Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

AUF-leder fryktet statskupp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Jeg mener at han ikke burde delt de tankene i den situasjon som var på øya for å ikke skape unødvendig frykt.
    Ga han tilbakmelding til AUF-arar som var att på øya at dette måtte vere eit statskupp og at politimannen som gjekk rundt og skaut folk mest sannsynleg var ein ekte politimann då?

Kommentér

• Sånn jeg har forstått det, så fikk flere personer på øya meldinger om at det var et statskupp fra Politiet, mens situasjonen fortsatt var uklar.
      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
        Dvs. at det er nå 84 år siden Det norske arbeiderparti sluttet å omfavne væpna revolusjon, og det er jo en stund.
        Sjølv om Ap i partiprogrammet sitt ikkje lenger gjekk inn for væpna revolusjon var dei framleis ein tilhengjar av sosialismen som ideologi.
        Ved valet i 1927 vart Ap Noregs klart største parti. Etter ein del fram og tilbake såg landets aller første arbeidarpartiregjering dagens lys.
        Dei borgarlege partia med Høgre, som du vel sjølv tilhøyrer, i spissen var lite lystne på at Ap for første gong skulle få regjeringsmakt.

Og Ap fornekta seg ikkje. Allereie i regjeringserklæringa gjekk dei ganske så radikalt til verks. Der hevda dei mellom anna at regjeringas oppgåve var å førebu overgangen til eit sosialistisk samfunn. Denne målsettinga fekk imidlertid den første Ap-regjeringa aldri realisert, sidan dei borgarlege felte den nyutnevnte regjeringa før det hadde gått tre veker.

http://no.wikipedia.org/wiki/Arbeiderpartiet
        Last edited by Mike20; DTG 120018B Sep 11, .

Kommentér

Sånn jeg har forstått det, så fikk flere personer på øya meldinger om at det var et statskupp fra Politiet, mens situasjonen fortsatt var uklar.
          Den kilden du tidlegare har nevnt verkar no ikkje altfor truverdig, for å seie det mildt. Så dersom du har desse opplysningane frå same vedkomande bør du kanskje ta dei med ei klype salt.

Kommentér

• Ok Mike, du og milvar trenger ikke tro meg, eller tro hva denne personen har fortalt meg slik jeg skriver det her. Selv om dette kansje kolliderer med hva EP og andre har sagt i media, så er det ikke nødvendigvis usant eller feil. Hvorfor skulle denne personen gå ut i media med ting som kun skader omdømmet til AUF og AP?

Men ok, jeg skal prøve å holde meg vekke fra denne tråden, siden jeg ikke kan linke til VG eller DB.
            - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Ok Mike, du og milvar trenger ikke tro meg, eller tro hva denne personen har fortalt meg slik jeg skriver det her. Selv om dette kansje kolliderer med hva EP og andre har sagt i media, så er det ikke nødvendigvis usant eller feil. Hvorfor skulle denne personen gå ut i media med ting som kun skader omdømmet til AUF og AP?

Men ok, jeg skal prøve å holde meg vekke fra denne tråden, siden jeg ikke kan linke til VG eller DB.
              Det finnast nok ein god del misunning, baktaling og kanskje også ønskje om å sverte einskildpersonar, gjerne dei som på ein eller annan måte stikk seg noko fram, i dei fleste politiske parti og politiske ungdomsorganisasjonar. AUF er truleg i så måte ikkje noko unntak.

Minnar deg og om at nokre AUF-arar som vart verande på øya under skytinga i politiavhøyr har påstått at det var fleire enn Anders Breivik som gjekk rundt og skaut folk. Dei har til og med gjeve signalement på ein gjerningsmann nummer to. Ingen av politiets tekniske undersøkingar gjev nokon grunn til å tru at dei snakkar sant. Så det er ikkje nødvendigvis slik at berre fordi ein er AUF-ar og var på Utøya under massakren, så er ein automatisk truverdig i alt ein seier.

Kommentér

• http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7849120
                "22.juli-kommisjonen gransker «MS Thorbjørn»

Evakueringsplaner
                Kommisjonsleder, Alexandra Bech Gjørv, bekrefter overfor NRK at fergens bevegelser er en del av kommisjonens arbeid.

– Vi har fått mye informasjon. Vi jobber veldig hardt med å kartlegge hva som skjedde når, og hvem som hadde anledning til å ta hvilke beslutninger, sier Bech Gjørv til NRK.

