegget som VG legger opp til bare fører til at en skygger for de faktiske utfordringene, nemlig å snu en kultur i forvaltningen, politikken og politiet som har latt seg bygge opp over flere tiår.

Det er en flertallsregjering, og enhver forstår jo at denne heksejakten på ministere bare fører til at det kommer noen symbolske avganger om kort tid. Media får sine offerlam og kan klappe seg på skulderen, men har bidratt til at fokuset har gått vekk ifra å lære av handlinger som er gjort feil til å finne en syndebukk og slippe denne ut i verden og fortsette mer eller mindre som før.

De som skriker mest om avganger er de som gjerne ser at disse gikk av uavhengig av denne situasjonen, således blir dette i stor grad bare støy når fokuset burde heller være på hva som bør gjøres og hvordan.

Jeg går helt med på at om de som sitter i sine stillinger, være seg i regjering, byråkrati, POD, Oslo og Nordre Buskerud osv, ikke evner til å følge opp lærdommer og evner å iverksette tiltak for å øke sikkerheten, da er det riktig å skifte ut folk med folk som får det til.

Det fordrer likevel at media heller retter sitt fokus på lærdommer og oppfølging av lærdommer, og ikke på jakten på syndebukker. Et av de verste aspekten ved syndebukkjakten er at det blir vanskelig å ta innover seg lærdom og følge de opp. Dette fordi et slikt handlemønster nå vil bli oppfattet som en innrømmelse av skyld og tegn på svakhet.

Jeg er selv journalist og jeg gremmes ofte over hvor lite mange i min bransje ikke evner å ta innover seg medienes rolle i saker. Målet er sensasjon og jag. Kortsiktige muligheter til å produsere masse artikler er viktigere enn innvirkningen artiklene får, selv om sannhetsgehalten og fakta som artiklene baseres på er i beste fall misvisende, og i verste fall direkte feil.

Kommentér

Støtter siste taler. Er stort sett enig i analysen av spørsmålet om avganger osv. Liker også bransjekritikken i siste avsnitt.

Kommentér

For å sitere noe fra dagens Aftenposten: Hvis det i Norsk Hydro hadde vært en stor katastrofe med mange drepte, og man fant ut at det i Norsk Hydro hadde vært en manglende sikkerhetskultur og at det hadde blitt begått mange feil på alle nivåer, hvor mange konserndirektører ville være igjen da? Ganske sikkert ingen, Styret ville øyeblikkelig sparket hele konsernledelsen og fått inn nye koster, og sikkert sparket sjefer/mellomledere også videre ned i organisasjonen, samt gjort store organisasjonsendringer. Det er det som ligger i "accountability" eller sjefsansvar, en sjef kan bli stilt til ansvar for det som gjøres og det som ikke gjøres i alt som er underlagt en, selv om man ikke har en direkte skyld. Som toppsjef har man ikke skyld i feil en mellomleder to steg ned i organisasjonen har gjort, men man har ansvar for at det ikke var en dyktigere person som ble ansatt i den jobben, og er "accountable", man kan stilles til ansvar (dvs. få sparken).

En annen sak: Her sier den ene minister etter den annen: "Jeg tar ansvar". Jeg skjønner ikke den, som minister og dermed toppsjef har de ansvaret uansett, det er ikke noe de tar i etterhånd.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Et godt alternativ hadde vært å skrive ut nyvalg i høst, men dette er vel ikke noe det finnes åpning for i vårt parlamentariske system?

Kommentér

Det er jo folket som velger sine politikere gjennom valg, det er de folkevalgte som utnevner regjeingen, det er regjeringen som utnevner ledere på det nivået...

