Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

AUF-leder fryktet statskupp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• AGR416, er du full eller? Jeg må si at jeg blir noe forundret over hvor lite saklig og gjennomtenkt du er her, for du pleier ikke å score så lavt på begge områder samtidig. Tar det mest alvorlige til slutt...

Skjønner i utg.pkt. ikke hvorfor du føler deg truffet da jeg ikke henviste til alle, men noen debatanter på s. 17 (ref. linken fra Gnist) der du ikke engang har kommentert? Eller var det at jeg valgte å bruke ordet "tænks" istedenfor stridsvogn som veltet lasset?

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    hvem gir deg enerett på å mene noe i denne saken?
    Hvor påstår jeg dette?

Du slenger rundt deg med kommentarer om SOLIDARITET og DEMOKRATI.
    Dette er feil, og du må lese begge innleggene mine bedre. Jeg henviste til AUF`s grunnsyn og verdigrunnlag som bl.a. - AUF lederen - formaner til andre, og gir inntrykk av at dette ånder og lever han for. Det er her hovedessensen ligger mener jeg. Da det virkelig brant på dass så viste - AUF l e d e r e n - at hans ord var bygget på et luftslått.
    Og for å skjule denne løgnen så fant han på en ny løgn (ref. statskuppet) noe hele diskusjonen handler om...

Han var ingen helt, men gjorde det samme som 90% av alle ville gjort i en sånn situasjon.
    Igjen så slenger du med en påstand som åpenbart er feil... Dette er veldokumentert i media. AUF lederen og 8 andre (mindretallet) stakk langt av gårde (den berømte milen) med fergen som hadde plass til 50 pax, mens flertallet på Utøya, og et ukjent antall på fastlandet (camping turister, utenlandske turister, fastboende, div. rednings- og beredskapsetater osv.) trosset farene, og risikerte egne liv for totalt ukjente mennesker.

Hadde det vært en troppssjef som gjorde det i strid, eller en innsatsleder i politiet som flyktet (...).
    Igjen mener jeg at du kommer med en total skivebom ved å bruke dette argumentet. For det første så viser jeg til kommentaren min over der mange ungdommer på Utøya, og andre på fastlandet som handlet uselvisk var sivilister. Sikkert en og annen med oprativ erfaring, men ellers vanlige sivilister. Flesteparten av de på fastlandet hadde i tillegg ingen bånd til de på øya.
    Videre har jeg aldri hevdet at han skulle hatt forutsetninger for å commandoraide massemorderen eller løpt rundt på øya for å samle folk. Tvert i mot har jeg flere ganger nå sagt at det er forståelig at han ble med fergen for å berge livet... En død leder/menneske hjelper tross alt ingen... Hvorfor kunne ikke de 9 med han som leder for AUF plukke opp folk som han rådet til å "legge på svøm utover"? Dette var tross alt mangeårige kollegaer og venner... Ja, t.o.m. små barn. Han sviktet på så mange plan... Han er øverste leder for ungdommene på øya med både moralsk og sikkerhetsmessig ansvar for dem. I bunn og grunn ikke mye annerledes enn for f.eks. en idrettsleder for et ungdomslag på en utenlands turnering...

Hvem faen døde og gjorde deg til moralens vokter på dette forumet?
    Hvor har jeg hevdet at jeg skulle vokte noe her? Som sagt så ser du selv hvorfor jeg sjeldent leser her, og kommenterer enda mindre...

Og så kommer vi til det jeg syns er skikkelig ugennomtenkt av deg... At du presterer å spørre om "hvem faen døde" i en diskusjon som omhandler 22/7... Ja, nå var du virkelig smart! Du må gjerne fortsette diskusjonen for din egen del, men jeg for min del velger å stoppe her.

Kommentér

• Burde sikkert ikke svare, men....vi to er jo som olje og vann.

Skjønner i utg.pkt. ikke hvorfor du føler deg truffet da jeg ikke henviste til alle, men noen debatanter på s. 17 (ref. linken fra Gnist) der du ikke engang har kommentert? Eller var det at jeg valgte å bruke ordet "tænks" istedenfor stridsvogn som veltet lasset?
      Jeg føler meg ikke truffet av det du skrev i ditt opprinnelige innlegg, men prøvde å gi et bilde av hvor jeg sto i saken, og kanskje forklare hvordan folk så på saken. Det gikk deg tydeligvis hus forbi.

Hvor påstår jeg dette?
      Du sier ikke direkte at du har enerett på å mene noe i saken, men du kommer med noen kommentarer som tydelig viser hva du mener:

Jeg har ikke sett denne tråden du linket til tidligere, men det var tydeligvis god magefølelse å skrive siste setning i mitt forrige innlegg ref. s. 17 og jantelovens politiske korrekte A4 venner ; ) Jeg lurer på hva ditt poeng er med å henvise til A4 tenketanken uten å utdype noe selv? Var det et hint om å føye seg fordi jeg var i "utakt"? Jeg trenger ikke rettelse/bekreftelse fra andre om hva som er rett og galt i slike tema...

