Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

AUF-leder fryktet statskupp

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Mennesker i panikk gjør ikke nødvendigvis rasjonelle vurderinger. Det er noe spesielt av deg å sitte trygt bak PCen og fortelle hva det skal være mulig at farer gjennom hodet når man ligger nede på dørken i en båt og er redd for at livet er over.

At man er traumatisert betyr at man ikke kan snakke? Merkelig påstand.

Hva slags kritikk tenker du på da?

Båten dro forøvrig ikke rett til fastlandet. De var livredde fordi de hadde hørt at det var flere gjerningsmenn, så de visste ikke hva de skulle gjøre. Så kom de i kontakt med andre, ble vel noe beroliget, og tok sjansen på å gå i land.

At EP oppsøker politiet er naturlig. Selv om underbevisstheten er påvirket av det som skjedde og forteller ham at det er livsfarlig, har han nok prøvd å samle tankene litt og funnet ut at det mest sannsynlig ikke er farlig. At man vet fakta betyr ikke at f.eks. traumer kan gi en irrasjonell frykt for noe. En med fobi for ederkopper er fortsatt redd for edderkopper han egentlig vet ikke er farlige.

Jeg synes generelt det er litt tåpelig å sitter hjemme i godstolen og fortelle hva folk burde ha tenkt i en krisesituasjon. Når ble dere psykologer som kunne uttale dere om hva det er mulig at folk tenker på når de er i livsfare eller føler at de er i livsfare? Fabuleringene deres virker totalt løsrevet fra en virkelighet der mennesket faktisk ikke er en perfekt maskin som aldri får irrasjonelle innfall.
    Whatever.....jeg synes det er tin foil at det første som slår EP i denne situasjonen er Statskupp. Har jeg lov til å synes det? Og jeg har forøvrig ikke kritisert EP for noe som helst, ei heller har jeg påstått hva han burde tenkt. Jeg mener at den uttalelsen vitner om holdninger som har ligget i bevisstheten fra tidligere, og ikke noe som trigges på bakgrunn av en traumatisk opplevelse.

Men, det er fint at vi har slike eksperter som deg her da, som kan forklare oss hva EP tenkte i denne situasjonen, evt hvilke tanker han har hatt i forkant av denne situasjonen. Jobber du med EP? Er du psykolog? Er du psykiater? Hvis ikke er vel dine uttalelser like verdiløse som våre.

Det siste innlegget ditt til hvlt er så langt bak mål man får det. Ingen har sagt at Norge er uovervinnelig, er vel flere som har kritisert beredskapen ganske heftig i flere tråder her. Det er dog en vesensforskjell mellom det du skisserer og et statskupp. Et statskupp ER helt usannsynlig at vil bli gjennomført av politi eller forsvar i dagens Norge. Det er ikke forhold i samfunnet som tilsier at man ville sett det som nødvendig.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
      Nå vrøvler jo selvfølgelig milvar (bevisst?). Det er ingen her som sier at det ikke er mulig for noen å ta over makten i Norge og at det ikke er noe vi trenger å forsvare oss mot. Vi har hatt organisasjoner i Norge som har hatt væpnet revolusjon på programmet, og vi har selvfølgelig hatt naboland som kunne ønske å ta makten i Norge. Det som er latterlig er at noen kunne tenke seg i dagens Norge at folk i Norges nåværende politivesen og Norges nåværende Forsvar kunne være troendes til å stå bak en maktovertakelse.
      Var det det han trodde da?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
        Whatever.....jeg synes det er tin foil at det første som slår EP i denne situasjonen er Statskupp.
        Hvorfor?

Men, det er fint at vi har slike eksperter som deg her da, som kan forklare oss hva EP tenkte i denne situasjonen, evt hvilke tanker han har hatt i forkant av denne situasjonen.
        Jeg bare sannsynliggjør at det faktisk går an å tenke slikt, og ber dere huske på at han ikke akkurat satt hjemme i godstolen og var skrivebordsfilosof.

Kommentér

Var det det han trodde da?
          Ja.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110...-var-statskupp

– Jeg tenkte at det var en maktovertagelse hvor politiet var involvert, sa han til TV 2 i en dokumentar som ble sendt torsdag kveld.

Kommentér

Hvorfor?

