Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

AUF-leder fryktet statskupp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Opprinnelig skrevet av Mike20 Vis post
    Du meiner at han skulle trossa ordreren frå politiet?
    Og handle slik campingturistene med båt gjorde? Ja, visst faen!

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av isak Vis post
      Usannheter?
      Du skreiv: "Ikke et eneste sted har jeg lest noe om at EP tok ansvar til noe som helst. Etter hva jeg har lest i media så var det andre ombord som var i kontakt med politiet, EP var opptatt med å ringe sine mektige venner i regjeringen."

Dette er ikkje sant. EP ringde til politiet.

Opprinnelig skrevet av isak Vis post
      Jeg refererte til ting jeg har lest,...
      Det hjelper med respekt å melde lite når du ikkje får med deg heilt sentrale opplysningar.

...i denne artikkelen ser man jo tydelig at han blir styrt av noen andre, snakker med en tredje persom samtidig som politiet.
      Me skjønar at han snakkar med andre medan han er på tråden med politiet, og ikkje minst vidareformidlar han på direkten det politiet seier. Dersom han blir styrt av nokon så er det vel først og fremst av politiet, som gjentatte gonger seier at dei må kome seg i sikkerhet.

Det har også stått at han ringte sine venner i Regjeringen fra båten, blandt annet Huitfelt om jeg ikke husker feil.
      Kjem i farten ikkje på at har sett nokon stad at EP ringde Anniken Huitfeldt frå MS Thorbjørn, så her trur eg også du hugsar feil.
      EP sende derimot ein tekstmelding til tidlegare AUF-leiar og noverandre statssekretær i UD, Gry Larsen, om at det var ein våpendesperado laus på Utøya og at fleire var skutt. Ho ringer EP opp igjen og varslar etterpå utanriksminister Jonas Gahr Støre, som deretter ringer til Eskil Pedersen.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7900356
      Last edited by Mike20; DTG 230007B Sep 12, .

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av tacfitmf Vis post
        Og handle slik campingturistene med båt gjorde? Ja, visst faen!
        Veit du om det var mange campingturistar som fekk beskjed av politiet om å kome seg i sikkerhet, men som ikkje følgde politiets oppfordring?

Det var langt frå trygt å vere campingturist og ute i båt på Tyrifjorden denne juliettermiddagen, men det var altså ingen som hadde troppa opp på campingplassen i Utvika og byrja å skyte rundt seg. Det var AUF-arane på øya som først og fremst vart ramma av skot. Eg veit ikkje om du utan vidare kan samanlikne dei som var på Utøya då skytinga byrja med folk som ikkje var der.

Kommentér

• Mike20 jeg har være mye tilstede i rettsalen har snakket med veldig mange berørte fra RK og Utøya, jeg kan ikke bekrefte alt jeg har hørt med linker fra Dagbladet eller NRK slik du gjør. Nå er den må også slik at alt som står i media ikke alltid er 100 % korrekt (på generelt grunnlag, ikke spesifikt referert til noe i denne artikkelen). Du får ta det for det det er, det er ikke dermed sagt at det er usannheter selv om noen i media skriver noe annet.

Det er skrevet utrolig mye om 22 juli i media, det er fullstendig umulig å rekke lese alt som alle skriver. Så gjør deg selv og oss en tjeneste les hele innleggene å dropp flisespikkinga, se helheten i det som skrives her på forumet. Om det er statssekretær Gry Larsen, minister Huitfelt eller minister Støre spiller ikke roen rolle for argumentet mitt om at han snakket med sine mektige venner. Og den nødsamtalen du linket til har styrket mitt argument om at han ikke utviste lederskap, makan til dårlig ehh nødmelding har jeg skjedde sett.

