Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

22 juli Utøya og Plakaten på Veggen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• 22 juli Utøya og Plakaten på Veggen

Bare for å presisere en ting først. Jeg er ikke jurist, men har tenkt ut et hypotetisk scenario de siste dagene.

En HV-tropp er på øvelse nær Utøya når ABB går i land å gjør det han gjør. Tiden går og befalshavende med HV-troppen hører selvsagt skuddene og er forundret hvorfor ingen politiet ikke har grepet inn selv etter langt tid. Befalshavende med troppen bestemmer seg for å forsøke å ta seg over i båt for å stoppe massakren med egne våpen omså. Den juridiske begrunnelsen befalshavende i samråd med resten av troppen blir enig om for å gripe inn er Plakaten på Veggen. Dette blir så gjort før Beredskapstroppen går i land.

Mitt spørsmål er om Plakaten på Veggen vil være holdbar som juridisk begrunnelse i en slik situasjon?
    Vena, Vidi Vici

Interessant problemstilling...

In Before alle de vanlige krangel argumentene
    Dette er en irriterende signatur

Kommentér

"Direktiver for militære befalingsmenn og militære sjefer ved væpnet angrep på Norge

(..)

Med væpnet angrep forstås i dette direktiv enhver uhjemlet inntregning over norsk land-, sjø- og luftterritorim av væpnede styrker fra fremmed makt, når de åpenbart har fiendtlige hensikter eller når de bruker makt mot norske styrker som vil stanse dem."

Kan ikke helt se hvordan ABB faller innunder overnevnte. Tror nødretten er den loven HV-troppen ville ha påberopt seg.

Kommentér

Tror ikke plakaten på veggen ville nok ikke vært en tilstrekkelig hjemmel nei... Nødvergeparagrafen hadde vel vært den aktuelle hjemmelen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Kommentér

Strl. § 19. Selvtekt