Jeg bare sannsynliggjør at det faktisk går an å tenke slikt, og ber dere huske på at han ikke akkurat satt hjemme i godstolen og var skrivebordsfilosof.
            Hvorfor spør du? Da spør jeg:

Hvilke skjevheter/urettferdigheter finnes det pr dags dato i det norske samfunn som i det hele tatt kan rettferdiggjøre en slik tankerekke? Som gjør det sannsynlig at politi eller forsvar skulle prøve å styrte den sittende regjeringen i Norge? Som tross alt er det et statskupp er.

Vi er fullstendig klar over at han ikke er en sofafilosof som oss, poenget er at statskupp ville vært langt bak i tankerekka hos de aller fleste, tror jeg. Hvorfor tenkte han ikke gærning i politiuniform først? Han er fryktelig rask til å trekke en veldig konspirasjonsaktig konklusjon, og i mine øyne bygger det på tanker han har vært i besittelse av tidligere.
            Last edited by AGR416; DTG 141902B Aug 11, .

Kommentér

Hva som kan skje i en fjern framtid vet vi jo ikke.Men i dag er et statskupp like sannsynlig som en invasjon fra verdensrommet.
              Men hva slags sjokkreaksjon EP fikk er ikke så godt å bedømme.
              Død over ulven!

Kommentér

Hvorfor spør du? Da spør jeg:

Hvilke skjevheter/urettferdigheter finnes det pr dags dato i det norske samfunn som i det hele tatt kan rettferdiggjøre en slik tankerekke? Som gjør det sannsynlig at politi eller forsvar skulle prøve å styrte den sittende regjeringen i Norge? Som tross alt er det et statskupp er.

Vi er fullstendig klar over at han ikke er en sofafilosof som oss, poenget er at statskupp ville vært langt bak i tankerekka hos de aller fleste, tror jeg. Hvorfor tenkte han ikke gærning i politiuniform først? Han er fryktelig rask til å trekke en veldig konspirasjonsaktig konklusjon, og i mine øyne bygger det på tanker han har vært i besittelse av tidligere.
                Er heilt einig i at det å tru at politiet og forsvaret skal begå statskupp i Norge slik situasjonen er i dag er omtrent som å tru at det bur folk på månen. Slik samfunnet er oppbygd i Norge i dag så vil eg tru at det er omtrent umulig å få til eit staskupp på den måten. Den einaste grunnen eg kan tenke meg at ein politisk leiar skal kunne tru noko slikt, det må vere er at han ser både politi og forvar er blitt nedprioritert av alle dei politiske partia dei siste 20-30 åra. Og av han av den grunn får panikk.

Kommentér

...og i mine øyne bygger det på tanker han har vært i besittelse av tidligere.
                  Det er nok her hunden ligger begravet, og ikke så veldig dypt heller. AUF er en vesentlig mer radikal organisasjon enn moderpartiet, og som sådan er de nok endel nærmere den ekte sosialisten (ikke sosialdemokraten) inne seg, med alt hva det medfører av vrangforestillinger om hvem som styrer hva her i landet. Den som gidder å lese litt i "ekte" sosialistiske manifester vil fort finne ut at det ikke bare sprøyte gale massemordere som har forskrudde verdensbilder, for ikke å si fiendebilder.
                  If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av DexterMoon Vis post
                    Det er nok her hunden ligger begravet, og ikke så veldig dypt heller. AUF er en vesentlig mer radikal organisasjon enn moderpartiet, og som sådan er de nok endel nærmere den ekte sosialisten (ikke sosialdemokraten) inne seg, med alt hva det medfører av vrangforestillinger om hvem som styrer hva her i landet. Den som gidder å lese litt i "ekte" sosialistiske manifester vil fort finne ut at det ikke bare sprøyte gale massemordere som har forskrudde verdensbilder, for ikke å si fiendebilder.
                    Hvis frykt for statskupp ligger like under overflaten hos AUF ,så er deres virkelighetsoppfatning like grotesk som hos visse andre vi har hørt om i den senere tid.
                    Død over ulven!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
                      Hvis frykt for statskupp ligger like under overflaten hos AUF ,så er deres virkelighetsoppfatning like grotesk som hos visse andre vi har hørt om i den senere tid.
                      Folk reagerer forskjellig i slike ekstreme situasjoner. Dersom AUF-lederen fryktet det var et statskupp så er ikke det ensbetydene med at hele AUF oppfattet det slik. AUF-lederen hadde vel også fått beskjed om at Anders Behring Breivik var fra PST og at det var to polititjenestemenn fra PST til på vei. Det var vel ikke alle som fikk informasjon om at flere politifolk var på vei. Denne siste opplysningen kunne vel også bidra til å forsterke en forestilling om at nå hadde hele samfunnet tippet.

