Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

AUF-leder fryktet statskupp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Mike20: Hvor er kilden som sier at han fryktet at ytterliggående høyrekrefter stod bak?
    Beidh a lá leo

Kommentér

Opprinnelig skrevet av isak Vis post
      Synes bare det er interesant hvorfor han og kanskje flere med han tenkte statskupp med en gang, siden de aller flest mest sannsynlig ville tenkt terror eller gal mann med våpen.
      Er forsåvidt enig i at det er litt interessant, ja.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
        Mike20: Hvor er kilden som sier at han fryktet at ytterliggående høyrekrefter stod bak?
        Siden Eskil Pedersen i kraft av å være AUF-leder må sies å tilhøre den politiske venstrsiden i her i landet, er det vel nærliggende å tro at dersom Norge hadde blitt utsatt for et statskupp der kuppmakerne, eller de som stod i ledtog med kuppmakerne, oppsøkte en AUF-leir for å skyte løs på deltagerne, så var dette personer med tilhørighet på den andre siden av den politiske skalaen enn den Eskil Pedersen og AUF selv tilhørte.

Men Eskil Pedersen har såvidt jeg har fått med meg kun brukt uttrykket "statskupp" og ikke sagt direkte at han så fall trodde at det var høyreekstreme som stod bak.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Mike20 Vis post
          Siden Eskil Pedersen i kraft av å være AUF-leder må sies å tilhøre den politiske venstrsiden i her i landet, er det vel nærliggende å tro at dersom Norge hadde blitt utsatt for et statskupp der kuppmakerne, eller de som stod i ledtog med kuppmakerne, oppsøkte en AUF-leir for å skyte løs på deltagerne, så var dette personer med tilhørighet på den andre siden av den politiske skalaen enn den Eskil Pedersen og AUF selv tilhørte.

Men Eskil Pedersen har såvidt jeg har fått med meg kun brukt uttrykket "statskupp" og ikke sagt direkte at han så fall trodde at det var høyreekstreme som stod bak.
          Det er riktig, pluss at han konkret sa at han trodde det var et statskupp hvor Politiet var involvert.

Kommentér

Mulig du ikke synes en slik merkelig konspirasjon er rart, men det gjør jeg og flere andre her inne. Hvis dette er tanker som flyr gjennom hodet på ungdommer på sommerleir, når de hører om en bombeeksplosjon, bør noen snarest se på hva disse ungdommene blir foret med av ideologier og taler.
            Nå roter du vel litt her. Hverken Eskil Pedersen, eller andre AUF-ere, har vel gitt uttrykk for at de trodde det var snakk om et statskupp da de hørte om bombeeksplosjonen i Oslo, slik du her noe feilaktig hevder.

Det var først når de hørte skudd utenfor husveggen, så drepte mennesker og fikk høre at en politimann som hadde sagt at han var fra PST hadde kommet til øya og begynt å skyte folk, at tankene om et evntuelt statskupp meldte seg. De fikk også beskjed om at politimannen hadde sagt at ytterligere to polititjenestemenn fra PST var på vei til Utøya.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
              Det er riktig, pluss at han konkret sa at han trodde det var et statskupp hvor Politiet var involvert.
              Uniform, utstyr og skyteferdigheter tilsa vel gjerne at Anders Behring Breivik var en politimann. Eskil Pedersen hadde fått informasjon om at Breivik hadde sagt at han kom fra PST.

Kommentér

Litt flere uttalelser fra EP ang "statskuppet":

Etter skrekkopplevelsen på Utøya og turen over Tyrifjorden, ble AUF'erne fra båten kjørt til Hønefoss politistasjon og plassert i et lukket rom sammen med tjenestefolk fra politiet og Politiets sikkerhetstjeneste (PST).

- Jeg var redd for at de også var en del av den utspekulerte planen. Jeg følte ikke at jeg kunne stole på noen, har han fortalt.
                http://www.dagbladet.no/2011/08/04/n.../auf/17560431/

Eskil Pedersen (27) og mange av de andre leirdeltakerne på Utøya trodde det var en maktovertakelse der politi og Forsvaret var involvert, da skytingen var i gang.
                http://www.dagbladet.no/2011/07/30/n...epet/17496518/

Det er en spesiell reaksjon å tenke slik....

Kommentér

Her er noen artikler som omhandler informasjonen som var i omløp på Utøya:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3202674.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080593
                  Last edited by AGR416; DTG 161803B Aug 11, .

Kommentér

Uniform, utstyr og skyteferdigheter tilsa vel gjerne at Anders Behring Breivik var en politimann. Eskil Pedersen hadde fått informasjon om at Breivik hadde sagt at han kom fra PST.
                    Hvor har du det fra at skyteferdighetene ble brukt som grunnlag for å vurdere trusselen?