Det er A4 gutta som gjør at jeg og mange andre ikke gidder å delta aktivt lengere her... Bare fordi noen av dem har jobbet eller jobber i forsvaret så gir det dem ingen automatisk rett eller autoritet i slike diskusjoner! Men det er dessverre mange ung kalver som sluker meningene til A4 gutta lett fordi de har hatt eller har en stjerne eller to på skuldrene, og kan demontere en tænks på 10 sekunder...
      Spesielt det jeg har uthevet og understreket viser jo at du mener selv at du har rett.

Videre:

At jeg har en mening og reaksjon som for noen oppfattes som politisk "ukorrekt" får du og andre bare leve med : ) At noen andre lar vær å kritisere kan jeg også forstå da de ikke ønsker å bli uglesett og/eller bli fryst ut. Jeg er ikke avhengig av at noen ler med meg av en kommentar jeg skriver i GPP tråden, eller backer meg opp i en diskusjon for å tørre å stå på mitt ; )
      Ikke spesielt saklige og gode argumenter.

Så er det rart at du av alle kommer med referanser til A4 og PK holdninger, mtp at du var en av de mest A4 og PK brukerne her tidligere.

Igjen så slenger du med en påstand som åpenbart er feil... Dette er veldokumentert i media. AUF lederen og 8 andre (mindretallet) stakk langt av gårde (den berømte milen) med fergen som hadde plass til 50 pax, mens flertallet på Utøya, og et ukjent antall på fastlandet (camping turister, utenlandske turister, fastboende, div. rednings- og beredskapsetater osv.) trosset farene, og risikerte egne liv for totalt ukjente mennesker.
      Et flertall på Utøya trosset farene? Det jeg sier nå er ikke kritikk mot noen på Utøya, men de fleste prøvde kollektivt å redde seg selv eller venner ved å flykte fra gjerningsmannen eller gjemme seg. Det var kun et fåtall som trosset faren. En del sivile hjalp til, og reddet ungdommer fra vannet, og det var bra og tøft gjort. I tillegg gikk BT i land og pågrep ABB, noe som vitterlig er jobben deres. Handlingen til EP og de andre på båten var lik som det de aller aller fleste på Utøya gjorde. Ingen som berømmer eller lovpriser handlingen hans, såvidt jeg kan se. De burde nok ha brukt båten til å plukke opp folk fra sjøen såklart, men de flyktet. En helt forståelig og naturlig sympatisk reaksjon på frykt.

Igjen mener jeg at du kommer med en total skivebom ved å bruke dette argumentet. For det første så viser jeg til kommentaren min over der mange ungdommer på Utøya, og andre på fastlandet som handlet uselvisk var sivilister. Sikkert en og annen med oprativ erfaring, men ellers vanlige sivilister. Flesteparten av de på fastlandet hadde i tillegg ingen bånd til de på øya.
      Videre har jeg aldri hevdet at han skulle hatt forutsetninger for å commandoraide massemorderen eller løpt rundt på øya for å samle folk. Tvert i mot har jeg flere ganger nå sagt at det er forståelig at han ble med fergen for å berge livet... En død leder/menneske hjelper tross alt ingen... Hvorfor kunne ikke de 9 med han som leder for AUF plukke opp folk som han rådet til å "legge på svøm utover"? Dette var tross alt mangeårige kollegaer og venner... Ja, t.o.m. små barn. Han sviktet på så mange plan... Han er øverste leder for ungdommene på øya med både moralsk og sikkerhetsmessig ansvar for dem. I bunn og grunn ikke mye annerledes enn for f.eks. en idrettsleder for et ungdomslag på en utenlands turnering...
      Hvor står det i stillingsbeskrivelsen hans at han var ansvarlig for sikkerheten til ungdommene og de øvrige AUF medlemmene på Utøya? Jens Stoltenberg er statsminister, han styrer landet, skulle han vært først på Utøya under aksjonen, for å ivareta sikkerheten? Og ja, noen på Utøya og noen sivile bidro til å redde liv. Politimannen som var leid inn som vakt prøvde å gripe inn, men ble drept. Han prøvde. De aller fleste handlet dog helt normalt i en sånn situasjon og flyktet, prøvde å redde sitt eget liv. Det er helt forståelig. Hva gjelder mangel på handling ift å plukke opp folk fra sjøen så var ikke det en god handlemåte, men de var som sagt redde. Det kan du ikke ta fra dem, sammen med det faktum at de ikke er trent for å handle mot normen i en sånn situasjon.

All creds til de som faktisk bidro til å redde liv, men det blir for mye monday morning quarterback å kritisere de som prøvde å redde sitt eget liv.