Kommentér

Dersom AUF-lederen fryktet det var et statskupp så er ikke det ensbetydene med at hele AUF oppfattet det slik.
                        I dette intervjuet sier EP at flere var av samme oppfatning, dvs at det var et statskupp (se videoklippet litt ned på siden):

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...p-3551738.html

Skal ikke se bort ifra at AUF er litt mer skeptiske til statlige maktorganer enn den jevne nordmann......

Kommentér

I dette intervjuet sier EP at flere var av samme oppfatning, dvs at det var et statskupp.
                          Registrerer at AUF-leder Pedersen i intervjuet du henviser til sier at flere som ikke kom igjennom på telefon til politiet i ettertid har fortalt om mye av den samme følelsen som han hadde. Det er fremdeles ikke ensbetydende med at alle som var på øya trodde eller fryktet at de ble utsatt for et statskupp.

Men jeg skal gi deg rett i at det nok var flere AUF-ere i tillegg til Eskil Pedersen som var inne på tanken om statskupp.

Skal ikke se bort ifra at AUF er litt mer skeptiske til statlige maktorganer enn den jevne nordmann......
                          AUF må nok i alle fall sies å være en noe radikal politisk ungdomsorganisasjon, mye mer radikal enn Arbeiderpartiet. AUF er, og har vært, på kollisjonskurs med moderpartiet i en rekke store og viktige spørsmål som f.eks EU-saken, miljøpolitikk og innvandring. AUF ønsker en mer liberal innvandringspolitikk enn den regjeringen med Ap i spissen fører. I kraft av å være Norges største politiske ungdomsorganisasjon med nærmere 10.000 medlemmer har de en viss makt og innflytelse på Aps politikk, selv om sikkert mange i moderpartiet opp gjennom årene har irritert seg ganske mye over forslag og kritikk fra radikale AUF-ere. Dette er vel gjerne noe av grunnen til at Anders Behring Breivik angrep forsvarsløse AUF-ere mens de var på politisk leir på Utøya. Det Behring Breivik trolig ikke regnet med var at massakren hans ville gi AUF så mye sympati og goodwill at de nå mest sannsynlig vil få større innflytelse og bli en sterkere maktfaktor i norsk politikk, enn de kanskje noen gang har vært.
                          Last edited by Mike20; DTG 142234B Aug 11, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Mike20 Vis post
                            Registrerer at AUF-leder Pedersen i intervjuet du henviser til sier at flere som ikke kom igjennom på telefon til politiet i ettertid har fortalt om mye av den samme følelsen som han hadde. Det er fremdeles ikke ensbetydende med at alle som var på øya trodde eller fryktet at de ble utsatt for et statskupp.
                            Det er vel ingen som har påstått at alle fryktet det?

Kommentér

Problemet ditt er at du forutsetter at en traumatisert person som nettopp har flyktet for livet etter å ha først hørt om et angrep for så å komme under angrep selv tenker fullstendig rasjonelt, og at han ikke får inntrykket av at det er snakk om et større organisert angrep, der andre blant annet har snakket om flere politifolk som holder på å henrette folk.

Igjen: Folk i panikk og med traumer tenker ikke nødvendigvis rasjonelt, og han hadde også hørt at det skulle være flere politifolk på vei for å hjelpe til med nedslaktingen.

Ganske morsomt, forøvrig, at du etterpå forteller at det ikke bare var EP som tenkte at det kunne være statskupp. Da argumenterer du jo mot deg selv.

Kommentér

Ganske morsomt, forøvrig, at du etterpå forteller at det ikke bare var EP som tenkte at det kunne være statskupp. Da argumenterer du jo mot deg selv.
                                Da har du ikke skjønt hva han snakker om. Det han (og veldig mange andre) sier er at tankene om statskupp vanskelig kan ha materialisert seg ut av ingenting. De har mest sannsynlig materialisert seg ut fra forestillinger som har svirret i AUF FØR angrepet. Det betyr at det faktum at han ikke er den eneste som trodde det var statskupp ikke motsier påstanden, den underbygger den. Dersom det hadde vært snakk om fullstendig irrasjonelle tanker som materialiserte seg ut av ingenting, så hadde de mest sannsynlig vært ganske enestående. Og det som virkelig demonstrerer at det har materialisert seg fra slike forestillinger er utsagnene om at flere trodde det var Mossad som stod bak. Hvilke tegn var det på Utøya som kunne underbygge en slik teori? Ingenting. Hvor kommer det da fra? Jo, mest sannsynlig fra et gammelt "fiendebilde" som har eksistert før angrepene.
                                Last edited by Bestefar; DTG 160841B Aug 11, .
                                Beidh a lá leo

Kommentér

Hva som "svirrer i AUF" blir bare spekulasjon. Jeg prøver å forholde meg til informasjonen som faktisk har kommet frem.