OMFATTENDE: Alexandra Bech Gjørv og resten av kommisjonen under befaringen på Utvika og Utøya tidligere i oktober.
                Kommisjonen skal også vurdere AUFs evakueringsplaner og planer i forhold til sikring av bygninger."

Næmmen, ser man det ja : ) Ingen er "dømt" enda, men ballen begynner å rulle og burde jekke ned flere beswissere av sin høye hest... Ja dette gjelder spesielt agr416 og bestefar ; ) Man kommer ikke langt med å være ufin og respektløs!

Forøvrig enda flere helter som ikke stakk med halen mellom beina...
                http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4229468.ece "Jeg har fokusert på å gjøre jobben. Det er en balansegang mellom egen sikkerhet og å redde mennesker. Jeg var bekymret for meg selv. Men vi var der og da måtte vi bare gjøre det vi skulle."

Kommentér

• Wow.....for en overveldende konklusjon den artikkelen og din påstand presterer å formulere.

Jeg gir meg No Fear, du har overbevist meg, han var jo en feiging allikevel.....

Whatever.....

Jeg skal dog være enig i at nok BURDE ha hjulpet, men jeg finner det lite sannsynlig at de kan bli dømt for noe ifm at de dro med båten.

Som sagt før, jeg har forståelse for at de handlet som de gjorde. De var ikke helter, de var ikke feige.

Bra jobbet av legen, men han var ikke på Utøya hvor folk ble drept. Han ble advart mot en mulig bombe på fergeleiet på Utvika.
                  Last edited by AGR416; DTG 261107B Oct 11, .

Kommentér

• @No fear: Er det ikke ufint og respektløst å kalle noen "beswissere"?
                    Det at vi har forskjellige meninger er jo bare sundt for debatten, uten at man skal bli personlig av den grunn.
                    AGR har jo argumentert ganske utdypende for sine meninger. Om du har en annen mening er jo det helt greit.
                    En annen ting er jo at flertallet ikke nødvendigvis har rett. Det er bra og gå mot strømmen, men det bør gjøres saklig og ikke personlig.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av No fear Vis post
                      Næmmen, ser man det ja : ) Ingen er "dømt" enda, men ballen begynner å rulle og burde jekke ned flere beswissere av sin høye hest... Ja dette gjelder spesielt agr416 og bestefar ; ) Man kommer ikke langt med å være ufin og respektløs!
                      Du står med andre ord på stedet hvil?

Det er ingen som kommer til å bli dømt fordi du mener de var feige, No Fear. Med tanke på den overdrevne emosjonelle tilknytningen du har vist i denne tråden er det vel i og for seg ikke overraskende at du ikke ser forskjellen på granskning og dom. At noe granskes er ikke det samme som at det rettes kritikk mot alt som omfattes av granskningen. Men det er altså lov å puste litt gjennom nesen for å klarne tankegangen før du skriver innlegg, selv om du er oppspilt.

Og biten om besserwissere er jo ganske søt, da. Er det noen som fremstår som besserwisser her, så er det jo nettopp du, som erklærer deg selv som dommer over ofrene på Utøya og ukritisk feller dommer over hva de burde og ikke burde ha gjort uten at du selv var i nærheten av situasjonen eller kjenner menneskene det er snakk om. En slik atferd ligger så tett opp til definisjonen av besserwisseri at jeg nesten er fristet til å fremme forslag om å bruke et bilde av No Fear i leksikon-definisjoner av "besserwisser".

Det hjelper jo ikke akkurat på inntrykket at du faktisk åpnet deltagelsen din i tråden med å forhåndsfurte fordi noen kanskje kunne finne på å være uenige med deg. Dette kan jo selvfølgelig ikke skyldes annet enn den store milforum-konspirasjonen mot No Fear. Det er jo gjennomgående slik at når man har et sterkt behov for å markere at man "driter i" om andre er uenige eller ikke FØR man har fått noen svar, så skyldes det som regel at man nettopp tar seg altfor nær av at folk er uenige. Det blir omtrent som et høygravid kvinns som er veldig opptatt av å markere at det er "det samma for meg hva du gjør!", mens det i realiteten ikke er det i det hele tatt, og hormonene koker. Jeg antar vel at trangen din til å konstruere konspirasjonsteorier kommer av det samme fenomenet som forårsaker den ekstreme hårsårheten din.
                      Last edited by Bestefar; DTG 271206B Oct 11, .
                      Beidh a lá leo

Kommentér

• -Det gjaldt å komme seg vekk:

http://www.vgtv.no/#!id=45514

Kommentér

• AUF fergen grunnstøtte under flukten:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10015346

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                            AUF fergen grunnstøtte under flukten:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10015346
                            Flere som la merke til dette:

Vi har også Eskil om bord, og jeg tenker at det er lurt å få ham lengst mulig vekk, forteller Arnesen til VG.