Og hva er kom dere i sikkerhet? Er det 500 m, 1000 m eller 3000 m fra øya? I den ståbåten er den sikkerhetsavstanden mye mindre enn plastbåtene fra campingen. Politiet nektet dem heller ikke å droppe redningsvester som også flere har spurt hvorfor de ikke gjorde, hold kjeft har svaret på det vært fra AP og AUF.
          Last edited by isak; DTG 230833B Sep 12, .
          "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

• Det er vel en liten og subtil forskjell fra å være i den leiren hvor granatene faller ned, og til å være i naboleiren? Jeg forestiller meg at sistnevte leir kan koste på seg en forsinkelse i psykologiske reaksjoner, fordi de er på avstand.

Forøvrig er det vel god dokumentert på denne tråden at den ledelsen de fleste mener at EP burde ha utøvd på utøya ligger nærmere den ledelsen vi forventer oss av en god kompanisjef, og ikke av en leder for et politisk ungdomsparti.

Men det er greit, heretter skal ild og bevegelse inn på politiske ungdomspartier sitt pensum. Helst da også med trening i gassbu, sibo-by osv.
            Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Det er vel der dere tar feil, tror nok fleste skjønner at ledere i ungdomspartier ikke skal lede i strid, men de bør vise lederskap, ta kontroll over sine folk, ikke bare flykte uten å gjøre noe særlig. Det virker som en eller flere av rådgiverne tok lederansvar ombord i båten enda de var yngre og mer uerfarne enn EP. Lederskap er å bevare roen, prøve å finne ut hva som skjer, prøve å lede via telefon eller ta beslutninger. Det betyr å være den sterke når uforutsette ting skjer, den som holder hode kaldest i kriser ikke den som løper raskest og lengst. Der betyr også å stå for det du har gjort, ikke tie å gjemme seg bak mektige venner i regjering, storting og APs ledelse.

Kommentér

Mike20 jeg har være mye tilstede i rettsalen har snakket med veldig mange berørte fra RK og Utøya, jeg kan ikke bekrefte alt jeg har hørt med linker fra Dagbladet eller NRK slik du gjør. Nå er den må også slik at alt som står i media ikke alltid er 100 % korrekt (på generelt grunnlag, ikke spesifikt referert til noe i denne artikkelen). Du får ta det for det det er, det er ikke dermed sagt at det er usannheter selv om noen i media skriver noe annet.
                Her er du rimeleg dobbel i den forstand at du kommuniserar to vidt forskjellige bodskap på same tid.

1. Kva er det berørte frå Utøya har sagt til deg når det gjeld Eskil Pedersen?

2. Set du spørsmålsteikn ved korvidt Eskil Pedersen ringde til politiet i 17.30-tida fredag 22.juli 2011?

Det er skrevet utrolig mye om 22 juli i media, det er fullstendig umulig å rekke lese alt som alle skriver. Så gjør deg selv og oss en tjeneste les hele innleggene å dropp flisespikkinga, se helheten i det som skrives her på forumet.
                Gjer deg merksam på at eg hadde lese heile innlegget ditt før eg skreiv mitt eige. Synest du svertar EP og forsøker å trekkje han ned i søla meir enn nok som det er, om ikkje også direkte usannheter frå di side som bidreg til å sverte han endå meir, skal verte ståande uimotsagt, berre fordi du ikkje har følgd godt nok med.

Du hevda at EP ikkje tok ansvar for noko som helst og at det var andre ombord i MS Thorbjørn som måtte ringe til politiet. Dette er feil. EP ringde til politiet frå MS Thorbjørn.

Om det er statssekretær Gry Larsen, minister Huitfelt eller minister Støre spiller ikke roen rolle for argumentet mitt om at han snakket med sine mektige venner.
                Er einig i at det ikkje spelar så stor rolle om det var Larsen eller Huitfeldt EP tok kontakt med. Men det seier noko om presisjonsnivået ditt at du heller ikkje greier å få dette faktum korrekt.

Og hva er kom dere i sikkerhet? Er det 500 m, 1000 m eller 3000 m fra øya?
                Vanskeleg for meg å seie kor langt unna politiet meinte dei skulle flykte for å vere i sikkerhet. Men eg ville nå tru at det betydde at dei måtte kome seg såpass langt vekk at dei var utanfor rekkevidde for å bli truffe av gjerningsmannens kuler.