Det er jo et faktum at Utøya ikke var det første terrormålet, og når man er isolert på en øy og vet at det allerede har vært to angrep, er det nærliggende å tro at det også kan være flere. Og da er ikke veien lang til å tenke seg at det er en del av en større operasjon med flere koordinerte angrep mot mål i Norge. Hvis man får inntrykket av at hele Norge er under angrep, noe man lett kan få når man ser en politimann gå rundt og henrette vennene sine, samt at man hører om flere politifolk som er på vei, så er ikke veien lang til å gjøre seg enda flere tanker rundt dette. Man er jo allerede traumatisert og har sannsynligvis panikk. Da jobber hjernen gjerne på høygir, og man prøver å plassere brikkene. Det er ikke rart man kan ta feil da.

Kommentér

Hva som "svirrer i AUF" blir bare spekulasjon. Jeg prøver å forholde meg til informasjonen som faktisk har kommet frem.
                                    Så å si alt som skrives om ABB og 22. juli her inne er spekulasjon. Se eksempelvis ABB-tråden, hvor mange er veldig opptatt av hvorvidt han hadde homofile tendenser eller ikke. Spørsmålet om statskupp er ikke spekulering i noe større grad enn det. Snarere tvert imot, ettersom AUFs innstilling til eksempelvis statsapparat, Israel og sosialisme er mer kjent og bedre dokumentert enn ABBs homofile tendenser.

Og da er ikke veien lang til å tenke seg at det er en del av en større operasjon med flere koordinerte angrep mot mål i Norge.
                                    Veien til å anta at Mossad er involvert når man ikke har noen tegn som tyder på det vil være fryktelig lang for en person som ikke allerede har gjort seg opp en del (åpenbart ganske merkelige) tanker om Mossad. Og veien fra bombe i Oslo + skyting på Utøya til statskupp utført av både politi og forsvar (uten at man har sett en eneste militær) er også ganske lang for en person som har et minimum av innsikt i Norges politi og forsvar. Når man først utsettes for et angrep, er den korteste veien som oftest veien til det "tradisjonelle" fiendebildet, noe vi fikk veldig tydelig demonstrert de første timene etter at bomba i Grubbegata gikk av.
                                    Beidh a lá leo

Kommentér

Hvis det skulle vært et statskupp, hvorfor da angrep på AUF, de er jo ikke en del av staten, de har riktignok bitte litt innflytelse på det største regjeringspartiet, men ingen makt eller myndighet. Klrer ikke å skjønne hvordan noen kan koble det opp mot et statskupp, må jo være tusenvis av mål som er høyere opp på lista.
                                      "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Vet ikke om man nødvendigvis trenger legge så mye i denne tanken fra Pedersen.

Vi vet at hjernen har sine "skjemaer" til å forstå verden og våre omgivelser. Disse skjemaene, vår forståelse av omgivelsene, jobber hele tiden med å få millioner av inntrykk til å passe inn i en helhet.

Når så hjernen blir invadert av voldsomme inntrykk: Mann i politiuniform som skyter ungdommer på en politisk sommerleir, så er det klart at det er mer enn hva en ung mann i Norge i fredstid hadde forventet å erfare. I den grad man tenker noe bevisst (og ikke instinktivt flykter for å redde livet), er det vel temmelig naturlig at de tankene er irrasjonelle på linje med en opplevelse som i seg selv er høyst irrasjonell.

Hjernen "ser" en politimann som skyter unge politikere. Hvordan kan det passe inn i forståelsen av verden? Jo, politiet, eller deler av det, har tippet over. Hva betyr det? Statskupp?

Irrasjonelt: Ja. Unormalt i en ekstrem situasjon? Tviler jeg på.