Og så kommer vi til det jeg syns er skikkelig ugennomtenkt av deg... At du presterer å spørre om "hvem faen døde" i en diskusjon som omhandler 22/7... Ja, nå var du virkelig smart!
      Ja huff, en kommentar, til DEG, som overhodet ikke hadde noe med verken 22/7 eller AUF lederen å gjøre er fryktelig teit. Men det er helt greit å rakke ned på et medmenneske som hadde en helt naturlig sympatisk stressreaksjon eller? Stein og glasshus og sånn....

Kommentér

• Gutter, greit at dere er uenige, men drit i kommentarer som "har du mensen eller?" og "er du full eller?". Saklig diskusjon er dere begge gode på, det vet jeg, så hold dere til det. Videre innlegg som innledes på lignende vis vil bli slettet.

Herr Brun,
        mod
        Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
          Så å si alt som skrives om ABB og 22. juli her inne er spekulasjon. Se eksempelvis ABB-tråden, hvor mange er veldig opptatt av hvorvidt han hadde homofile tendenser eller ikke. Spørsmålet om statskupp er ikke spekulering i noe større grad enn det. Snarere tvert imot, ettersom AUFs innstilling til eksempelvis statsapparat, Israel og sosialisme er mer kjent og bedre dokumentert enn ABBs homofile tendenser.
          Diskusjonen handler om AUF-lederen. Hva andre i AUF måtte mene er lite relevant. At det er lett å tro at noe større er på gang når flere separate mål angripes på en gang er ikke vanskelig å skjønne.

Opprinnelig skrevet av isak Vis post
          Hvis det skulle vært et statskupp, hvorfor da angrep på AUF, de er jo ikke en del av staten, de har riktignok bitte litt innflytelse på det største regjeringspartiet, men ingen makt eller myndighet. Klrer ikke å skjønne hvordan noen kan koble det opp mot et statskupp, må jo være tusenvis av mål som er høyere opp på lista.
          Du kan sitte rolig og trygt og tenke gjennom dette. Traumatiserte mennesker i akutt fare tenker ikke nødvendigvis rasjonelt.

Men hvilken rolle har AUF i staten, hvilken nytte ville det gjort i et statskupp å angripee dem, det er det jeg ikke forstår. Regjering, storting, politistasjoner, nrk/tv2, rådhus, osv kunne jeg forstå. Men et ungdomsparti uten noen rollr i staten eller noe makt.
          Du har fått med deg at traumatiserte personer i vill panikk og med mangel på oversikt ikke nødvendigvis vil konkludere slik en som sitter trygt bak PCen sin med fasit i hånd vil, ikke sant?

Synes bare det er interesant hvorfor han og kanskje flere med han tenkte statskupp med en gang, siden de aller flest mest sannsynlig ville tenkt terror eller gal mann med våpen.
          Hvordan vet du hva de aller fleste ville tenkt?
          Last edited by milvar; DTG 111320B Sep 11, .

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
            Hadde det vært to angrep før skytingen på Utøya startet? Hvor var det andre?
            Utøya var det andre angrepet.

Det du beskriver er en ganske aktiv kognitiv prosess, dvs at de rasjonaliserer seg frem til en konklusjon basert på observasjoner.....er ikke det litt motsigende ift det du først sa, at de ikke tenker rasjonelt? Til tross for at:
            Nei, det er ikke selvmotsigende. Å si at man ikke nødvendigvis tenker fullstendig rasjonelt betyr ikke at man ikke kan tenke og trekke konklusjoner i det hele tatt. Har man litt empati og muligheten til å sette seg inn i andre menneskers situasjon, vil man skjønne at konklusjoner som vi nå vet bare er tull ikke nødvendigvis virker ulogiske i situasjonen disse menneskene var i der og da.

Videre vil jeg tørre å påstå at det er en fryktelig rar stressreaksjon å prøve å tenke seg frem til hvem som kan stå bak.
            Hvorfor? Hjernen slutter jo ikke å fungere, men man vil ikke nødvendigvis tenke fullstendig rasjonelt. At man er i panikk betyr ikke at man ikke kan mene noe eller ta avgjørelser der og da.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
              Jeg sier ikke at de burde ha skjønt at det var en ensom galning. Jeg sier at de burde ha skjønt at det ikke var Mossad - eller mer presist: at koblingen massakre-Mossad ikke burde ha vært der.
              Når man er i en slik situasjon raser tankene naturligvis gjennom hodet. Å fortelle hva andre burde eller ikke burde tenke i en slik situasjon blir bare for dumt. De som var der hadde ikke luksusen av å sitte trygt bak PCen sin og analysere situasjonen.

Det kan forventes en såpass "inngående" kjennskap til politiet at de ikke frykter statskupp basert på én politimanns handlinger.
              Nei, det kan faktisk ikke det. Man tenker som nevnt ikke nødvendigvis fullstendig rasjonelt i en slik situasjon.

