Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

AUF-leder fryktet statskupp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Da er AUF som helhet det rette målet for kritikken din. Og det vil antageligvis også alle andre ungdomspartier være (eller politiske partier, for den saks skyld). Det er vel ganske rimelig å anta at de politiske lederne ikke selekteres etter slike kriterier, og dersom det er kritikkverdig er det noe organisasjonen får ta innover seg.
    Beidh a lá leo

Kommentér

• Til de av dere som mener at EP tok feil valg, hva er det verdifulle bidraget dere etterlyser, bidraget som EP tydeligvis kunne og skulle ha gjort for å forhindre masakeren?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av holmiz Vis post
        Til de av dere som mener at EP tok feil valg, hva er det verdifulle bidraget dere etterlyser, bidraget som EP tydeligvis kunne og skulle ha gjort for å forhindre masakeren?
        Da har du trydeligvis ikke lest tråde, kritikken mot Pedersen i pressen, beskrivelsene eller hendelsesforløpet eller tenkt selv.

Ferja gikk fra Utøya med noen få ombord, og returnerte ikke for å plukke opp flere. Det gjorde etterhvert en mengde småbåter, men disse hadde selvsagt noe reaksjonstid. Hadde ferja vært tilgjengelig hadde det selvsagt bidratt til evakuering av øya.
        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
          Da har du trydeligvis ikke lest tråde, kritikken mot Pedersen i pressen, beskrivelsene eller hendelsesforløpet eller tenkt selv.

Ferja gikk fra Utøya med noen få ombord, og returnerte ikke for å plukke opp flere. Det gjorde etterhvert en mengde småbåter, men disse hadde selvsagt noe reaksjonstid. Hadde ferja vært tilgjengelig hadde det selvsagt bidratt til evakuering av øya.
          Ja hva kunne han ha bidratt med da, som kunne ha endret hele utfallet?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av holmiz Vis post
            Ja hva kunne han ha bidratt med da, som kunne ha endret hele utfallet?
            Har noen sagt han kunne bidratt med noe som endret hele utfallet? Neppe. Men fergen hadde sannsynligvis vært nyttig - og at noen hadde tatt ledelsen der hadde vært bra tror jeg.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Hadde ferja vært tilgjengelig hadde det selvsagt bidratt til evakuering av øya.

Dette er ein drøy påstand. Hadde ikkje ferga lagt frå kai med dei ni ombord, eller kome tilbake utan først å ha satt dei i land på landsida, kan det like godt tenkas at talet på drepne hadde vore enda høgare.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Mike20 Vis post
                Dette er ein drøy påstand. Hadde ikkje ferga lagt frå kai med dei ni ombord, eller kome tilbake utan først å ha satt dei i land på landsida, kan det like godt tenkas at talet på drepne hadde vore enda høgare.
                Det er ingen drøy påstand, men det er en hypotese - og umulig å bevise. Men jeg ser ikke hvorfor hypotesen er lite sannsynlig.
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Ferga gikk ikke over til landsida, det er jo hele poenget. Han kjørte ferja i vel en halv time nordover i Tyrifjorden før han la til land. Og dermed tok det over en halv time til, pluss mye ekstra tid, før den var tilbake i Utvika og faktisk ble brukt av politiet til å evakuere de sårede etter at ABB hadde overgitt seg.

Hadde han bare tatt den over til f.eks. campingplassen kunne andre, og senere politiet, brukt den.
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Og han er vel i dette tilfellet kapteinen på båten?
                    Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Det er ingen drøy påstand, men det er en hypotese - og umulig å bevise. Men jeg ser ikke hvorfor hypotesen er lite sannsynlig.
                      Ein kan lage mange hypoteser av det som skjedde 22. juli. Tenk om til dømes politiet hadde gått offentleg ut med informasjon om registreringsnummeret på Dobloen og opplyst at dei satte ein mann i vektar- eller politiuniform i samband med eksplosjonen i regjeringskvartalet. Dei hadde vel opplysningar om dette allereie i 16-tida. Da hadde kanskje aldri MS Thorbjørn blitt rekvirert til "Martin Nilsen" for å frakte han over til øya.

Det kan argumenteras med at hypotesen din er lite sannsynleg fordi risikoen for at MS Thorbjørn hadde blitt beskutt hadde vore overhengjande.
                      Last edited by Mike20; DTG 190050B Apr 12, .