Kva synest du om politiets oppfordring til EP om å kome seg i sikkerhet?

Og meiner du EP burde ha trossa oppfordringa frå politiet?

Kommentér

Det er vel der dere tar feil, tror nok fleste skjønner at ledere i ungdomspartier ikke skal lede i strid, men de bør vise lederskap, ta kontroll over sine folk, ikke bare flykte uten å gjøre noe særlig.
                  Mogleg det ikkje er heilt samanliknbart, men la oss likevel forsøke å gjere eit tankeeksperiment:

Breivik har uttalt at han hadde planar om å angripe Aps landsmøte som gjekk av stabelen i april 2011, men at han ikkje rakk dette av tidsmessige årsaker.

Kva trur du Aps leiar hadde gjort, eller kva trur du hadde skjedd med vedkomande, dersom det hadde blitt høyrt skotsalver i foajeen på Folkets hus under landsmøtet, og ein person hadde kome inne i landsmøtesalen og byrja å skyte vilt rundt seg?

..prøve å lede via telefon..
                  Det var knytt stor risiko til å ringe eller sende sms til dei som hadde gøymd seg på øya.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                    Tråden begynte egentlig men det mest interessante etter min mening - antagelsen om at dette var et kupp fra politi/forsvar. Dette viser et politisk tankegods og en virkelighetsoppfatning som er så fjern at det nærmest mer er mat for psykiatrien enn for politiske verdier.

Jeg er ikke særlig imponert over handlingsmønsteret ellers heller. Men i forhold til ambisjonene om å bli en politisk maktperson går min bekymring først og fremst på dette.
                    Du er inne på noe der sofa, men jeg tviler på at han er så blåst i tankegangen... Hvis han og rådgiverne virkelig trodde at det var statskupp på gang av politiet så hadde han hverken ringt dem eller dratt rett til politistasjonen for å søke beskyttelse!

Han og rådgiverne fra AUF/AP diskuterte helt sikkert flere alternative forklaringer, og av en eller annen grunn så kom de fram til at statskuppforklaringen var best egnet... for å skjule at han stakk med halen mellom beina i en skuddsikker båt med plass til 50 pax.

Det er tydeligvis ikke bra for partiet eller partiboka å innrømme feil eller etterlate venner og partifeller i søledammen... Selv dyr hjelper hverandre i nøden, men tydeligvis ikke denne såkalte "lederen" av en papirflytter. http://www.youtube.com/watch?feature...&v=g7WjrvG1GMk

Kommentér

Jeg er ikke lenger så opptatt hva EP gjorde eller ikke gjorde den 22 07, jeg er mer opptatt av debatten om debatten, hvorfor Mullah Melling sine klienter som er overlevende eller pårørende etter 22 07 blir så dårlig behandlet av AP/AUF bare fordi de stiller spørsmål ved EP sine handlinger.
                      Det er sannsynligvis fordi disse spørsmålene er ondskapsfulle, og tilsynelatende kun brukt som middel i en maktkamp for å undergrave den demokratiske prosessen i AUF. Meling kom jo ikke på banen før etter at klientene hans tapte kampen om hva som skulle skje med Utøya.

Men jeg tror kanskje jeg skal si hva tror jeg ville ha forventet av EP og MS Torbjørn hvis jeg hadde hatt noen av mine barn på den øya.
                      Dette skjønner jeg ikke. Du vil se på det fra en vinkel som gjør at du tenker irrasjonelt og usaklig? Det sier egentlig seg selv at folk som har mistet barna sine på Utøya ikke vil ha en objektiv tilnærming til spørsmålet. Og skal man diskutere dette, bør man prøve å være objektiv.