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
              Men at det er et internt statskupp utført av norsk politi og norsk forsvar er en tanke som burde være fulltstendig fjernt for en hver normal person som har vokst opp her i landet.
              En normal person blir ikke normal når han er dypt traumatisert og i vill panikk. Da tenker man ikke nødvendigvis fullstendig rasjonelt, som nevnt utallige ganger før.
              Last edited by milvar; DTG 111326B Sep 11, .

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av No fear Vis post
                - Feil nr. 1: Denne såkalte "lederen" hadde helt forskrudde tanker om statskupp fra politiet, forsvaret og Mossad...
                ...i en ekstrem situasjon. Du hadde heller ikke oppført deg og tenkt som du gjør nå om du var i en lignende situasjon selv. Så det blir bare dobbeltmoralsk å rakke ned på de som faktisk har vært i en slik situasjon.

Dette skal liksom være lederen som skal være et forbilde, visjonæren og "malen" AUF skal følge...? Og som flere påpeker så kommer ikke disse tankene fra løse luften bare fordi han ble stresset.
                "Bare stresset"! Mangelen på empati er ganske skremmende.

- Feil nr. 2: Lederen stakk av med ferge langt ut i fjorden mens hans kollegaer og mangeårige venner ble likvidert... Wtf!?
                Lederen stakk ikke av. Lederen ble dratt med ombord på fergen, og da de ni personene på fergen ikke så andre i nærheten, dro de fra øya for å redde livet. Båten ble styrt av båtføreren. Du mener tydeligvis at de burde blitt igjen og latt seg henrette, noe som er så avskyelig at jeg ikke har ord.

Hva skjedde med å være en leder på godt og vondt?
                En leder er ikke universalgeni. En leder av et ungdomsparti har ingen forutsetninger for å lede antiterroroperasjoner.

Skjønner at han m.fl. ble med båten, men hvorfor i all verden plukket de ikke opp andre ungdommer/AUF`ere som lå i og ved vannkanten??????????
                De tok med alle de så.

Allikevel var det turister og noen utlendinger med betydelig mindre båter som risikerte livet, og plukket opp ungdommer fra vannet og øya...
                Disse turistene kom fra tryggheten på land, og kunne når som helst dra tilbake til tryggheten. De så aldri vennene sine bli henrettet foran seg.

Kommentér

• @milvar:

For å snu litt på flisa, er din påstand at tanken om statskupp gjennomført av politi og forsvar ville vært en logisk reaksjon for folk flest, helt uavhengig av personlige meninger/synspunkt? At det er en reaksjon/tanke som kan trigges helt ut av det blå?

For å eksemplifisere;

Jeg vil tørre å påstå at de fleste i Norge, og eksperter på terror verden rundt, tenkte følgende tanke etter at det smalt i Regjeringskvartalet:

"Islamistisk Terror"

Var det en vurdering de fleste ville ha kommet frem til, uten å ha noen mentale knagger å vurdere ut ifra? Eller var den vurderingen basert på trusselsituasjonen i verden de 10 siste årene? For det er ikke tvil om at det var det mest sannsynlige. Det var dog ikke rett.

Hadde vi bodd i et land hvor politiet brukte mye vold i tjeneste, eller at militære enheter hadde blitt satt inn tidligere for kontrollere egne borgere, DA hadde kanskje den reaksjonen vært naturlig sett i sammenheng med at ABB gikk i politiuniform. Poenget er bare at vi ikke lever i et slikt samfunn, aldri gjort det heller. Derfor mener jeg at vurderingen til EP, og andre i AUF, er basert på tanker, synspunkter og diskusjoner som har eksistert i bevisstheten til disse menneskene. I mine øyne er det rare synspunkter.

Det handler heller ikke om mangel på empati, jeg har forståelse for at han var redd. Det handler om at det er rare tanker å gjøre seg, helt ut av det blå.
                  Last edited by AGR416; DTG 111334B Sep 11, .

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                    En person jeg kjenner på ca. alder med EP, som faktisk var på Utøya, sa at han på ingen måte kunne relatere til EP sine tanker om statskupp. Han synes det var helt baklengsmål.
                    Han sa også at EP må være tidenes dårligste leder, som løper fra en gjeng barn og ungdom i stedet for å prøve å sende korrekt info som f.eks. hvor mange skyttere, hvor på øya og slikt.
                    Alle kjenner noen som kjenner noen som sier at de har en bekjent som har en bror som snakket med noen som var med på en månelanding.

Hvordan mener denne fantasipersonen din at EP på magisk vis skulle få fullstendig oversikt og være immun mot kuler så han kunne gå rolig rundt på øya og observere situasjonen?