Jeg opplevde Utøya som en terrorfelle, og Eskil som et mål.

Det virker jo som de på fergen hadde en hovedoppgave og det var å få Eskil lengst mulig vekk fra øya, de andre var det vel kanskje ikke så nøye med?
                            "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av isak Vis post
                              Flere som la merke til dette:

Vi har også Eskil om bord, og jeg tenker at det er lurt å få ham lengst mulig vekk, forteller Arnesen til VG.

Jeg opplevde Utøya som en terrorfelle, og Eskil som et mål.

Det virker jo som de på fergen hadde en hovedoppgave og det var å få Eskil lengst mulig vekk fra øya, de andre var det vel kanskje ikke så nøye med?
                              Uttalelser i ettertid kan (bevisst eller ubevisst) bygge på rasjonaliseringer av tankegangen på handlingstidspunktet, og trenger ikke nødvendigvis gjenspeile de tankene som faktisk fløy gjennom hodet når ting skjedde. Å legge for mye i hva de sier nå er derfor farlig.
                              Nå regner jeg ikke med at du mener å rette noen kritikk mot ungdommene på ferja med det innlegget, ettersom det ville ha stått i en ganske grell kontrast til innleggene dine i den andre 22/-7-tråden.
                              Beidh a lá leo

Kommentér

• Nei, jeg er ikke ute etter å rette kritikk mot noen, men det som irriterer meg er at det fra stortingetstalestol og andre steder blir sagt at man ikke skal granske hva som skjedde med ferga, skal man snu alle stener skal man snu alle stener. Ikke la AUF stene ligge urørt. Kan jo godt hende granskningen viser at det ikke er grunnlag for kritikk, men det bør vel være opp til 22. Juli kommisjonen å finne ut, ikke innvolverte AP politikere.

Det som overrasker meg er at de tenker tanken statskupp og at Eskil da er et mål, så vidt meg bekjent har ikke han eller AUF noen rolle i regjeringen.

Kommentér

Nei, jeg er ikke ute etter å rette kritikk mot noen, men det som irriterer meg er at det fra stortingetstalestol og andre steder blir sagt at man ikke skal granske hva som skjedde med ferga, skal man snu alle stener skal man snu alle stener. Ikke la AUF stene ligge urørt. Kan jo godt hende granskningen viser at det ikke er grunnlag for kritikk, men det bør vel være opp til 22. Juli kommisjonen å finne ut, ikke innvolverte AP politikere.

Det som overrasker meg er at de tenker tanken statskupp og at Eskil da er et mål, så vidt meg bekjent har ikke han eller AUF noen rolle i regjeringen.
                                  At de tenker statskupp er overraskende for meg også, og det er det all grunn til å stille spørsmålstegn ved. Der er det etter min mening ikke særlig grunn til å være tilbakeholden med å grave litt.

Når det gjelder uttalelsene til denne jenta om at de trodde EP var et mål, så heller jeg mot å føre det på "rasjonaliserings"-kvota. Det kan godt være at det var det de tenkte mens ting stod på, men det kan også tenkes at det er snakk om en rasjonalisering som, bevisst eller ubevisst, har oppstått etterpå. Og at det de i realiteten har tenkt mens ting stod på bare var å komme seg unna - noe som ville ha vært en ganske naturlig reaksjon. Jeg tviler på at det lar seg gjøre å skille klart mellom hva disse menneskene faktisk tenkte den fredagen, hva de selv TROR de tenkte, og hva de i ettertid sier at de har tenkt.
                                  Beidh a lá leo

Kommentér

• Rasjonalisering, etterrasjonalisering... -i alle fall er det nå legitimt å diskutere hva som skjedde med MS Thorbjørn:

http://stavrum.nettavisen.no/?p=3733
                                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
                                      Rasjonalisering, etterrasjonalisering... -i alle fall er det nå legitimt å diskutere hva som skjedde med MS Thorbjørn:

http://stavrum.nettavisen.no/?p=3733
                                      Det har det selvfølgelig vært hele tiden, de som påstår annet er litt på jordet synes jeg. Men en må diskutere det på en skikkelig måte, dvs faktisk ta inn over seg at ikke alle handlinger i en slik situasjon har et etterprøvbart rasjonale.
                                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Det var jo ikke tvil om at lederen av AUF, og den tidligere statsministeren som besøkte øya samme dag, var viktige mål for terroristen. Å få lederen vekk var kanskje det beste de kunne gjøre der og da.