Så vidt jeg har forstått ble EP styrt av en eller flere av sine rådgivere den dagen, han ble oppringt å fikk beskjed om å forlate huset, han fikk beskjed om å løpe til båten, han fikk beskjed om å legge seg ned osv. Han gjorde som han fikk beskjed om hele tiden, vel og bra, men han var tross alt 27 år ikke en ungdom men en voksen kar, han er øverste leder for en nasjonal ungdomsorganisajon. Greit han ikke er utdannet til kriser, men her virker det som det var rådgiveren hans som var leder ikke han, rådgiveren viste lederskap.
                      Nei, rådgiveren visste hva som skjedde. Det gjorde ikke Pedersen. Det er naturlig at den som vet hva som skjer gir informasjon til den som ikke vet det. Å send melding om at noen skal komme seg i sikkerhet er ikke lederskap. Og som du ganske riktig påpeker, så er ikke Pedersen utdannet til å takler kriser, så man kan heller ikke forvente noe slikt av ham.

Det var en kaptein på MS Torbjørn, han var heller ikke en ungdom men var i sjokk over å ha sett sin kone bli skutt, likevel var han istand til å føre båten, han fikk de andre til å legge seg ned osv, han viste lederskap der.
                      De andre la seg vel ned av egen frie vilje? At han var i stand til å føre båten blir som å si at de andre var i stand til å bruke beina, og derfor var de kalde og rasjonelle. Nei, slik fungerer det ikke. Når man er en erfaren båtfører så går det på automatikk.

Når det er sagt, så er oppgaven til en kaptein å ivareta sikkerheten til de som er ombord. Pedersen hadde ikke noe slikt ansvar, og ingen trening.

Ikke et eneste sted har jeg lest noe om at EP tok ansvar til noe som helst. Etter hva jeg har lest i media så var det andre ombord som var i kontakt med politiet, EP var opptatt med å ringe sine mektige venner i regjeringen.
                      Pedersen var i kontakt med politiet. Han ringte også politiske kontakter, noe jeg ikke ser noe galt i. Du påstår først at han ikke tok ansvar for noe som helst, og så innrømmer du at han tok ansvar for å kontakte regjeringsapparatet. Nå må du bestemme deg snart.

Burde ikke han som øverste leder prøvd å vise litt ansvar der, ta kontroll, ta ledelse, ikke bare bli fortalt hva han skulle gjøre?
                      Hvordan skal han kunne gjøre det når han ikke har trening eller andre forutsetninger for å takle slike situasjoner? Hvor har du det fra at han bare ble fortalt hva han skulle gjøre? Du motsier deg selv, for like over her skrev du om hvordan han kontaktet folk i statsapparatet.

Han og kapteinen var jo voksne, mens de andre ombord var ungdommer? Jeg forventer ikke at EP eller noen andre ombord burde vært noen task force som rykket inn for å ordne opp. Men at de hadde framstått som de to mest erfarne av de som var ombord.
                      Erfarne? At man er noen år eldre enn noen andre betyr ikke at man automatisk får mer beredskapskompetanse.

De spørsmål jeg stiller meg er hvorfor dro de så langt unna? Hvorfor prøvde ikke de som de frivillge å plukke opp svømmere? Hvis det ikke var mulig hvorfor droppet de ikke flytevester, de var vel pålagt å ha flytevester til det antall passasjerer båten er registert for.
                      Vi vet de fikk beskjed fra politiet om å komme seg unna, men vi vet også at andre ignorerte slike ordre for å berge liv. Ble det formidlet godt nok til politiet hva slags båt de hadde og hva denne kunne brukes til?
                      Det er ikke offerets oppgave å gjøre politiarbeid. Politiet er den profesjonelle part, og har ansvar for å stille de riktige spørsmålene. Men Pedersen gjorde dem jo oppmerksommme på at han befant seg på en båt som kunne romme flere passasjerer. Samtidig fikk han beskjed at politiet alt var på vei.