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                        Ferga gikk ikke over til landsida, det er jo hele poenget.
                        Ein må vel kunne seie at ferga gjekk over til landsida, sjølv om den ikkje gjekk til fergeleiet rett i nærleiken av Utvika camping av frykt for at det skulle kome fleire våpendesperadoar dit og at det kunne vere ei bombe i bilen til drapsmannen. Eg reknar da med at dei sju som gjekk av MS Thorbjørn nord i Tyrifjorden vart satt av på ei landside, og ikkje på ei øy.

Kommentér

• Hva skal du egentlig med alle flisene du spikker?
                          In the age of information, ignorance is a choice.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av holmiz Vis post
                            Til de av dere som mener at EP tok feil valg, hva er det verdifulle bidraget dere etterlyser, bidraget som EP tydeligvis kunne og skulle ha gjort for å forhindre masakeren?

Dette er etter mitt syn totalt skivebom og litt merkelig av personer med militær bakgrunn.
                            Ferga hadde en kaptein. Det er han som har det taktiske ansvaret ombord. Som politiker tilhører EP det strategiske nivået. Jeg tviler sterkt på at EP hadde noe operativt ansvar i forhold til beredskapsplaner. Sannsynligvis var det de personene som ble skutt innledningsvis som hadde det. Kanskje sammen med kapteinen på ferga.

Kapteinen hadde som nevnt sett sin samboer og venn, politimannen, bli skutt. I tillegg hadde han sin datter på øya. Og han vendte tilbake med ferga og arbeidet natta gjennom med å frakte personer og utstyr, sannsynligvis morderen også.

Kommentér

Her har du en hypotese som er like sannsynlig:

Personene om bord på ferja bestemmer seg etter kort tid for å gå tilbake til øya for å evakuere AUFere. De går til land, og AUFere begynner å strømme mot ferja. ABB, som følger etter, oppdager dette. Øya er ikke stor, og ferja vil ikke være vanskelig å oppdage. Han kommer overraskende på ferja før den får lagt ut - det er ikke akkurat en speedbåt og ferja er et naturlig mål siden den er i ferd med å evakuere ungdommer han har tenkt å skyte. Som et resultat får han servert alle eggene i én kurv - han kan fritt massakrere ungdommene som har samlet seg ombord i ferja, istedet for å lete etter dem ute i terrenget. Alt mannskap på ferja, inklusive kapteinen + ungdommer den prøvde å evakuere er nå døde - og ferja er definitivt satt ut av spillet helt fram til politiet har kommet seg til øya på annen måte.
                              Last edited by Bestefar; DTG 190717B Apr 12, .
                              Beidh a lá leo

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Biggs Vis post
                                Hva skal du egentlig med alle flisene du spikker?
                                Mange flisar små vert til slutt ein stor kubbe. Spøk til side. Ingen grunn til å ta meg på dette. Det var ei presisering av at MS Thorbjørn gjekk til landsida, sjølv om ikkje ferga la til land ved fergeleiet i nærleiken av Utvika camping.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
                                  Her har du en hypotese som er like sannsynlig:

Personene om bord på ferja bestemmer seg etter kort tid for å gå tilbake til øya for å evakuere AUFere. De går til land, og AUFere begynner å strømme mot ferja. ABB, som følger etter, oppdager dette. Øya er ikke stor, og ferja vil ikke være vanskelig å oppdage. Han kommer overraskende på ferja før den får lagt ut - det er ikke akkurat en speedbåt og ferja er et naturlig mål siden den er i ferd med å evakuere ungdommer han har tenkt å skyte. Som et resultat får han servert alle eggene i én kurv - han kan fritt massakrere ungdommene som har samlet seg ombord i ferja, istedet for å lete etter dem ute i terrenget. Alt mannskap på ferja, inklusive kapteinen + ungdommer den prøvde å evakuere er nå døde - og ferja er definitivt satt ut av spillet helt fram til politiet har kommet seg til øya på annen måte.
                                  Hypoteser er jo vanskelig å måle opp mot hverandre utenom å argumentere for sannsynlighet. Dette virker på meg som et absolutt mulig utfall, men sett i lys av at mange småbåter evakuerte folk fra øya og dette ikke skjedde med de - så ser jeg ikke hvorfor min hypotese om mulig utfall skulle være så dårlig. Følger man din argumentasjon burde også alle i småbåter blitt på land. De reddet liv.

Vi snakker om å gjøre det samme som en del fastboende og sommergjester valgte å gjøre. De valgene synes jeg faktisk at det burde være mer opplagt for Pedersen og de ombord i fergen å gjøre - da jeg regner med at de har hatt kjennskap, ansvar og/eller oppgaver i, hva vi gjør hvis noe skjer på øya. Jeg antar at ferja har vært fellesnevner mellom de forskjellige beredskapsplaner (selv om de selvsagt ikke hadde planer for dette).