Kommentér

For å snu litt på flisa, er din påstand at tanken om statskupp gjennomført av politi og forsvar ville vært en logisk reaksjon for folk flest, helt uavhengig av personlige meninger/synspunkt? At det er en reaksjon/tanke som kan trigges helt ut av det blå?
                      Jeg påstår ikke noe som helst om folk flest. Jeg påpeker at en traumatisert person i vill panikk ikke tenker som folk flest. Og ingenting ble trigget ut av det blå. De visste allerede at regjeringskvartalet var angrepet, og så kommer det angrep på enda et sted. For alt de visste kunne det være enda flere angrep samtidig som de ikke hadde hørt om.

Jeg vil tørre å påstå at de fleste i Norge, og eksperter på terror verden rundt, tenkte følgende tanke etter at det smalt i Regjeringskvartalet:

"Islamistisk Terror"
                      De fleste i Norge var ikke dypt traumatisert og heller ikke panikkslagne. De fleste i Norge var på trygg og god avstand, og kunne sitte rolig og lete opp informasjon.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
                        Alle kjenner noen som kjenner noen som sier at de har en bekjent som har en bror som snakket med noen som var med på en månelanding.

Hvordan mener denne fantasipersonen din at EP på magisk vis skulle få fullstendig oversikt og være immun mot kuler så han kunne gå rolig rundt på øya og observere situasjonen?
                        Milvar, nå må du seriøst ta og skjerpe deg. Ikke anklag folk for å referere til fantasipersoner. I et annet innlegg kaller du meg en sofahelt, og det har du heller ikke svart på. Hva er problemet ditt?

Kommentér

• Diskusjonen handler om AUF-lederen. Hva andre i AUF måtte mene er lite relevant.
                          Prøver du å være morsom? Selvfølgelig er det relevant hva andre i AUF måtte mene. AUF-lederen har vært medlem i organisasjonen i årevis, og det er åpenbart forbindelser mellom AUFs tankegods og hans tankegods. Som AUF-medlem blir man helt åpenbart påvirket av hvilke oppfatninger som sirkler rundt i den organisasjonen. Selvfølgelig er slike oppfatninger relevante.

Når man er i en slik situasjon raser tankene naturligvis gjennom hodet. Å fortelle hva andre burde eller ikke burde tenke i en slik situasjon blir bare for dumt. De som var der hadde ikke luksusen av å sitte trygt bak PCen sin og analysere situasjonen.
                          Jeg har forklart dette grundig for Mike før, hadde du lest de innleggene hadde det ikke vært nødvendig å begynne piskinga av hesten igjen. Når en av de første konklusjonene som dras er til Mossad, så gir det indikasjoner på AUFs syn på Mossad - det går det ikke an å komme utenom. Hvorfor var det ingen av AUFerne som trodde at Navy SEALs stod bak? Hvorfor var det ingen som trodde at Pensjonistpartiet, eller Rosenborg FK stod bak? Fordi det ville vært absurd - uansett hvor panikkslagen man er. Tanker kommer ikke flyvende gjennom løse lufta bare fordi man blir utsatt for stress, de har fortsatt forbindelser til tidligere oppfatninger du har i huet. Det er som sagt en grunn til at ingen AUFere mistenkte Navy SEALS - det ville vært absurd. Og for en person med et realistisk syn på Mossad er det også absurd at disse skulle stå bak en slik operasjon.

Ellers er det jo småmorsomt å se fra andre hold på denne tråden at konspirasjonsteoriene om milforum tydeligvis har slått ut i full blomst, hehe. "Buhu, noen kommer til å være uenig med meg, og derfor er de styrt av milforum-mafiaen". (Nei, dette har ingenting med deg å gjøre, milvar)
                          Last edited by Bestefar; DTG 111350B Sep 11, .
                          Beidh a lá leo

Kommentér

Jeg påstår ikke noe som helst om folk flest. Jeg påpeker at en traumatisert person i vill panikk ikke tenker som folk flest. Og ingenting ble trigget ut av det blå. De visste allerede at regjeringskvartalet var angrepet, og så kommer det angrep på enda et sted. For alt de visste kunne det være enda flere angrep samtidig som de ikke hadde hørt om.

De fleste i Norge var ikke dypt traumatisert og heller ikke panikkslagne. De fleste i Norge var på trygg og god avstand, og kunne sitte rolig og lete opp informasjon.
                            Hva blir det til da?

Enten er man i vill panikk uten evne til å tenke klart, eller så klarer man å vurdere og handle.

Han var tydeligvis i nok kontroll til å stå i telefonen og snakke med folk. Vill panikk tilsier noe helt annet.