De andre som ignorerte politiets ordre var folk som ikke selv hadde vært midt i terroraksjonen. De kom utenfra og hadde god tid til å forberede seg mentalt. Og ikke minst dro de inn helt frivillig. De var i en helt annen situasjon enna alle på Utøya, inkludert Pedersen.

Som sagt det EP gjorde er vel helt menneskelig og naturlig, men vi burde vel som et minimum forvente at han tok lexelsen og ikke hans rådgiver
                      Rådgiveren tok da ikke ledelsen.

EP viste seg som et vanlig menneske denne dagen men ikke som en leder av en nasjonal organisasjon. Det er nå min mening.
                      Hint: Politiske ledere er helt vanlige mennesker. Deres evner går ut på å føre politikk, ikke å gjennomføre beredskapsoperasjoner.

Kommentér

Om man ikke kunne forvente noe som helst lederskap fra en som leder en stor nasjonal organisasjon tror jeg man er på ville veier
                        Hvis du leser det AGR416 skriver, så har han svart på dette alt:

"Det er lang vei mellom å være en "leder"; administrere, organisere, forvalte, delegere, og det å drive med operativt lederskap som det forventes her."

Pedersen viste altså lederskap innenfor den lederrollen han hadde: Han var en leder som skulle administrere, organisere, forvalte, delegere i et politisk ungdomsparti. Han var ikke en operativ beredskapsleder.

Han kunne vist ansvar, tatt kontroll over situasjon sammen med kapteinen.
                        En totalt utrent ung mann uten så mye som et fnugg av erfaring på området skulle altså utført operative oppgaver.

Mye lederskap går på å være tilgjengelig for de du leder, stille opp ikke bare være et offer på lik linje med de andre under deg.
                        Ledere er bare vanlige mennesker som ikke har kompetanse ut over det de faktisk har trening og opplæring til. Du mener visst at ledere skal være supermennesker.

Forøvrig var ikke Pedersen den som var ansvarlig for Utøya den sommeren. Han var vel der for å holde en tale, og ikke så mye mer.

Han kunne gått ut dagene etter å forklart hva de gjorde og hvorfor, kanskje det hadde tatt brodden av mye av de diskusjonene som kom etterhvert.
                        Neppe. Det er noen med en agenda som bruker 22. juli som et middel for å angripe Pedersen. For eksempel de som har gått ut i media i det siste og brukt episoden mot ham i forbindelse med at hans syn på Utøyas fremtid vant.

Hvis det er slik at AP og AUF mener at ingen ting ang MS Torbjørn er noe man skal stille spm med, hvorfor forsvarer de ikke handlingene med fakta og informasjon isted for skjellsord?
                        De bruker skjellsord fordi tullinger som Meling går til usaklige angrep. Hvis noen vil ha en saklig diskusjon så får de legge opp til det. De stadige angrepene på Pedersen legger ikke opp til en saklig diskusjon.

Jeg refererte til ting jeg har lest, i denne artikkelen ser man jo tydelig at han blir styrt av noen andre, snakker med en tredje persom samtidig som politiet. Dette viser vel tydeligere enn noe annet at han ikke er en leder type.
                        Fordi han deler informasjon med andre som er livredde og ønsker å vite hva politiet sier, så blir han styrt? Ærlig talt, nå begynner angrepene å ta helt av her...

Og hva er kom dere i sikkerhet? Er det 500 m, 1000 m eller 3000 m fra øya? I den ståbåten er den sikkerhetsavstanden mye mindre enn plastbåtene fra campingen.
                        I sikkerhet må være der de føler at de er sikre. At de er på en stålbåt betyr ikke at de ikke kan bli drept, spesielt dersom det er flere gjerningsmenn med panserbrytende ammunisjon. Så nei, det var ikke sikkert nærmere øya.

Plastbåtene er ikke relevante fordi de personene var i en helt annen mental situasjon enn de som rømte fra drapsmannen.