Og handlemønsteret tilsa absolutt "falsk politimann", noe både mor Utøya og Berntsen tydeligvis hadde konkrete mistanker om allerede før skytingen startet. Noe som forøvrig ikke bør være en veldig ukjent modus operandi for en person som har sett på nyhetene de siste årene.

Når det gjelder spekulasjonene dine om at Pedersen måtte ha trodd at høyreekstreme stod bak: Dette forutsetter at han også trodde at disse har infiltrert politiet i så stor grad at de kan kontrollere hele organisasjonen over hele landet. Ikke at det har noe å si, dette er en form for rasjonalisering som vanskelig kan ha vært inne i bildet. Og om den har vært det, er det egentlig bare mer alarmerende.
                    Last edited by Bestefar; DTG 161829B Aug 11, .
                    Beidh a lá leo

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                      Litt flere uttalelser fra EP ang "statskuppet":

http://www.dagbladet.no/2011/08/04/n.../auf/17560431/

http://www.dagbladet.no/2011/07/30/n...epet/17496518/

Det er en spesiell reaksjon å tenke slik....
                      Utvilsomt spesiellt ja....hadde de vært 2 hakk lenger til venstre, hadde det kanskje vært mer naturlig at de tenkte slik....men mulig de er en del "rødere" enn AP...og har lignende tanker som de som er enda rødere enn dem selv.

Kommentér

Nå som mike har ødelagt tråden med sine tolkninger, trekker jeg meg ut av den.
                        "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Hvor har du det fra at skyteferdighetene ble brukt som grunnlag for å vurdere trusselen?
                          Mener jeg hørte eller leste et intervju med Eskil Pedersen hvor han fortalde at han hadde sett to drepte personer liggende på bakken da han løp ned til båten. Dette var vel gjerne Bøsei og Berntsen. Han sa ikke noe om at han brukte "politimannens" skyteferdighetene til å vurdere trusselen, så mulig jeg tok litt hardt i der, men han kunne i alle fall ved selvsyn konstatere at "politimannen" som hadde kommet til øya var i stand til å skyte og treffe målene sine.

Og handlemønsteret tilsa absolutt "falsk politimann", noe både mor Utøya og Berntsen tydeligvis hadde konkrete mistanker om allerede før skytingen startet.
                          Bøsei og Berntsen fikk vel mistanker fordi de så og snakket med Breivik før skytingen startet. Pedersen snakket ikke med Breivik før skytingen startet.

Når det gjelder spekulasjonene dine om at Pedersen måtte ha trodd at høyreekstreme stod bak: Dette forutsetter at han også trodde at disse har infiltrert politiet i så stor grad at de kan kontrollere hele organisasjonen over hele landet. Ikke at det har noe å si, dette er en form for rasjonalisering som åpenbart ikke har vært inne i bildet.
                          Det kunne vel være enkeltpersoner innen politiet eventuelle kuppmakere hadde alliert seg med og ikke nødvendigvis hele etaten. Skytingen på Utøya startet vel før politiet i Oslo hadde avholdt sin første pressekonferanse eller pressemøte om bomben i regjeringskvartalet. Det var mange ubekreftede meldinger i media og politiet hadde stort sett forholdt seg tause.
                          Last edited by Mike20; DTG 161839B Aug 11, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post
                            ....men mulig de er en del "rødere" enn AP....
                            Det bør ikke komme som en overraskelse på noen at AUF er "rødere" enn moderpartiet.

Kommentér

Nå som mike har ødelagt tråden med sine tolkninger, trekker jeg meg ut av den.
                              Minner om at du står fritt til å komme med dine egne tolkninger. Men kanskje blir du motsagt, og det bør være greit.

Kommentér

Problemet er ikke å bli mosagt, men jeg gidder ikke kaste bort tiden på kverulerende konspirasjoner.
                                "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

men han kunne i alle fall ved selvsyn konstatere at "politimannen" som hadde kommet til øya var i stand til å skyte og treffe målene sine.
                                  Og ingenting av det er spesielt for politiet. En sivil som vet bak frem på en rifle vil også klare det. Altså er ikke skyteferdigheter relevant.

Bøsei og Berntsen fikk vel mistanker fordi de så og snakket med Breivik før skytingen startet.
                                  Genau. Dersom du skal foreta en vurdering, hva vil være den sterkeste indikatoren på "falsk politi" - en mann kledd i politiuniform som svarer merkelig på spørsmål, eller en mann kledd i politiuniform som skyter ned ungdommer...?