Kommentér

• Milvar, hvis du leser deg litt opp på AUF og historien til organisasjonen, så vil du se at de tankene som kom frem; mossad, statskupp etc, ligger ganske nært overflaten.

http://no.wikipedia.org/wiki/Arbeidernes_ungdomsfylking

Slagordet 20. juni 1903 var «i enighed og tro til kapitalisttyranniet falder». Hundre år er lang tid og spennet i politiske saker er enormt: fra antimilitarisme og generalstreik til motstand mot NATO, EF/EU og vekstsamfunnet. AUF er dessuten en organisasjon med store svingninger både hva angår institusjonelle avskallinger, medlemsantall og lokale variasjoner. Splittelsene er mange, spesielt mot venstre; først i 1909, dernest i 1921 og 1923, før Arbeidernes Ungdomdomsfylking oppstod i 1927. Senere, på 1960-tallet, førte den utenrikspolitiske opposisjonen til dannelsen av SF, senere SV.

14. oktober 2010 ble AUFs 52. ordinære Landsmøte avholdt i Samfunnssalen i Oslo. 350 delegater og over 50 tillitsvalgte, gjester og ansatte, til sammen over 400 personer. Det første møtet bekjente seg til kampen mot kapitalisttyranniet. Da møtet i 2010 fant sted, eksisterte kapitalismen fortsatt.
                              Så sammenhengen mellom EP sine vurderinger og AUF er rimelig klare.

Kommentér

Milvar, nå må du seriøst ta og skjerpe deg. Ikke anklag folk for å referere til fantasipersoner. I et annet innlegg kaller du meg en sofahelt, og det har du heller ikke svart på. Hva er problemet ditt?
                                Jeg vet ikke helt hva du mener jeg ikke har svart på. Kanskje du kan være litt mer konkret. Ja, jeg mener at folk som sitter trygt i godstolen og rakker ned på folk som med nød og neppe har kommet levende fra en slik hendelse er sofahelter som ikke evner å se ting fra ståstedet til de som faktisk var der.

Hva blir det til da?

Enten er man i vill panikk uten evne til å tenke klart, eller så klarer man å vurdere og handle.
                                Jeg har nettopp forklart deg hva "det blir til". Hvorfor spør du om ting jeg allerede har svart på? Jeg har påpekt utallige ganger at panikkslagne mennesker ikke nødvendigvis tenker rasjonelt. I en såpass farlig og uoversiktlig situasjon raser tankene gjennom hodet. Det er helt naturlig, og det vitner om mangel på empati å mene at man skal opptre som rasjonelle roboter.

Kommentér

• Hvem har påstått at EP og de øvrige på Utøya skulle vært rasjonelle roboter? Ingen.

Det eneste vi sier er at når det første som dukker opp i hodet på en person i en sånn situasjon, ift hva som kan skje, er statskupp så skyldes det ting som ligger dypere enn at han var redd. At det gikk mange tanker gjennom hodet til de som var der er det ikke tvil om, men det mest nærliggende hadde vært å tro at det var en gal politimann. Veien derfra til statskupp er ganske lang......uansett frykt.

Og kan du dokumentere at han var i en panikklignende tilstand?

Det jeg se re sofahelt går på at du ikke kjenner erfaringsgrunnlaget til folk du diskuterer med, kanskje folk vet litt om stressreaksjoner osv.

Kommentér

• Du vil jo ha det til at de må være roboter. Ellers må de være totalt lammet og uten evne til å gjøre noe som helst. Ingen mellomting. At mange tanker raser gjennom hodet, for eksempel statskupp, er ikke rart i det hele tatt. Det blir bare latterlig å prøve å rakke ned på en person fordi han i en traumatisk situasjon tenker annerledes enn du mener han burde.

Har du samme erfaringsgrunnlag som EP?

Kommentér

• Poenget mitt er at hvis de er istand til en mellomting mellom roboter og total lammelse, så er det naturlig å tro at de klarer å gjøre en vurdering som ligger nærmere det de fleste vill trodd. Og at flere fra AUF tenkte det samme, at det var et statskupp, sier meg at den tankegangen er vanlig i AUF.

Og det er det som er det store issuet her, om slike tanker og holdninger er vanlige i AUF.

Kommentér

• Dersom du hadde satt meg ned i en stol og betalt meg 100 kr pr. organisasjon jeg kunne noenlunde rasjonalisere at sto bak, hadde jeg fremdeles ikke kommet på Mossad. Og det vil jeg tro er tilfellet med de fleste andre nordmenn uten en form for inndoktrinering. Dersom jeg hadde hatt panikk hadde jeg iallfall ikke tenkt mot Mossad. Mossad er rett og slett så fjernt fra en trussel mot Norge og nordmenn at det er like sannsynlig som at danskene hadde sendt Frømannskorpset på drapstokt til Norge..

Kommentér

• Noen lederskikkelser fikk karrierene lagt i grus, nye lederskikkelser ble skapt, og andre bestod prøvelsene med glans.

22. Juli var et "defining moment"

Man kan i utgangspunktet ikke forvente at politiske ledere skal håndtere slike hendelser, men de som klarer å håndtere de vil bli fremhevet, og de som ikke klarer å håndtere de vil få problemer senere i karrieren.
                                          two to the heart, one to the mind...