Politiet nektet dem heller ikke å droppe redningsvester som også flere har spurt hvorfor de ikke gjorde, hold kjeft har svaret på det vært fra AP og AUF.
                        Dette med redningsvester kan jeg ikke å ha lest noe om før mange måneder etter hendelsen. Du mener altså i fullt alvor at de som var i en akutt krisesituasjon og hadde panikk skulle tenke på noe der og da som det har tatt kritikerne månedsvis å komme på?

Lederskap er å bevare roen, prøve å finne ut hva som skjer, prøve å lede via telefon eller ta beslutninger. Det betyr å være den sterke når uforutsette ting skjer, den som holder hode kaldest i kriser ikke den som løper raskest og lengst.
                        Dette gjelder beredskapsledre som har trening, erfaring og kompetanse på slikt. Det gjelder ikke politiske ungdomsledere uten trening, erfaring og kompetanse.
                        Last edited by milvar; DTG 240134B Sep 12, .

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av No fear Vis post
                          Du er inne på noe der sofa, men jeg tviler på at han er så blåst i tankegangen... Hvis han og rådgiverne virkelig trodde at det var statskupp på gang av politiet så hadde han hverken ringt dem eller dratt rett til politistasjonen for å søke beskyttelse!
                          I en panikksituasjon raser mange tanker gjennom hodet. At han tenker på statskupp det ene øyeblikket betyr ikke at han er fastlåst i denne ideen. Jeg vet ikke om du helt bevisst ser bort fra at mennesker kan endre oppfatning om ting, men det er faktisk slik mennesker fungerer. Særlig når man har panikk og det er fullt kaos kan man tenke mye rart, men samtidig kan det komme ny informasjon som tilsier at det man tenkte for litt siden var feil.

Han og rådgiverne fra AUF/AP diskuterte helt sikkert flere alternative forklaringer, og av en eller annen grunn så kom de fram til at statskuppforklaringen var best egnet... for å skjule at han stakk med halen mellom beina i en skuddsikker båt med plass til 50 pax.
                          Du kritiserer ham altså fordi han ble med på båten fremfor å bli igjen på øya, der drapsmannen var et lite steinkast unna og synlig fra brygga?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av No fear Vis post
                            Selv dyr hjelper hverandre i nøden,...
                            Verkar ikkje som du heilt har fått med deg, eller skjøna, korleis det vart på Utøya då terroren ramma.
                            Er kanskje ikkje noko poeng i å gå så djupt inn i det, men folk reagera for ein stor del, og moglegvis naturleg nok, ikkje så rosenraudt som det du hevdar, eller meiner at dei skulle ha gjort.

Her er det berre snakk om ein eventuell drukningsdød. På Utøya var biletet veldig mykje meir samansett.

Milvar: Synest du har veldig mange gode argument og poeng.

Kommentér

• Forøvrig kan det vel sies at debatten om EP er en avsporring. Det som sviktet 22. juli var det Norske Politiet, verken mer, verken mindre. Så er det noe man burde har diskutert kritisk var det trent og selektert personell sin totale inkompetanse, samt uvilje mot å risikere egne liv for å bedre situasjonen.

Dette var på en måte 9.april for politiet.
                              Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Noen vil vel hevde det ligger mer bak, mens andre vil hevde det motsatte...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...mark/1.8332619

Kommentér

Noen vil vel hevde det ligger mer bak, mens andre vil hevde det motsatte...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...mark/1.8332619
                                  Hva mener du med det, isak?

"Jeg tror ikke det er noen fordel for oss eller Telemark at han er både er AUF-leder og stortingsrepresentant for Telemark, sier ordfører for Arbeiderpartiet i Fyresdal, Erik Skjervagen.
                                  Det er noe med hvor du har fokus, hva du prioriterer og hva du jobber med. Jeg mener det har en negativ effekt for hans evne til å representere Telemark på en god måte, sier han."