Det kunne vel være enkeltpersoner innen politiet eventuelle kuppmakere hadde alliert seg med og ikke nødvendigvis hele etaten.
                                  "Det kunne vel være"? Diskuterer du hva du tror EP og AUFerne trodde nå, eller har du startet å lage et eget, fiktivt scenario? Du begynner å lage litt vel mange forutsetninger for å få bildet til å passe. Det EP har sagt var:

Opprinnelig skrevet av Eskil Pedersen
                                  - Vi var sikker på at det var et statskupp og at politiet var med på det,

Beidh a lá leo

Kommentér

Genau. Dersom du skal foreta en vurdering, hva vil være den sterkeste indikatoren på "falsk politi" - en mann kledd i politiuniform som svarer merkelig på spørsmål, eller en mann kledd i politiuniform som skyter ned ungdommer...?
                                    Du glemmer at dette kunne vært en politimann det hadde klikket for. Men jeg er enig i at det ikke er særlig realistisk at en virkelig politimann skyter ned ungdommer i Norge. Men det var vel ikke særlig realistisk at noen skulle bombe regjeringskvartalet heller, og det hadde skjedd tidligere denne aktuelle ettermiddagen.

"Det kunne vel være"? Diskuterer du hva du tror EP og AUFerne trodde nå, eller har du startet å lage et eget, fiktivt scenario? Du begynner å lage litt vel mange forutsetninger for å få bildet til å passe.
                                    Forsøker bare å komme med mulige forklaringer på hvorfor AUF-ere trodde det var et statskupp på gang. Du kan ikke ta meg for at AUF-ere trodde skytingen var del av et statskupp. Jeg var ikke på Utøya. Og jeg trodde ikke det var snakk om et statskupp da jeg fikk høre at det ble meldt om skyting på Utøya der jeg var den 22.juli.

Kommentér

Problemet er ikke å bli mosagt, men jeg gidder ikke kaste bort tiden på kverulerende konspirasjoner.
                                      Nå er det nå en gang konspirasjonsteorier vi diskuterer på denne tråden. Dersom du synes det er så ille er det kanskje litt oppsiktsvekkende at du i det hele tatt deltok i meningsutvekslingen.

Kommentér

Det bør ikke komme som en overraskelse på noen at AUF er "rødere" enn moderpartiet.
                                        Akkurat....kanskje ikke rart at de har slike tanker om myndighetene da Synes det er snålt, men kanskje ikke så overraskende alikevel.

Kommentér

Du glemmer at dette kunne vært en politimann det hadde klikket for.
                                          Hvis du tror at det er noe jeg "glemmer", så har du ikke forstått poenget mitt. Hele poenget mitt er at både det og falsk politi-scenarioet er langt mer sannsynlig enn at politiet forsøker å ta over makten i Norge, og at det derfor er påfallende at ikke bare én (og da lederen), men flere AUFere hopper rett til den minst sannsynlige løsningen. Når det var den korteste veien, tyder det på at de har hatt en del rare forestillinger om politi og forsvar før ABB ankom øya. Det er det som er hele poenget.

Forsøker bare å komme med mulige forklaringer på hvorfor AUF-ere trodde det var et statskupp på gang. Du kan ikke ta meg for at AUF-ere trodde skytingen var del av et statskupp. Jeg var ikke på Utøya. Og jeg trodde ikke det var snakk om et statskupp da jeg fikk høre at det ble meldt om skyting på Utøya der jeg var den 22.juli.
                                          Det finnes en ganske logisk forklaring som har vært gjentatt ganske mange ganger i denne tråden: Forutinntatthet mot politi, forsvar og Mossad.
                                          Beidh a lá leo

Kommentér

Det hadde vært interessant og hørt hva Eskil Pedersen selv og andre AUF-ere oppgir som årsak til at de trodde skytingen på Utøya var del av et statskupp hvor politiet var involvert. På den måten kunne man i større grad fått avklart hvorvidt statskupp-tankene hadde med forutintatthet eller liten tillit til politiet å gjøre.

Kommentér

Man får vel møte disse forutinntatte holdningene med kritsike spørsmål, og håpe på at AUF selv innser hvor fullstendig på feilspor de er..Mossad?!?
                                              mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Det finnes en ganske logisk forklaring som har vært gjentatt ganske mange ganger i denne tråden: Forutinntatthet mot politi, forsvar og Mossad.
                                                Dette kan også ha vært et diskusjonstema på Utøya. F.eks. skulle NRKs Midtøsten korrespondent til Utøya på fredagen.

Kunne vært interessant å hatt en oversikt over hvor stor tillit til politi og forsvar folk har, gjerne fordelt på alder og etnisk bakgrunn. Eller om det er noen forskjell på tilliten hos folk som har gjennomført militær førstegangstjeneste vs de som ikke har.