Men som jeg også har skrevet tidligere i tråden, jeg har ikke noen forventninger til Pedersen som operativ leder, han er leder av en politisk ungdomsorganisasjon. Men jeg har forventninger til ham som en ledertype og et medmenneske.

Det jeg har understøttet i argumentasjonen i de siste innleggene mine er at dette med ferja faktisk er kritikkverdig. At det er vondt og leit for de som var ombord at de i en situasjonen hvor "også vi når det blir krevet" ikke leverte slik andre gjorde (sommergjester og fastboende på land) - og at vi kanskje bidrar til sårhet ved å diskutere det må vi selvsagt ta innover oss. Men når vi i samfunnet ikke oppfører oss slik vi forventer andre oppfører seg ovenfor oss - må vi forvente å bli vurdert utifra det.
                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Hypoteser er jo vanskelig å måle opp mot hverandre utenom å argumentere for sannsynlighet. Dette virker på meg som et absolutt mulig utfall, men sett i lys av at mange småbåter evakuerte folk fra øya og dette ikke skjedde med de - så ser jeg ikke hvorfor min hypotese om mulig utfall skulle være så dårlig. Følger man din argumentasjon burde også alle i småbåter blitt på land. De reddet liv.

Vi snakker om å gjøre det samme som en del fastboende og sommergjester valgte å gjøre. De valgene synes jeg faktisk at det burde være mer opplagt for Pedersen og de ombord i fergen å gjøre - da jeg regner med at de har hatt kjennskap, ansvar og/eller oppgaver i, hva vi gjør hvis noe skjer på øya. Jeg antar at ferja har vært fellesnevner mellom de forskjellige beredskapsplaner (selv om de selvsagt ikke hadde planer for dette).

Men som jeg også har skrevet tidligere i tråden, jeg har ikke noen forventninger til Pedersen som operativ leder, han er leder av en politisk ungdomsorganisasjon. Men jeg har forventninger til ham som en ledertype og et medmenneske.

Det jeg har understøttet i argumentasjonen i de siste innleggene mine er at dette med ferja faktisk er kritikkverdig. At det er vondt og leit for de som var ombord at de i en situasjonen hvor "også vi når det blir krevet" ikke leverte slik andre gjorde (sommergjester og fastboende på land) - og at vi kanskje bidrar til sårhet ved å diskutere det må vi selvsagt ta innover oss. Men når vi i samfunnet ikke oppfører oss slik vi forventer andre oppfører seg ovenfor oss - må vi forvente å bli vurdert utifra det.
                                    Sofakriger, jeg synes du og andre, undervurderer det ekstreme sjokket særlig kapteinen var utsatt for. De sivile som inngrep hadde en helt annen avstand til hendelsene og kunne derfor reflektere, organisere og handle mer rasjonelt.

Du skal heller ikke se bort i fra at EP er del av evakueringsrutiner for strategisk personell og derfor handlet ihht til praksis i krisesituasjoner.

Slik sett er det kanskje interessant å sammenlikne med Rumsfelt 11.september. Han virret omkring på plenen utenfor Pentagon for å hjelpe til å bære sårede. Absolutt feil handlingsmønster fra den strategiske lederen kan man si.

Som sagt tidligere: Ingen som flyktet fra Utøya kunne vite at morderen var alene i sin aksjon.

Kommentér

Vi snakker om å gjøre det samme som en del fastboende og sommergjester valgte å gjøre.
                                      For det første - når det gjelder forskjellen mellom situasjonen personene i ferja var i og situasjonen sommergjestene var i, stiller jeg meg bak Takkatts innlegg.

For det andre er som nevnt en ferje som legger til land et lettere mål enn en temmelig liten småbåt som plukker opp personer ute i vannet.

For det tredje er det her et spørsmål om hvilken målestokk du velger å bruke. Er handlingene til disse sommergjestene helt alminnelige handlinger som ikke er verdig særlig omtale eller skryt, eller er det handlinger som går utover det man kan forvente - og som derfor fortjener både hederlig omtale og utmerkelser? Når du velger å klandre personer for ikke å ha handlet anderleders, så må vel det være fordi de avviker fra det normale, det forsvarlige. Da er det det normale og forsvarlige du må ta utgangspunkt i. Dersom du tar utgangspunkt i personer som yter utover det normale, blir målestokken for vanlig atferd kunstig høy. Når man konstant skal vurdere alle deltakeres mot opp mot den som iløpet av situasjonen har utvist mest mot, blir man til slutt sittende igjen med én helt og mange hundre feiginger.