At man prøver å melde seg ut av granskningen er jo en annen sak. Det er vel ikke snakk om å fordele skyld, men om vi skal gjøre noen endringer i samfunnet, i skoleverket, i politiet, i militæret, i lovene, osv. F.eks. kan man spørre om norske skolebarn skulle trenes på hvordan man skal forholde seg under et terror-angrep, skole-skyting osv, veid opp mot at slik trening kan skape unødig fokus på og frykt for slike ting. Det var hell i katastrofen at de som var der fra Norsk Folkehjelp hadde trent på terror-scenarier.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
                                          Det var jo ikke tvil om at lederen av AUF, og den tidligere statsministeren som besøkte øya samme dag, var viktige mål for terroristen. Å få lederen vekk var kanskje det beste de kunne gjøre der og da.
                                          Nå stod vel (hvis jeg ikke husker feil) i manifestet til terrorist jævelen at det var rekruteringa til AP han var ute for å ramme, og da var vel alle AUFere mål, ikke bare den voksne lederen deres. Men skjønner fortsatt ikke hvilken rolle AUF mener de har i staten når de selv tenker de er et viktig mål i forbindelse med et statskupp. Vil jo tror at rådhus, fylkeshus ogg poltistasjoner osv var høyere på lista enn noen ungdommer uten makt og myndighet.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                            Det har det selvfølgelig vært hele tiden, de som påstår annet er litt på jordet synes jeg. Men en må diskutere det på en skikkelig måte, dvs faktisk ta inn over seg at ikke alle handlinger i en slik situasjon har et etterprøvbart rasjonale.
                                            Et innlegg nylig holdt på Stortingets talerstol kunne oppfattes slik at MS Thorbjørns flyktende gruppe nærmest skulle fritas for granskning eller eventuelt ansvar. Det, er kanskje et desperat forsøk på å redde en politisk karriere. Av og til rammes man av force majeure -da kan konsekvensene ødelegge mer enn bare selve hendelsen.
                                            Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
                                              Du står med andre ord på stedet hvil?
                                              Det er ingen som kommer til å bli dømt fordi du mener de var feige, No Fear. Med tanke på den overdrevne emosjonelle tilknytningen du har vist i denne tråden er det vel i og for seg ikke overraskende at du ikke ser forskjellen på granskning og dom. At noe granskes er ikke det samme som at det rettes kritikk mot alt som omfattes av granskningen. Men det er altså lov å puste litt gjennom nesen for å klarne tankegangen før du skriver innlegg, selv om du er oppspilt.
                                              Og biten om besserwissere er jo ganske søt, da. Er det noen som fremstår som besserwisser her, så er det jo nettopp du, som erklærer deg selv som dommer over ofrene på Utøya og ukritisk feller dommer over hva de burde og ikke burde ha gjort uten at du selv var i nærheten av situasjonen eller kjenner menneskene det er snakk om. En slik atferd ligger så tett opp til definisjonen av besserwisseri at jeg nesten er fristet til å fremme forslag om å bruke et bilde av No Fear i leksikon-definisjoner av "besserwisser".
                                              Det hjelper jo ikke akkurat på inntrykket at du faktisk åpnet deltagelsen din i tråden med å forhåndsfurte fordi noen kanskje kunne finne på å være uenige med deg. Dette kan jo selvfølgelig ikke skyldes annet enn den store milforum-konspirasjonen mot No Fear. Det er jo gjennomgående slik at når man har et sterkt behov for å markere at man "driter i" om andre er uenige eller ikke FØR man har fått noen svar, så skyldes det som regel at man nettopp tar seg altfor nær av at folk er uenige. Det blir omtrent som et høygravid kvinns som er veldig opptatt av å markere at det er "det samma for meg hva du gjør!", mens det i realiteten ikke er det i det hele tatt, og hormonene koker. Jeg antar vel at trangen din til å konstruere konspirasjonsteorier kommer av det samme fenomenet som forårsaker den ekstreme hårsårheten din.
                                              Fjernet

Det er du som nevner konspirasjon og annet bs som du tillegger meg... Bare å droppe herskerteknikkene, og putte de et sted der sola ikke skinner! : ) Flere har tatt kontakt og vist støtte, men gidder ikke å skrive åpent for å ikke bli en blink. Skjønner dem godt slik du og andre vifter med pisken/latterliggjøring ved minste tegn til "ulydighet"... Hvis du sliter med å høre flere sider av et sårt og tabubelagt tema (sakens kjerne) så kan du bare la være å lese/skrive... Ikke bra for hjertet eller potensen vettu ; )

Uansett spis en bolle, drikk vann og kom til ro.