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
                                            Å være "politisk leder" i landets største parti i 2011, og innbille seg at det er skjedd militærkupp i samarbeid med politiet, er nærmest en innleggelses-grunn - men viser også til behovet for å prøve å forklare det som skjedde med den fergen som en irrasjonell handling.
                                            Eskil Pedersen er leiar i landets største politiske ungdomsorganisasjon. Han er medlem av sentralstyret i Arbeidarpartiet, men har såvidt eg veit ingen leiarrolle i Ap. Det er skilnad på Ap og AUF. Sistnevnte er ein mykje meir radikal ungdomsorganisasjon, som verdimessig på mange område ligg ein god deil til venstre for Ap.

Det er overraskande, oppsiktsvekkande og kanskje på grensa til litt absurd at AUF-leiaren trudde han var vitne til eit statskupp der politi og forsvar var involvert i maktovertakinga, men eg synas du tek han altfor hardt, og vert altfor sleivete i uttalelsane dine, når du snakkar om at han nærast burde innleggjast, som følgje av desse tankane.

AGR416, Bestefar og andre er gjerne inne på noko når dei snakkar om at statskupp-tankar som involverer politi og forsvar truleg må vere noko som har ligge latent i tankegodset til EP og andre AUF-arar frå før av, sidan den tanken er den første som slår dei når ein fyr i politiuniform byrjar å skyte rundt seg.

På den andre sida verka vel forsåvidt ABB truverdig i sine forsikringar om at han kom frå PST for å sikre AUF-leiren på Utøya som følgje av bombeangrepet i regjeringskvartalet. Han sa og at fleire PST-tenestemenn var på veg til øya. Denne informasjonen skal ha kome til EP før han tenkte sine statskupptankar.
                                            Last edited by Mike20; DTG 111825B Sep 11, .

Kommentér

Du har din fulle rett til å ikke tro på hva jeg har skrevet. Det går helt fint om du tror at dette er en fantasifigur jeg har diktet opp, og det kommer du nok til å tro for alltid, da jeg har ingen grunn til å "oute" en person her.

At min bekjente ikke trodde det var statskupp, bygger vel ikke på annet enn realistiske tanker. AP er vel også eneste partiet som har hatt væpnet revolusjon på programmet sitt de siste 50 år? Altså; At Politiet skulle begå statskupp i Norge, er en helt banal tankegang, som er enda fjernere enn at en person planla å bombe Regjeringskvartalet for å deretter drepe barn og unge på Utøya.

Denne personen mener at EP, som så at Trond og Mor Utøya ble skutt, burde ha gitt klare og tydelige beskjeder om at 1 person, utkledd som Politi, skyter rundt seg på Utøya, til og med hvor han så han sist. Meldinger som "Politiet skyter på oss" kan bety flere Politi, eller 1, det skaper en uklarhet som sikkert ikke hjalp en eneste person på øya. Han mente også at EP, som AUF leder, har et naturlig ansvar ovenfor samtlige deltakere på øya, og da stikker mann ikke av.
                                              Det har aldri vært snakk om total oversikt, men så klar info som mulig om hva som skjer.
                                              - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

AP er vel også eneste partiet som har hatt væpnet revolusjon på programmet sitt de siste 50 år?
                                                Med respekt å melde så trur eg nok nå at du er langt ute på viddene. At Arbeidarpartiet har gått inn for væpna revolusjon i partiprogrammet i løpet av dei siste 50 åra må du nesten dokumentere.

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                                Denne personen mener at EP, som så at Trond og Mor Utøya ble skutt, burde ha gitt klare og tydelige beskjeder om at 1 person, utkledd som Politi, skyter rundt seg på Utøya, til og med hvor han så han sist. Meldinger som "Politiet skyter på oss" kan bety flere Politi, eller 1, det skaper en uklarhet som sikkert ikke hjalp en eneste person på øya. Han mente også at EP, som AUF leder, har et naturlig ansvar ovenfor samtlige deltakere på øya, og da stikker mann ikke av.
                                                Det har aldri vært snakk om total oversikt, men så klar info som mulig om hva som skjer.
                                                Etter kva eg har fått med meg såg ikkje AUF-leiaren at Monica Bøsei og Trond Berntsen vart skotne og drepne. Han såg vel derimot at to personar låg skotne og drepne på bakken då han sokkelesten sprang til båten. Etter kva eg har skjøna såg aldri Eskil Pedersen Anders Behring Breivik. Han fekk berre informasjonar om han frå andre som ved sjølvsyn hadde sett "politimannen frå PST".

Kommentér

• Stemmer Mike, hadde skrevet 100 år først.