For å dra en parallell: Som nevnt tidligere er det ikke vanskelig å rette bebreidelser mot hele ansamlingen på Utøya som fellesskap fordi de ikke angrep ABB i fellesskap, et handlingsmønster som hadde stanset massakren langt tidligere og ført til betydelige lavere tapstall (dette er så sannsynlig at det nærmest kan fastslås). Et par av ungdommene forsøkte seg, men gav opp tidlig. Hvorfor gjorde ingen andre det - her er det jo også snakk om at mange IKKE gjorde det noen få gjorde? Og hvorfor gav de som forsøkte seg opp så tidlig? Fortsatte angrep fra bare en liten andel av øyas ungdommer hadde tidlig stanset ABB.
                                      Last edited by Bestefar; DTG 190843B Apr 12, .
                                      Beidh a lá leo

Kommentér

• Dette var ikke en vanlig ferge, men et tidligere lite (svensk) militært landgangsfartøy med temmelig høye stålvegger som sikkert ville gi ganske bra dekning mot rifle.
                                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                          Dette var ikke en vanlig ferge, men et tidligere lite (svensk) militært landgangsfartøy med temmelig høye stålvegger som sikkert ville gi ganske bra dekning mot rifle.
                                          Ikke når skytteren befinner seg ombord i båten - noe som veldig fort kunne ha blitt resultatet dersom ferja prøvde å gå til land. Slike båter akselererer ikke nevneverdig raskt, og holdene på Utøya er korte nok til at overfallsmenn (man vet jo ikke om det er én eller flere) kan komme svært overraskende på.
                                          Beidh a lá leo

Kommentér

• Om vi nå skal velte oss rundt i etterpåklokskap bør kritikken rettes mot de som hadde kompetanse, trening og faktisk tilgjengelige resurser til å handle annerledes. Samt instanser som har læringsplikt i dette tilfellet. Da tenker jeg på:

Overordnet ledelse
                                            Disposisjoner i operasjonsområdet
                                            Beredskapstroppens amfibieoperasjon.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
                                              Om vi nå skal velte oss rundt i etterpåklokskap bør kritikken rettes mot de som hadde kompetanse, trening og faktisk tilgjengelige resurser til å handle annerledes. Samt instanser som har læringsplikt i dette tilfellet. Da tenker jeg på:

Overordnet ledelse
                                              Disposisjoner i operasjonsområdet
                                              Beredskapstroppens amfibieoperasjon.
                                              Ser du på dette subforumet finner du andre diskusjoner om dette. Denne tråden dreier seg først og fremst om Pedersen sitt resonnement på statskupp, og har også tatt inn over seg hans lederrolle ellers i hendelsene.
                                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Jeg ser ikke noe problem i at vi er uenige om dette Bestefar. Eller Takkat. Mine forventninger til ferjemannskapet og Pedersen som leder er nok høyere enn deres.

Det som hadde vært interessant å VITE er hvilke beredskapsplaner, -roller og -gjennomganger de hadde hatt før 22.juli - og hvem som hadde ansvaret for disse i forkant. Implisitt også da Pedersens rolle som leder for AUF. Ledet han landsleiren ift praktisk planlegging feks?
                                                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Jeg ser ikke noe problem i at vi er uenige om dette Bestefar. Eller Takkat. Mine forventninger til ferjemannskapet og Pedersen som leder er nok høyere enn deres.
                                                  Da etterspør jeg fortsatt hvilket grunnlag man har for å forvente nesten-militært lederskap av en politisk leder. Forventninger er ikke noe som kan tas ut fra løse lufta. Enten må det være et helt konkret selekteringsgrunnlag som blir kommunisert til lederen i forkant, eller så må organisasjonen bevisst trene opp slike egenskaper. Du later til å være enig i at det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom slik nesten-militært lederskap som er nødvendig i en situasjon hvor du blir jaktet på av en massemorder og vanlig politisk lederskap. Da må dine forventninger bygge på noe annet enn selve stillingen som leder, eller politiske evner. Hva da?
                                                  Beidh a lá leo

Kommentér

• Det finnes andre typer lederskap enn militært eller nesten militært. Mine forventninger til mine medmennesker i krisesituasjon er kanskje høyere enn dine - for mine erfaringer er gode. Jeg har også høyere forventninger til folk som er naturlige ledertyper (Alfa typer) enn jeg har til gjennomsnittsmennesket.