PS! Det er mange som allerede har dømt AUF lederen, og flere (også media) vil tørre å snakke om dette etterhvert som temaet blir mindre tabu. Det betyr ikke at den ene eller den andre siden har automatisk rett/feil. Det betyr bare at mange har en sterk mening om valgene han tok. Hadde regjeringen/AP/AUF, og media ikke lagt lokk på temaet til å begynne med så hadde reaksjonene kanskje vært mildere mot AUF lederen...
                                              Last edited by Herr Brun; DTG 011415B Nov 11, . Begrunnelse: Innlegg moderert da første avsnitt var over streken

Kommentér

• Gå for all del ikke på pub og drikk dere fulle sammen,karer.
                                                Død over ulven!

Kommentér

• Advarsel til debattantene på denne tråden: Diskuter sak, ikke person. Usaklige innlegg vil bli slettet.
                                                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av No fear Vis post
                                                    PS! Det er mange som allerede har dømt AUF lederen, og flere (også media) vil tørre å snakke om dette etterhvert som temaet blir mindre tabu. Det betyr ikke at den ene eller den andre siden har automatisk rett/feil. Det betyr bare at mange har en sterk mening om valgene han tok. Hadde regjeringen/AP/AUF, og media ikke lagt lokk på temaet til å begynne med så hadde reaksjonene kanskje vært mildere mot AUF lederen...
                                                    Det er ingen som har dømt EP, han er ikke tiltalt for noe som helst, og kommer heller ikke til å bli det. Som det også står i artikkelen det ble linket til som nettopp handlet om ferja det er snakk om: Det er ingen her som har rett til å sette seg til doms over ungdommene i ferja. Det er snakk om selve kroneksempelet på besserwisseri, man lener seg bakover i sofaen og spekulerer vilt og freidig i hvor modig og tøff man selv hadde vært i en slik situasjon, uten at man i det hele tatt var i nærheten av situasjonen, eller i det hele tatt kjenner noen av menneskene det er snakk om. For eksempel den påståtte Libanon-veteranen som mente at det bare var å gjemme seg bak et tre for å knuse skallen til ABB med en stein. Det gir seg selv at det blir for dumt. Ellers er det jo bare å forlenge kritikken på denne måten: På Utøya var det flere hundre ungdommer. Hvorfor begrense kritikken til de i ferja? Alle ungdommene på Utøya må jo dømmes nord og ned som feiginger - hvis de bare hadde angrepet Breivik istedet for å løpe hver til sitt, så hadde de jo overmannet ham på sekunder. Han klarer jo ikke å skyte alle og flere hundre ungdommer mot én mann er lett match for ungdommene. Så hvorfor avgrense kritikken mot EP?

Det som ellers er greia med "diskusjonsteknikken" din, NF, er at så å si alle andre her på forumet klarer å diskutere sak men ikke person. Du følte av en eller annen grunn et sterkt behov for å markere at du ikke var interessert i hva noen andre mente allerede i ditt første innlegg - noe ingen andre har gjort her inne. Slike ting gjør ikke normale mennesker som virkelig ikke er interessert i hva andre mener - de har nemlig ikke noe behov for å påpeke det overfor andre. Selve det å påpeke dette før man i det hele tatt har fått noen respons viser jo da tydelig at det man virkelig tar seg nær av nettopp er det at andre er uenig. Og det vises jo også tydelig av at du er veldig opptatt av å påpeke at du (angivelig) har fått masse støtte - dette burde jo ikke hatt noe å si dersom du virkelig ikke var opptatt av hva andre mente. (Forrige person på dette forumet som brukte den argumentasjonen var forøvrig Jevermann i den store Islam-tråden....og det bidro ikke akkurat til legitimiteten hans der) I så måte er jo det siste innlegget ditt ganske illustrerende når det gjelder sammenligningen i mitt siste innlegg, her er det jo tydeligvis et eller annet som gnager på deg. Det er jo noe som er galt et eller annet sted når du blir så fornærma av at slike diskusjoner på internett i det hele tatt forekommer at du ikke lenger klarer å argumentere saklig. Hadde du hatt en sunn emosjonell avstand fra diskusjonen, så hadde du jo ikke hatt noe behov for usakligheter - og ihvertfall ikke noe behov for å kamuflere opprørtheten bak smilefjes og denne småkjekke tonen du forsøker å legge an.
                                                    Last edited by Bestefar; DTG 011947B Nov 11, .
                                                    Beidh a lá leo