Kommentér

• Irrelevant nynorsk-diskusjon slettet. Tenk. Trykk. Tal.
                                                    Beidh a lá leo

Kommentér

• DNA meldte seg inn i KOMINTERN (Den kommunistiske internasjonale) i 1919. Del av dette var at DNA godtok de såkalte Moskvatesene som Lenin skrev:
                                                      Meldemspartier i KOMINTERN må:
                                                      Drive aktiv propaganda for kommunistiske idéer.
                                                      Fjerne reformister og sentrister fra maktposisjoner innen arbeiderbevegelsen.
                                                      Kombinere legale og illegale kampmetoder i land med antikommunistisk lovgivning.
                                                      Styrke aktiviteten til partirepresentantene i parlamentene.
                                                      Avvise pasifisme og godta væpnet kamp som virkemiddel.
                                                      Støtte nasjonale frigjøringsbevegelser i koloniene.
                                                      Sikre at tilsluttede fagorganisasjoner var med i den «røde» kommunistiske faglige internasjonalen i Moskva, ikke den «gule» sosialdemokratiske i Amsterdam.
                                                      Å innføre demokratisk sentralisme i partimodellen.
                                                      Støtte alle eksisterende sovjet-republikker.
                                                      Revidere partiprogrammene sine etter politikken som var vedtatt i Internasjonalen.
                                                      Godta alle vedtak i Internasjonalen som bindende for eget parti.
                                                      Ekskludere alle medlemmer som stemte mot noen av de 21 betingelsene, eller om flertallet i partiet stemte mot, bryte ut og starte et nytt parti.
                                                      Ta navnet «Kommunistisk Parti».
                                                      DNA ble splittet, og Norges Socialdemokratiske Arbeiderparti som ikke ville godta Moskvatesene brøt ut. DNA gikk ut igjen av KOMINTERN etter ganske kort tid, men det var først da DNA og Norges Socialdemokratiske Arbeiderparti ble slått sammen igjen i 1927 at DNA gikk bort fra væpnet revolusjon. Dvs. at det er nå 84 år siden Det norske arbeiderparti sluttet å omfavne væpna revolusjon, og det er jo en stund. Både Norges Kommunistiske Parti (NKP) og Arbeidernes Kommunistparti (marxist-leninistene), dvs. AKP (m-l), har da støttet væpna revolusjon lenge etter det, sistnevnte parti sikkert inntil ganske nylig. Jeg husker følgende dikt fra tidlig 1970-tall:
                                                      "Jeg har et tjukt tau i skuffa
                                                      Skuffa i kommoden
                                                      Med det skal vi henge dem opp
                                                      Kapitalista
                                                      Vi har nok av trær"
                                                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Stemmer Mike, hadde skrevet 100 år først.
                                                        Arbeidernes Kommunistparti (AKP-ml) var vel eit politisk parti som hadde væpna revolusjon på partiprogrammet på 70-talet, og kanskje lenger også. Ap er ikkje einaste parti som har gått inn for væpna revolusjon i løpet av dei siste 100 åra.

Kommentér

• Ok Mike, kansje det var helt feil fra min side;
                                                          Poenget står forsatt.

Hvor kom denne tanken om at Politiet ville utføre statskupp? Eventuelt hvem skulle stå bak? Jeg mener at denne tanken er helt ute på jordet, og har ingen grobunn i virkeligheten; Ergo; EP burde aldri ha delt slike tanker med noen.

Kommentér

Hvor kom denne tanken om at Politiet ville utføre statskupp? Eventuelt hvem skulle stå bak?
                                                            Som tidlegare nevnt finn eg det både overraskande og oppsiktsvekkande at Pedersen relativt raskt fekk det for seg at bombeangrepet i Oslo og angrepet på AUF-leiren var del av eit statskupp der politiet og forsvaret var involvert.

Det er oppsiktsvekkande fordi slike tankar var noko eg trudde mest berre eksisterte i hovudet til nokre få folk på den ytterste politiske venstresida her i landet. Rektignok er AUF i mange saker rimeleg radikale og venstrevridde, for å bruke eit slikt uttrykk, men så venstrevridde trudde eg nok ikkje at dei var.

Det er overraskande at Eskil Pedersen tenkte slike tankar, fordi eg heller ikkje trudde at han tilhøyrte den politiske venstrefløyen innad i AUF. Eg trudde meir han stod i sentrum av dei politiske spenningane som finnast både i AUF og dei fleste andre politiske ungdomsorganisasjonar og politiske parti.

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                                            EP burde aldri ha delt slike tanker med noen.
                                                            Eskil Pedersen bør vel stå fritt til å dele dei tankane han vil med kven han vil. Men med tanke på ei eventuell framtidig politisk karriere i Ap vil eg nok ikkje tru at det var særleg taktisk smart å gå offentleg ut med desse tankane om at han trudde dette var eit statskupp som involverte folk frå politiet og forsvaret.

Kommentér

• Jeg mener at han ikke burde delt de tankene i den situasjon som var på øya for å ikke skape unødvendig frykt.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X