Godt valg, neste gang!
                            "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Jeg sier som en fugl kvitret det, mange mener at Jens må gå, jeg foreslår at vi møtes og stemmer over det. Passer september til neste år?
                              Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                Jeg sier som en fugl kvitret det, mange mener at Jens må gå, jeg foreslår at vi møtes og stemmer over det. Passer september til neste år?
                                Hvor er "liker"-knappen?
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                  For å sitere noe fra dagens Aftenposten: Hvis det i Norsk Hydro hadde vært en stor katastrofe med mange drepte, og man fant ut at det i Norsk Hydro hadde vært en manglende sikkerhetskultur og at det hadde blitt begått mange feil på alle nivåer, hvor mange konserndirektører ville være igjen da? Ganske sikkert ingen, Styret ville øyeblikkelig sparket hele konsernledelsen og fått inn nye koster, og sikkert sparket sjefer/mellomledere også videre ned i organisasjonen, samt gjort store organisasjonsendringer. Det er det som ligger i "accountability" eller sjefsansvar, en sjef kan bli stilt til ansvar for det som gjøres og det som ikke gjøres i alt som er underlagt en, selv om man ikke har en direkte skyld. Som toppsjef har man ikke skyld i feil en mellomleder to steg ned i organisasjonen har gjort, men man har ansvar for at det ikke var en dyktigere person som ble ansatt i den jobben, og er "accountable", man kan stilles til ansvar (dvs. få sparken).

En annen sak: Her sier den ene minister etter den annen: "Jeg tar ansvar". Jeg skjønner ikke den, som minister og dermed toppsjef har de ansvaret uansett, det er ikke noe de tar i etterhånd.

Du mener da at Stortinget er på nivå med styret, regjeringen konsernledelsen og departementene er ledersjiktet i enhetene går jeg ut ifra?

Det er en interessant sammenlikning, men jeg tror ikke den er direkte overførbar. Regjeringen er ikke administrerende slik en konsernledelse er. Kanskje en riktigere analogi vil være at Stortinget er generalforsamling, som består av representanter for ulike eierkonstellasjoner (fylkesrep), regjeringen styret og departementene konsernledelsen. Da blir regjeringsråden konsernsjef.

Kings Bay ulykken er kanskje det vi best kan sammenlikne med. Da avgikk regjeringen Gerhardsen etter at mistillitsforslaget fikk flertall i Stortinget. Det vil nok ikke skje i denne gangen.

Jeg har kun skummet rapporten om regjeringskvartalet, men at statsministeren avviste behandlingen av stengingen av Grubbegata i regjeringens underutvalg, finner jeg ikke kritikkverdig.

Kommentér

Kanskje denne passer inn her:

http://www.vg.no/vgpluss/article/1gCrbzs
                                    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av isak Vis post
                                      Kanskje denne passer inn her:

http://www.vg.no/vgpluss/article/1gCrbzs
                                      Veldig bra, både tegningen og artikkelen!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Helt enig med hvlt her; både Stoltenberg og undergitte innehar et ansvar, uavhengig av hva de sier at de 'tar'. Og å ta ansvar er i min bok noe mer enn bare å legge ansiktet i alvorlige folder og si "dette må vi rydde opp i". Nye koster må til, og det sannsynligvis svært høyt opp.
                                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Stoltenberg burde i allefall ikke stille til nyvalg...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av SatDan Vis post
                                            Stoltenberg burde i allefall ikke stille til nyvalg...

Nåvel, med en meningsmåling som viser at 69% mener at han bør bli sittende så tror jeg kanskje ledelsen i AP ser annerledes på den saken. 54% har samme tillit til statsministeren som før. 7% har øket tillit. 7% vet ikke.

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                            Helt enig med hvlt her; både Stoltenberg og undergitte innehar et ansvar, uavhengig av hva de sier at de 'tar'. Og å ta ansvar er i min bok noe mer enn bare å legge ansiktet i alvorlige folder og si "dette må vi rydde opp i". Nye koster må til, og det sannsynligvis svært høyt opp.
                                            Spørsmålet er vel da hva som ligger i å ta ansvar. I min verden er ikke det synonymt med å forlate sin posisjon, men å endre de strukturelle betingelsene og gjøre jobben bedre.