Kommentér

Men skjønner fortsatt ikke hvilken rolle AUF mener de har i staten når de selv tenker de er et viktig mål i forbindelse med et statskupp. Vil jo tror at rådhus, fylkeshus ogg poltistasjoner osv var høyere på lista enn noen ungdommer uten makt og myndighet.
                                                      Man må ikke gå i den fellen at man tror at FI har 100% rasjonelle motiver, eller at de har samme type rasjonalitet som en selv. Hvis statskuppet utføres av høyre-ekstreme så kan jo godt AUF, som en del av regjeringspartiet, tenkes å være et av mange mål. Eller man kunne hatt enda mer idiotiske kuppmakere som trodde at jøder, finansfolk og psykiatrere, som egentlig er øgler fra verdensrommet styrer Norge, og derfor hadde tatt over synagoger, banker og psykiatriske sykehus, og helt glemt å ta over politistasjoner og militærleire; eller kuppmakere som tror at muslimer styrer landet og tatt over moskeer og kebab-restauranter. Som terroristen 22. juli viste, så kan dem som tar til våpen for å endre samfunnet godt være helt på viddene.

Det pussige her var at man hadde innfallet "politiet gjør statskupp" heller enn "noen er med på terrorisme/statskupp utkledd som politi".

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
                                                        ... "politiet gjør statskupp" ...
                                                        Ikke bare Politiet, men Politiet og militæret i samarbeid var det vel EP sa...
                                                        DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Vannglass Vis post
                                                          Ikke bare Politiet, men Politiet og militæret i samarbeid var det vel EP sa...
                                                          Jeg skjønner ikke hvordan de har kommet på slike tanker, men nå har jeg heller aldri vært med i AUF...

Kommentér

• Det som er interessant er å sammenligne handlingsmåten til politiet/forsvaret og helse/brann.

Det var et intervju med "uteleder" for helsesektoren. Han gikk inn i Grubbegata, og tenkte: Jøss! Dette ser ut som Beirut! Deretter gikk han på radioen og ba de på OPS-en slå katastrofealarm, noe de gjorde, og som satte alle sykehus/ambulansetjenster i Østlandsområdet i alarmberedskap. Hvis jeg husker intervjuet riktig så skjedde dette innen ti minutter etter at bomben hadde gått av.

Hvor lang tid tok det for sikkerhetsdelen (security) å gjøre noe lignende? Fire timer?

Sett fra AUFs ståsted så er det ikke noe i veien for at helse/branndelen (safety) på egenhånd slår katastrofealarm. Men, siden de jo er redde for kupp, så er det store problemer med forhåndsgodkjenning av securitytiltak, og spesielt militær støtte. Skulle ikke forundre meg om det måtte gå "tjenstevei" hele veien opp via (pasifisten) Mæland for godkjenning av både Storberget og Faremo.

Så, hvis noe slikt faenskap absolutt skal ramme et norsk politisk parti, så er det en form for rettferdighet i at det rammer det partiet som er "mest" ansvarlig for den elendige beredskapen.

Tidligere i år var det en trussel om skoleskyting i Bergen. Bergenspolitiet reagerte lynraskt. Samtidig kom det melding om at det var betydelig helikopteraktivitet ved Håkonsvern. Javel, flaks at de var på øvelse der. Husker jeg ble positivt overrasket da jeg trodde at det var gitt forhåndsgodkjenning av militær støtte, men neida...
                                                            Last edited by Vannglass; DTG 021152B Nov 11, .
                                                            DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

• Det er verdt å merke seg at Diesen spekulerte i at motstanden mot et vervet forsvar i bunn og grunn lå i at venstresiden er redd for kupp. Og at de mener at et en en hær "av og for Folket" (dvs. vernepliktig) utgjør en mindre kuppfare enn en hær for borgerskapet (vervet).

Kuppfrykt er noe AUFere kan gi uttrykk for, men som blandt de eldre APere ikke blir sagt åpent.
                                                              Last edited by Vannglass; DTG 021211B Nov 11, .
                                                              DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X