Det er også en forsterkende faktor at noe så ekstremt voldelig skjer på en liten øy hvor folk overhodet ikke er mentalt forberedt på trusler og farer mot egen sikkerhet. Noe annet er det for en soldat eller en politimann som vet at det trusler inne i et hus eller bak en åsrygg og mobiliserer tilsvarende for å nedkjempe trusselen.
                                        Insa.

Kommentér

Det er jo et faktum at Utøya ikke var det første terrormålet
                                          Er det et faktum at det ikke var hovedmålet, selv om bomba smalt først? De fleste opererer med teorier om at Regjeringskvartalet var en avledningsmanøver, og at Utøya var hovedmålet, nettopp for å ramme AUF for å svekke rekrutteringen til AP som var den store fienden til ABB.

og når man er isolert på en øy og vet at det allerede har vært to angrep
                                          Hadde det vært to angrep før skytingen på Utøya startet? Hvor var det andre?

Som Bestefar sier så er det ikke en motsigelse, men et faktum som underbygger påstanden.

Videre så har du en ganske artig påstand:

Problemet ditt er at du forutsetter at en traumatisert person som nettopp har flyktet for livet etter å ha først hørt om et angrep for så å komme under angrep selv tenker fullstendig rasjonelt
                                          før du fortsetter med å si:

Og da er ikke veien lang til å tenke seg at det er en del av en større operasjon med flere koordinerte angrep mot mål i Norge. Hvis man får inntrykket av at hele Norge er under angrep, noe man lett kan få når man ser en politimann gå rundt og henrette vennene sine, samt at man hører om flere politifolk som er på vei, så er ikke veien lang til å gjøre seg enda flere tanker rundt dette.
                                          Det du beskriver er en ganske aktiv kognitiv prosess, dvs at de rasjonaliserer seg frem til en konklusjon basert på observasjoner.....er ikke det litt motsigende ift det du først sa, at de ikke tenker rasjonelt? Til tross for at:

Man er jo allerede traumatisert og har sannsynligvis panikk
                                          Videre vil jeg tørre å påstå at det er en fryktelig rar stressreaksjon å prøve å tenke seg frem til hvem som kan stå bak. Man pleier som regel å andre mer basale behov lenger frem i bevisstheten. Men, hva vet jo jeg, jeg er jo tross alt en sofahelt....

Kommentér

Men hvilken rolle har AUF i staten, hvilken nytte ville det gjort i et statskupp å angripee dem, det er det jeg ikke forstår. Regjering, storting, politistasjoner, nrk/tv2, rådhus, osv kunne jeg forstå. Men et ungdomsparti uten noen rollr i staten eller noe makt.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av isak Vis post
                                              Men hvilken rolle har AUF i staten, hvilken nytte ville det gjort i et statskupp å angripee dem, det er det jeg ikke forstår. Regjering, storting, politistasjoner, nrk/tv2, rådhus, osv kunne jeg forstå. Men et ungdomsparti uten noen rollr i staten eller noe makt.
                                              En meget god vurdering Isak, og helt enig. Det henger ikke på greip at AUF ville vært et sannsynlig offer for et statskupp.

Kommentér

Tror heller tankegangen bygger på at det er høyresiden (naturligvis inkl. Politiet og Forsvaret), gjerne ledet av Erna, som kupper venstreregjeringen. Og, hvis hensikten er å ta makten fra venstresiden, så kommer "selvfølgelig" AUF høyt opp på prioriteringslisten.

Så skrullete tror jeg faktisk at en del AUFere er. Har møtt et par SUere som klart sa at de var redd for slikt...
                                                DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lucas Vis post
                                                  Vet ikke om man nødvendigvis trenger legge så mye i denne tanken fra Pedersen.

Vi vet at hjernen har sine "skjemaer" til å forstå verden og våre omgivelser. Disse skjemaene, vår forståelse av omgivelsene, jobber hele tiden med å få millioner av inntrykk til å passe inn i en helhet.

Når så hjernen blir invadert av voldsomme inntrykk: Mann i politiuniform som skyter ungdommer på en politisk sommerleir, så er det klart at det er mer enn hva en ung mann i Norge i fredstid hadde forventet å erfare. I den grad man tenker noe bevisst (og ikke instinktivt flykter for å redde livet), er det vel temmelig naturlig at de tankene er irrasjonelle på linje med en opplevelse som i seg selv er høyst irrasjonell.