Ligger det mer bak det enn dette?
                                  mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

• Andre vil jo hevde at antallet arbeiderpartipamper med flere enn ett verv er forholdsvis høyt, og at dette er vikarierende argumentasjon for at de ikke liker trynet til Pedersen.
                                    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

• Tenkte mer på det som stod på slutten:

"– Dette er uverdig
                                      Elisabeth Åkredalen er leder i Telemark AUF. Hun synes hele debatten om Eskil Pedersen begynner å ta uverdige former.

– På vegne av AUF i Telemark må jeg si jeg syns det er synd at enkelte personer snakker andre kandidater ned fremfor å snakke sin egen opp. Det viktigste for AUF i Telemark i denne prosessen har alltid vært å snakke vår kandidat opp, og ikke de andre kandidatene ned. Vi er alle i samme parti uavhengig av resultat på nominasjonsmøtet 24. november, og jeg syns det er uverdig slik det blir holdt på nå, sier hun."

Virker som dette ikke er slik sdet bruker å være i Telemark AP. Men det kan jo være nye tider der også, litt mer US valgkamp.

Kommentér

• Det er lenge sidan EP budde i Telemark. Han har budd i Oslo i mange år. Det bidreg nok til at ein del ikkje synest han har god nok lokal forankring. Det pågår også ein kamp om kva del av fylket som skal få tredjeplassen på AP-lista i Telemark. Delar av Øvre Telemark ønskjer ein kandidat frå deira kant av fylket, det vil seie Hjartdalsordføraren Sven Tore Løkslid. EP kjem opprinneleg frå Skien, og blir såleis sett på som ein Grenlandsrepresentant.

Men klart, vil ein lage konspirasjonsteoriar slik isak gjer, så kan ein vel alltids få til det.
                                        Last edited by Mike20; DTG 251127B Sep 12, . Begrunnelse: Skrivefeil

Kommentér

• Fjott

Kommentér

Det er lenge sidan EP budde i Telemark. Han har budd i Oslo i mange år. Det bidreg nok til at ein del ikkje synest han har god nok lokal forankring. Det pågår også ein kamp om kva del av fylket som skal få tredjeplassen på AP-lista i Telemark. Delar av Øvre Telemark ønskjer ein kandidat frå deira kant av fylket, det vil seie Hjartdalsordføraren Sven Tore Løkslid. EP kjem opprinneleg frå Skien, og blir såleis sett på som ein Grenlandsrepresentant.

Men klart, vil ein lage konspirasjonsteoriar slik isak gjer, så kan ein vel alltids få til det.
                                            Nå forklarte faktisk isak hva han mente, og det ble ikke framsatt noen konspirasjonsteorier i den forklaringen.
                                            Men klart, vil man spikke flis slik Mike20 gjør, så får man det til.

Kommentér

Fjott
                                              Kva med å forsøke å konsentrere seg om å halde seg til saka, i staden for å produsere innlegg som ikkje inneheld anna enn negative karakteristikkar av meddebattantar.

Når det er sagt så lever eg svært godt med at du synest eg er ein "fjott".
                                              Eg kunne godt ha servert ein eller fleire karakteristikkar tilbake, men velger å la vere.

Ein slik oppførsel bidreg ikkje til eit spesielt godt debattklima.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
                                                Nå forklarte faktisk isak hva han mente, og det ble ikke framsatt noen konspirasjonsteorier i den forklaringen.
                                                Men klart, vil man spikke flis slik Mike20 gjør, så får man det til.
                                                Setningen "Noen vil vel hevde at det ligger mer bak...." etterfølgd av ei svært så subjektiv tolkning av AUF-Åkredalen sine uttalelsar, må vel kunne seiast å vere ein konspirasjonsteori.

Kommentér

Setningen "Noen vil vel hevde at det ligger mer bak...." etterfølgd av ei svært så subjektiv tolkning av AUF-Åkredalen sine uttalelsar, må vel kunne seiast å vere ein konspirasjonsteori.
                                                  Etter at isak skrev litt mer, så tolket jeg det ikke slik, nei.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
                                                    Etter at isak skrev litt mer, så tolket jeg det ikke slik, nei.
                                                    Dersom ein skal sjå på nominasjonsprosessen i Telemark Ap blir det litt merkeleg å sjå heilt bort frå bakteppet om lokal strid mellom Grenland og Øst-Telemark og det faktum at EP har budd lenge utanfor Telemark.