Så kanskje jeg rett og slett bare er mer optimistisk om mennesket i ekstreme situasjoner enn deg. Tydeligvis.
                                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Det finnes andre typer lederskap enn militært eller nesten militært. Mine forventninger til mine medmennesker i krisesituasjon er kanskje høyere enn dine - for mine erfaringer er gode. Jeg har også høyere forventninger til folk som er naturlige ledertyper (Alfa typer) enn jeg har til gjennomsnittsmennesket.

Så kanskje jeg rett og slett bare er mer optimistisk om mennesket i ekstreme situasjoner enn deg. Tydeligvis.
                                                      Det er jeg ikke så sikker på. Forskjellen er vel heller at jeg og Bestefar resonnerer ut fra et prinsipielt ståsted. Det er svært problematisk å kreve egenskaper fra ledende personer i forhold til ekstremsituasjoner som de verken er utdannet, trent eller ansatt for å løse.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
                                                        Forskjellen er vel heller at jeg og Bestefar resonnerer ut fra et prinsipielt ståsted. .
                                                        Dette er jeg ikke enig i. Men hvis du mener at prinsippet er å si seg uenig så har du rett.

Dessuten kan man forvente egenskaper, man kan ikke kreve dem. Det er heller ikke egenskaper som fikser ekstremsituasjoner. Det er faktisk lite som fikser ekstremsituasjoner - spørsmålet er i hvor stor grad man klarer å håndtere hendelsene.
                                                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Det finnes andre typer lederskap enn militært eller nesten militært. Mine forventninger til mine medmennesker i krisesituasjon er kanskje høyere enn dine - for mine erfaringer er gode. Jeg har også høyere forventninger til folk som er naturlige ledertyper (Alfa typer) enn jeg har til gjennomsnittsmennesket.

Nei, det kan heller ikke være tilfellet. Da hadde du nemlig også rettet pekefingeren mot alle ungdommene som befant seg på øya, og som istedet for å overmanne Breivik valgte å løpe, for å redde eget liv. 800 ungdommer mot én mann med rifle gir dårlige odds for skytteren, et slikt scenario hadde medført et langt lavere tap av menneskeliv. Men jeg har ikke sett deg rette noen slik pekefinger mot ungdommen som valgte å løpe istedet for å sloss, så det nytter ikke å forklare dette med "høyere krav til medmennesker". Her er du tydeligvis fornøyd med folks atferd. Det nytter heller ikke å forklare det med at EP var i en lederposisjon, Utøya-leiren er ikke én høvding og 800 indianere, det finnes ledere på forskjellige nivå.
                                                          Last edited by Bestefar; DTG 191415B Apr 12, .
                                                          Beidh a lá leo

Kommentér

Dette er jeg ikke enig i. Men hvis du mener at prinsippet er å si seg uenig så har du rett.

Dessuten kan man forvente egenskaper, man kan ikke kreve dem. Det er heller ikke egenskaper som fikser ekstremsituasjoner. Det er faktisk lite som fikser ekstremsituasjoner - spørsmålet er i hvor stor grad man klarer å håndtere hendelsene.
                                                            Nei, prinsippet var ikke å være uenig:-)
                                                            Det er helt vanlig å sette krav til egenskaper. Da kan man også utkreve ansvar i forhold til de samme egenskapene. Eksempelvis krevde man for noen år siden at ledere i ungdomsorganisasjoner gikk av etter fusk med medlemstall. Det er et rimelig krav til en politisk leder at han kjenner og følger, lover og bestemmelser slik at organisasjonen han leder ikke begår lov-eller regelbrudd.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
                                                              Nei, det kan heller ikke være tilfellet. Da hadde du nemlig også rettet pekefingeren mot alle ungdommene som befant seg på øya, og som istedet for å overmanne Breivik valgte å løpe, for å redde eget liv. 800 ungdommer mot én mann med rifle gir dårlige odds for skytteren, et slikt scenario hadde medført et langt lavere tap av menneskeliv. Men jeg har ikke sett deg rette noen slik pekefinger mot ungdommen som valgte å løpe istedet for å sloss, så det nytter ikke å forklare dette med "høyere krav til medmennesker". Her er du tydeligvis fornøyd med folks atferd. Det nytter heller ikke å forklare det med at EP var i en lederposisjon, Utøya-leiren er ikke én høvding og 800 indianere, det finnes ledere på forskjellige nivå.
                                                              Tråden handler om Pedersen og har etterhvert inkludert ferja? Eller tar jeg feil her?
                                                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X