Hjernen "ser" en politimann som skyter unge politikere. Hvordan kan det passe inn i forståelsen av verden? Jo, politiet, eller deler av det, har tippet over. Hva betyr det? Statskupp?

Irrasjonelt: Ja. Unormalt i en ekstrem situasjon? Tviler jeg på.

Det er også en forsterkende faktor at noe så ekstremt voldelig skjer på en liten øy hvor folk overhodet ikke er mentalt forberedt på trusler og farer mot egen sikkerhet. Noe annet er det for en soldat eller en politimann som vet at det trusler inne i et hus eller bak en åsrygg og mobiliserer tilsvarende for å nedkjempe trusselen.
                                                  Bra innlegg. Kan være med på at det blir unødvendig å overanalysere en tankerekke som oppstår i en slik situasjon. Ingen her vet noe sikkert om årsaken.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Vannglass Vis post
                                                    Har møtt et par SUere som klart sa at de var redd for slikt...
                                                    Hvor gamle var de?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Gnist Vis post
                                                      Bra innlegg. Kan være med på at det blir unødvendig å overanalysere en tankerekke som oppstår i en slik situasjon. Ingen her vet noe sikkert om årsaken.
                                                      Synes bare det er interesant hvorfor han og kanskje flere med han tenkte statskupp med en gang, siden de aller flest mest sannsynlig ville tenkt terror eller gal mann med våpen.

Kommentér

Synes bare det er interesant hvorfor han og kanskje flere med han tenkte statskupp med en gang, siden de aller flest mest sannsynlig ville tenkt terror eller gal mann med våpen.
                                                        For all del. Det jeg mener er at man ikke nødvendigvis trenger konstruere de helt store konspirasjonsteoriene for å finne sannheten.
                                                        Insa.

Kommentér

Det er vel ingen som har påstått at alle fryktet det?
                                                          Tiurleik skrev: "Hvis frykt for statskupp ligger like under overflaten hos AUF, så er deres virkelighetsoppfatning like grotesk som hos visse andre vi har hørt om i den senere tid.", hvorpå jeg svarte: "Dersom AUF-lederen fryktet det var et statskupp så er ikke det ensbetydene med at hele AUF oppfattet det slik".

Sistnevnte uttalelse ble jeg korrigert på av AGR416, som henviste til et tv-intervju hvor det kom fram at flere AUF-ere, i tillegg til lederen, hadde vært inne på tanken om statskupp. Jeg godtok så dette, men fastholdt at man fremdeles ikke hadde grunnlag for å si at alle AUF-erne på øya trodde at de ble utsatt for et statskupp da en mann i politiuniform, som hadde sagt at han kom fra PST, begynte å skyte folk rundt seg.

Kommentér

Dersom Norge var blitt utsatt for et statskupp fra ytterliggående høyrekrefter, som hadde alliert seg med personer innen politi og forsvar, så synes jeg ikke det er så rart å tenke at en politisk leir for landets største politiske ungdomsorganisasjon kan være et mål. Særlig ikke når man tar i betraktning at AUF på mange områder er en ganske så radikal organisasjon, som mange nok vil karakterisere som rimelig venstrevridd.

Blant norske høyreekstreme er det nok en utbredt oppfatning om at AUF-ere er landsforrædere, fordi de blant annet går inn for en liberal innvandringspolitikk og legger, slik høyreekstreme ser det, landet åpent for en muslimsk overtagelse. Å eliminere en slik fiende når den var samlet til politiske møter virker på denne bakgrunnen ikke som det dummeste man kunne gjøre. Man fikk også da fjernet noen "islamvennlige" personer.

Bakteppet denne fredagsettermiddagen var at regjeringen allerede var angrepet gjennom bombeeksplosjonen i regjeringskvartalet, noe leirdeltagerne på Utøya var fullstendig klar over. Man visste ikke på dette tidspunktet hvor mange statsråder eller folk i regjeringsapparet som var drept eller satt ut av spill, for å bruke et slikt uttrykk, bortsett fra at statsministeren levde og var brakt i sikkerhet.

Kommentér

Mulig du ikke synes en slik merkelig konspirasjon er rart, men det gjør jeg og flere andre her inne. Hvis dette er tanker som flyr gjennom hodet på ungdommer på sommerleir, når de hører om en bombeeksplosjon, bør noen snarest se på hva disse ungdommene blir foret med av ideologier og taler.
                                                              Last edited by isak; DTG 161652B Aug 11, .

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                              Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X