Men nå er kanskje nok med innlegg om korleis du og andre tolka isak. Me bør igjen pense oss inn på sjølve saka.

Kommentér

• Godt sagt. Fokuser på sak heretter.
                                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                        Forøvrig kan det vel sies at debatten om EP er en avsporring. Det som sviktet 22. juli var det Norske Politiet, verken mer, verken mindre. Så er det noe man burde har diskutert kritisk var det trent og selektert personell sin totale inkompetanse, samt uvilje mot å risikere egne liv for å bedre situasjonen.
                                                        Det var nok mer enn politiet som sviktet. Regjeringen sviktet, og deres svikt gjorde at politiet sviktet. Politifolkene "på bakken" var ikke inkompetente, men det var store problemer knyttet opp mot ressurssituasjonen (for eksempel at det var to ulike sambandssystemer for de to politidistriktene ved Utøya).

Jeg kan heller ikke se at påstanden om at de viste noen uvilje til å risikere egne liv er hensiktsmessig eller korrekt. Husk at de hadde fått ordre, og en av båtheltene fra Utøya som kjente en av politibetjentene kunne fortelle at denne politibetjenten absolutt ikke var redd for å gå inn i en situasjon der det var nødvendig.

Først og fremst var det politiledelsen og regjeringen som sviktet. Politibetjentene på bakken gjorde det beste de kunne ut fra situasjonen der og da.

Kommentér

• Dette er en annen diskusjon ift 22.juli. Vi har tematiske tråder - benytt disse riktig.

Moderator
                                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Haward Vis post
                                                            [ur=http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4192244.ecel]AUF-leder fryktet statskupp
                                                            AUF-leder Eskil Pedersen sier han var sikker på at skytingen på Utøya var statskupp.[/url]

Dette har kommet opp før, men er det bare meg som finner dette sterk foruroligende?

Hvordan kan det ha seg at lederen for AUF har så liten tiltro til de som er bemyndiget til å utøve makt i Norge?
                                                            Egentlig ikke. Har en i bakhodet at politiet faktisk marsjerte samlet i uniform på Stortinget som en av sine mange ulovlige metoder for å få økt lønn så er det ikke umulig at en kan i en situasjon hvor en politimann skyter på folk, og en får vite at flere er på vei, tenker mange rare tanker.

Det største problemet her er vel heller at han ytret sine svakeste og svarteste tanker i det offentlige rom. Jeg mener det er en styrke å kunne fortelle ærlig om hva man tenker, men en ser jo klart og tydelig etter 22.juli at AUF har møtt mer enn normalt er av motstand i flere leirer til tross for at de er offer.

Så er det en ting mange i AUF lærte veldig fort så er det at ærlige uttalelser og alt annet virkelig blir tolket i verste mening så en kan like gjerne forsøke å skjule eller å holde kjeft om ting for hva enn en sier som offer blir det tydeligvis brukt mot en.

Om noen skulle finne på å klage på at alle politikere er av samme mal og at alt er likt fordi all kommunikasjon foregår gjennom PR- og kommunikasjonseksperter som gjør de klare så kan en jo bare se på hva som skjer når en innrømmer noe som helst, selv om det bare er noe som fint kan legge til side når det er snakk om et menneske i panikk og frykt.

Det er synd at det må bli sånn.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Larsen Vis post
                                                              Egentlig ikke. Har en i bakhodet at politiet faktisk marsjerte samlet i uniform på Stortinget som en av sine mange ulovlige metoder for å få økt lønn så er det ikke umulig at en kan i en situasjon hvor en politimann skyter på folk, og en får vite at flere er på vei, tenker mange rare tanker.
                                                              Virkelig? Hvilken verden lever du i?

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X