En del husker sikkert Vassdalsulykken og Oberst Arne Pran som foran et samlet pressekorps sa at Brig N har en sjef, det er meg og dette er mitt ansvar.

Dessverre var det ikke mange andre med ansvar som følte seg kallet til å gjøre liknende uttalelser. Han sluttet ikke lenge etterpå. I skuffelse etter hva jeg vet.

Konsekvensene ble nye reglement, øket oppmerksomhet rundt skredfare og en klargjøring av at alle befalingsmenn har ansvar for å stanse en virksomhet som etter deres oppfatning kan medføre fare. Og at forsvaret mistet en særdeles dyktig leder.

Det virker på meg som mange her mener at dette i hovedsak er et politisk ansvar.
                                            Etter hva jeg har forstått er relevante politiske vedtak fattet og midler tilført. Da er det er byråkratiet som har sviktet stort. Men jeg har bare skummet gjennom rapporten.

Kommentér

Stemte "vet ikke". Hovedgrunnen er at stortingsflertallet ikke endres om han går av. Det blir uansett samme ulla som skal styre, ihvertfall til neste høst. Noen stor tillit til Jens har jeg aldri hatt. Det går jo an å håpe at han viser litt handlings iver etter såpass hard offentlig kritikk.
                                              Død over ulven!

Kommentér

Stemte nei fordi han som person er politisk innvalgt og ikke en av dem som blir uansett hvem som kommer og går hvert fjerde år - de som sitter med det ansvaret folk gjerne tillegger ham og som de gjerne ser manglet på den datoen i fjor, er jo apolitiske stillingsinnehavere...
                                                Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
                                                  Stemte nei fordi han som person er politisk innvalgt og ikke en av dem som blir uansett hvem som kommer og går hvert fjerde år - de som sitter med det ansvaret folk gjerne tillegger ham og som de gjerne ser manglet på den datoen i fjor, er jo apolitiske stillingsinnehavere...
                                                  "Apolitiske"
                                                  As you wish.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Frost Vis post
                                                    Leser i VG at de mener at Jens burde gå av. Hva mener dere? og gi gjerne en begrunnelse.
                                                    Hvis alle landets avisredaktører går av, så ja, da må Jens også gå. Mediene har vært dypt uansvarlige, og lagt press på politikerne uten at det får konsekvenser når de klarer å presse politikerne i feil retning. Dessuten er det mye søppel pressen spyr ut. De er også skyldige i mordet på bl.a. tore Tønne.

Når redaktører begynner å ta ansvar for ugjerningene sine, så kan de begynne å kreve at Jens går av.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                                      Synes Elin Ørjasæter forklarer det bra her:
                                                      http://blogg.orjas.no/?p=228
                                                      Hva skrev hun? Den er borte nå.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
                                                        Dessuten er det mye søppel pressen spyr ut. De er også skyldige i mordet på bl.a. tore Tønne.

Når redaktører begynner å ta ansvar for ugjerningene sine, så kan de begynne å kreve at Jens går av.
                                                        Greit å være litt presis når man snakker om at folk dør og beskylder folk for mord. Tore Tønne begikk selvmord. Diskusjonen i ettertid har gått på om dette var et karakterdrap fra deler av pressen. Men han ble ikke myrdet.
                                                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                                          Greit å være litt presis når man snakker om at folk dør og beskylder folk for mord. Tore Tønne begikk selvmord. Diskusjonen i ettertid har gått på om dette var et karakterdrap fra deler av pressen. Men han ble ikke myrdet.
                                                          Ja, jeg satte det selvsagt litt på spissen. Han ble jo drevet til selvmord av pressen, og dette kaller jeg "mord" for å understreke hvordan pressen konstant slipper unna med de groveste ting.

Kommentér

En viss statsadvokat har også blitt nevnt i den sammenhengen, men Tore Tønne tok dessverre det valget han gjorde.
                                                            DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                                            Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                                            Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                                                            - Marineingeniør maskin
                                                            - Marineingeniør elektro
                                                            - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                                                            -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                                            Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X