Om man er skeptisk til Mossad eller andre fremmede etterretningstjenester er bare sunt. Mossad har vel løpt rundt og skutt på Østlandet tidligere.
                                                All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
                                                  Om man er skeptisk til Mossad eller andre fremmede etterretningstjenester er bare sunt. Mossad har vel løpt rundt og skutt på Østlandet tidligere.
                                                  Det er ikke "sunn skepsis" når man tror at Mossad er troende til å dra opp til Norge for å massakrere ungdommer, og denne koblingen tydeligvis formes i huet før scenario som "falsk politi" eller ensom galning. Det vitner tvert om om ganske dårlig forståelse for etteretningstjenester generelt, og en forutinntatthet mot Israel spesielt. Når det gjelder aksjonen på Lillehammer så har den vært oppe i tråden tidligere, og den var a) gjennomført før noen av ungdommene på Utøya var født og kan derfor ikke ha preget dem, og b) minnet ikke om en ABB_aksjon i det hele tatt, men er mer sammenlignbar med USAs angrep mot bin Laden. For å dra en mer gyldig sammenligning: Én ting er å være skeptisk til USAs utenrikspolitikk, en annen ting er å bekymre seg over at Navy Seals skal luftlandsettes på Sosialistisk Ungdoms sommerleir og begynne å henrette ungdomspolitikere.
                                                  Beidh a lá leo

Kommentér

Dette kan også ha vært et diskusjonstema på Utøya. F.eks. skulle NRKs Midtøsten korrespondent til Utøya på fredagen.
                                                    Faktisk var Sissel Wold på Utøya dagen før såvidt jeg har lest. Israel/palestina var også et hovedtema - og v kan vel da vente at Mossad har ligget lenger fremme i pannelappen hos disse ungdommene enn det vanligvis gjør. De har hørt mye nytt og snakket om dette døgnet rundt i dagene før. Jeg synes ikke vi skal legge mer i dette enn det er. Panikkreaksjoner hos ungdom med dårlig erfaringsgrunnlag og lav kompetanse på trusselbildet fra et beredskapssynspunkt.
                                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Gnist Vis post
                                                      Opprinnelig skrevet av Vannglass
                                                      Har møtt et par SUere som klart sa at de var redd for slikt..
                                                      Hvor gamle var de?
                                                      Ehh... 20 og 22 tror jeg...
                                                      DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Det er ikke "sunn skepsis" når man tror at Mossad er troende til å dra opp til Norge for å massakrere ungdommer, og denne koblingen tydeligvis formes i huet før scenario som "falsk politi" eller ensom galning. Det vitner tvert om om ganske dårlig forståelse for etteretningstjenester generelt, og en forutinntatthet mot Israel spesielt. Når det gjelder aksjonen på Lillehammer så har den vært oppe i tråden tidligere, og den var a) gjennomført før noen av ungdommene på Utøya var født og kan derfor ikke ha preget dem, og b) minnet ikke om en ABB_aksjon i det hele tatt, men er mer sammenlignbar med USAs angrep mot bin Laden. For å dra en mer gyldig sammenligning: Én ting er å være skeptisk til USAs utenrikspolitikk, en annen ting er å bekymre seg over at Navy Seals skal luftlandsettes på Sosialistisk Ungdoms sommerleir og begynne å henrette ungdomspolitikere.
                                                        Oisann, der sparket jeg visst til en nerve
                                                        Jeg responderte til "Forutinntatthet mot politi, forsvar og Mossad." Ikke i kontekst Utøya. Jeg er enig i at koblingen til "statskupp/Mossad" som enkelte har gjort er passe søkt.

Ang a) De kan preges av ting som har skjedd før de har blitt født. Det holder å få historien godt nok innprentet. På Utøya trener man bl.a. på diskusjon. Det er mulig å bruke gamle historier som billig retorikk.
                                                        Ang b) Navy Seals skjøt ikke en tilfeldig mann med skjegg i Pakistan. Men er ellers enig i at det er en mer sammenliknbar situasjon.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                                          Faktisk var Sissel Wold på Utøya dagen før såvidt jeg har lest.
                                                          OK, da var det torsdagen og ikke fredagen som jeg skrev. Jeg hørte bare sånn halveis etter på et intervju med Sissel Wold på NRK radio etter 22. juli.

Kommentér

Ang b) Navy Seals skjøt ikke en tilfeldig mann med skjegg i Pakistan. Men er ellers enig i at det er en mer sammenliknbar situasjon.
                                                            Og Mossad skjøt etter egen oppfatning heller ikke en tilfeldig person i Lillehammer. De trodde de skjøt en terrorist.
                                                            Mossad jaktet på spesifikke terrorister i utlandet, USA jaktet på spesifikke terrorister i utlandet. Den eneste store forskjellen var at USA tok riktig mann, mens Mossad tok feil mann. Det kunne vært motsatt.
                                                            Beidh a lá leo

Kommentér

Det stemmer. Dersom Mossad hadde skutt rett mann i Lillehammer hadde den historien vært glemt/uegnet å bruke for å score billige poeng. Litt slik som "men puler du en sau"-vitsen.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X